[WN] Waarom is een cap zo´n taboe bij westernruiters?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Skuye

Re: Waarom is een cap zo´n taboe bij westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 11:07

ga ook eens een poging wagen

Dat er voors en tegens zijn is nu wel duidelijk, en persoonlijk vind ik dat ieder
zijn standpunt ook raakvlakken heeft.
Maar kunnen we nu misschien een oplossing gaan zoeken ??
Ik vroeg mij nl af, wie bepaald dat we een cap moeten gaan dragen en waarom.

Wat ik begrepen heb, we moeten een cap dragen omdat dit verplicht ( sinds 01-01-08 ) is
in een manege ( of overdekte rijhal ) met het veiligheidskeurmerk.
Deze maneges/rijhallen kunnen alleen zoon een keurmerk krijgen als zij deze
verplichting opleggen.

Oplossing : geen keurmerk willen voeren

Das simpel gezegd natuurlijk, maar gaat niet werken omdat deze maneges/rijhallen
ook te maken hebben ( of kunnen hebben ) met andere takken dan de westernsport, deze takken
vallen ( bijna ) allemaal onder de grote vlag van de KNHS.
De KNHS op haar beurt verplicht haar leden te rijden in een manege/rijhal met een
veiligheidskeurmerk ( en dan het belangrijkste natuurlijk de wedstrijden )
Met andere woorden een manege/rijhal zonder keurmerk mag geen wedstrijden onder
de KNHS vlag geven.
( natuurlijk zijn er uitzonderingen want voltige mag wel zonder cap Rolleyes )

Nog een hekel punt voor de manege/rijhal eigenaar, als zij geen keurmerk voeren
zijn ze niet verzekerd voor ongevallen ( even heel simpel gezegd maar weet niet exact
wanneer wel en wanneer niet )

Nu simpel de problemen zijn opgesomt ( of ben ik iets vergeten ? ), wat kunnen we hier
( nog ) aan doen ??

Wat ik ook zo "raar" vind, waarom word er op een wedstrijd ineens wel zo streng gevolg aan
gegeven, en "doordeweeks" bij trainingen of lessen niet ?
Waarom bij clincics of demos niet ??
( en dan heb ik het nu over maneges/rijhallen, want in de buitenbak schijnt het weer niet
verplicht te zijn ?!?!? Gestoord )

Wie snapt het nog, en waar zijn we nu mee bezig ??

Waarom kan het niet zo zijn dat we zelf bepalen of we wel of geen cap dragen ( en/of dit tot een bepaalde leeftijd te verplichten )
( inderdaad waarom hoeft een voetballer of tennisser er geen op, of waarom een gewone fietser niet, of een voltigeruiter, sorry maar kan er niet over uit )

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 12:09

Volgens mij is de oplossing dat de western binnen de KNHS dezelfde status krijgt als Voltige. Het is blijkbaar mogelijk om van de algemene regels af te wijken.
Dit natuurlijk alleen in het geval dat het echt nodig is om ons bij de KNHS aan te sluiten. Daar heb ik geen goed zicht op. De Western moet gewoon vechten voor een 'status aparte'. Als dat niet mogelijk is dan doet de KNHS ons meer kwaad dan goed, en is zelfstandig blijven waarschijnlijk een betere optie.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:04

@Skuye: je geeft een paar goede voorbeelden en ik ben ook heel benieuwd wat je voor antwoorden gaat krijgen en dan bedoel ik niet de 'uit de losse pols' geponeerde stelling, maar een onderbouwde vaststaande regel.
Citaat:
Waarom bij clinics of demo's niet ??
Onder het mom van 'wat niet weet....' kan er natuurlijk een hoop, alleen is dan wel te hopen dat juist dáár niets gebeurd en zeker niet op bedrijven die toch een voorbeeldfunktie zouden moeten hebben.

luna_venus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 17:29

bij mij op de ranch is een kap verplicht tot je 16e tenzij je ouders goedkeuring geven
en dat wil zeggen dat dei nstructrice dit ook van je ouders weten en niet via via

verder bij wedstrijdjes onderling hebben de kinderen een keuze capje op of hoedje op als je geen hoed hebt of kunt lenen dan word het je cap

en verder boven je 16e mag je er zelf voor kiezen

ik denk dat het niet dragen van een cap geregeld zou kunnen worden met een formuliertje van eigenrisico bij de wedstrijden dat je je handtekening zet en daarmee zecht ik draag geen cap en het is mijn verantwoordelijkheid.

Skuye

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 10:24

en waar is jou ranch Luna ?

Teetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 23:50

Tja cap of niet... mijn kinderen zitten op judo. Daar wordt heel wat gegooit met elkaar. Soms land er een op zijn hoofd en gaat knock out. Hier zou dus eigenlijk ook een 'cap' verplicht worden. Bekijk de sporten eens allemaal, is sporten wel zo gezond??? Knipoog
Wat mij altijd verbaasd is dat als je een turnbroek aantrekt en op je hoofd op een paard gaat staan je geen cap op hoeft en als je rijdt daar zo over gezeurd wordt. Boos!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 17:37

Bij een hoop vechtsporten is hoofdbescherming ook niet verplicht! Terwijl het daar haast wel de bedoeling lijkt om (iemand) gewond te raken.
Heb in de sportschool nooit iemand over aansprakelijkheid gehoord?! Niemand die vantevoren aan de trainer vroeg of hij aansprakelijk was als de lesklant een knal kreeg! (en daardoor bijvoorbeeld arbeidsongeschikt zou raken) Wat gek!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 19:17

Hoe kan het dat in land met een vreselijke claimcultuur als Amerika iedereen zonder cap rijdt? De cap begint daar wel steeds meer op te komen, maar meer omdat ze erachter komen dat het in sommige gevallen wel zo verstandig is, en niet omdat ze bang zijn voor claims.
Ik zie daar eigenlijk alleen caps bij 'therapeutic riding' met geestelijk gehandicapten enzo.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 20:17

Omdat Nederland roomser dan de paus is soms? Omdat in de dressuur een springsport de cap een verplicht onderdeel van de uitrusting is en je het hoedje 'moet verdienen'.

Inderdaad soms is het wel verstandig: ik reed tot voor kort nooit met cap. Maar mijn jongste paard rij ik met cap. Die is nog wat hopsig. Maar Lan ga ik desnoods zonder zadel met alleen een halstertje op naar buiten. En dus ook zonder cap.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 21:58

LindyH schreef:
Hoe kan het dat in land met een vreselijke claimcultuur als Amerika iedereen zonder cap rijdt?

Omdat daar bijna iedereen western rijdt Haha!

westernappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 00:23

ff een aanvulling op het verhaal van skuye;(ik sta zelf op een fnrs manege,en werk daar parttime)fnrs stelt een veiligheids certificaat verplicht,anders geen of minder sterren.zonder certificaat mag je geen wedstrijden onder de fnrs vlag organiseren,dus niet gebruik maken van de jury-pool en het vastleggen van de resultaten in het ruiterpaspoort via de fnrs.fnrs stelt het dragen van een cap verplicht voor alle activiteiten op het manegeterrein(op een paard,uiteraard)binnenbak of buiten,maakt niet uit.
als men een certificaat heeft krijgt de manegehouder korting op zijn verzekeringspremie,maw zonder cer.betaal je gewoon meer premie,en mag je geen fnrs wedstrijden houden met fnrs jury.dit is minder aantrekkelijk voor de klanten,over het algemeen toch wel een hoop kinderen.de volwassenen rijden evengoed wel,en meestal niet op de onderlinge manege wedstrijden onder fnrs vlag.
het kromme in deze regel is dat als ik naar 'buiten'ga(strand of duin)hoef ik opeens niet die cap op,omdat ik dan niet op het manegeterrein rijd.terwijl mijn appie buiten een heethoofd kan zijn en binnen kipmak is,zoals zoveel paarden.maw;buiten het manegeterrein ben ik verantwoordelijk en niet de manegehouder,als een fnrs controleur mij op het egmondse strand ziet kan hij niet aan mijn neus zien waar ik mijn paard stal,dus raakt manegehouder geen cer. kwijt.behalve als ik op een manegepaard rijd ,dan moet ik weer wel een cap op naar buiten,want deze rit word dan opeens weer wel onder de verantwoording van de manege gebracht.maar mocht ik onverhoopt van een paard afvallen(binnen of buiten,eigen of manegepaard)dan betaald mijn eigen verzekering gewoon mijn ziektekosten,en mijn persoonlijke wa de schade aan derden.kortom het gaat imo om inkomsten van de manege.(let wel,ik heb deze info van mijn manegehouder-'baas' en de conclusie is hoe ikzelf eea ervaar.)

luna_venus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 10:18

ik rijd op de double r ranch in diemen dat licht ongeveer tussen duivendrecht weesp en de bijlmer in de manege licht tegen de bijlmer aan omgeving amsterdam dus

bloempje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 17:12

hoi hoi,

ik heb een cap gekocht vorig jaar bij arthur`s westernstore ,
andere kleur en met een leuk leren bandje er om heen ,
ook heb ik een hoed ,maar die gebruik ik zelden ,
er zijn dus wel westerncaps Haha!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 17:18

Ze moeten dan wel een EU keurmerk hebben anders mag je die dus niet op een wedstrijd gebruiken

bloempje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 17:25

heeft die van mij!!

Western88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 08:52

Welke cap heb je dan bloempje?

Want ik heb op die website gekeken en daar staat een veiligheidshelm waat je een hoed op an zetten!

Lachen

bloempje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 16:34

flashmoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 08:19

Ik weet dat ik een oud forum heropen, maar ik zat net met verbazing te lezen en vroeg me af hoe het nu afgelopen is bij de WRAN? Capplicht of niet (oftewel; knhs of niet?)

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 08:29

L5,4,3 hebben een cap verplichting helaas

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 14:59

Bij ons op Ropers Ranch is het ook verplicht!! Niet meer dan logisch vind ik! Al is het alleen al tegen de takken die je soms tegen je hoofd aan krijgt hahahahaha

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 17:52

Dan word het tijd om de bomen te snoeien

MaanNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 18:13

LindyH schreef:
Waarom dragen ze bij voltige eigenlijk geen cap? Of zijn ze dat ook aan het overwegen omdat er anders straks geen accomodaties meer zijn waar ze terecht kunnen?

haha nou de boel op ons afschuiven zeker! Tong uitsteken
wij dragen geen cap omdat we hierdoor: het paard kunnen bezeren, bepaalde oefeningen niet kunnen uitvoeren en je je medevoltigeurs sneller bezeert met cap.
overgins zijn de meeste van ons zijn wel verzekerd, (vraag me niet hoe dat precies zit Bloos )

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 11:33

jesvoltige schreef:
overgins zijn de meeste van ons zijn wel verzekerd, (vraag me niet hoe dat precies zit Bloos )

En dat is dus precies de vraag waar het om gaat Haha!.

Ik begrijp wel dat een cap het voltigeren moeilijk maakt, maar dat zou geen argument moeten zijn.

'Ze' hebben blijkbaar geconcludeerd dat paardrijden te gevaarlijk is om nog zonder cap te beoefenen. Zonder cap is niet meer acceptabel. En nu is er een tak van paardensport die met cap nóg gevaarlijker wordt. En dan kan men gewoon zeggen "Oh, laat dan maar." ? Hallo, ik dacht dat die cap bittere noodzaak was! Als takken van paardensport te gevaarlijk zijn, en er geen verdere veiliheidsmaatregelen mogelijk zijn, dan zou ik zeggen: Verbieden die handel! En argumenten dat een voltigepaard aan een touwtje loopt, gelden niet. Tenminste, bij western mag je niet kijken naar dit soort 'overige' veiligheidsaspecten.

Even voor de duidelijkheid: Ik heb absoluut niks tegen voltige. Ik bekijk het even puur zakelijk, zoals dat in deze hele kwestie gaat. Ik zie juist de voltige als enige hoop voor de western.
Ik kan er niet bij dat op manege Groenendaal (een voltigebolwerk) er twaalfjarige meisjes zonder enige bescherming op hun kop op een galoperend paard staan (in een lessituatie!), terwijl de NQHA daar geen NK meer kan houden omdat volwassen mensen daar niet zonder cap op hun paard mogen zitten...

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 12:35

lindyh erg veel recht van spreken hierover heb je niet
jij hebt zelf VOOR gestemd op de ALV, dit was de plek geweest om de cap iig voor de L3 te laten vervallen...

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 18:09

Ik heb niet voor de cap gestemd, ik heb voor de nieuwe verzekering gestemd. Dan kunnen we tenminste zelf met de verzekeraar in gesprek blijven over de cap, en er mogelijk nog iets aan doen.
Als de cap voor de L3 was afgewezen, dan was het niet mogelijk geweest om ons zelfstandig te verzekeren, en was aansluiting bij de KNHS onvermijdelijk geweest. En das voor niemand leuk. Haha!

Als iemand een verzekeringsmaatschappij weet waarbij niemand een cap op hoeft, dan moet hij dat heel snel kenbaar maken, en dan zal ik daar zeker vóór stemmen.