[WN] Nou dan begin ik er maar even over.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 09:50

Off topic:
Nee ik snap het niet zo goed eigenlijk...
Dat betekent dat je wel een btw nummer moet hebben, maar niks afdraagt? Hangt een btwnr samen met een kvk-inschrijving oid?

K ga toch es vragen of al die instructrices/teurs die ik ken, ingeschreven staan...

Overigens kon ik nergens op de belastingsite vinden of je een bedrag mag bijverdienen naast je reguliere baan, en hoe hoog dat dat mag zijn.

Casus twee:
Je geeft les voor nop, wat dan?

Halloway

Re: Nou dan begin ik er maar even over.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 10:03

Als je als particulier een andere particulier gratis raadgeeft word dit niet gezien als een dienstverlening. Verzekeringstechnies ben je dan ook gedekt door je eigen WA personen.

Zo gauw je diensten begint te verlenen tegen betaling ben je proffesioneel bezig en moet je dus ook aan je wettelijke verplichtingen voldoen.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 10:05

Oooohhhh ik snap.
En is een onkostenvergoeding dan ook gelijk aan inkomsten?

Halloway

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 10:12

Cer schreef:
Off topic:
Nee ik snap het niet zo goed eigenlijk...
Dat betekent dat je wel een btw nummer moet hebben, maar niks afdraagt? Hangt een btwnr samen met een kvk-inschrijving oid?

K ga toch es vragen of al die instructrices/teurs die ik ken, ingeschreven staan...

Overigens kon ik nergens op de belastingsite vinden of je een bedrag mag bijverdienen naast je reguliere baan, en hoe hoog dat dat mag zijn.

Casus twee:
Je geeft les voor nop, wat dan?

Het BTW nummer hangt niet samen met de KVK-inschrijving, wel heb je een kvk nummer nodig om een BTW nummer aan te kunnen vragen.

Als kleine dienstverlenende ondernemer ben je zeker BTW plichtig, mocht aan het einde van het jaar blijken dat de af te dragen BTW minder is als 1834 euro, dan krijg je deze terug.
Verder kun je ook met de belastingdienst afsreken dat je pas aan het einde van het jaar aangifte doet betreffende omzet belasting, dit is zeker handig voor mensen die weten dat ze in de KO regeling gaan vallen, je draagt dan niks af en krijgt niks terug.

Deze 1834 euro zijn na aftrek van voorbelasting (BTW over de kosten die je gemaakt hebt)

Let wel omzetbelasting heeft niets te doen met inkomstenbelasing.
Laatst bijgewerkt door Halloway op 16-02-06 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 10:14

duidelijk!

(Excuses aan anderen die dit misschien al wisten)

Zolang het een vriendendienst blijft, verandert er dus niks...

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 10:53

Weer terug betreffende aansprakelijkheid.

een instucteur die in loondienst van een manegehouder werkt is niet aansprakelijk voor ongevallen maar de manegehouder.

Het is dus voor manegehouders raadzaam dat als er een zelfstandig instructeur les geeft binnen de accomodatie van de manegehouder, deze instructeur een huurovereenkomst onder de neus te schuiven.
Doordat de instructeur de accomodatie al dan niet inclusief lespaarden huurt is hij voor de te verhuren periode eigenaar en dus hoofdelijk aansprakelijk.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 10:57

Dat is wat nu geld?

Waarom doet iedereen dan zo moeilijk over dat diploma?

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 11:18

ik denk dat er door meerdere mensen twee zaken door elkaar gehaald worden, namelijk de manege en de paardenhouderij/trainingsstal.

De manege valt bij ruimtelijke ordening onder de recreatieve sector, meestal met een vergunde horecagelegenheid.
Hierdoor is een manege een openbare instelling waar iedereen zomaar binnen kan wandelen. Dus ook mensen die de voor en achterkant van een paard niet kunnen onderscheiden. Lijkt me dus niet mee dan logisch dat aan maneges strenge eisen worden gesteld.

De paardenhouderij/trainingsstal valt onder de agrarische sector, met andere woorden het is een gesloten bedrijf waar onbevoegden niks te zoeken hebben. Dit kun je middels het alom bekende blauwe bord zelfs strafbaar stellen.

djmaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:54

[quote="Halloway"]@djmaris:
Als je een bedrijf bent die zelfstandig lessen verzorgt moet je een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering afsluiten.
Als je diensten verleend tegen betaling, ben je professioneel bezig en behoor je BTW af te dragen en ingeschreven te staan bij de KVK.

Doe je dit prive tegen betaling, iets wat dus eigenlijk niet kan, dan ben je een beunhaas die ook nog eens belastingfraude pleegt en dus ook niet te verzekeren is.

Weet je wat jij moet doen: even met de kamer van koophandel gaan praten.

Dat heb ik al gedaan , dus bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering nodig, kon niet zonder diploma ......maar ik krijg steeds meer goede hoop.

Ik vraag mij wel af hoe de uitspraak was geweest met het ongeval en het oranje bord als er geen gidiplomeerd en ervaren instruktie mee op pad was geweest.....

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:58

Overigens is het niet zo dat je altijd voor het leveren van diensten (zoals instructie) een btw-nummer moet hebben of een eigen bedrijf moet hebben. Als er sprake is van nevenverdiensten en een geringe omvang van verdiensten dan ik het mogelijk om als freelancer te werken. Opgave van inkomen bij de belastingdienst is dan noodzakelijk, maar een KvK-nummer niet. Je draagt je belasting af als particulier dat wel. Je hebt dus ook niet de voordelen (speciale aftrek of btw-teruggave) van een bedrijf (eenmanszaak).

djmaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 13:26

@anja dat was idd de bedoeling om een en ander als freelancer legitiem te starten, en dus niet in het beunhaas cicuit te belanden, vandaar ook de vraag naar verzekeringen, als beunhaas geef je gewoon garantie tot de straat..., als het goed is hoor ik morgen meer over allerlei in en outs. Ik heb er overigens geen moeite mee om een diploma te gaan halen mocht het echt nodig zijn om een en ander rechtsgeldig te krijgen, ik vind alleen niet dat een diploma altijd garant staat voor kwaliteit, het waarborgt alleen de minimale vereiste kennis in dat jaar. Ik kan mij niet voorstellen dat iemand die in vier jaar een diploma behaald heeft maar daarvoor nooit of minimaal met paarden in aanraking is geweest, beter onderlegd is als iemand met tig jaar ervaring in het houden, rijden en wedstrijdervaring, zoals zoveel pro's. Bovendien moet je ook nog info over kunnen brengen, als je mensen duidelijk kunt maken hoe het werkt en voelt en eruit moet zien, en ze gaan lekker in hun wedstrijden, winnen of ontvangen winstpunten, hoor je er niemand over hoe je aan die kennis komt. Ik maak me daar ook niet zo druk over, als het goed gaat hoor je niemand maar wat als het eens niet goed gaat.
Er speelt nog steeds een zaak van een manegehouder die een ervaren ruiter zonder begeleiding samen met haar partner die helemaal geen of maar heel weinig rijuren in het zadel had doorgebracht, op pad heeft laten gaan buiten de manege, waarbij de ervaren amazone een dodelijke val heeft gemaakt. en dan is dat een manege, daar zijn dingen toch anders gerelgeld als bij een particuliere trainer. Zodra ik iets zwart op wit heb, meld ik het hier en verder ben ik blij met alle reakties, ik vind het een belangrijk iets omdat er juist zovaak niet aan deze dingen gedacht wordt.

*edit vlekje weggewerkt*

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 13:30

Ik kan me ook voorstellen dat er verschil is tussen instructie aan mensen op eigen paard en instructie aan mensen op manegepaard.
Ik zal eens kijken of ik nog meer kan opduikelen. De gemeente heeft een fraai archief m.b.t. jurisprudentie e.d.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 13:43

ik heb vanmorgen een gesprek gehad met onze verzekering.

wij hebben een bedrijfsaansprakelijkheids verzekering en die dekt event. ongevallen.
maar dan alleen als de eigenaar van het bedrijf les geeft.
roel en ik zijn beide eigenaar, dus wij kunnen op ons terrein lesgeven en ook bij partikulieren.

als er een ander bij mij les geeft moet die een diploma hebben, anders dekt mijn bedrijfsverzekering dat niet.

als je dus les wilt geven kan je dat volgens mij op 2 manieren doen

1- je inlaten schrijven bij de kvk en een bedrijfsaansprakelijkheids verzekering afsluiten.
2- een diploma halen en bij een manege les geven (die een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering heeft)
Laatst bijgewerkt door Jos op 16-02-06 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

djmaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 13:46

@Anja dat zou ik erg waarderen, ik zou niet weten hoe ik daar in een weg zou vinden, dat is nl de volgende stap als kamer vankoophandel het plan heeft de verzekering geregeld is moet ik ook nog toestemming van de gemeente hebben over vestigingeisen ed. Er komt meer bij kijken dan dat ik gedacht had. Wel fijn dat er zoveel meegedacht wordt op het forum, zonder dat had ik zoveel minder geweten en gehoord!!!

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 13:46

@Jos: Dus als jij een les/clinic zou willen geven op een ander terrein, dan moet je je diploma hebben?

Jouw bedrijfsverzekering geldt niet op ander terrein?

djmaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 13:47

@ Jos dat is heel mooi, welk merk heb je?

Jos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 13:50

Cer schreef:
@Jos: Dus als jij een les/clinic zou willen geven op een ander terrein, dan moet je je diploma hebben?

Jouw bedrijfsverzekering geldt niet op ander terrein?

ja die geldt ook op ander terrein.
volgens mij is dus het voor lesgevers die een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering hebben mogelijk om bij een andere, collega manege een clinic te geven.

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 13:52

Jos schreef:

wij hebben een bedrijfsaansprakelijkheids verzekering en die dekt event. ongevallen.
roel en ik zijn beide eigenaar, dus wij kunnen op ons terrein lesgeven en ook bij partikulieren.

als er een ander bij mij les geeft moet die een diploma hebben, anders dekt mijn bedrijfsverzekering dat niet.

1- je inlaten schrijven bij de kvk en een bedrijfsaansprakelijkheids verzekering afsluiten.
2- een diploma halen en bij een manege les geven (die een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering heeft)

Optie 3 je verhuurt je accomodatie aan een trainer tijdens de lessen, voor deze geld dan weer optie 1.
Hetzelfde kan ook gelden voor clinics.

Jos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 13:52

djmaris schreef:
@ Jos dat is heel mooi, welk merk heb je?

Interpolis
Laatst bijgewerkt door Jos op 16-02-06 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 13:53

Halloway schreef:
Jos schreef:

Optie 3 je verhuurt je accomodatie aan een trainer tijdens de lessen, voor deze geld dan weer optie 1.
Hetzelfde kan ook gelden voor clinics.

yep,
maar die liet ik aan jou over

djmaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 14:01

nou schiet mij maar lek hoor, ik heb het aan een interpolis man voorgelegd, hij zei geen diploma geen verzekering, ik wacht nog even op de onafhankelijk adviseur anders ga ik het hoofdkantoor maar eens mailen... grrr

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 14:05

Mag ik dan nog een testcase in de groep gooien

Je lest bij een zeer bekende trainer/instructeur die regelmatig bij je op stal komt of bij je in de buurt komt.
Je doet braaf wat de trainer zegt (die kan het weten tenslotte) en je paard* wordt zo 'hard' aangepakt dat hij de volgende dag kats kreupel is en de DA weet te vertellen dat het zwaar gekneusd is. Het kan overgaan, maar het kan ook altijd een zwakke plek blijven.
Maw je wedstrijdambities kunnen iig voorlopig in de kast en misschien wel helemaal.

Kun je hiervoor ook een lesgever dan aansprakelijk stellen??

*Paard is kort daarvoor 100% rontgonologisch goedgekeurd.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 14:08

Tjonge, jonge zeg, en dan maar roepen dat ik lappen tekst weet te trommelen uit mijn toetsen bord, ik heb verdorie een uur lees werk moeten verrichten, maar er wordt mijn inziens nu een beetje aan het aangekaarte probleem voorbij gegaan.

Persoonlijk vind ik dat deze discussie goed aangeeft waar eilanden structuur nu uit voort komt. Terwijl ik er op doelde dat het jammer is, dat wij naar 30 jaar westernsport niet in staat geweest zijn, in het aangaande in dit topic, collectief een groot probleem aan te pakken.

De stand van zaken is nu, hier ontstaat een opleiding, daar zijn mensen bezig zich collectief te verenigen, en weer ergens anders plaatsen zij zich op een eiland, omdat in mijn ogen het thee krans vergaderen natuurlijk ook zijn charme heeft. En het leuken is, dat iedereen zich zelf weet te presenteren, als de weldoener van deze mooie tak van westernsport.

Dat verzekeraars invloed hebben, op wetgeving dat in de maak is, dat is wel duidelijk. Dat verzekeraars baat kunnen hebben, dat de bij wet geregelde opleggingen hun cashflow kunnen beïnvloeden, ligt hieraan ten grondslag.

Nu de paardensector groeit, en bovendien al de tweede sport van ons land geworden is, brengt dit natuurlijk ook steeds meer risico met zich mee, wat verzekeraars zouden kunnen oplossen door de premie te verhogen, of om bepaalde zaken uit te sluiten, zodat uitkring na een ongeval e.d.tot een minimum beperkt wordt.

Nou, wij weten allemaal wel dat de premies in het kader van inflatie toch wel opgeschroefd worden, dus er gaat ook uitgesloten worden, gewoon om van de te ontvangen premie beter te worden, dus willen verzekeraars daar zoveel mogelijk aan over houden.

Nou gaat het mijn niet om de premie die gerelateerd wordt, aan hoe de economie zich ontwikkeld. Nee, mijn gaat het om de uitsluitingen, die er bedacht worden, door de verzekeraars zelf, waaraan voldaan moet worden.

Collectief, kunnen wij hiervoor de handvaten aangeven, aan die verzekeraars, Maar dan moeten de handen die de vaten moeten billikken, één schuddende hand zijn. Die de verzekeraar uiteindelijk verteld, dat wij binnen de western sport, echt wel weten waar wij zelf mee bezig zijn.

Kijk naar de ontwikkelingen die er zijn, kijk hoe deze tot stand komen, kijk welke doelen er nu collectief, door saamhorigheid bereikt zijn.

Uiteindelijk kan je dan straks maar tot één conclusie komen, en dat is dat wij in gehaald gaan worden, door nieuw ontwikkelde wetgeving, die niet meer aansluit op ons zo gekoesterde regelgeving, en met name op het gebied van way of life.

Waar andere sport disciplines collectief de handen in één slaan, om hun sport straks niet de wet te laten voorschrijven door de risico inperkende organisaties (verzekeraars) zijn wij nog te veel opgesplitst in kampen, waardoor wij aan het spelen zijn, met de toekomst van onze sport. Waarin waarschijnlijk als vanzelfsprekend aangenomen wordt, dat er voor het gehele western verhaal, maar uitzonderingen gemaakt zullen worden, door de legitieme beroeps criminelen, waarvan ik vind dat hun macht sterk onderschat wordt. (de verzekeraar)

Als lid van bepaalde verenigingen kan ik duidelijk waarnemen, dat de macht die er uitgevochten wordt, binnen de 30 jaar bestaande westernsport, veel belangrijker is dan wat de echten machtigen in dit land, voor invloed kunnen hebben op onze sport, die wij uiteindelijk met elkaar delen.

Dus waarom zou BV de federatie nou moeten gaan praten zoals ik kan lezen in dit topic, met de ontstane opleiding in Deurne. Bij de federatie zijn inmiddels al zoveel verenigingen aangesloten, dat het mijn inzien de wereld met deze stelling een beetje op de kop gezet wordt.
Persoonlijk denk ik dat de opleiding te Deurne, er veel verstandiger aan doet, om zelf aan te kloppen bij de federatie, nu daar een heel potentieel, markt aandeel zich verenigd hebben, voor het doel van wat hun opleiding zou kunnen billikken.

Maar luister, dit is mijn visie, waarvan miemand het mee eens hoeft te zijn.
Alleen vind ik het jammer, er voor de zoveelste keer er moeten achter te komen, dat de invloed binnen onze westernsport, geleid worden door persoonlijk opgedane gevoelens die zich in 30 jaar paarden sport hebben kunnen ontwikkelen.
Deze gevoelens zijn mijn inzien belangrijker, dan hoe wij er met zijn alleen over na kunnen denken, hoe wij deze sport nog beter en breder kunnen ontwikkelen.

Maar goed ik heb al een pb gekregen, dat wij ook een keer 80 jaar over een oorlog hebben gedaan, en dit verteld mijn, dat er door de jaren heen, zich een generatie zal gaan ontpoppen, die waarschijnlijk zonder gevoelens uit het verleden, elkaar recht in de ogen kunnen aankijken bij een vergadering, zonder te denken, als jij voor bent, ben ik tegen.

Nu maar hopen dat wij niet ingehaald worden door de zijn wil is wet figuren (de verzekeraar)

djmaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 14:20

Nou Peter , ik ben echt bang dat we dat al zijn (ingehaald door de verzekering)

Het schiet mij door mijn hoofd , wat als de westernverenigingen onder federatie nu zelf een verzekeringsconstruktie bedenken in combinatie met een passende voor een ieder wat wils opleiding zodat er een waarborg van kwaliteit is en te doen voor alle pro's maar wel het kaf van het koren scheidt.......

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 14:29

Sugarmiss schreef:
Mag ik dan nog een testcase in de groep gooien

Je lest bij een zeer bekende trainer/instructeur die regelmatig bij je op stal komt of bij je in de buurt komt.
Je doet braaf wat de trainer zegt (die kan het weten tenslotte) en je paard* wordt zo 'hard' aangepakt dat hij de volgende dag kats kreupel is en de DA weet te vertellen dat het zwaar gekneusd is. Het kan overgaan, maar het kan ook altijd een zwakke plek blijven.
Maw je wedstrijdambities kunnen iig voorlopig in de kast en misschien wel helemaal.

Kun je hiervoor ook een lesgever dan aansprakelijk stellen??

*Paard is kort daarvoor 100% rontgonologisch goedgekeurd.

Ik denk dat het de "schuld" van de eigenaar blijft. Die is er zelf bij en is eindverantwoordelijk voor zijn/haar eigen paard.

Ik, als parttime lesgeef mens, zou anders niemand meer een kleine volte durven laten galoperen, of een klein sprongetje durven laten maken, want een paard kan op zoveel verschillende manieren zichzelf blesseren. Het zou te gek voor woorden zijn als de lesgeefpersoon daar aansprakelijk voor zou zijn. Overigens denk ik dat het moeilijk te bewijzen zal zijn dat het door de manier van lesgeven is gekomen. De lesgeefpersoon kan altijd zeggen "ja, maar ze deed het verkeerd".

(Uiteraard blijf je als lesgeefpersoon deels verantwoordelijk en ik zelf let bijvoorbeeld altijd op de ondergrond en zou geen les geven op een bevroren bak oid.)