[WN][HK]Westernruiters nieuw en oudgediend, hebben een deel 3 verdiend

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 15:19

Frosty was afgelopen zaterdag alweer 160 dagen drachtig en ze doet t zo goed <3

Afbeelding
Afbeelding

We zijn weer rustigaan het rijden op aan het pakken en ze vind t super leuk. Morgen komt mn smid om de plates terug eronder te slaan want nu we weer aan het rijden zijn merk ik dat ze mega fanatiek is en bij een zachte WHOA al meteen in dr ankers gaat.... dat is zonder plates niet echt fijn dus mn smid maar even appje gestuurd.

Maar hier doe ik t wel voor hoor *\o/*
Afbeelding
Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: [WN][HK]Westernruiters nieuw en oudgediend, hebben een deel 3 verdiend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 15:27

Wat ziet ze er goed uit! <3
Tot wanneer kan je haar rijden denk je?

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 15:33

Tot ze aangeeft dat t niet meer kan maar als ze op dr moeder lijkt dan kan ik nog wel een tijdje door rijden (die liep 1 maand voordat ze moest bevallen gewoon nog, wel enkel stap/draf).

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 15:34

Hoe merk je dat ze het niet meer kan?

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 15:52

Als je al meerdere dragende merries gehad hebt (en je merrie goed kent) merk je dat wel ;)

Dan worden ze wat nukkig, kunnen en willen niet meer inbuigen of aangalopperen enz.

Maar tegen de 9 a 9,5e maand ga ik toch terug schakelen kwa rijden, dan is het meer om haar soepel te houden en dr spieren erop te houden (al hoef ik daar niet veel voor te doen want nu na 8 maanden stil te hebben gestaan is ze in haar spieren niet terug gevallen).

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 15:53

Ja, je zal ervaring zat hebben daarmee, daarom vroeg ik het ook want ik zou het niet weten. :D

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 15:57

Wat ziet ze er goed uit Paint_Lover! Die ziet er inderdaad niet uit alsof ze langere tijd heeft stil gestaan!
De kleine ervaring die ik heb met het rijden van drachtige merries is dat als ze zo lang mogelijk nog rustig gereden worden tijdens hun dracht, ze dit ook makkelijker weer oppakken na de bevalling. Uiteraard wel rekening houdende met het paard zelf :j

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 16:09

Je leert t wel, vaak zijn t kleine dingen..

Idd rustig in beweging houden tijdens de dracht zorgt voor makkelijke bevalling en je kan ze daarna ook weer makkelijk oppakken zonder weer een heel traject van opbouwen te hebben.

Ik vind ook dat ze er heel goed uit ziet en ze heeft toch echt 8 maanden stil gestaan. Merk ik ook niets van tijdens het rijden, mevrouw doet net alsof ze al die tijd gewoon "gewerkt" heeft....

We zijn rustig op aan het bouwen maar ze doet t zo goed dat ik toch ook haar plates terug eronder wil hebben zitten want dan hoef ik ook iets minder op te letten met mn rechte lijnen en de spins. Ze zet zich daar vol in en dat is zonder plates niet echt tof.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 16:09

Gaan die er voor de bevalling weer af?

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 16:51

Jup, week of 3 voor de uitgerekende datum gaat ze blootsvoets, geen zin in n veulen met een gebroken been omdat de merrie t te laat voelt....

Mijn merries bevallen altijd zonder ijzers en dan gaan ze er weer onder als veulen n maand of 3 is (al zal voor mss wel eerder terug eronder gaan want ze slijt haar hoeven scheef).

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 19:02

Paint _lover : wat heb jij je stal mooi schoon achter gelaten zeg.
Fijn dat ze zo snel op de trailer stond en toch de oude/nieuwe stalling herkende.
Fijn dat de verhuizing allemaal zo vrij soepel is verlopen. Ze ziet er goed uit !
Lastig dat het zo moeilijk is een passende stalling te vinden in de omgeving.
Wat heerlijk dat je er weer op hebt kunnen zitten <3

Speed fiets : had je topic ook gezien. Wat ontzettend gaaf en goed gedaan. Mooie en goede ervaring zo.

Denies: balen dat je uiteindelijk een soort van voor Jan banketstaaf naar Arthurs bent gegaan.

Daiyho : jammer dat het niet doorging. Hoop dat het deze week wel doorgaat en je straks goede uitslagen krijgt.

Evercreek ; jeetje wat zuur met Miracle. Ondertussen al een nieuwe update ?
Ik hoop voor jullie dat het allemaal meevalt.

Carien: vooral goed oriënteren inderdaad en een goed gevoel is heel belangrijk.
Ja Phoenix was een duiveltje als veulen haha maar is nu de kalmte en relaxheid zelfde . Zelfs als hengst.

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 19:41

Dan nu weer update vanaf deze kant.
Vakantie is weer voorbij. Ondertussen staat de operatie gepland voor a.s. dinsdag dus fingers crossed.

Dallas wou ik voor de vakantie afspenen maar dat ging niet zoals bedacht. Moeder indian was in alle staten en het er absoluut niet mee eens. Na een dag , liep ook nog eens de melk uit haar uier en zal ze de boel afbreken. Zo is ze anders nooit geweest met afspenen dus voor ons teken dat het geen goed moment was.
Nu na de vakantie heb ik beide veulens samen in stal gezet. Dallas was de kalmte zelf en Indian ook.
Hailey vond het ook wel prima , alleen Yukon was not amused.
Momenteel zijn ze er allemaal rustig onder en zijn beide veulens nog samen.
Ook dat ging niet zonder slag of stoot want de dames waren niet bepaald dikke vriendinnen in het begin :')

Afbeelding

Sinds het afspenen Hailey twee keer weer onder het zadel gehad en beide keren op de trailer naar het bos.
De eerste keer was ze erg druk , zenuwachtig en wou ze ook niet zelf lopen. Dus moeders ernaast haar een paar meter meegenomen en daarna was het wel goed. Het ging zelfs zo goed dat we op een breed pad ons eerste echte galopje hebben gedaan.
In de bak een paar x aanspringen en max 3 passen want dat vond ze wel erg moeilijk. Dus super trots.

Vanochtend ook nog weer na het bos. De rust zelve en lekker briesen en doen.
We hebben weer gegaloppeerd en ja ze slingerd nog en kijkt alle kanten op. Maar dames hoe braaf en gaaf is dit.
Helemaal zelf opgeleid. Op een 3x dit jaar na toen Yukon er was , helemaal stil gestaan vanaf ergens in december en dan dit <3 .

En dan nog wat zou het zijn 35/40 keer iemand erop gehad nu.
Dit was de eerste keer.

Afbeelding

En dit is van vandaag.

Afbeelding

En nu dus weer pauze de aankomende tijd. Ivm de operatie.
Maar ik kan hier wel even heel erg op teren hoor.

Verder ben ik vorig weekend nog even nachtje weggeweest naar Wuppertal.
Heerlijk uit eten , kleine kerstmarkt was er ook al.

Afbeelding

Afbeelding

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 22:09

Leuk is dat he Toushie, zo kunnen genieten van je zelf opgeleide paardje <3

Hier draaien de duimen dat je operatie nu eindelijk doorgaat!

Doe ik hier ook :o

Ik heb geleerd om alles netter achter te laten dan ik het kreeg...

Hier ondertussen 6x gereden en vandaag was manlief mee dus de 1e filmpjes heb ik ook alweer :D

Frosty heeft momenteel wat moeite met linksom aangalopperen maar goed, dat weten we wel op te lossen in de aankomende maanden.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 11:28

Zo fijn hoe Frosty op dr plekkie is en dat je dr weer op kan pakken <3

Toushie wat ontzettend genieten als je zo ermee weg kan na een pauze he. Hoe is het met het jonge gespuis ? Iets meer vriendjes nu ?

Joker heeft even sinds de verhuizing van Frosty alleen gestaan en sinds vanochtend een nieuw vriendinnetje erbij. Vond t wel ff spannend omdat ik gezien heb hoe beschermend en fel hij reageerde bij Frosty (man man.... wat was ie hoteldebotel op dr... met gedrag wat ik nog nooit heb gezien bij m) maar nu zag ik weer de Joker van voorheen. Ging gelukkig super goed en zelfs wat spelen en samen uit dezelfde bak eten.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 13:26

Mondy schreef:
Zo fijn hoe Frosty op dr plekkie is en dat je dr weer op kan pakken <3

Toushie wat ontzettend genieten als je zo ermee weg kan na een pauze he. Hoe is het met het jonge gespuis ? Iets meer vriendjes nu ?

Joker heeft even sinds de verhuizing van Frosty alleen gestaan en sinds vanochtend een nieuw vriendinnetje erbij. Vond t wel ff spannend omdat ik gezien heb hoe beschermend en fel hij reageerde bij Frosty (man man.... wat was ie hoteldebotel op dr... met gedrag wat ik nog nooit heb gezien bij m) maar nu zag ik weer de Joker van voorheen. Ging gelukkig super goed en zelfs wat spelen en samen uit dezelfde bak eten.

Frost heeft t mega naar haar zin en daardoor ik natuurlijk ook!

Fijn dat Joker weer een vriendinnetje heeft en dat t goed gaat! Is altijd even afwachten enne.... Frost was gewoon zn Once in a lifetime vriendin :P

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 14:47

Toushie schreef:
Evercreek ; jeetje wat zuur met Miracle. Ondertussen al een nieuwe update ?
Ik hoop voor jullie dat het allemaal meevalt.

Het is niet verbeterd, het is zelfs erger geworden. Ze loopt nu helemaal kreupel op de cirkel; rechtuit gaat wel goed zowel op het harde als zachte maar zodra ze moet buigen is het mis. Fysio denkt dat er meer speelt, want dat ze in een week tijd zoveel slechter is geworden is niet goed. Kon ook zijn dat de fysio de stijfheid heeft weggehaald, ze hierdoor minder compenseert en nu door de mand valt (wat ik echt heel erg hoop). Stalhouder gaf aan dat zij na de fysio wel verbetering zag qua karakter en voedernijd; haalt niet meer uit naar andere paarden wanneer ze brok krijgt en oogt rustiger in de groep. Gisteren heeft ze wel weer gelegen, deken zat onder de modder, dus dat zie ik wel als een kleine overwinning.

Ik ga morgen met de dierenarts bellen, vragen naar wat zij op locatie kunnen qua foto's en scans en wat dit ongeveer gaat kosten (evt met sedatie) en dan besluiten of we dit gaan door zetten of dat we deze kosten beter in een ander paard kunnen stoppen, mochten de vorige eigenaren haar terug willen nemen dan.

Heb de hele week oefeningen in stap gedaan, wat goed ging. Focus moest op ontspanning gelegd worden, ze mocht niet meer aan de longe als ze zo explosief draaft. Gisteren vriend mee geweest zodat hij een filmpje kon maken van hoe ze nu loopt in de draf, ik had het dus ook nog niet weer gezien en dat dit zo overduidelijk slecht gaat is wel een grote teleurstelling. De draf was niet zo explosief meer en links ging niet echt lekker, maar rechtsom is echt dramatisch. Zie het een beetje somber in en heb er behoorlijk slecht van geslapen :(

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 15:04

Och jeetje je bent er wel zoet mee zeg.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 17:55

Afbeelding
Afbeelding

170 dagen drachtig vandaag, Mondy kwam knuffelen (oa :P ) dus kon mooi even wat standfoto's maken van die dame...

Kleine knaptoet!

Ik zie echt niet dat ze ronder wordt maar wss komt dat omdat ik dr elke dag zie en dan valt t gewoon niet zo op gok ik....

We zijn weer lekker aan het rijden iig, ze pakt alles zo goed op dat ik hoop dat mn smid deze week nog kan komen (vorige week heeft ie me laten staan zonder iets te laten weten dus was wel n beetje -:(- ) om dr plates terug te zetten want nu moet ik echt zo goed opletten met wat ik vraag dat t soms irritant is :=

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 18:02

Wat stom van de smid, heb je hem gevraagd waarom?

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 18:04

Gok dat ie ziek was (de dag ervoor had hij bij n vriendin moeten zijn en die had hij wel afgebeld).

Tja, leuk was anders want ging speciaal daarvoor naar stal.... laat in de middag en mocht dus in het donker terug naar huis en met mn nachtblindheid was dat niet tof!

Heb m vanmorgen appje gestuurd maar nog geen reactie dua nog even afwachten

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 18:07

Jij ziet t niet omdat je dr dagelijks ziet maar dat buikje is echt wel mooi aan t groeien <3 maargoed sommige tanks hier op bokt maken t ook wel erg bond qua omvang _O-
Was fijn weer ff met dr te kunnen kroelen <3 ze doet t zo goed daar.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 18:13

Ze ziet er wel heel goed uit hoor!! :D

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 08:30

Wat een prachtige foto's! <3 En wat grappig dat ze die witte haartjes bovenin haar staart heeft!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 08:31

Gaat er zaterdag iemand naar Arthur? Ik ben er rond 10.45 met mijn beste vriendin.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 17:22

Evercreek schreef:
Wat een prachtige foto's! <3 En wat grappig dat ze die witte haartjes bovenin haar staart heeft!

Thanks!

Dat is rabicano (of coontail zoals ze het in Amerika noemem).

Leuk gen wat voor witte haren over het hele lijf zorgt, ze heeft ook op haar buik en zelfs al in haar voorpluk witte haren en dat worden er steeds meer naarmate ze ouder wordt.

Veulen kan dus dit gen ook krijgen (nog niet testbaar).

Geen Adje voor mij dit jaar, niets nodig....