Paard verkopen of het nog aankijken..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 19:05

Goed dat Anne Veenstra tijd heeft volgende week en komt kennismaken. Succes!

mavantos

Re: Paard verkopen of het nog aankijken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 19:12

Klinkt als een goed plan!

Als bit zou ik een heel simpel dubbel gebroken trensje proberen. Zelf loopt mijn paard fijn op de Sprenger Satinox. Als je geen hele stille hand hebt zou ik een watertrens nemen (losse ringen). Die bewegen iets mee bij een onrustige hand, terwijl een bus of d-trens direct inwerkt in de mond.

romeeweij3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-25 19:18

mavantos schreef:

Als bit zou ik een heel simpel dubbel gebroken trensje proberen. Zelf loopt mijn paard fijn op de Sprenger Satinox. Als je geen hele stille hand hebt zou ik een watertrens nemen (losse ringen). Die bewegen iets mee bij een onrustige hand, terwijl een bus of d-trens direct inwerkt in de mond.

Ik heb nu een watertrens, dubbel gebroken en dat is echt verschrikkelijk…

romeeweij3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-25 19:19

Art_Ificious schreef:
anca schreef:

Dat van het constant prikken zei ik ook al.
Binnenkort opent ze een topic, paard reageert niet, moet ik een sterker spoortje?

Dat van het constant prikken zei ik ook al.
Binnenkort opent ze een topic, paard reageert niet, moet ik een sterker spoortje?

Misschien eerst even alles lezen voordat je zulke opmerkingen plaatst!

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 19:27

romeeweij3 schreef:
Misschien eerst even alles lezen voordat je zulke opmerkingen plaatst!

Dat heb ik gedaan en daarom zeg ik ook een pracht paard om te zien en ik hoop dat je een goede instucteur vindt die met jou mee denkt en je leert rijden.
Dat jullie een goede combinatue worden.
Niet dat je de oplossing in andere bitjes moet zoeken

romeeweij3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-25 19:29

Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd omdat het niet aan de BoktRegels voldoet

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 19:29

romeeweij3 schreef:
mavantos schreef:

Dat kan.
Er zijn paarden die "losse onderdelen" in de mond verschrikkelijk vinden.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 19:30

romeeweij3 schreef:
mavantos schreef:

Mijn merrie vond dat ook niks,die liep zeer fijn op een ongebroken bustrensje.
Zat te rotzooien met dat bolle midden stukje,druk op de lagen vond ze ook niet fijn.

Super dat je nog even probeerd met je paard.
En idd als je toch voor een ander zou gaan is dat je goed recht.
Doe wat goed voelt.
Heel veel succes.

romeeweij3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-25 19:31

DuoPenotti schreef:
Dat kan.
Er zijn paarden die "losse onderdelen" in de mond verschrikkelijk vinden.

Hij vindt het idd niet fijn!

Keldeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 19:34

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 20:02

Mijn paard die heel gevoelig in de mond was, deed het heel erg goed op een dubbelgebroken hulstrens. Dat zit eigenlijk tussen een watertrens en een bustrens in.
Maar nogmaals. Overleg eens met Anne. :)

Madiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 20:53

je moet gewoon wat verschillende bitjes uitproberen. Ieder paard is anders met een andere mond en andere voorkeuren. Een goede bitfitter kan je daar zeker bij helpen. Je gaat vast eentje vinden die je paard fijn vind. Ik rij zelf altijd met Mylers. Mijn merrie vindt dat bit zo fijn dat ze er in hapt als ik het in doe en bijna niet terug wil geven als ik het wil uit doen. Hou er rekening mee dat je handen de hulpen zijn die je het minst moet gebruiken. Je zit en benen zijn veel belangrijker. Maar als je paard een bit in heeft wat hij fijn vindt zal hij sneller je hand gaan opzoeken (als die hand stil is). Aanleuning is trouwens niet alleen de hand opzoeken, hieronder wordt verstaan dat het paard gewillig alle hulpen accepteert en onmiddellijk uitvoert. Dus een paard dat niet reageert op een been-of zithulp heeft ook geen aanleuning.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 21:03

romeeweij3 schreef:
mavantos schreef:

De ene dubbelgebroken watertrens is de ander niet. Dat kan ook heel erg aan de vorm en dikte liggen. Als je paard zo gevoelig reageert en je zelf geen stille hand hebt zou ik absoluut een bitfitter langs laten komen. Kost wel wat, maar als je eerst 3 verschillende bitten aanschaft ben je onderaan de streep meer kwijt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 21:34

Ik heb altijd de beste ervaringen gehad met een enkelgebroken watertrens. Dubbel was niet zo fijn en ongebroken al helemaal niet, daar waren ze heel stug op. Ik reed alles op een Aurigan watertrens 18 mm enkelgebroken van Sprenger.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 22:01

Ik ben fan van het bit wat de topicstarter heel eigenwijs "stang" blijft noemen. De ongebroken trens. Die zou ik dus zeker proberen, ligt heel mooi stil in de mond

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 06:26

Suzanne F. schreef:
Ik heb altijd de beste ervaringen gehad met een enkelgebroken watertrens. Dubbel was niet zo fijn en ongebroken al helemaal niet, daar waren ze heel stug op. Ik reed alles op een Aurigan watertrens 18 mm enkelgebroken van Sprenger.

Grappig is dat.
Had altijd precies de ervaring achterom.

Niet met de enkel gebroken lock bitten. Daar heb ik geen ervaring mee.

Ik had vaak de paarden te licht en met ongebroken kwamen ze zelf meer er aan.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 07:07

Mijn paard accepteerd oook geen dubbel gebroken bit. De schanierpunten drukken precies op de rand van haar tong. Enkel gebroken gaat wel, maar ongebroken reageert ze het best op. De trust of Winderen in de dunnere variant zijn fijn. Maar het fijnste vond ik nog de Acavallo Sensitive. Deze mag alleen niet op wedstrijd, maar miss wel iets voor TS, je kan de teugels in het midden doen, of in een sleufje, dan heb je een milde hefboom. Dat geeft je misschien net dat extra wat je nodig hebt? Bit is ook niet extreem prijzig, dus ook nog iets om te proberen. Mijn paard kauwt ze wel kapot helaas, maar goed dan af en toe maar een nieuwe.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 07:28

Je paard is recent naar de tandarts geweest toch? Mss kun je die eens bellen wat voor bit het beste bij de mond past en welke dikte

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 07:35

DuoPenotti schreef:

Ik wil ze juist heel licht. Ik wil geen gewicht in mijn handen hebben en niet moe worden.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 07:37

Bowo schreef:
Ik denk dat de meesten hier niet tegen een ander bit zijn als jouw paard daar fijner mee gaat lopen. Ik denk dat mensen vooral bang zijn dat je denkt dat je daarmee de problemen oplost, maar het bit heeft weinig te maken met de problemen je ervaart. Natuurlijk kan je paard fijner lopen op een ander bit, maar als de ontspanning in je eigen lichaam niet voor elkaar krijgt, zul je nooit een (echt) fijne nageeflijkheid krijgen.

Wat betreft de bitten, ik kan alleen maar aanraden om een goede bitfitter uit te nodigen om verschillende dingen te proberen.

TS ik hoop dat je deze post nog een paar keer leest en er wat mee wilt doen. Het goed advies!
Kijk anders met diegene die binnenkort komt voor een les eens naar het bit en wat eventueel haar advies is. Zij ziet jullie als combinatie en kan ook beter inschatten waardoor dingen zo zijn als dat ze nu zijn.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 08:24

Suzanne F. schreef:
DuoPenotti schreef:

Ik wil ze juist heel licht. Ik wil geen gewicht in mijn handen hebben en niet moe worden.

Ik ook niet. Daar werken mijn spieren niet eens aan mee. Heb niet eens kracht.
Vond vaak paarden van andere te zwaar :)

Maar die van mij soms te licht.
Omdat je anders niks hebt. Te licht. Geen lichte aanname. Dan wil je meer.

En ik zeg daarmee niet dat het ene goed is of het ander fout.
Wat mij wel vaak opvalt dat een ruiter bij heel veel paarden bij hetzelfde bit uitkomt.
Ik denk dan ook dat niet enkel het paard een bepaald bit fijn vind maar dat dit ook te maken heeft hoe een ruiter dat paard rijd.

Dus zonder oordeel.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 19-06-25 08:38, in het totaal 1 keer bewerkt

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 08:29

Klopt wat hierboven staat. Mijn ene merrie loopt heerlijk op een myler bit. En mijn andere heb ik nu een enkel gebroken bit bij. Wat zij er heerlijk op loopt

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 08:53

Wat bitten betreft,

Mijn 4 jarige heb ik op 4 bitjes gereden.
Enkel gebroken, vond hij niet fijn.
Dubbel gebroken bauchertrens (goudkleurig), daar liep hij in begin fijn op maar werd te klein helaas
Dubbel gebroken kneveltrens, hij vind dit niet zo leuk, de scharen zijn hinderend denk ik.
Een ongebroken trens met tongboog (Sweet iron)
, hier liep hij fijn op is met lichte hefboom doordat het nog een klein ringetje heeft waar je de teugels aan kan maken voor hefboomeffect.

En waar ik nu mee rij is Harry's Horse Bustrens Anatomisch Dubbelgebroken Roll-R. Daar doet hij het ook goed op. Deze is vergelijkbaar met Myler Level 1

Ik kies ook altijd dunne bitjes uit. Ondanks een dik bit als vriendelijk wordt beschreven, maar met een dik bit kan m'n paard z'n mond niet comfortabel sluiten.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 13:06

romeeweij3 schreef:
mavantos schreef:

Een dubbelgebroken watertrens is bewegelijk. Je geeft zelf al aan dat je nog niet een fijne stille hand hebt, dus mogelijk ervaart jouw paard daardoor teveel onrust in zijn mond.
Mijn paarden lopen ook fijner op een bustrens dan een watertrens omdat dat net wat rustiger in hun mond ligt.
Persoonlijk zou ik wachten met het zoeken naar een ander bit tot je lekker aan de slag bent met de nieuwe instructrice. Dan kan je met haar bekijken of het lukt wat stiller in de hand te worden. Mocht een ander bit wel nodig zijn dan kan de instructrice misschien al wat informatie en aandachtspunten geven om met de bitfitter te bespreken.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 14:25

Bitten zijn lastig en vaak een zoektocht waar je paard het beste op reageert. De mijne loopt nu erg fijn op een dubbelgebroken sweet iron bustrens. Myler en de trust inno sense vond die dus juist helemaal niks.

Een beetje trial en error dus. Misschien kan je wat bitten lenen van stalgenootjes of bekenden?