[SGW] Voorbespreking SGW Vlietlanden (Leidschendam) 2014

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:04

saarie schreef:
Mijn paard had geen moeite met de bodem van het springparcours maar in de cross toch wel een aantal glijers gehad. Voor ijzers met stiften (klein) en achter blote voeten. Hij is aardig vast ter been, we trainen met regelmaat in het weiland zonder stiften. Bij het losrijden op de vaste hindernissen net voor de cross glibberde hij alle kanten uit wat resulteerde in een aantal weigeringen. Niet lekker de cross in en bij de ophaalbrug paar keer vol in de remmen. Toch nog eroverheen en tot het water ging het super. Bij het water echter weer een stop en toen te krap gedraaid voor het alternatief. Dus helaas gestopt. Hoorde achteraf dat er heel veel mensen gewoon doorreden na 4 weigeringen maar in mijn herinnering moest je dan stoppen dus ik ben na het water afgehaakt. Ontzettend balen maar het was zijn eerste keer en met een foutloos springparcours verder heel tevreden.

Dat klopt ook. Als het goed is ontvangen de andere ruiters een waarschuwingsbrief van de KNHS,

saarie

Re: Voorbespreking SGW Vlietlanden (Leidschendam) 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:06

Ah, zie je, had ik het toch goed onthouden. Hindernisjury vond het ook netjes dat ik het zelf aangaf. Had graag doorgereden maar regels zijn regels natuurlijk. Veiligheid voorop!

Altos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:08

Ikzelf had wel wat problemen met de bodem en ben met verkennen een paar keer bijna op mijn giecheltje gegleden.

Paard heeft zowel met springen als cross geen problemen gehad. Ik heb er wel mijn rijden op aangepast. Kreeg al commentaar van mijn aanhang dat ik veel langzamer ging dan de rest (achteraf viel dat wel mee denk ik met 1,2 strp voor tijd met een stop terwijl er veel foutloze met meer tijdfouten waren). Better safe than sorry!

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:24

Ik heb helaas op moeten geven bij de afsprong. Dresuur ging niet zo goed. (188 en 163) springen een balke. (Mijn eerste balk ooit in een springpacours van een cross) en criss echt super tot de afsrong. Echt jammer ik had het gevoel dat we de rest met gemak aankonden... maar wel tevreden hij deed het top tot die hindernis.

Ook ben ik heel erg tevreden over de hindernisjurie die daar stond. Waren heel vriendelijk en hadden respect voor mijn keuze om op te geven. Ben erg netjes terug geleid naar het hoofdterijn. Vedder trots op mijn manetje hij pakte het iig weer beter op. Afsprongen zijn een andachtspunt :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:37

Ik heb in de cross dan weer geen problemen gehad maar ging er dan ook echt in met het idee, beter te langzaam dan te snel. Was dus ook flink te langzaam (maar had dan ook 2 stops). Heb maar een paar kleine rechte stukjes toegestaan om wat harder te lopen.

Dszjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:42

Hallo,
Ik heb foto's gemaakt bij de SGW vlietlanden vanaf de B pony's op Zondag (eerste paar gemist) tot 212 is de laatste die ik tot nu toe heb. Van sommige alleen los springen voor/bij de cross.
Verder de Z paarden op Zaterdag en een aantal van de M paarden zowel (los)springen als cross. Ben niet tot het einde van de M gebleven. Graag een pb sturen met als onderwep SGW en dan graag je startnummer en daarachter je naam. Voor mij was het voornamelijk weer oefenen dus niet alles is goede kwaliteit. ;)
Groetjes Wendy

P.s. Ik kan tussendoor een paar combinaties gemist hebben.
Laatst bijgewerkt door Dszjj op 30-06-14 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

TypicalDutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:42

LoveUggs schreef:
Oh ja, dat heb ik idd mee gekregen! Had je een schimmeltje?
Er was wat onduidelijkheid bij het herstarten.. Op de instructie avond van ons, was er een soort van afgesproken dat de 'omroeper/wedstrijdleider' (of in ieder geval die man die alles omriep), aan zou geven welk nummer we eerst mochten laten starten, omdat je anders idd zou krijgen dat iedereen op een ander tijdstip zou starten.. Echter werd ons via de portofoons gezegd dat we ALLE paarden moisten starten. Werd nog via de porto gevraagd of het nog omgeroepen ging worden, en toen kregen we van iemand anders weer te horen dat er op haar hindernis al gestart was..

Heb inderdaad een schimmel! Had startnr 111.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 14:49

Ik heb ook meegedaan, iets minder succesvol dan gehoopt.
Voor mij en mijn pony zou het weer de eerste buitencross worden sinds haar operatie, helaas vrijdag in het hek gezeten en ik vond haar twijfelachtig. Toch ingeladen omdat je er zo lang heen leeft. Dierenarts vond haar twijfelachtig maar ik mocht er toch in van hem omdat hij wist dat ik wel optijd kan stoppen als het nodig is (helaas ziet hij ons wel vaker dan 1 keer per jaar) en na 1 hindernis op het inspringen van de cross heb ik besloten ons terug te trekken..

Ik vond het terrein beter dan 2 jaar terug (toen we voor het laatst meereden) zelfs het springterrein was naar mijn idee veel beter..

Nielsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 15:10

SplashIsLief schreef:
saarie schreef:
Mijn paard had geen moeite met de bodem van het springparcours maar in de cross toch wel een aantal glijers gehad. Voor ijzers met stiften (klein) en achter blote voeten. Hij is aardig vast ter been, we trainen met regelmaat in het weiland zonder stiften. Bij het losrijden op de vaste hindernissen net voor de cross glibberde hij alle kanten uit wat resulteerde in een aantal weigeringen. Niet lekker de cross in en bij de ophaalbrug paar keer vol in de remmen. Toch nog eroverheen en tot het water ging het super. Bij het water echter weer een stop en toen te krap gedraaid voor het alternatief. Dus helaas gestopt. Hoorde achteraf dat er heel veel mensen gewoon doorreden na 4 weigeringen maar in mijn herinnering moest je dan stoppen dus ik ben na het water afgehaakt. Ontzettend balen maar het was zijn eerste keer en met een foutloos springparcours verder heel tevreden.

Dat klopt ook. Als het goed is ontvangen de andere ruiters een waarschuwingsbrief van de KNHS,

Helaas krijgen alleen ruiters die in de officiële klassen starten een brief/sanctie. In de BB kunnen ze mensen alleen aanspreken, mits ze nog niet gevlogen zijn.

Nielsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 15:11

Suelza schreef:
Yup!

En, kon je 's middags nog rijden? ;)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 18:48

In de BB pony's was er een jonge dame die zonder startnummers de cross aan het springen was.. :+
Dame had haar startnummers al ingeleverd, en moest de cross verlaten, maar besloot haar cross af te maken.. Moment dat ze ons passeerde werd geroepen dat we haar eraf moesten sturen... Eerst volgende hindernis lieten ze haar doorrijden...?!
Dom van het meisje om door te gaan, maar ook stom van de hindernis jury op de volgende hindernis (en die ervoor) dat ze haar zonder startnummer door laten rijden..

noortiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 18:52

Zijn er nog fotografen die een foto hebben van mij? Ik heb op zaterdag gereden in de klasse L-D. Mijn nummer is 132. Alvast bedankt!

GevlektBont

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 18:53

Iemand foto's van startnummer 255 en 262 ?

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 19:02

Nielsie schreef:
SplashIsLief schreef:

Helaas krijgen alleen ruiters die in de officiële klassen starten een brief/sanctie. In de BB kunnen ze mensen alleen aanspreken, mits ze nog niet gevlogen zijn.

Hoe zit dit bij twijfel gevallen? Ik hoor om me heen nogal eens dat een hindernis jury een hele lichte hapering al telt als weigering ( zo staat het ook in het regelement) terwijl de ruiter dat helemaal niet eens door heeft gehad. Kan me zo voorstellen dat je hierdoor als ruiter denkt een hindernis goed gesprongen te hebben. Zelfde geldt voor het water. Daar is een lichte hapering toegestaan, maar wat voor de ruiter een lichte hapering is, is voor de jury misschien wel een grote hapering.
Kan me zo voorstellen dat dit voor de onervaren sgw ruiters moeilijk is. Vind sancties van de knhs dan ook wel extreem eerlijk gezegd...

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 19:09

madelein schreef:
Hoe zit dit bij twijfel gevallen? Ik hoor om me heen nogal eens dat een hindernis jury een hele lichte hapering al telt als weigering ( zo staat het ook in het regelement) terwijl de ruiter dat helemaal niet eens door heeft gehad. Kan me zo voorstellen dat je hierdoor als ruiter denkt een hindernis goed gesprongen te hebben. Zelfde geldt voor het water. Daar is een lichte hapering toegestaan, maar wat voor de ruiter een lichte hapering is, is voor de jury misschien wel een grote hapering.
Kan me zo voorstellen dat dit voor de onervaren sgw ruiters moeilijk is. Vind sancties van de knhs dan ook wel extreem eerlijk gezegd...

Als hindernisjury beoordeel je eigenlijk op de voorwaartse drang van t paard. Rij je op de hindernis aan (als ruiter zo zeker dat je echt gaat springen, en wij dit goed kunnen zien), en je paard stopt 3 meter voor de hindernis telt dit als weigering, want we word op de hindernis aangereden. Bij een afsprong, en ik denk ook waterbak, mag het paard twijfelen, maar moet voorwaarts blijven. Gaat het paard in zijn achteruit, word dit geteld als weigering. Kijk, dank kan je als jury zeggen, 1 pasje achteruit valt onder twijfelen (zou ik bij een afsprong wel zeggen), maar meer naar achter is toch echt weg lopen van de hindernis. Ik heb ook zeker paarden bij de afsprong gezien vanaf mijn plekje, die ik als weigering geteld had, maar niet als weigering zijn opgeschreven. Nu zag ik het natuurlijk van een grote afstand. :=

Dit is in elk geval hoe ik het een beetje geleerd heb vorig jaar. (eerste keer op de cross jureren, meteen op de afsprong. Gelukkig met een man die jaaaaaaaren ervaring had, en hij vertelde mij hoe hij er naar keek. Heb dat eigenlijk een beetje over genomen. :=)

Nielsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 19:19

madelein schreef:

Als je op alle hindernissen in een cross 1 weigering hebt, kan je hem gewoon uitrijden. Pas bij 3 ongehoorzaamheden op 1 en dezelfde hindernis 'moet' de hindernisjury je startnummer innemen en je van het parcours afhalen. Een sanctie of waarschuwing krijg je, als je niet voldoet aan de instructies van de jury om je startnummer in te leveren en door gaat. Het is dan beter om na de 2e weigering gewoon de hindernis te passeren in plaats van deze een derde keer aan te rijden.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 19:29

Huh, volgens mij ook bij vier weigeringen in totaal toch? Anders had ik m gewoon uit kunnen rijden namelijk.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 19:32

Ja klopt :j 4 weigeren totaal of 3 op dezelfde.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 19:32

Je wordt uitgesloten bij 3 weigeringen op 1 hindernis, 4 weigeringen in totaal óf een val.

Nielsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 19:50

Suelza schreef:
Je wordt uitgesloten bij 3 weigeringen op 1 hindernis, 4 weigeringen in totaal óf een val.

Maar in de praktijk is er geen enkele hindernisjury die tijdens je cross gaat bijhouden op welke andere hindernissen je nog meer een weigering hebt en je er vervolgens uit plukt.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 20:29

Maar het word wel per hindernis genoteerd, dus dan blijkt het achteraf wel.

Michelle0099

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 20:33

Zondag ochtend gestart tijdens de B paarden! 2 fotografen gezien tijdens het springen bij hindernis 4 en 5. Heeft iemand enig idee wie dit waren?

maximiliano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-14 20:45

Ook hier tevreden over alles. Ook al had ik een langsloper op het smalletje na de afsprong (L paarden ) en sprong uit stilstand op de coffin welke ook gerekend is al stop, toch heel blij. Paard was door nare wond bang voor mijn hand geworden en sprong niks meer. Deze cross was fijn voor ons beide qua zelfvertrouwen.

Ik was nr 129. Een na laatste van de L paarden. Bodem springen was op sommige stukken slecht maar had rt geen last van. In de cross was de bocht voor 3 heel slecht. Daar ook goed terug genomen. Stuk naar het water vanaf de bulfin ook slecht. Gelukkig is dat een recht stuk. Vond de bodem ook beter dan voorgaande jaren.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 21:19

Was jouw paard ontsnapt bij de VA..?

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 21:29

Nielsie schreef:
Suelza schreef:

Maar in de praktijk is er geen enkele hindernisjury die tijdens je cross gaat bijhouden op welke andere hindernissen je nog meer een weigering hebt en je er vervolgens uit plukt.

Dat bedoel ik dus ;). En er blijkt uit bovenstaande reacties nogal wat onduidelijkheid uit de regelgeving en beoordeling hihi!
Ach ik ga volgende week wel gewoon rijden, en zie wel of ik een brief krijg ;).
Snap die sancties wel als je doel bewust doorrijd ondanks dat er duidelijk gemaakt is ( al dan niet vooraf, idd 3 weigeringen is eruit, dat is met het springen niet anders) maar die twijfel gevallen vind ik lastig.