[WN] quarter aan het werk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:08

Dat plaatje is al vaak langs gekomen.. Alsnog tellen spieren, pezen e.d. ook mee..
Kijk maar bij mensen.. bruggers met zware tassen e.d.
Ze zijn niet van suiker..

(Ik vind 2 ook veel te jong! Mijn paardje is licht belast vanaf haar 3e.. en word straks ingereden met haar 4e)

innieminnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 17:09

Ohja en geen cap ... misschien dom van mij, maar ik heb ze nog nooit nodig gehad op haar. Wat we waarschijnlijk niet kunnen zeggen van veel andere paarden die rot gereden zijn of gewoon helemaal gekraakt werden bij het opleren.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:09

KootMiraDrum schreef:
innieminnie schreef:
ze was in april onder het zadel gegaan ... en deze foto's zijn van september - oktober ... Een quarter mag vanaf 2 jaar en half onder het zadel dus ... helemaal niets verkeerd.
En als je weet hoe dat ik omga met mijn paarden, zal je zeker weten dat ze niet verkeerd bereden is. Helemaal niet teveel ook niet. Ze is ondertussen 4 en kent een spin ... maar helemaal niet snel. Kan een stop ... maar max 2m en kent rollback 1 op 2 dat ze die goed doet.
Ik ben een recreatieve ruiter en kan haar gewoon niet overrijden ... niet op vlak van rijvaardigheid en ook gewoon omdat ik een groot hart voor dieren heb.

Lees dit eens ter info:
Afbeelding
http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html
:O

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:10

Heel duidelijk een faketopic :P

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:15

innieminnie schreef:
Bij iedereen dat ik ken worden quarters rond 2 en half opgeleerd omdat ze dan de grootste wedstrijd op hun 3 jaar moeten rijden. Nu moest dat bij mij zowieso niet. Ik wou gewoon tonen hoe fier ik op mijn paardje ben. Ze was toen echt 2 jaar. Al onze quarters zijn goed bij maat. We zijn zelf al enkele jaren aan het fokken. Ze zijn nog niet volgroeid dan, maar daarom gaat het rustig aan. Je ziet ook gewoon foto's van haar onder het zadel en een foto waar ik er op sta ... Daar was echt geen werk voor nodig. Ze is kalm, blijft staan en klaar ik stond er op ... stilstaand dan nog wel ...
Ik snap niet waar jullie zo moeilijk over doen.

Ze was toen 2 en half, ik mag er toch trots op zijn. Man man ... wat een rare mensen hier op deze site. Begin dan met dressuurpaarden ook niet op hun 3 jaar als ze tot 6 groeien. Dat is toch hetzelfde. Ik neem aan dat er hier toch niet veel westernruiters zitten.

Mijn quarter wordt 31 jan. 10 jaar.
Opgeleerd op haar 3de! Toen pas voor het eerst een zadel op haar rug!

Mijn quarter, jouw quarter, élke quarter is NIET volgroeid op hun 2 jaar.
Ik snap dat je fier bent op je paard- ze ziet er geweldig lief uit. Maar of dat nou een reden is, om een loodzwaar zadel op haar rug te smijten op die leeftijd? := Paarden zijn VOLGROEID tegen dat ze 6 zijn, maar de kniegewrichten zitten pas goed als ze 3 zijn. Vandaar dat ALLE paarden pas op hun 3de worden opgeleerd..

Ik hoop van harte dat je paard hier niets aan overhoudt...

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:29

innieminnie schreef:
Mijn man doet wedstrijden in reining en heeft mij altijd geholpen om haar op te leren. Maar aangezien ze voor mij bedoeld was, heb ik steeds alles zelf opgelost op haar, mits zijn hulp. Daarom ben ik er ook mee begonnen en niet mijn man. Hij zei me dan telkens wat ik fout deed en wat ik beter kon. Het is een groot woord dat ze nu nog steeds niet kan rondrijden zonder te sturen. Ze rijdt prima rond, maar ze is gewoon nog niet 100 % afgesteld zoals ze zou rijden met een ervaren ruiter.

Eender wie dat mijn paard kent en er mee gereden heeft kan er allemaal super goed mee overweg op vlak van sturen en rijden. Zij is gewoon de gemakkelijkste bij ons van de 17 paarden om op te stappen en weg te gaan. Geen handleiding van 100 pagina's nodig met welk knopje je wel of niet mag induwen. Wat veel paarden ondertussen wel hebben.
Dan heb ik het toch zo slecht nog niet gedaan om beginnende ruiter te zijn.

Jullie mogen er gerust op wijzen, maar dat kan ook op een normale manier gebeuren. Ik geef het groot gelijk dat iedereen dan tot 6 zou moeten wachten als het gaat over inrijden op 2jaar en half of 3 jaar, dat het geen bal uitmaakt als ze pas op 6 volgroeid zijn.

Ik deel die mening niet. Ik denk dat dit wel degelijk verschil maakt. Ergens hier in het topic staat een post met een illustratie waarop je kunt zien waarom dit wel degelijk verschil maakt. Paard is dan wat meer gegroeid, gewrichten zijn wellicht dan ook wat sterker geworden.

mltex

Re: quarter aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:32

Als iedereen echt zo begaan zijn met het welzijn van een paard, dan moet je er helemaal niet op gaan zitten. Ongeacht leeftijd.
Daarnaast is het ´stukrijden´ van een paard niet bepaald leeftijdsgebonden, dat kan ook prima met paarden die ouder dan 3 zijn.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:32

hey TS misschien moet je de info uit onderstaande link eens doornemen

je deed vermoedelijk ook maar wat iedereen rondom je je heeft aangeraden, maar dit zijn de wetenschappelijke argumenten tegen het vroeg opleren.
een paard is inderdaad pas rond de 6 jaar echt volgroeid, maar als je even kijkt op welke volgorde het groeiproces verloopt, kan je hier wel rekening mee houden en toch je paard al gewend maken aan wat inspanning (vind ik, er zijn er die toch echt vinden dat je ze tot 6j gerust moet laten).
om maar een voorbeeld te geven: het atlasgewricht sluit als laatste, maar voor 6jaar kan je je paard perfect rijden, als je maar rekening houdt met van het paard niet te vragen om zicht te fel op te richten en korter in te knikken in de hals.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:38

Diaz schreef:
Dat plaatje is al vaak langs gekomen.. Alsnog tellen spieren, pezen e.d. ook mee..
Kijk maar bij mensen.. bruggers met zware tassen e.d.
Ze zijn niet van suiker..

(Ik vind 2 ook veel te jong! Mijn paardje is licht belast vanaf haar 3e.. en word straks ingereden met haar 4e)

Eens. Dat volgroeid zijn is een relatief begrip. Wij doen kinderen ook vanaf hun 4e jaar naar school en vanaf hun 6e op een sport. Zij zijn dan geestelijk en lichamelijk ook nog lang niet volgroeid.

Het is een glijdende schaal waarop je je bevindt, en voor veel mensen ligt de grens tussen het acceptabele en onacceptabele bij 3 jaar, maar dat is geen wet van meden en perzen.
Maar het is wel duidelijk dat hoe jonger je begint, des te meer risico je loopt dat het ergens fout gaat. En ik begrijp niet waarom TS dat risico met haar recreatiepaardje heeft willen lopen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:41

mltex schreef:
Als iedereen echt zo begaan zijn met het welzijn van een paard, dan moet je er helemaal niet op gaan zitten. Ongeacht leeftijd.
Daarnaast is het ´stukrijden´ van een paard niet bepaald leeftijdsgebonden, dat kan ook prima met paarden die ouder dan 3 zijn.

Juist!

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:47

Hoe dan ook, wat gebeurt is gebeurt. Ze kan de tijd niet terugdraaien en wij ook niet.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 18:11

KootMiraDrum schreef:
innieminnie schreef:
ze was in april onder het zadel gegaan ... en deze foto's zijn van september - oktober ... Een quarter mag vanaf 2 jaar en half onder het zadel dus ... helemaal niets verkeerd.
En als je weet hoe dat ik omga met mijn paarden, zal je zeker weten dat ze niet verkeerd bereden is. Helemaal niet teveel ook niet. Ze is ondertussen 4 en kent een spin ... maar helemaal niet snel. Kan een stop ... maar max 2m en kent rollback 1 op 2 dat ze die goed doet.
Ik ben een recreatieve ruiter en kan haar gewoon niet overrijden ... niet op vlak van rijvaardigheid en ook gewoon omdat ik een groot hart voor dieren heb.

Lees dit eens ter info:
Afbeelding

Bedankt dat je nog even hebt geïllustreerd op welke afbeelding ik doelde in mijn post.
Dit zegt meer over alle moraalridders van Bokt: een paar indrukwekkende plaatjes en een mooi geschreven stukje en hoppekee: DE WAARHEID

:O
:z

TTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 18:18

Geef de nieuwe toch wat ademruimte! innieminnie, Welkom.

mltex jij hebt ten minste gelijk!
Op elke leeftijd kan er iets mis gaan en zelfs de beste ruiter kan een paard verknoeien. Dat vergeten de meeste!

Of je je paard begint te rijden op zijn 2, 3 of 4 jaar of zelfs op zijn 10 jaar, het blijft de keuze van de eigenaar.
Als je 100% zeker weet dat je paardje het aan gaat kunnen en als je het erg rustig opneemt, kan er niet zoveel mis gaan. Natuurlijk moet je een jong dier niet elke dag rijden en zware inspanningen moet je echt vermijden.

En trouwens....
Een paard is pas volgroeid tussen zijn5 en 6 jaar. Maar bij dressuur beginnen de meeste ook al wanneer het paard maar 3 is.
Dus mensen die vinden dat 2 jaar echt zo slecht is, mogen hun paard dan pas rond 6-7 jaar beginnen rijden, want zoveel verschil zit er ook weer niet tussen!

innieminnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 18:56

bedankt ttessa

innieminnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 19:01

Je merkt trouwens goed bij ons op de wei dat de paarden van 2 even groot al zijn als de paarden van 4 ofzo. Daar zit echt amper nog verschil in. Wat wel duidelijk maakt dat ze bijna (ik zeg het er dan ook bij : bijna) volgroeid zijn. Ik weet ook dat ze nadien nog verder groeien. Wij deden ook al vanalles wanneer we nog niet volgroeid waren ... in onze kindertijd. Als het maar met mate is. Maar iedereen zijn eigen mening.

Een vriendin van mij heeft Engelse volbloeden en daar merk je gewoon een verschil. Zij fokt ook en zij rijdt ze vanaf 3 jaar in ... omdat ze op 2 jaar nog bijlange niet zo groot zijn.

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 19:26

TTessa schreef:
Geef de nieuwe toch wat ademruimte! innieminnie, Welkom.

mltex jij hebt ten minste gelijk!
Op elke leeftijd kan er iets mis gaan en zelfs de beste ruiter kan een paard verknoeien. Dat vergeten de meeste!

Of je je paard begint te rijden op zijn 2, 3 of 4 jaar of zelfs op zijn 10 jaar, het blijft de keuze van de eigenaar.
Als je 100% zeker weet dat je paardje het aan gaat kunnen en als je het erg rustig opneemt, kan er niet zoveel mis gaan. Natuurlijk moet je een jong dier niet elke dag rijden en zware inspanningen moet je echt vermijden.

En trouwens....
Een paard is pas volgroeid tussen zijn5 en 6 jaar. Maar bij dressuur beginnen de meeste ook al wanneer het paard maar 3 is.
Dus mensen die vinden dat 2 jaar echt zo slecht is, mogen hun paard dan pas rond 6-7 jaar beginnen rijden, want zoveel verschil zit er ook weer niet tussen!

Jeeej een bokker met verstand *\o/*

Mijn god, waar doet iedereen zo moeilijk over.. Ieder op zn eigen manier!!! en als iemand hier perse wat tegen deze zogenaamde 'dierenmishandeling' wil doen, ga bij de dierenambulance werken ipv met heel bokt over innieminnie heen te komen.. :(

Zwaar irietant. Zo haha, dat ben ik kwijt :)

innieminnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 19:32

thnx cavalia!

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 19:44

LindyH schreef:
Het is wel redelijk gebruikelijk dat quarters vanaf dit moment (begin van het jaar dat ze 3 zijn) beleerd worden, maar er zo vroeg in het jaar al op zitten heb ik nog maar één keer eerder gezien.

Hier in Nederland doen trainers dat over het algemeen ook niet, want dat levert ze een slechte naam op. Bovendien wil dan niemand meer dat paard hebben.

Het zal vast wel gebeuren, maar dat wordt dan wel stil gehouden, en zeker niet vol trots op internet gezet.

Het gebeurt heel veel, mijn jongste merrie komt bij een stal weg waar het de normaalste zaak van de wereld is -ook voor de pensionpaarden, maar best veel mensen die hun paarden er jong heen sturen hoor. Ze zitten allemaal op bokt, ze roepen het alleen niet.

De ts is als je het mij vraagt gewoon onwetend over dat 'iedereen' het doet, maar niemand het op bokt gooit.

En iemand zei dat ze zo bespierd toont, ik heb een foto van mijn merrie met anderhalf waar het zo'n volgroeide dikbilkoe lijkt.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 19:45

Ik deel mijn mening met Cavalia. Ik vind dat er hier op een bepaalde manier 'schijnheilig' wordt gedaan. Een ander helemaal gaan afzeiken, terwijl iedereen wel dingen 'buiten het boekje doet'. Niks van aantrekken, TS, geniet maar mooi van je paard :) Zolang je maar rustig aan doet, vanwege de leeftijd van je paard. Maar ik heb geen twijfels hierover, want uit je posts blijkt hoeveel je om je paard geeft en dat je wel degelijk rustig aan doet :)

Hoe gaat het nu met haar? Dit zouden foto's zijn van 2 jaar terug (als ik het goed begrepen heb?). Heb je ook foto's van nu? :)

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 19:48

quarterH schreef:
maar recreatiefrijdend-tree-hugging-bokt gaat weer helemaal los! en weten het weer allemaal zo goed (toch raar dat hun eigen paarden dan altijd wat hebben...)

lekker min dit weer, maar dat zien we op bokt jammer genoeg ook steeds vaker. fijn ook dat jij voor vrijwel iedereen op bokt dus weet dat hun paarden iets mankeren.

anyway, ik ben ook van mening dat 2 veel te vroeg is, bij mij gaat er pas bij minimaal 4 een zadel op de rug. verder moet ts het helemaal lekker zelf weten, het is niet mijn knol en zal me dus verder worst wezen eerlijk gezegd. voorheen kon ik me erg druk maken om 'dit soort' mensen maar daar verdoe je alleen je tijd mee.

innieminnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 20:08

Laura_x_ schreef:
Ik deel mijn mening met Cavalia. Ik vind dat er hier op een bepaalde manier 'schijnheilig' wordt gedaan. Een ander helemaal gaan afzeiken, terwijl iedereen wel dingen 'buiten het boekje doet'. Niks van aantrekken, TS, geniet maar mooi van je paard :) Zolang je maar rustig aan doet, vanwege de leeftijd van je paard. Maar ik heb geen twijfels hierover, want uit je posts blijkt hoeveel je om je paard geeft en dat je wel degelijk rustig aan doet :)

Hoe gaat het nu met haar? Dit zouden foto's zijn van 2 jaar terug (als ik het goed begrepen heb?). Heb je ook foto's van nu? :)

Thnx laura

Dit zijn foto's van in het najaar. Dus ergens september of oktober 2011.

Afbeelding

Afbeelding

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:49

Ik denk, he leuk een fototopic met zoveel reacties, moet wel enorm leuk zijn .... maar wat een discussie, en niet eens over de foto's! <<)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:58

quarterH schreef:
... maar recreatiefrijdend-tree-hugging-bokt gaat weer helemaal los! en weten het weer allemaal zo goed (toch raar dat hun eigen paarden dan altijd wat hebben...)

meid, trek het je niet aan, bokt is raar en niet de juiste plek als je de western manier volgt.
ligt aan het forum, niet aan jou!

?

Jammer dat je nooit het pezier beleefd hebt om recreatief western te rijden, je weet niet wat je mist, hoor! :D

innieminnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 22:01

Het is toch een mooie meid ... ik had nooit onmiddellijk voor een vos gekozen ... maar ik ben er gewoon verliefd op gevallen en ja .. Nu vind ik ze super mooi

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:03

Moderatoropmerking:
Voor de discussie over de leeftijd van het inrijden hebben we een Sticky voor [WN-AM] De leeftijd van het zadelmak maken, gezien het in dit topic het totaal niet gaat over de foto's van de TS hang ik hier een slotje aan.