[WN] Koe overleden bij NK cowclasses

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rob_H

Re: Koe overleden bij NK cowclasses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 13:31

zanegrey schreef:
En datzelfde geldt voor de teampenners. Ik denk nog even aan het voorval op de laatste WK waarbij twee Italiaanse teams werden gediskwalificeerd omdat een van de ruiters zijn paard na de run en buiten de arena een ongenadige afstraffing gaf.

Dus de regels voorzien er wel in..
Nu nog de vraag waarom er niets is gedaan of is het dan toch zo dat er eigenlijk niets gebeurt is wat volgens de regels bestraft dient te worden.

dds

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 13:38

ik heb gehoord, ik heb gelezen... hoeveel van bovenstaande mensen zijn eigenlijk aanwezig geweest vraag ik me af. Er zijn geen 9 koeien naar buiten gebracht omdat ze iets mankeerde, er zijn niet diverse ruiters door de jury aangesproken. De koe is zeer zeker niet tijdens de wedstrijd gestorven en ook nier overhoop gereden, wat de oorzaak wel is, is niet bekend. De koeien die zijn gaan liggen waren ook niet overhoop gereden, maar gaan liggen omdat ze niet meer konden, DA heeft duidelijk aangegeven dat dit door het ras komt zij laten niet merken dat ze moe worden en gaan door, dus volgend keer een ander ras koeien. Verder waren er 3 groepen koeien die steeds hun rust hadden en snel genoeg gewisseld werden. Nogmaals de wedstrijd is vrij snel gestaakt en niemand heeft geroepen dat de wedstrijd door moest gaan, maar juist om de wedstrijd op een ander tijdstip door te rijden, wat een dierenbeulen zijn we toch en omdat we zo'n dierenbeulen zijn hebben we daarna netjes onze paarden gepoets eten gegeven op de trailer gezet en fijn naar hun warme stalletjes gebracht waar we meteen een dierenarts hebben laten komen om de tigtalle wondjes van bit en sporen te verzorgen, omdat er geen stukje huid meer te zien was!
Jammer dat de dierenarts voor niks moest komen!!!!!!!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 14:05

Ik ken niks van western en nog minder van koeien, maar na deze discussie te hebben gelezen vroeg ik mij dit toch af:

Ik had begrepen uit verschillende berichten dat er blijkbaar te weinig koeien waren, en van het verkeerde ras.
Heeft niemand die zegt western te kennen dit opgemerkt voor er vreemde dingen met de dieren gebeurden (jury/ publiek/ deelnemers/veearts)?

Het lijkt me dat daar toch iets mis is gelopen. Op een NK zouden zulke grove fouten niet mogen gebeuren, deze soort wedstrijden worden (denk ik) al langer dan vandaag gehouden en het moet toch ergens bekend zijn hoeveel koeien van welk ras er minstens aanwezig moeten zijn? Weet er iemand waarom dat dan niet gebeurt is?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 15:04

@BraveSpots : in je laatste alinea vat je de koe bij de horens ..

dds

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 15:20

Na alles nog eens doorgelezen te hebben Daltonjoe Bravo Vuurtje mooi opgestookt, doe dat dan voortaan wel met volledige informatie en niet met halve waarheden!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 15:29

Sonja schreef:
Cookies schreef:
Ik ben wel eens bij een NK geweest daar werd iemand compleet uitgefloten door de manier waarop hij zijn paard reed. Verder zei niemand er wat van, jury of zo.

Terecht, hoe krom dat ook klinkt. Want een jury beoordeelt alléén wat hij in de ring ziet. En niet wat daar buiten gebeurt. Hoe naar dat misschien ook is. Maar dat zijn de regels waar we allemaal mee akkoord zijn gegaan in ALV's, dmv lidmaatschappen en deelnames... Het publiek zag echter meer, en reageerde daar op.

@CC: oooohh dát verklaart wat! Blonde koeien tel je namelijk het best door de poten te tellen en het totaal te delen door 4. Tja en dan is een rekenfoutje zó gemaakt... Haha!

Helaas, dit was dus in de ring. Ik was al jaren niet meer op een wedstrijd geweest en dacht kom ik ga weer eens naar het NK kijken. En dit was dus de eerst deelnemer die ik zag. En hij werd echt uitgejouwd en gefloten door het publiek. Tijdens het losrijden waren er nog een paar akkefietjes met andere deelnemers en heb de doorman er toen op gewezen. Die is wel wezen kijken.

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 15:32

westernappie schreef:
zo en nou kan de rest lekker weer over mij heen vallen,wordt het weer een leuk topic! Clown

Aandacht nodig ofzo? Let eens op jezelf johh en niet op anderen alsof jij nooit domme topics maakt, dus .. hou gewoon je mond johh! "het wordt weer een leuk topic" Waarom wil je per sé ruzie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 15:42

Ik moet zeggen dat ik die koeien wel ineens weer heel intelligent vind, als ik zo sommige Bokkers zie reageren. Misschien moeten ze op een volgend NK maar een groep bokkers de ring in jagen Duivel

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 15:53

dus de DSBA gaat binnenkort ook koeien onderdelen uitschrijven?
aan Rob zijn verhaal te horen weet hij precies hoe het moet en komen er dan geen excessen meer voor.
hij knikkert gewoon elke ruiter eruit. Haha!

Rob, een kleine tip... ga net als ik, eerst even informeren bij de mensen die er de verantwoording droegen wat er nu eigenlijk gebeurt is en vertel je verhaal dan nog eens.
ik kan je verzekeren dat het dit keer niet de schuld van ruiters was maar gewoon een inschatting fout van mensen in het algemeen.
wat hier gebeurt is had ook kunnen gebeuren toen de koeienonderdelen nog onder de federatie NK viel.
je gebruikt dit nu gewoon om verkapt reclame maken voor je eigen vereniging over de rug van de koeienruiters.

ik dacht ook in eerste instantie dat het de ruiters waren die dit gedaan hadden maar door verder te zoeken in te informeren ben ik een stuk wijzer geworden en kan ik iedereen verzekeren.
het was niet de schuld van de ruiters.
het was niet de schuld van de organisatie in Eersel
het was niet de fout van de jury
het was niet de fout van de veehouder of dierenarts.
als jullie de berichten goed gelezen hebben van de mensen die er die dag bij waren weet je waar de fout ligt en lag.
het was een inschattings fout die elke organisator had kunnen treffen, ook mij
had het voorkomen kunnen worden? ja als je helderziende was geweest wel maar menselijk gezien niet
maar ik zou iedereen adviseren waag er eens een mailtje aan en informeer naar de waarheid.
neem niet zomaar dingen aan want dan kon je wel eens in een val kuil vallen.
en ja mensen die tegen de koeien onderdelen zijn zal je altijd houden en die zullen altijd kritiek blijven geven.
maar vraag deze mensen dan eens om oplossingen en ideeen aan te dragen hoor je niets of het moet verboden of afgeschaft worden

dds

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 16:02

Goed gezegd Piggeljay! Eraan toevoegend dat de wedstrijd een mooie wedstrijd was, goede organisatie eromheen, strenge jury, PCK was top. wedstrijd op juist moment gestaakt, juiste beslissing om te staken en we hadden het allemaal graag anders gezien!

CarmenBoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 16:07

Cookies schreef:
Neem me niet kwalijk maar er zijn toch echt wel praktijken die niet door de beugel kunnen. En de jury grijpt niet altijd in. Ik heb er ook wel eens melding van gemaakt. Niet alleen de jury heeft kijk op hoe het dier behandeld word. Ik loop al jaren mee in de paardensport dus zie het verschil echt wel.
Ik ben wel eens bij een NK geweest daar werd iemand compleet uitgefloten door de manier waarop hij zijn paard reed. Verder zei niemand er wat van, jury of zo.

Dat zal zeker zo zijn en niet alleen op wedstrijden ed, ook thuis.
Feit is nog steeds dat het niet aan ons is om mensen met naam en toenaam te beschuldigen van dierenmishandeling. Je mag het misschien denken en in je eigen kring het er over hebben of de juiste instantie er op af sturen maar niet op een voor iedereen toegangkelijk forum, in dit geval bokt , vermelden. Aan dit kunnen ook nog eens consequenties hangen. Ligt alleen aan de persoon zelf of die er wat mee zou gaan doen.
Maar voor mij is dit onderwerp einde discussie want heb niet echt de indruk dat mijn verhaal begrepen wordt.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 16:14

Ik heb ook geen namen genoemd.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 16:27

piggeljay schreef:
ik dacht ook in eerste instantie dat het de ruiters waren die dit gedaan hadden

Koeien zijn levende wezens en die kunnen idd dood gaan.
Dat kan op een wedstrijd maar ook bij stil weer. Dat kan zomaar. Net als mensen.
Misschien had betreffende koe een slecht hart of iets dergelijks.
Ik vind het vreemd om meteen te denken dat ruiters zoiets gedaan zouden kunnen hebben.

(tenzij ze ze doodgeschoten hebben natuurlijk Clown )

Volgens mij kan een gezonde koe best veel hebben. En - zoals iemand stelde - "neem koeien die paarden gewend zijn", daar heb je natuurlijk niets aan. Die hebben geen respect voor paarden.

Let wel, ik hou absoluut niet van 'teampenning'. Ik zie daar teveel ruiters die écht niet kunnen rijden en zoiets hebben van "we gaan maar teampennen, of cattlepennen of whatever, want dat kan elke....."

cowbella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 16:47

Vera, waar ik dat aan opmerk, aan dat domme geleuter van jullie!!!

en daltonjoey als je een beetje een echte vent was zette je je eigen naam op de site!!!

groetjes cowbella

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 17:02

piggeljay schreef:
dus de DSBA gaat binnenkort ook koeien onderdelen uitschrijven?
aan Rob zijn verhaal te horen weet hij precies hoe het moet en komen er dan geen excessen meer voor.
hij knikkert gewoon elke ruiter eruit. Haha!

Rob, een kleine tip... ga net als ik, eerst even informeren bij de mensen die er de verantwoording droegen wat er nu eigenlijk gebeurt is en vertel je verhaal dan nog eens.
ik kan je verzekeren dat het dit keer niet de schuld van ruiters was maar gewoon een inschatting fout van mensen in het algemeen.
wat hier gebeurt is had ook kunnen gebeuren toen de koeienonderdelen nog onder de federatie NK viel.
je gebruikt dit nu gewoon om verkapt reclame maken voor je eigen vereniging over de rug van de koeienruiters.

Jij hoeft mij geen tips te geven,zeker niet na bovenstaande aanmatigende quote.
Ik geef simpel weg een antwoord op een stelling van Sonja waarna Zanegrey dus ook bevestigd dat regels van gelijke strekking ook bij de teampennig bestaan.
Vervolgens stel ik dus of het zo zou kunnen zijn dat er eigenlijk niets is gebeurt wat het daglicht niet kan verdragen.

Eigenlijk best positief naar de koeienruiters toe.
Blijkbaar kun jij dat niet bevatten.
En natuurlijk grijp ik alle kansen aan om te laten zien dat de NSBA qua regelgeving best goed in elkaar zit.
En dat kun je allemaal lezen op http://www.dsba.nu Cool Cool

Oja wat betreft het uitschrijven van koeien onderdelen dat laat ik liever over aan intelligente mensen zo als jij.
Ik weet inderdaad hoe het moet,ik volg gewoon de regels die al bestaan,want ik ben niet zo slim Knipoog

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 17:55

sflj schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel 'verstand' van koeien de deelnemers aan deze wedstrijden eigenlijk hebben! Knipoog

Genoeg... 5 jaar agrarisch onderwijs met 2 jaar lang stages op veehouderijen... Knipoog

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 18:08

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 20:48

cowbella schreef:
Vera, waar ik dat aan opmerk, aan dat domme geleuter van jullie!!!

Wie is hier nu dom? Rolleyes

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 21:00

Sonja schreef:
Ik moet zeggen dat ik die koeien wel ineens weer heel intelligent vind, als ik zo sommige Bokkers zie reageren. Misschien moeten ze op een volgend NK maar een groep bokkers de ring in jagen Duivel

ROFL Eigenlijk is schelden met 'domme koe' heel respectloos ten opzichte van de koe, 'domme bok' is dan meer op zn plaats. Haha!

Maar hee, hier wordt toch helemaal nooit gescholden! Duivel

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 21:03

Rob; de regels zijn er kennelijk wel maar in welke mate worden ze toegepast is de grote vraag. Overigens een vraag die altijd gesteld zal blijven; persoonlijke belangen, persoonlijk inzicht, etc zullen de uitvoer altijd in de weg staan ben ik bang...

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 21:05

als een DA al kan vertellen dat het een ras is wat daar niet echt voor geschikt is....zouden 'we' dan niet iets verder moeten kijken en ons verantwoordelijk voelen voordat we ergens aan beginnen.

Niemands schuld...dat zou het makkelijkste zijn. Het ras is niet inene uit de lucht komen vallen op die dag.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 21:19

Tsja, nou ben ik geen westernruiter, maar als ik dit zo lees, snap ik niet dat ze niet gewoon paarden gebruiken. Die kunnen dat volgens mij aardig goed hebben en is toch ook vee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 21:22

Of konijntjes, die kunnen ook mooi rennen! Ja

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 21:26

Konijnen drijven zal denk ik wel de eerste keer zijn, misschien leuk voor de publiciteit.

Maar paarden drijven is misschien niet meer van deze tijd, maar echt niet vreemder dan koeien drijven.

joany_pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 21:39

ja dan krijg je weer dat een paard per ongeluk op een konijntje is gaan staan LOL