Dat er voors en tegens zijn is nu wel duidelijk, en persoonlijk vind ik dat ieder
zijn standpunt ook raakvlakken heeft.
Maar kunnen we nu misschien een oplossing gaan zoeken ??
Ik vroeg mij nl af, wie bepaald dat we een cap moeten gaan dragen en waarom.
Wat ik begrepen heb, we moeten een cap dragen omdat dit verplicht ( sinds 01-01-08 ) is
in een manege ( of overdekte rijhal ) met het veiligheidskeurmerk.
Deze maneges/rijhallen kunnen alleen zoon een keurmerk krijgen als zij deze
verplichting opleggen.
Oplossing : geen keurmerk willen voeren
Das simpel gezegd natuurlijk, maar gaat niet werken omdat deze maneges/rijhallen
ook te maken hebben ( of kunnen hebben ) met andere takken dan de westernsport, deze takken
vallen ( bijna ) allemaal onder de grote vlag van de KNHS.
De KNHS op haar beurt verplicht haar leden te rijden in een manege/rijhal met een
veiligheidskeurmerk ( en dan het belangrijkste natuurlijk de wedstrijden )
Met andere woorden een manege/rijhal zonder keurmerk mag geen wedstrijden onder
de KNHS vlag geven.
( natuurlijk zijn er uitzonderingen want voltige mag wel zonder cap
)Nog een hekel punt voor de manege/rijhal eigenaar, als zij geen keurmerk voeren
zijn ze niet verzekerd voor ongevallen ( even heel simpel gezegd maar weet niet exact
wanneer wel en wanneer niet )
Nu simpel de problemen zijn opgesomt ( of ben ik iets vergeten ? ), wat kunnen we hier
( nog ) aan doen ??
Wat ik ook zo "raar" vind, waarom word er op een wedstrijd ineens wel zo streng gevolg aan
gegeven, en "doordeweeks" bij trainingen of lessen niet ?
Waarom bij clincics of demos niet ??
( en dan heb ik het nu over maneges/rijhallen, want in de buitenbak schijnt het weer niet
verplicht te zijn ?!?!?
)Wie snapt het nog, en waar zijn we nu mee bezig ??
Waarom kan het niet zo zijn dat we zelf bepalen of we wel of geen cap dragen ( en/of dit tot een bepaalde leeftijd te verplichten )
( inderdaad waarom hoeft een voetballer of tennisser er geen op, of waarom een gewone fietser niet, of een voltigeruiter, sorry maar kan er niet over uit )
)