3 maanden zadelmak geen stap verkeerd gedaan en nu dit...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lottexxx

Re: 3 maanden zadelmak geen stap verkeerd gedaan en nu dit...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 21:41

Wat een naar bericht! Ik heb mijn Fries helaas vorige maand met soortgelijke klachten in laten slapen ook op 5 jarige leeftijd. Artrose in lumbosacrale disc en meerdere ontstekingen in de de halswervels. Daarbij heel veel gedragsproblemen die steeds bleven terugkeren. Sterkte, hoe dan ook goed dat je verder hebt gekeken!

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 22:19

Stilletjes meegelezen. Bij de eerste berichten dacht ik: ah, een puber-paard. Wat goed dat je volgehouden hebt. Maar een k**te uitkomst…
Veel sterkte en wijsheid

Eveline77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-26 07:02

Lottexxx schreef:
Wat een naar bericht! Ik heb mijn Fries helaas vorige maand met soortgelijke klachten in laten slapen ook op 5 jarige leeftijd. Artrose in lumbosacrale disc en meerdere ontstekingen in de de halswervels. Daarbij heel veel gedragsproblemen die steeds bleven terugkeren. Sterkte, hoe dan ook goed dat je verder hebt gekeken!

Wat vreselijk, maar fijn dat je ook hebt kunnen vinden wat er mis was.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 07:59

Wat een k*t uitslag @TS :(:)
Goed dat je door gezocht hebt.

Konden ze je iets vertellen over prognose of pijnvrij überhaupt mogelijk is met deze zaken?
Heel veel sterkte de komende tijd.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 08:11

Bah, wat een verdrietig nieuws.
Sterkte :knuffel:

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 08:14

Wat een nare uitslag TS. Natuurlijk had je op ander nieuws gehoopt.
Op de leeftijd van je paardje had het ook gewoon puber gedrag kunnen zijn. Je bent wel een topper dat je het hebt laten onderzoeken ipv eindeloos lang knoeien met het paard onder het zadel. Ik hoop dat er een manier is om het paard zo pijnvrij mogelijk te krijgen. Sterkte TS :(:)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 08:20

Inderdaad, maar super dat je je onderbuikgevoel gevolgd hebt!

Wat is de prognose nu? Is er nog iets aan te doen of helemaal niet meer?

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 08:32

Fijn om te lezen dat iemand luistert naar haar paard.
Hoe afschuwelijk de uitkomst ook is.
Zoveel paarden die er maar doorheen gemept worden, terwijl ze waarschijnlijk iets mankeren.

Sterkte met wat er op je pad komt.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 09:43

Respect, TS, dat je naar je paard hebt geluisterd. Enorm balen van deze uitslag.

Toch zou ik willen adviseren even contact opnemen met Karin Leibbrandt. Naast revalidatietrainer, opleider, behandelaar, enzovoort, is Karin afgestudeerd dierenarts en heeft enorm inzicht. Geen garantie dát zij jullie kan helpen, maar nee heb je, ja kun je krijgen.

Heel veel sterkte met je volgende besluiten, hoor.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 10:50

Wat een vreselijk naar bericht… chapeau dat je hebt doorgezocht. Ik had zelf ook het idee dat ie ergens last van moest hebben , alleen wat… ik vind het zo sneu voor je..

Voor mij als Friezen fokker ben ik wel nieuwsgierig naar de afstamming en dat zulke problemen erfelijk kunnen zijn?

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 12:12

Kabayo, naast het erfelijkheids aspect zat ik ook te denken aan opfok in combinatie met de halshouding van de friezen. Nu weet ik wel dat bijv. ook tuigers de hals erop hebben staan. Maar toch.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 12:22

Omdat hij de eerste drie maanden geen stap verkeerd heeft gezet lijkt het wel of er daarna iets gebeurd is wat dit veroorzaakt kan hebben..

Soms kan het natuurlijk ook ontstaan door vastliggen, rare glijder maken, hangen, vallen etc. Misschien wel in combinatie met iets erfelijks.

Eveline77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-26 12:30

Kabayo schreef:
Wat een vreselijk naar bericht… chapeau dat je hebt doorgezocht. Ik had zelf ook het idee dat ie ergens last van moest hebben , alleen wat… ik vind het zo sneu voor je..

Voor mij als Friezen fokker ben ik wel nieuwsgierig naar de afstamming en dat zulke problemen erfelijk kunnen zijn?

Hi,

Het is een Matthys x Gjalt... achteraf bekeken had we misschien geen veulen uit onze merrie moeten halen. De merrie hebben we op advies van Utrecht 7 maanden na de bevalling in laten slapen. We zijn daar toen terecht gekomen omdat ze thuis meerdere keren niet zonder hulp overeind kon komen als zij lag. Heeft nog een week in Utrecht gestaan, allerlei onderzoeken gehad en uiteindelijk is een grote ontsteking in haar knie haar fataal geworden. Zij is nooit heel lenig geweest, altijd wat stijfjes. Je hebt geen bevestigingen maar wij denken wel dat het aangeboren is geweest en wellicht erfelijk.

Eveline77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-26 12:33

Elisa2 schreef:
Omdat hij de eerste drie maanden geen stap verkeerd heeft gezet lijkt het wel of er daarna iets gebeurd is wat dit veroorzaakt kan hebben..

Soms kan het natuurlijk ook ontstaan door vastliggen, rare glijder maken, hangen, vallen etc. Misschien wel in combinatie met iets erfelijks.

Hij heeft vanaf het begin spanning gehad met zadelmak maken en ik denk dat hij het op karakter allemaal voor me heeft gedaan en zijn emmertje uiteindelijk is overgelopen. Op het moment dat wij eigenlijk dachten van joh je weet nu toch wat we gaan doen en t is allemaal niet zo spannend en ik vraag niet zo veel ging het fout.
Achteraf gezien is al eerder het opstappen moeilijker geworden. Ik kon al snel zelfstandig opstappen, dat werd kort later met iemand die hem vast hield, nog wat later parkeerden we m in een hoek van de bak en uiteindelijk stapte ik buiten op. Maar dat was omdat hij zo tankte, dan denk je niet gelijk dat er iets onderliggends is.

Eveline77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-26 12:38

nikkel schreef:
Kabayo, naast het erfelijkheids aspect zat ik ook te denken aan opfok in combinatie met de halshouding van de friezen. Nu weet ik wel dat bijv. ook tuigers de hals erop hebben staan. Maar toch.

Hij is thuis geboren en ook altijd thuis gebleven. Nooit echt gekke dingen gezien of hem kreupel binnengehaald oid. Maar dat zegt natuurlijk niet alles, je ziet m niet 24/7.
Ik zie wel het laatste jaar heel veel ellende onder de friezen wat voor mij een reden is om niet meer aan dit prachtige ras te beginnen.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 13:04

Eveline 77, ik wens je sterkte met welke beslissing je ook neemt. Dit gun je niemand en ook het paard niet.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 05-03-26 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 13:11

Wat een rotbericht dit zo. Maar fijn dat je je gevoel gevolgd hebt en niks hebt doorgedrukt onder het mom niet zeuren.

Sterkte met welke beslissing je ook neemt. :(:)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 13:44

Tegenwoordig worden bij alle rassen aangeboren defecten gezien. Dat is niet enkel bij Friezen. Ik heb een 2 jarige quarter vers uit de opfok. Allebij de sprongen Spat wat al deels is vast gegroeid! Hoe dan?? Heeft enkel nog op de wei gelopen.
Tegenwoordig kan men ook meer zien. Vroeger ( en vaak nog wel steeds) was het een k*tbok
Nu zijn de rontgen, echo e.d scherper dan ooit.
Hals problemen werden vroeger ook niet gezien of nooit aan gedacht. Lijkt nu ook wel een trend te zijn zoveel jonge paarden daar artrose blijken te hebben!
Sterkte TS

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 17:36

Eveline77 schreef:
Elisa2 schreef:

Hij heeft vanaf het begin spanning gehad met zadelmak maken en ik denk dat hij het op karakter allemaal voor me heeft gedaan en zijn emmertje uiteindelijk is overgelopen. Op het moment dat wij eigenlijk dachten van joh je weet nu toch wat we gaan doen en t is allemaal niet zo spannend en ik vraag niet zo veel ging het fout.
Achteraf gezien is al eerder het opstappen moeilijker geworden. Ik kon al snel zelfstandig opstappen, dat werd kort later met iemand die hem vast hield, nog wat later parkeerden we m in een hoek van de bak en uiteindelijk stapte ik buiten op. Maar dat was omdat hij zo tankte, dan denk je niet gelijk dat er iets onderliggends is.

Ah oke, dat verandert het beeld inderdaad. Maar dat zijn allemaal van die dingen die achteraf pas op hun plek vallen hè? Sterkte in ieder geval met alles. Snap de opmerking wbt de gezondheid bij Friezen.