[WN][HK]Westernruiters nieuw en oudgediend, hebben een deel 3 verdiend

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 19:38

Evercreek, hoe gaat het met Miracle? En met jou?

Een keutel in de manenschijn is Frosty. Ze kan zo in een hengstenboek.

Ik zag een heel mooi filmpje van Hailey voorbij komen Toushi. Dat zegt wat over het karakter als het zo opstappen en wegrijden was. Super gezellig de kerstmarkt. Ook goed om zelf eens uit de paardensleur te zijn.

Mondy, ah de man. Wat fijn dat hij weer een maatje heeft en het zo goed klikt, dat scheelt de helft.

Veel plezier Marlies bij Arthur. Blijft een leuk uitje.

Amanda, hoe is het vandaag gegaan met Noura?

Hier alles zn gangetje. Ik word moedeloos van het vechten tegen het laatste restje mok bij Whiz. Krijgt hoogwaardig voer en onverpakt hooi, Amino pur als aanvulling om de weerstand op te krikken. Het is al heel mooi helend, maar dat laatste stukje...grr |o Iemand de gouden tip?

Hij heeft wel weer een groeispurt heb ik het idee
Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: [WN][HK]Westernruiters nieuw en oudgediend, hebben een deel 3 verdiend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 22:22

Amanda, kom je hier ook nog even vertellen hoe het met Noura is gegaan? :)

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:24

_Carien schreef:
Evercreek, hoe gaat het met Miracle? En met jou?

Lief dat je het vraagt :)
Miracle doet buiten gek; rennen, bokken etc. Heeft ook geen moeite om in stal naar buurvrouw te trappen wanneer die haar kant op kijkt en ze aan het eten is :=
Ben nu iedere dag met haar aan het wandelen, vandaag weer een paar passen draf op de cirkel geprobeerd maar is niet verbeterd of verslechterd. Heel bijzonder dat ze los wel 'alles' kan maar wanneer ik haar vraag een paar passen te draven (op de cirkel) dat het dan pijnlijk is. Rechtuit draven, zowel op het harde als zachte is dan weer geen probleem. Maar goed, volgende week maandag gaan we naar de kliniek, hopelijk komen we er dan achter wat het is. Niet gedacht dat ik zo snel al het dierenartsen spaarpotje moet gaan gebruiken :')
Ik zit er wel heel erg over in, val ook moeilijker in slaap omdat ik toch lig te piekeren over wat het allemaal kan zijn en wat ik ga doen als ze geen rijpaard kan zijn. Zijn wat sombere gedachtes.. Nog een dikke week en dan hoop ik meer te weten.
Ohja, en sinds deze week ook last van rotstraal, kan er ook nog wel bij :')

Ik heb helaas geen gouden tip voor de mok, mijn Fries had er destijds ook altijd last van en heb alles geprobeerd bij hem; voeten scheren, zeewater, spul van de dierenarts, prikken en vast nog wel 100 andere dingen :') Ellende is het!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:40

Mok is een crime. Jim heeft ook al zijn hele leven last van 1 hardnekkig plekje. Zodra dat weer groeit, dan gaat zijn balancer iets omhoog als boost. En op een gegeven moment ga ik toch smeren. Groene klei met aloë vera of gewoon betadine als bacteriedoder. Als het alleen kloofjes zijn, dan juist honingzalf om het zacht te maken.

Noura is rondom op de foto geweest. Verdoven is altijd een drama bij haar. Maar gelukkig was er een geduldige dierenarts en lukte het uiteindelijk. Ik heb haar serieus met oren in de nek, opgetrokken lippen en ontblote tanden zien happen. Het was net een pitbull := Ik schaam me echt kapot op zo'n moment. Lang leve de trauma's. En Noura is een paard dat dan gewoon in de aanval gaat omdat ze het niet wil.

Foto's zelf was makkelijk. Ze hebben alles rondom op de foto gezet. Na alle horrorverhalen van familie hield ik mijn hard vast. Ze gaat nog uitgebreider kijken en een rapport maken. Maar de eerste bevindingen vallen alles mee.
Ze heeft in de knie achter in het gewricht bot zitten dat iets langer is dan gebruikelijk. Ziet er wel mooi uit en is symmetrisch, dus ze gaat uitzoeken of dat iets typisch paint/quarter is.
Rechtsachter heeft ze een heel klein chipje zitten bij de kogel voor. Dus dat moet op de echo of het ingekapseld is en anders adviseren ze om het eruit te halen. Maar niet schokkend en ligt helemaal vrij.
Aan de voorvoeten zag ze aan de vorm van het hoefbot dat ze hoefbevangen is geweest. Vorig jaar zei de bekapper een keer dat ze puntbloedingen zag als beginnende hoefbevangenheid, dus is ze meteen van het gras af gegaan. Ze heeft daar nooit gek op gelopen verder. Maar was wel te zien. Geen verzakking verder, dus de rest is herstel via bekapwerk. Dat heeft tijd nodig. En voorzichtig blijven met suikers, maar dat wisten we al.
Verder op de botten zo op het 1e gezicht geen op- of aanmerkingen. Geen artrose. Maar ze moet nog definitief het rapport maken.

De dunne zolen had ze niet eens opgemerkt als ik het niet gezegd had. Dat materiaal ziet er nu goed uit en is binnen de marge. Dus dat management werkt goed. Fijn om te horen.

Al met al, even wachten op het definitieve rapport, maar groen licht om erop te gaan. Dus de dragonlady gaat na alle hoefzweer ellende van een paar maanden terug vanaf aankomende week weer in training. Met beleid uiteraard. Maar doel wordt wel om er dan dit voorjaar een ruiter op te hebben. En of ik dat ben of iemand anders, dat zien we wel. Ik moet zelf nog wat kilo's afvallen voor ik überhaupt op een paard stap en ik heb niet zoveel lef. Dus ik neig nu naar een andere ruiter en dan ik met trainer op de grond. Alles moet met beleid en tijd bij mylady :+

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:47

Wat fijn dat het goed lijkt met Noura :) En dieren zijn altijd anders wanneer de dierenarts er bij is, Miracle liet bij de dierenarts ook een kant van haar zien die ik nog niet kende :=

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:55

Ja deze kant kende ik wel. Dit doet ze altijd met spuiten. Dus ik heb gelijk de enting ook laten zetten toen ze nog enigszins versuft was. Dat moest toch over 2 weken :=

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:58

Evercreek, alles wat we op een volte vragen is meer belastend voor een paard, wellicht dat haar ongemak daar uit voort komt. Sterkte met afwachten, wel heel fijn voor jezelf en haar dat je het uit laat zoeken. Dan weet je waar je aan toe bent. Alvast heel veel succes.

Heel fijn Amanda, dat zal een geruststellend gevoel geven. Blij voor je. Ook een bevestiging dat je het goed met haar doet en aanpakt. Zou je haar niet in training willen zetten? Of kan dat niet omwille van Jim?

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:01

Paint _lover : duimen draaien was niet voor niks. De operatie is doorgegaan en gelukt.
Frosty ziet er goed uit. Leuk he dat rabicano. Super vervelend van de hoefsmid. Vooral als hij niks heeft laten weten. Is hij ondertussen al geweest?

Mondy : Ik merk ook zeker dat de pauzes de paarden best goed doen. En wat je ze geleerd hebben vergeten ze dus ook echt niet. Het helpt best goed in hun mentale groei ook om af en toe pauzes in te lassen. De ukkies doen het goed saampjes. Overdag naar buiten met ome Skylar en tante Lootah en savonds lekker samen op stal. Ondertussen zijn ze ook lief na elkaar en willen ze graag saampjes in stal.

Wat fijn dat Joker nu een nieuw vriendinnetje heeft. En al helemaal dat het gelijk zo snel goed ging.

Evercreek : Niet de updates die ik had gehoopt. Hopelijk bied de dierenarts straks duidelijkheid en weer je meer over hoe en wat. Ze geeft wel een lastig beeld dat het dus heel moeilijk is om de vinger erop te leggen waar precies het probleem lijkt te zitten. Ik duim voor jullie.

Bellatrix : nieuwe aanwinsten opgedaan bij Arthurs vandaag?

Carien: Met alle drukte dat die paarden geven is twee daagjes eruit zijn inderdaad best lekker. Hailey haar karakter is wat dat betreft echt super inderdaad. Hopelijk heeft ze dit ook zo aan haar kids meegegeven.
Oh je kan op de foto echt wel zien dat whiz meer massa aan het krijgen is. En weer wat uit verhouding. Zijn kont is iig aan het groeien.
Hier alleen de oudste die elke winter weer op dezelfde plek mok krijgt. Het van buitenaf helpen hier werkt heel goed om sudocreme samen met zinkzalf erop te smeren.

Daiyho : Al met al dus allemaal best goed nieuws. Fijn dat het er voor nu op lijkt dat er geen gekke dingen zichtbaar zijn en je straks met een gerust hart verder kan met haar.
En wel lastig van haar trauma dat ze zich daardoor zo gedraagt.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:14

Bedankt!
Stalhouder vroeg ook al wat ik wilde, of ze buiten moest blijven in het land (met kans op uitglijden) of dat ze in de paddock/stal moet. Het is de bedoeling dat ze 24/7 buiten staat, en als het inderdaad spier gerelateerd is dan is het ook beter dat ze kan lopen. Aan de andere kant weten we niet of dit misschien iets anders is en juist rust weer beter is, ik wil het ook niet erger maken. Better safe then sorry, dus ze staat nu op de zandpaddock en op stal, ook vanwege de beginnende rotstraal. Vindt madame minder leuk, die houdt niet van op stal staan := 's Avonds wandelen we op harde ondergrond, en om het voor haar een beetje uitdagender te maken doen we aan tempowisselingen (rustige stap naar gestrekte stap, stil staan etc.). Meer durf ik op dit moment niet te doen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:39

Nee, niets gekocht hoor, ik zou niet weten wat en waarom. :+ Ik zeul teveel kilo's mee voor kleding of riemen en ik rij niets dus spullen heb ik verder ook niet nodig. Vriendin heeft een broek en leren gevoerde handschoenen gekocht.

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:46

Vergeten te vragen Toushi, maar hoe gaat je herstel?

Marlies, gelijk heb je. Het uitje blijft wel leuk.

Evercreek, rotstraal is ook erg vervelend. Er zijn wel hele fijne producten voor waar je veel mee kan bereiken. Maar eerst op naar vrijdag, is wel het minst erge nu de rotstraal.

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:47

Bellatrix schreef:
Nee, niets gekocht hoor, ik zou niet weten wat en waarom. :+ Ik zeul teveel kilo's mee voor kleding of riemen en ik rij niets dus spullen heb ik verder ook niet nodig. Vriendin heeft een broek en leren gevoerde handschoenen gekocht.

Heb je toevallig gezien of ze weer de actie 3 broeken voor 50 euro hebben?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:35

Carien: nee dat gaat niet vanwege Jim. Die heeft extreem verlatingsangst en hangt heel erg aan haar. Ik ben nu al aan het nadenken over hoe ik dat moet doen als die chip eruit moet. Hij mag wel mee naar de kliniek. Maar hij kan natuurlijk nooit de hele tijd bij haar zijn met de ingreep. Heel lastig.

Wat goed dat Joker weer zo snel een vriendinnetje heeft Mondy <3

Wat vervelend Evercreek. Niets zo onrustig als niet weten wat er is. Ik denk wel de meest wijze keuze van paddock + stal. Op de paddock kan ze toch wat bewegen, maar niet te gek doen. En inderdaad beter voor de rotstraal.

Toushie: ja dat trauma is naar. En ze heeft nogal een ATTITUDE. Dus prikken gebeurt gewoon NIET :=
Ik weet ook niet zo goed hoe je dit kunt trainen. Dus dat ga ik ook nog eens overleggen.
Overigens is ze met veel op haar lijf lastig. De deken heeft vorig jaar ook drie maanden geduurd. Dit jaar overigens geen probleem, ze onthoudt alles. Of dat nu goed is of niet _O-
Hoe is het met jou?

Hoe was het bij Arthur Marlies? Wel leuke dingen gezien?
Ik ga ook niet. Heb alles van Jim nog liggen wat Noura perfect past. Hoofdstel heb ik via Marktplaats gekocht omdat ik dat niet had. Ik wil Noura namelijk bitloos gaan beleren omdat ik denk dat dat door haar hypergevoeligheid prima kan. Bit kan altijd nog. Dus ik heb een leren sidepull gekocht. Volgende stap is een bosal, maar die heb ik dan weer van Jim liggen :+
Net als zadel, 2 pads, enz. Ik moet zelf wel een keer nieuwe laarzen, maar voorlopig voldoen mijn huidige wandelschoenen prima :')

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:36

Fijn dat de foto's van Noura goed zijn! Chipjs zitten er toch al best snel bij beat veel paarden en hoeft helemaal geen issue te zijn.

Evercreek: hopelijk kan de da je iets meer duidelijkheid geven, ik duim voor je!

Toushie: fijn dat de operatie doorgegaan is en gelukt!

Smid is helaas niet meer geweest, die zou gister gekomen zijn maar belde me donderdagavond om 21.05u op dat hij net uit t zkh kwam en in het gips zit ;(

Jaarling op zn voet gesprongen, net achter zijn stalen neus dus die is wel even uit de running (denk ik).

Gelukkig heb ik nog steeds goed contact met mijn oude smid dus die een appje gestuurd of hij me zou kunnen helpen want Frosty moet sowieso gedaan worden (staat voor op een ijzer omdat ze zonder haar hoeven scheef afslijt) dus die appte me gister dat hij wss aankomende week geen tijd had maar de week daarna wel dus die komt ons redden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:52

Oei, dat is een pittige blessure.

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:15

Daiyho : Handig om dan gelijk de enting te laten doen. Is het een idee om met een oude spuit te oefenen om haar daarmee overal te mogen aanraken. Zodat ze leert dat ze niet persee altijd geprikt word. En dit uitbreiden dat ook andere mensen het doen. Nu is natuurlijk de associatie niet positief ermee en dat word hij ook niet dus zal de reactie niet persee veranderen.
Jim hecht zich dan niet zo aan de shetlander aan Noura weg is ? En hem op stal bij de kliniek als ze geopereerd moet worden is hij nog steeds helemaal van de leg ?
Wel fijn dat je nog zoveel spullen hebt.

Evercreek : Ik zou denk ik in jou geval ook voor paddock met stal zijn gegaan hoor. Rotstraal is naar. Hier werken de producten van unique hoof horn wel goed.

Bellatrix : agh kijken en rondneuzen is sowieso ook al leuk.

Paint lover : aaah naar van de blessure je hoefsmid. Gelukkig kan je oude komen over twee weken.

Ja de operatie is goed gegaan. Ging van wat ze zeiden erg voorspoedig en vlot. Terug op de kamer ben ik wel erg beroerd geweest en ging bijna van mijn stokje af. Uiteindelijk snachts wel beter geworden en beter gebleven. Kon de volgende dag smiddags naar huis. Verder gaat het herstel wel oke. Ik zit aan vrij sterke pijnstillers (Oxycodon) en slik die 1 a 2x per dag. Probeer zelf zo min mogelijk. ( Mag 6x per dag maar dan voel je niks meer haha )

Verder ben ik met traplopen al buiten adem. Dus ik ga wat mee boodschappen doen ( aka door de winkel lopen) keer mee de hond uitlaten. En verder slaap ik tussendoor. Ik lig op bed of de bank en moet dus erg rustig aan doen.
Maar kleine stapjes ben net 3 dagen thuis. Verband is er wel af en er zit een hele mooie smiley in mijn oksel :')

De paarden doen het goed. Afspenen is goed gegaan en rustig dus ben erg tevreden. Merries staan samen een 1.5km verderop en super rustig en relaxed. De veulens staan hier aan huis met de ruin en jaarling. Eerst een week de veulens een week samen op stal en de merries hier welt huis maar buiten. En alleen Yukon was gepikeerd en vond het niet tof verder was alles rustig en na een week heb ik de merries weggebracht en veulens daarna los gelaten. Heerlijk kalm. Yukon heeft twee keer gehinnekt en toen was het klaar.
Vind het afspenen altijd een lastig iets en elke keer weer kijken hoe het het beste gaat.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:57

Em_ schreef:
Bellatrix schreef:

Heb je toevallig gezien of ze weer de actie 3 broeken voor 50 euro hebben?

Er is één soort die een actie hebben bij 2 broeken. Merk weet ik even niet meer. De Ariat broeken niet, die zijn €99,95.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:22

Noura was Jims steun en toeverlaat na een paar dagen kliniek en een verhuizing. Zo jong als ze was, zo stabiel en sterk was ze toen ook al. Zijn rots in branding.
En daardoor hangt hij zo ontzettend aan haar. Als hij maar denkt dat ze weg gaat ontstaat er al paniek en gaat hij zoeken en hinniken. Ook al staat ze dan alleen maar uit het zicht.
Andersom gaat overigens prima. Ik kan Jim gewoon meenemen van het terrein af. Noura rent dan een rondje, maar vooral uit joligheid. Als er wat te eten is, dan is dat na een rondje interessanter :+

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:13

Oei lastig. En hem iets kalmerende geven mocht het zover moeten komen ? Zou dat een optie zijn. Niet verdoven maar de scherpste rand er voor hem af te halen?...

Kijk toch wat een schatjes.

Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:40

Enige dat echt helpt is platspuiten denk ik :')

Gaat het goed met de veulens samen?