[WN] waarom rijden er steeds meer Q, P, App bij de WRAN

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 14:42

GoedVetMan schreef:
Toppie, al is het alleen maar omdat de Wran geen halter heeft, tenminste dat dacht ik , kan mijn ook vergissen.

WRAN heeft Showmanship at halter. Je kunt moeilijk een Halter onderdeel gaan uitschrijven en een Tinker, een Fries en een Quarter met elkaar vergelijken.

Alice01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 14:43

haha we dachten precies het zelfde!

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 14:55

Alice01 schreef:
Peter schreef:
Toppie, al is het alleen maar omdat de Wran geen halter heeft, tenminste dat dacht ik , kan mijn ook vergissen.

Natuurlijk heeft de WRAN geen halter je kan geen appels met peren vergelijken daarom heeft de WRAN showmanship at halter.

Halter is puur gericht op het paard, schowmanship hoe de "ruiter" het paard showt.

(Foei Peter!) Haha!

Nou jaa ik bedoelde om het alleen maar ontopic te houden dan Vriendjes zijn?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 14:55

Het zijn niet alleen die drie klassen bij de paints. Maar als wedstrijden zo vol worden dat de jurering van de ene klasse al aan de gang is terwijl de prijsuitreiking nog moet plaatsvinden van de andere klasse, dan is dat ronduit jammer. De winnaars verdienen niet alleen dat lintje, maar ook het applaus van het publiek.
Ook al eens voorgekomen is dat de prijsuitreiking op een compleet andere plaats is dan de wedstrijd is verreden, en er helemaal geen publiek was omdat ze niet waren ingelicht (of geen zin hadden om dat stuk te lopen). Stuur dan de behaalde lintjes en prijzen maar meteen naar huis op en schrap die hele prijsuitreiking....Lips are sealed

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 14:59

Dat is inderdaad niet leuk. De prijsuitreiking hoort er net zo goed bij.

=^.,.^=

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 15:01

Cassidy schreef:
Maar dat wordt niet gedaan. Bij ander rassen heb je nog wel eens een klasse waar vader met kinderen de ring in komt en zo beoordeelt wordt. In mijn ogen is de halter voor ruinen niet nuttig (stel je voor: een ruin wordt Grand Champion...Lips are sealed)

Ja maar ho even: de halterpunten die een ruin verdient in de halter worden natuurlijk wel geregistreerd bij het stamboek! Als iemand dus naar de prestaties van nakomelingen wil kijken, kijken ze dus wel degelijk ook naar de prestaties van de ruinen. IK wel, tenminste Bloos .

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 15:02

Lusitana schreef:
En Mac, als je liefhebber bent van het ras, waarom kom je dan niet bij de eigen rasvereniging uit?

Dat doe ik dus ook. Met de nadruk op OOK Haha! .

Alice01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 15:05

vindt ik meer dan logisch het gaat toch ook om hoe de afstammelingen van een bepaalde hengst het doet en dan vindt ik dat de ruinen net zo zwaar mee moeten tellen.
en so what dan word hij grand campion zal dat paardje wel een hele goede bouw hebben.
En trouwens Cassidy waar maak jij je druk om jij start toch geen wedstrijden!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 15:08

Wat er mis is met een Grand Championtitel voor ruinen snap ik ook niet precies Verward .

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 15:26

Wat? Ben ik die mooi misgelopen Tong uitsteken

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 15:51

Romkabouter schreef:
Wat? Ben ik die mooi misgelopen Tong uitsteken
Tsja, BS he ...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 15:53

Alice01 schreef:
en so what dan word hij grand campion zal dat paardje wel een hele goede bouw hebben.

In dat geval toch wel jammer dan dat zijn ballen er af zijn he?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 15:56

Cassidy schreef:
In dat geval toch wel jammer dan dat zijn ballen er af zijn he?

Ach, zoals je zelf vaak aanhaalt Knipoog : good stallions make great geldings Haha! !!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 15:58

Waarom is dat jammer Cassidy Verward
Dan heb je gewoon een heel mooi paard Haha!

Ik vind dit een beetje vreemd uit jouw mond Cassidy. Ik zie jou als iemand die niet zoveel geeft om prestaties enzo (heb ik dat mis?). En dan is het wel jammer dat je paard niets meer kan presteren dan alleen mooi zijn Verward

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 16:19

Cassidy schreef:
WRAN heeft Showmanship at halter. Je kunt moeilijk een Halter onderdeel gaan uitschrijven en een Tinker, een Fries en een Quarter met elkaar vergelijken.

Is wel makkelijk Tong uitsteken weet je meteen wie 1 en 2 is Cool

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 16:20

En wie niet geplaatst wordt Tong uitsteken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 16:39

Romkabouter schreef:
Waarom is dat jammer Cassidy Verward
Dan heb je gewoon een heel mooi paard Haha!

Ik vind dit een beetje vreemd uit jouw mond Cassidy. Ik zie jou als iemand die niet zoveel geeft om prestaties enzo (heb ik dat mis?). En dan is het wel jammer dat je paard niets meer kan presteren dan alleen mooi zijn Verward

Dat heb je mis. Ik geef wel degelijk om prestaties, maar zet daar wel mijn vraagtekens bij, en hoef die prestaties zelf niet te behalen, simpelweg omdat ik niet de tijd heb en lichamelijk niet in staat ben om voluit te trainen. Wedstrijden als kwalificatie voor ouderdieren in de western (bij gebrek aan andere selectiemethodes) zijn belangrijk. Halterwedstrijden zijn belangrijk, als er alleen naar correct gebouwde dieren gekeken zou worden en niet alleen naar maat, bulk en massa. Als ik met een reiner op plaats één van een halterwedstrijd zou kunnen staan, dan pas zou ik het een echte toegevoegde waarde voor me hebben. Ook in Amerika wordt er gesproken dat men de regels wil veranderen om te laten zien dat een Halterpaard ook in andere onderdelen kan starten, temeer ze daar soms zo slecht op de benen zijn en zo vet zijn gemest dat een rondje draven ze erg moeilijk afgaat. Mooie paarden, okee, maar kan je ze ook rijden?

En toch: als een paard in wat minder ervaren handen komt en daardoor niet zo goed uit de verf komt in de wedstrijden, is het paard er daardoor minder om? Er loopt in Nederland heel goed materiaal rond, paarden die je doorgaans niet gaat zien op een wedstrijd, maar die wel de capaciteiten hebben. En er lopen middelmatige paarden op de wedstrijden rond die in handen van kundige ruiters tot ongekende hoogtes zijn uitgestegen. Dus om nou alles van wedstrijden te laten afhangen is in mijn ogen erg kortzichtig.

Wat je ook ziet is dat het gebruik van de dekhengsten in de westernsport ontzettend modegevoelig is. Doet een hengst niet meer mee in de wedstrijdsport krijgt hij ineens een stuk minder dekkingen. Het zou fijn zijn als er meer fokkers ook eens wat meer hengsten gingen gebruiken die niet zo in de picture staan. Zo kun je de variatie aan paardenbestand in eigen land creeeren en ben je niet alleen afhankelijk van de import.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 29-10-04 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

johanna29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 17:16

Hallo,

Ik reageer mischien een beetje laat maar, ik ben 1 van die bokkers die graag meeleest en geniet van jullie verhalen en discussies.

Een aantal keren is de naam van de DAWRA gevallen in dit topic.
De DAWRA is een aantal jaren geleden opgericht door een groep western ruiters die op arabische volbloed paarden reden. Gaande weg liepen deze ruiters tegen een aantal problemen aan tijdens de jurering. Een arabische volbloed is nu eenmaal anders gebouwd dan een QPA waardoor de hoofdhouding duidelijk anders is. ( meer opgericht ) Ook is de beweging anders dan bij een QPA, bij een arabische volbloed is deze niet zo vlak maar, meer gedragen.
Verder is de DAWRA geen ras vereninging, maar functioneert geheel onafhankelijk van het Arabisch Volbloedstamboek. ( AVS ) Dit, in tegenstelling tot de stamboeken ven de QPA's.
Ten aanzien van de halbloed klassen neemt het AVS ( volbloeds ) en het NRPS ( de halfbloeden ) een unieke situatie in binnen Europa, in alle ons omringende landen behoren de volbloeds en de halfboeds tot 1 rasvereniging. De western wedstrijden die uitgeschgreven worden zijn dus ook toegankelijk voor halfboeden. Aangezien de mensen die op halfbloeden rijden ( maar ook Quarabs, Paintabians en Arappaloosa's ) tegen de zelfde " problemen " aanlopen als de mensen die met arabische volbloeden western rijden zou de DAWRA ook hun bij de wedstrijden willen betrekken.
Wat berteft de jurering, jury's, regelboek, en wedstrijd onderdelen wordt gebruik gemaakt van het WRAN regelboek, dit om misverstanden te voorkomen !

met vr.gr. Johanna Vellinga

Alice01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 21:31

Ha Johanna, ach maakt toch niet uit beter laat dan nooit zal ik maar zeggen!
Leuk dat je er ook even bij komt en ja jullie (DAWRA) is zeker een erg leuke vereniging!
En tot nu toe is het altijd ook leuk geregeld bij jullie (of zal ik maar gewoon goed zeggen .)
En ja als je goede ideen hebt zijn deze zeer welkom!

Gr Alice

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 10:37

Mac schreef:
Dat doe ik dus ook. Met de nadruk op OOK Haha! .
Precies, want zoals al eerder is gezegd: alleen trainen voor 3 a 4 wedstrijden in het jaar (in mijn geval Appaloosa) is jammer!

Met mijn vorige paard, een Haflinger reed ik al bij de WRAN wedstrijden. Hij kon door een ernstige blessure niet meer verder leven en dus ging ik op zoek naar een ander paard. Omdat de Haflingers eigenlijk iets aan de te kleine kant waren voor mij, ging ik op zoek naar iets anders moois, in dit geval een Appaloosa. Dus niet omdat ik dan meer kans maak bij de WRAN-wedstrijden of zo. Die zijn namelijk veel te leuk en leerzaam om niet mee te doen, met welk ras dan ook!

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 11:03

Mac schreef:
Ja maar ho even: de halterpunten die een ruin verdient in de halter worden natuurlijk wel geregistreerd bij het stamboek! Als iemand dus naar de prestaties van nakomelingen wil kijken, kijken ze dus wel degelijk ook naar de prestaties van de ruinen. IK wel, tenminste Bloos .
helemaal mee eens
en het is natuurlijk ook nog is harstikke leuk als je met je paard punten haald
of dat nou in reining pleasure of halter is

en om maar ff on topic te reageren

ik vind het echt groote onzin waarom de QPA alleen zouden mochen starten bij de wedstrijden van hun stamboek
het gaat namelijk om het western rijden en niet om het ras

ik vind het ook leuk om aan de wran mee te doen
het is leuk en ook niet zo gek duur Geld, geld!
en ik voel me met me paint nou echt niet meer of minder dan iemand met een ander ras.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 12:49

Ik heb ook een ruin, maar dat wil toch niet zeggen dat het onzin is om hem te showen? Ik vind het leuk en het is nog leuker als ik ook nog wat puntjes op hem kan zetten Haha! Gewoon voor de fun! Het is toch leuk om een doel te hebben?