[WN] Is western beter voor je paard??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

quarterH

Re: Is western beter voor je paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 21:49

Wat heeft wie geleend van mennen?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 21:56

Ach, sommige mensen vinden oogklepjes heel comfortabel :j
Wie de (hoef-)schoen past, trekke hem aan :P

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 21:59

Omdat ik niet volg wat je met die mennen opmerking bedoeld? Of over dat artikel? Mbt artikel, ik zeg leuk artikel.
Zeg ook niet dat ik het onzin vind ofzo maar als je gaat zoeken vind je ook in artikelen van experts verschillende meningen.
Of geloof je altijd blindelings wat gedrukt staat? :-) )

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 22:10

Nee hoor, ik geloof niet alles wat er gedrukt staat, erger nog, ik geloof heel veel niet van wat er gedrukt staat. Maar ik denk wel na over wat ik lees en hoe geloofwaardig iets is, onafhankelijk of het mij goed uitkomt of niet.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 22:13

Goed zo :-)

Maar nu weet ik nog niet wat je bedoelde met dat mennen :-(

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 22:19

Het wijd verbreide gebruik van oogkleppen, alleen niet voor de paarden maar voor eigen gebruik }>

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 22:19

Pienb schreef:
Goed zo :-)

Maar nu weet ik nog niet wat je bedoelde met dat mennen :-(

Oogkleppen !!!!!!

Citaat:
Waratje
Ach, sommige mensen vinden oogklepjes heel comfortabel :j
Wie de (hoef-)schoen past, trekke hem aan :P

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 22:21

Tegelijk @waratje. :D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 22:24

Jij had ze dus duidelijk niet op 8-)

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 22:28

Waratje schreef:
Het is maar net wat je op de foto zet bij die 2-jarige. Natuurlijk zijn er dan al wat groeischijven gesloten, dat begint namelijk direct na de geboorte al. Waar het om gaat is welke groeischijven nog niet gesloten zijn met 2, die van de rug sluiten zelfs pas bij 6 jaar. En toch willen mensen al op de rug van een 2-jarige gaan zitten? Zie hiervoor ook het plaatje dat DubbelDun in het inrij-topic heeft geplaatst op pagina 4.
De groeischijven van de benen (met name dus de hoger delen als schouder en heup) sluiten tussen de 3 en 4 jaar. Daarom is het inrijden met 3,5 al een stuk beter te verdedigen dan inrijden met 2,5 als de helft van de benen nog werkende groeischijven heeft.

Nogmaals, ras heeft hier geen enkele invloed op, dit is voor alle paarden gelijk!

Op deze rug is "men" al gaan zitten toen het paard 18 maanden was want hij is als 2-jarige al geshowd.

Afbeelding

Hier op de foto is hij 12 jaar. Zie jij iets vreemds? Ik eigenlijk niet.... of moet dat nog komen....
Ook nooit een stap kreupel gezien. Ja 1 keer, maar toen had hij een hoefzweer...,.
En je kunt er een zadel op leggen en hij gaat heel blij aan het werk. Maakt nergens een probleem van.
Dus ook psychisch is er niks aan de hand. Gewoon een vrolijk paard. Goh.

Onze vorige 2 hengsten waren ook beiden als 3-jarige geshowd in Canada en Amerika dus ook als 2-jarige beleerd. Eén is nu 22 en maakt dagelijks een lange buitenrit en helpt de koeien ophalen, en de andere is - helaas - als 23-jarige gevallen, heeft daarbij zenuwen in zijn rug beschadigd en kon niet meer overeind komen dus moesten we hem in laten slapen, maar tot op dat moment was hij het radste (is dat NL?) en vrolijkste paard wat je je maar kon indenken...

Je kunt het niet zo zwart/wit stellen denk ik....

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 22:35

Nou! Hier de bewijzen dat het inderdaad niet zo zwart wit is! En ik heb eerder al eens ook voorbeelden genoemd die ook oud zijn en nog steeds meedraaien, ook vroeg beleerd.
Het ligt uiteindelijk allemaal aan de sterkte van het paardje. Ook een laat beleerd kan veel lichamelijke klachten hebben

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 22:39

Brr...ik begin het eng te vinden nu... :=
Het lijkt wel of er steeds meer mensen het inrijden van kleuters beginnen te promoten......

Wat jullie ook allemaal roepen..... voor mij blijft het zwart/wit....enkel om dat langer wachten altijd beter is.
Dus nu heb ik het even niet over de eventuele schade....
Het is gewoon altijd veiliger om langer te wachten.....

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 22:52

Het gaat soms goed, soms ook niet. Ik heb liever een beetje geduld aan de voorkant om meer kans te hebben op een paard dat tot op hoge leeftijd fijn en gezond kan werken.
Mijn merrie (geen kwartje) is ook te vroeg te intensief en vooral fout gereden, toch is ze nog heel fit en gezond op haar 22e. Maar dat zie ik toch als geluk hebben met een bijzonder degelijk paard en bij ons jonge paard (ook geen kwartje) hebben we inderdaad gekozen voor meer voorbereiding en pas met 4,5 inrijden. Hij is nu een zeer stabiel, gezond en sterk paard van 7 en ik mag hopen dat hij nog lang en gelukkig mag werken. En nee, hij hoeft niet naar wedstrijden en al zeker geen westernwedstrijden.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 22:53

Veiligste is helemaal nooit rijden. Gek he, toch doen jullie dat ook.
Enige verschil is dat we een andere grens zien, nuances.

En het zijn niet steeds meer mnsen die het promoten maar steeds meer die het eerlijk duren zeggen en zich niet laten intimideren door een paar mensen hier.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 22:56

Goed van jullie :z

:evaw:

Ik heb de afgelopen 2 dagen in privésfeer genoeg gestreden...
Ik heb hier dus echt geen kracht meer voor..... :n

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 23:00

Pienb schreef:

En het zijn niet steeds meer mnsen die het promoten maar steeds meer die het eerlijk duren zeggen en zich niet laten intimideren door een paar mensen hier.

Tja, ik houd graag rekening met de lichamelijke en metale ontwikkeling van het paard, anderen doen dat niet. Ieder zijn keuze, helaas zijn de paarden degenen die de rekening betalen. Zal ik toch maar weer m'n oogklepjes gaan opzoeken. Ook een setje hebben, Paintlinger? :P

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 23:03

Doe maar, heb je er ook een slaapmutsje bij? ;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 23:09

:9k Kopje warme choco ook goed? :(:)
Welterusten :wave:

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 23:10

Krijg je van mij wel een slaapmutsje *prut* ;)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 23:10

*prut*

Het was een zware dag ;)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 23:13

Romkabouter schreef:
poes schreef:
De western die ik ontmoet heb in mijn leven stond wel erg ver van NH :=

Paarden in dde stal opbinden en wegslaan van de uitgang van de bak want hij mag niet graag op stal staan of naar de stal willen, hij moet alleen willen werken 8)7 En van neus tegen de flank binden worden ze lekker soepel :j Inrijden voor de wedstrijd niet nodig want trainen heb je thuis gedaan toch? En als je toch gaat inrijden, ga je er even 3 kwartier spins uitschoppen met de handen op de knie, lekker :j

Helaas heb ik tot nog toe enkel veel kaf gezien in western, erg jammer want ik ben overtuigd dat paardrijden niet zo wezenlijk anders wordt naargelang de rijstijl....

Jammer, je hebt weer bij de reining zitten kijken zeker?

Alles onderhand een beetje :+

Reining was de 'leukste' moet ik toegeven. Maar pleasure waar het gehakkel nog alomtegenwoordig is en er ooit echt eens een paard gaat omvallen vond ik ook intrigerend.
Ga even verder bijlezen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 23:14

Waratje schreef:
Pienb schreef:

Tja, ik houd graag rekening met de lichamelijke en metale ontwikkeling van het paard, anderen doen dat niet. Ieder zijn keuze, helaas zijn de paarden degenen die de rekening betalen. Zal ik toch maar weer m'n oogklepjes gaan opzoeken. Ook een setje hebben, Paintlinger? :P

Hebben we ooit gezegt dat wij dat niet doen? ik zeg juisT de hele tijd dat het daarvan afhankelijk is, sommigen knnen het aan andere niet. Misschien moet je die kleppen juist eens afdoen en goed lezen wat er geschreven wordt zonder gekleurde bril

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 23:18

Oh mèn...de frustraties!!

Pienb....jij zegt nu dat je luisterd naar je paard...
En wij moeten dan maar aannemen dat jij daar capabel toe bent terwijl je de theoretische feiten niet eens serieus neemt....?

Je kunt nog zo vinden dat een grof gespierde quarter van 18 maanden en 'af' uitziet maar dat wil niet zeggen dat hij/zij er geestelijk en lichamelijk klaar voor is.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 23:23

Tja daar wordt het cirkeltje weer rond.... Dat kan inderdaad over iedereen hier gezegt worden, we kennen elkaar allemaal niet dus moeten maar dingen of aannemen of niet. Tja, valt weinig anders te doen he

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 23:29

Vraag me af waarom je er niet gelijk gaat opzitten als hij uit de moeder komt? Daar leren die beesten tenminste van toch?

En ja hoor, ik met mijn natural inslag, die een jong paard op halster nageeflijk weet te longeren, en beest durft ook wel eens gemeen bokken, en dat gaat er ook weer uit, nog steeds aan dat simpele halstertje en zonder schreeuwen.

Elke discipline kan goed zijn voor een paard.
Het zijn de mensen die het verschil maken. Paarden opbinden, eindeloos op stal zetten, teveel en te vroeg verwachten, eigen ambities voor het welzijn van hun dier zetten, DAT is het enige wat hun gezondheid bedreigt.
Goed rijden heeft nog nooit een paard stukgemaakt.

MIJN laatste impressie van hoe het alvast NIET moet in onderstaande post in dit topic (lekkere jaarling zie je er ook lopen):

[JHK] Koetsjie koetsjie, Oost vlaamse Bokkers, kom maar. [II]