Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
KootMiraDrum schreef:innieminnie schreef:ze was in april onder het zadel gegaan ... en deze foto's zijn van september - oktober ... Een quarter mag vanaf 2 jaar en half onder het zadel dus ... helemaal niets verkeerd.
En als je weet hoe dat ik omga met mijn paarden, zal je zeker weten dat ze niet verkeerd bereden is. Helemaal niet teveel ook niet. Ze is ondertussen 4 en kent een spin ... maar helemaal niet snel. Kan een stop ... maar max 2m en kent rollback 1 op 2 dat ze die goed doet.
Ik ben een recreatieve ruiter en kan haar gewoon niet overrijden ... niet op vlak van rijvaardigheid en ook gewoon omdat ik een groot hart voor dieren heb.
Lees dit eens ter info:
http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html
innieminnie schreef:Bij iedereen dat ik ken worden quarters rond 2 en half opgeleerd omdat ze dan de grootste wedstrijd op hun 3 jaar moeten rijden. Nu moest dat bij mij zowieso niet. Ik wou gewoon tonen hoe fier ik op mijn paardje ben. Ze was toen echt 2 jaar. Al onze quarters zijn goed bij maat. We zijn zelf al enkele jaren aan het fokken. Ze zijn nog niet volgroeid dan, maar daarom gaat het rustig aan. Je ziet ook gewoon foto's van haar onder het zadel en een foto waar ik er op sta ... Daar was echt geen werk voor nodig. Ze is kalm, blijft staan en klaar ik stond er op ... stilstaand dan nog wel ...
Ik snap niet waar jullie zo moeilijk over doen.
Ze was toen 2 en half, ik mag er toch trots op zijn. Man man ... wat een rare mensen hier op deze site. Begin dan met dressuurpaarden ook niet op hun 3 jaar als ze tot 6 groeien. Dat is toch hetzelfde. Ik neem aan dat er hier toch niet veel westernruiters zitten.
Paarden zijn VOLGROEID tegen dat ze 6 zijn, maar de kniegewrichten zitten pas goed als ze 3 zijn. Vandaar dat ALLE paarden pas op hun 3de worden opgeleerd..innieminnie schreef:Mijn man doet wedstrijden in reining en heeft mij altijd geholpen om haar op te leren. Maar aangezien ze voor mij bedoeld was, heb ik steeds alles zelf opgelost op haar, mits zijn hulp. Daarom ben ik er ook mee begonnen en niet mijn man. Hij zei me dan telkens wat ik fout deed en wat ik beter kon. Het is een groot woord dat ze nu nog steeds niet kan rondrijden zonder te sturen. Ze rijdt prima rond, maar ze is gewoon nog niet 100 % afgesteld zoals ze zou rijden met een ervaren ruiter.
Eender wie dat mijn paard kent en er mee gereden heeft kan er allemaal super goed mee overweg op vlak van sturen en rijden. Zij is gewoon de gemakkelijkste bij ons van de 17 paarden om op te stappen en weg te gaan. Geen handleiding van 100 pagina's nodig met welk knopje je wel of niet mag induwen. Wat veel paarden ondertussen wel hebben.
Dan heb ik het toch zo slecht nog niet gedaan om beginnende ruiter te zijn.
Jullie mogen er gerust op wijzen, maar dat kan ook op een normale manier gebeuren. Ik geef het groot gelijk dat iedereen dan tot 6 zou moeten wachten als het gaat over inrijden op 2jaar en half of 3 jaar, dat het geen bal uitmaakt als ze pas op 6 volgroeid zijn.
Diaz schreef:Dat plaatje is al vaak langs gekomen.. Alsnog tellen spieren, pezen e.d. ook mee..
Kijk maar bij mensen.. bruggers met zware tassen e.d.
Ze zijn niet van suiker..
(Ik vind 2 ook veel te jong! Mijn paardje is licht belast vanaf haar 3e.. en word straks ingereden met haar 4e)
KootMiraDrum schreef:innieminnie schreef:ze was in april onder het zadel gegaan ... en deze foto's zijn van september - oktober ... Een quarter mag vanaf 2 jaar en half onder het zadel dus ... helemaal niets verkeerd.
En als je weet hoe dat ik omga met mijn paarden, zal je zeker weten dat ze niet verkeerd bereden is. Helemaal niet teveel ook niet. Ze is ondertussen 4 en kent een spin ... maar helemaal niet snel. Kan een stop ... maar max 2m en kent rollback 1 op 2 dat ze die goed doet.
Ik ben een recreatieve ruiter en kan haar gewoon niet overrijden ... niet op vlak van rijvaardigheid en ook gewoon omdat ik een groot hart voor dieren heb.
Lees dit eens ter info:
http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html
TTessa schreef:Geef de nieuwe toch wat ademruimte! innieminnie, Welkom.
mltex jij hebt ten minste gelijk!
Op elke leeftijd kan er iets mis gaan en zelfs de beste ruiter kan een paard verknoeien. Dat vergeten de meeste!
Of je je paard begint te rijden op zijn 2, 3 of 4 jaar of zelfs op zijn 10 jaar, het blijft de keuze van de eigenaar.
Als je 100% zeker weet dat je paardje het aan gaat kunnen en als je het erg rustig opneemt, kan er niet zoveel mis gaan. Natuurlijk moet je een jong dier niet elke dag rijden en zware inspanningen moet je echt vermijden.
En trouwens....
Een paard is pas volgroeid tussen zijn5 en 6 jaar. Maar bij dressuur beginnen de meeste ook al wanneer het paard maar 3 is.
Dus mensen die vinden dat 2 jaar echt zo slecht is, mogen hun paard dan pas rond 6-7 jaar beginnen rijden, want zoveel verschil zit er ook weer niet tussen!

LindyH schreef:Het is wel redelijk gebruikelijk dat quarters vanaf dit moment (begin van het jaar dat ze 3 zijn) beleerd worden, maar er zo vroeg in het jaar al op zitten heb ik nog maar één keer eerder gezien.
Hier in Nederland doen trainers dat over het algemeen ook niet, want dat levert ze een slechte naam op. Bovendien wil dan niemand meer dat paard hebben.
Het zal vast wel gebeuren, maar dat wordt dan wel stil gehouden, en zeker niet vol trots op internet gezet.
Zolang je maar rustig aan doet, vanwege de leeftijd van je paard. Maar ik heb geen twijfels hierover, want uit je posts blijkt hoeveel je om je paard geeft en dat je wel degelijk rustig aan doet 
quarterH schreef:maar recreatiefrijdend-tree-hugging-bokt gaat weer helemaal los! en weten het weer allemaal zo goed (toch raar dat hun eigen paarden dan altijd wat hebben...)
Laura_x_ schreef:Ik deel mijn mening met Cavalia. Ik vind dat er hier op een bepaalde manier 'schijnheilig' wordt gedaan. Een ander helemaal gaan afzeiken, terwijl iedereen wel dingen 'buiten het boekje doet'. Niks van aantrekken, TS, geniet maar mooi van je paardZolang je maar rustig aan doet, vanwege de leeftijd van je paard. Maar ik heb geen twijfels hierover, want uit je posts blijkt hoeveel je om je paard geeft en dat je wel degelijk rustig aan doet
Hoe gaat het nu met haar? Dit zouden foto's zijn van 2 jaar terug (als ik het goed begrepen heb?). Heb je ook foto's van nu?
quarterH schreef:... maar recreatiefrijdend-tree-hugging-bokt gaat weer helemaal los! en weten het weer allemaal zo goed (toch raar dat hun eigen paarden dan altijd wat hebben...)
meid, trek het je niet aan, bokt is raar en niet de juiste plek als je de western manier volgt.
ligt aan het forum, niet aan jou!