[WN] Waarom geen cap willen dragen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

Re: Waarom geen cap willen dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 15:39

_Sigrid_ schreef:
...krijgt een dwarslaesie...

Daar helpt een cap niet tegen.. (kan er juist een veroorzaken...)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 15:58

ja maar dan kom je in dezelfde discussie als wel of niet een veiligheidsgordel. Want heb eens gehoord dat iemand met juist gordel om die en die letzel had. Dezelfde risico loop je op de fiets ook en toch kiezen de meeste voor een valhelm.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 16:06

daar gaat het niet om... er werd een rede genoemd waarom wél een cap die niet klopt.. een cap beschermt níet tegen een dwarslaesie... da's dus geen steekhoudend argument. Dat'ie in zeldzame gevallen er een kan veroorzaken vind ik ook geen argument om em niet te dragen, da's idd het gordel verhaal.. het percentate hoofdletsel wat'ie voorkomt is vele malen hoger dan het percentage nekletsel wat'ie veroorzaakt. Maar je moet je in een discussie wel aan juiste feiten houden vind ik en dus niet aanvoeren dat de cap beter is omdat'ie dwarslaesies voorkomt. Was dus alleen een correctie op dat punt, meer niet.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 16:07

Wranglerbutt schreef:
Ben trouwens benieuwd hoeveel westernruiters die geen cap op willen "omdat het rot zit" wél met baseballpet rijden Lachen

De moderne rijhelmen (ik geef toe, cap klinkt mij ook véél te "engels") zitten namelijk absoluut niet beroerder dan een baseballpetje. Ik kan het weten, want draag beide Cool

Ik ook maar heb toch veel liever een petje op!
Mijn cap heeft nl bandjes voor en achter m'n oren (en onder mn kin natuulijk! Knipoog ) en ik vind dat gewoon verrot zitten!
Wat jouw foto betreft; is toch ook geen gezicht?? Vind het maar een beetje een mietje hoor, zo op een stier te gaan zitten! Duhuh, kan ik t ook! Haha!

wildwestwill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 17:46

het zwaarste komt toch het eerste bij de grond en dat is mijn kont

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 18:32

Met een helm op, misschien niet meer! Pling Haha!

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 20:16

sflj schreef:
Mijn cap heeft nl bandjes voor en achter m'n oren (en onder mn kin natuulijk! Knipoog ) en ik vind dat gewoon verrot zitten!

Jij hebt gewoon een rotcap! Eéntje kopen die lekker zit en voilá! Haha!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 21:53

WB welke zit dan lekker volgens jou?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 08:14

Persoonlijk vind ik de Troxels erg lekker zitten, maar dat is natuurlijk heel afhankelijk van de vorm van het hoofd Haha!

zanegrey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 10:47

Toen ik 6 jaar geleden begon met westernlessen (ik heb nooit engels gereden), kocht ik keurig zo'n zwarte fluwelen champion. Heb dat ding denk ik twee of drie keer opgehad, maar dat zat echt niet. Ik vond hem loeizwaar, kreeg er een stijve nek van. Sinds die tijd rijd ik zonder helm. Ik ben er best wel eens afgekukeld, maar altijd in slow-motion, en ik land inderdaad ook altijd op mijn kont.
Als ik in Amerika ben, rijd ik overigens wel altijd met een helm op, al was het alleen al omdat de meeste mensen met paarden die ik daar ken je simpelweg niet zonder op op hun paarden laten rijden. Deze zomer daar een Troxel Dakota gekocht (zit écht een stuk beter dan de gemiddelde champion en 'slechts' $ 60, wat ze daar trouwens idioot veel geld voor een helm vinden), maar om eerlijk te zijn heb ik hem hier in NL nog niet opgehad tijdens de les. Ik ben wel van plan hem tijdens buitenritten te dragen, maar ik ben nog niet weer naar buiten geweest sinds ik hem heb. En hij gaat in december ook weer mee naar Amerika!
Over Amerika gesproken: een vriendin van mij daar werkt bij Lockheed en mag van de ziektekostenverzekering die ze via het werk heeft helemaal niet meer paardrijden. Wordt beschouwd als een 'hazardous sport'. Dat is pas erg!
Laatst bijgewerkt door zanegrey op 25-10-07 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 10:57

zanegrey schreef:
Over Amerika gesproken: een vriendin van mij daar werkt bij Lockheed en mag van de ziektekostenverzekering die ze via het werk heeft helemaal niet meer paardrijden. Wordt beschouwd als een 'hazardous sport'. Dat is pas erg!

Bloos! moet er niet aan denken!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 11:42

Als het heul heul erg warm is, en ik train in de bak, dan laat ik hem ook op stal. Paard is bomproof, en in de vijf jaar dat ik haar heb ben ik er 1x afgevallen, toen zijn we met z'n tweetjes over de hindernis geklapt.
Bovendien, als het écht warm is druipt het zweet in straaltjes van me af, en dat vind ik bijzonder goor als dat in m'n cap komt Clown
Als het gewoon normaal weer is heb ik hem ook in de bak op. Heb tijdens een boksessie de palen van de bak van dichterbij gezien dan me lief was Clown
Buiten heb ik hem altijd op. Beschermd tegen takken, als je valt en je hoofd knalt tegen een uitsteeksel heb ik liever dat m'n cap aan diggels ligt dan mijn schedel, en in de winter is het lekker warm *LOL* Ik wil dan ook graag een cap met oorklepjes in de winter, want mijn oren blijven eraf vriezen. Oorklepjes aan je cap is warm hoof en warme oren Vork *LOL*

Ik ben ook voor eigen keuze, al vind ik de argumenten tegen eigenlijk niet echt.. overtuigend. Dat het er niet uit ziet, soit. Ben je zo met je uiterlijk bezig als je gewoon traint/buitenrijd dan? Het is warm/zweet. Een beetje hoed doet dat ook. Was je je haar een keertje extra, klaar Lachen Het zit vervelend. Zoveel wensen zoveel helmen/caps (cappen? Verward ), dus dan zoek je er eentje die wel lekker zit. vast wel te vinden Lachen

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 12:18

Ik rijd ook niet altijd met cap, n soort gewoonte geworden, hoewel ik toch met mn Appie een keer flink op mn plaat ben gegaan, n knappe hersenschudding Ziek had + dat ik niet eens meer wist wie ik was. Dat allemaal zonder cap. Okee met cap ben je ook niet verzekerd dat t altijd goedkomt, maar toch. Heb nu zo'n Casco ding maar die is zachtjes aan t overlijden en ben nu opzoek naar een ander. N kwestie van passen, passen en nog eens passen, er zal er toch 1 zijn die goed op je kop zit ??
Of t er nu wel of niet uitziet, lekker belangrijk. Helaas heb ik een aardig wispelturig Appie paard onder mn kont. Zeker in deze tijden wanneer t lekker waait en regent draag ik dat ding.

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 16:00

Vroeger vond ik het verschrikkelijk dat ik een helm op moest op de brommer. Ik ben dan ook in mijn hele brommertijd nooit gevallen.
In grote delen van Amerika mag jezelf weten of je op je motor een helm op zet of niet. Het is jouw keus, jouw hoofd, mag je lekker zelf weten.

Zo hoort het ook vind ik. Laat mij dat zelf bepalen.

Ik doe een cap op wanneer ik spring. Ik ben veels te bang om met mijn hoofd op de hindernis te vallen Ziek
Ik ben dan zelfs geneigd om een body protector aan te doen.

We doen een cap op bij het zadelmak maken van de beestjes, omdat dat ook te veel risico met zich mee brengt. Wanneer ik mijn reiners rij denk ik er niet eens aan om een cap op te zetten. Zit dan gewoon niet in mijn systeem. Zodra ik denk dat een paard erg fris zou kunnen zijn doe ik hem automatisch wel op. Als ik het niet vertrouw haal ik hem stoffig uit de kast, anders vergeet ik hem gewoon compleet....

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 19:13

Ik bekijk het ook wel met de dag hoor maar betrap me erop dat ik m nu meer draag dan in het verleden. Heb zelf de cursus bij Annemarie vd Toorn gedaan, ook daar moet je je cap op. Dan loop je er alleen nog maar naast, opzich een goede zaak.

Verder is het ieder voorzich, je moet doen wat jij prettig vindt.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 21:29

Het wel of niet dragen van de cap heeft imo niks te maken met het vertrouwen in je paard! Mooie boel zou dat zijn: dan zou ik alle drie mijn paarden niet vertrouwen maar er wel dagelijks op zitten??? Nee, het heeft meer te maken met de realiteit onder ogen zien. Je kunt zoveel onverwachte dingen tegenkomen terwijl je op dat paard zit dat je door en door vertrouwt en het blijft gewoon een vluchtdier dat kan schrikken. Dus de kans is er dat ie er een keer vandoor gaat en jij er net niet op bedacht was en eraf valt. Toch wel jammer als je dan vreselijk je hoofd bezeert!
En wat te denken van vallen omdat je paard struikelt? Dat heeft al helemaal niks met vertrouwen te maken. Ik spreek uit ervaring (met mijn eerste paard meerdere keren samen gevallen in galop), was een supereerlijk paard maar ze maakte wel misstappen ...

Dat het niet bij de gedachte van western past snap ik niet ... ik rijd precies zo lekker met als zonder cap Knipoog ! Je rijstijl wordt toch niet bepaald door wat er op je hoofd zit??!!
Het met losse teugel rijden is idd wel een kwestie van vertrouwen, maar er zijn ook genoeg engelse ruiters die je buiten met een lekker los teugeltje ziet rijden. Mijn persoonlijke mening is dat je keuze voor western rijden en westernpaarden niet van invloed hoeft te zijn op je eigen veiligheid.
Bovendien ... je let toch ook heel goed op de veiligheid van je paard door hem peesbeschermers e.d. om te doen (al dan niet in westernstijl) zodat ie niet beschadigd kan raken? Dat geldt ook voor jezelf! Haha!

zanegrey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 19:49

Nou, of je er niet beter van gaat rijden weet ik nog zo niet simodi...
Ik heb gisteravond voor het eerst met mijn nieuwe Troxel Dakota op gelest, en het ging fantastisch! Clown

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 12:41

zanegrey schreef:
Nou, of je er niet beter van gaat rijden weet ik nog zo niet simodi...
Ik heb gisteravond voor het eerst met mijn nieuwe Troxel Dakota op gelest, en het ging fantastisch! Clown

Ha ha, zit t toch een beetje tussen je oren!!! Haha! Haha!

Rhaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 00:57

Als je ook eens wist wat ik in mijn instructie-carrière aan gebroken neuzen voorbij heb zien komen door zo'n onding, dan snap je dat ik 'm ook liever niet op zet!

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 07:42

Beter een gebroken neus dan een schedelbasisfractuur, toch? Verward
Ik ben in mijn ruim 30-jarige paardencarriërre trouwens nog nooit tegengekomen dat iemand een gebroken neus opliep vanwege een cap Scheve mond Goede pasvorm helpt natuurlijk ook enorm Ja

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 08:39

Voor de mensen die juist een cap opzeten bij "frisse" of jonge paarden, er is in de VS een keer onderzoek gedaan en de meeste valpartijen zijn juist van de paarden waarin de ruiter "vertrouwen" had en het niet verwacht had!
Blijkt namelijk dat we veel meer op ons hoede zijn op jonge en frisse paarden en daar dus sowieso minder snel van vallen. Maar júist wanneer je "vertrouwen" hebt is de kans dus echt groter dat je valt.

Onderzoek hebben ze gedaan door de ruiters in het ziekenhuis een vragen formulier in te laten vullen over de val.

Ik ben dan ook vaak genoeg van paard gevallen, maar nog nooit van een paard die ik aan het inrijden was. Voor mij klopt het dus. Ja

Ook is er een bekende dressuur amazone geweest die op de reserve lijst stond voor de Olympische spelen, altijd met cap reed met trainen, wel degelijk prima rijden kon, maar tijdens een bosritje met haar oude pony thuis van paard gevallen is en gestorven is aan hoofdverwondingen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 23:55

Ja, dat heb ik idd ook wel es gehoord Jeddah, en is ook vrij logisch... op een jong/fris/springerig paard ben je op je hoede en verwacht je gekke acties en dús zit je daar anders op. Juist op dat paard waar je mee kan lezen en schrijven, blind op vertrouwt en lekker relaxed om je heen kijkend, met een los teugeltje door't bos stapt, loop je't risico onverwacht van je paard te zwiepen als'ie ineens wél een rare sprong of actie maakt. Doettieandersnooit....

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 23:58

Maar t ging hier toch over t (western-) wedstrijden rijden? Knipoog

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 00:04

En? De TS heeft 't niet specifiek over wedstrijden volgens mij... en ook bij westernpaarden heb je die situatie van fris/springerig paard versus 'oude en vertrouwd'... dus gaat het toch ook bij western op dat de meeste valpartijen gebeuren bij paarden waar je't juist niet bij verwacht.

Elinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 00:08

het is niet dat ik mijn cap gewoon niet op wil zetten, maar het is meer dat ik op mn paard zit, en dan pas door heb dat ik mn cap niet op heb.
en dan stap ik niet meer af om hem nog te gaan halen.

in de zomer is het vaak wel bewust, het is gewoon ontzettend warm & zweterig.