[WN] fjorden in de westernsport?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:12

Ach bij die ,,reiners,, is het ook gezellig hoor Amanda en ben je echt wel welkom met je Fjord! Er rijd ook een Haflinger mee bij de DRHA (= dutch reining horse association) yentle genaamd die het heel leuk doet dus waarom niet. Meisje doet gewoon mee met de rest en heeft het ook naar haar zin.

Zo beroerd zijn reiners echt niet hoor. We zeggen alleen dat als je echt ambitie hebt om hoger te willen mee draaien je dan beter een goed getalenteerd paard kan kopen en ja dan ga je toch richting de daarvoor gefokte Amerikaanse rassen.

En ja reining lijkt best makkelijk tenminste die cirkels in galop snel en langzaam dan maar ik kan je verzekeren dat het nog niet zo mee valt als je goede scores wil halen!

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:10

Weet je, heel veel dingen lijken vanaf de kant veel makkelijker dan het is.
Maar als je het dan gaat doen, valt het meestal behoorlijk tegen, vooral als je het goed wil doen.

Net als Pleasure, daar is toch helemaal geen bal aan om te doen, alleen maar zo langzaam mogelijk stap,draf en galop en een keer achterwaarts. ;)
Tot je er zelf mee aan de slag moet dan valt het toch nog best tegen, om je paard netjes in balans, blijvend in het zelfde frame enz te rijden

En dan Horsemanship je rijd een kort "simpel" proefje en dan hobbel je nog even over de hoefslag.
Bij de dressuur rijd je tenminste nog een hele proef met 30 onderdelen. <<)
Piece off cake. :+
En dan start jezelf; Sh*t dat proefje is toch lastiger dan je dacht, het zit allemaal zo dicht op elkaar die onderdelen. en een galopwissel en wijken dat komt echt niet in een B dressuurproefje voor. :D
En dan moet je paard ook nog netjes wachten in de line up.

Ga zomaar door.
En dat is ook wat de TS, volgens mij,bedoelde, het lijkt altijd makkelijk vanaf de kant.
Ik begreep niet uit haar antwoord dat zij dit slecht bedoelde.

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 15:06

sliding schreef:
Weet je, heel veel dingen lijken vanaf de kant veel makkelijker dan het is.
Maar als je het dan gaat doen, valt het meestal behoorlijk tegen, vooral als je het goed wil doen.

Net als Pleasure, daar is toch helemaal geen bal aan om te doen, alleen maar zo langzaam mogelijk stap,draf en galop en een keer achterwaarts. ;)
Tot je er zelf mee aan de slag moet dan valt het toch nog best tegen, om je paard netjes in balans, blijvend in het zelfde frame enz te rijden

En dan Horsemanship je rijd een kort "simpel" proefje en dan hobbel je nog even over de hoefslag.
Bij de dressuur rijd je tenminste nog een hele proef met 30 onderdelen. <<)
Piece off cake. :+
En dan start jezelf; Sh*t dat proefje is toch lastiger dan je dacht, het zit allemaal zo dicht op elkaar die onderdelen. en een galopwissel en wijken dat komt echt niet in een B dressuurproefje voor. :D
En dan moet je paard ook nog netjes wachten in de line up.

Ga zomaar door.
En dat is ook wat de TS, volgens mij,bedoelde, het lijkt altijd makkelijk vanaf de kant.
Ik begreep niet uit haar antwoord dat zij dit slecht bedoelde.

dank je wel. jij verwoord exact wat ik bedoel!

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 18:07

Graag gedaan. :)

Rowan__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 17:28

Het fjordje waar ik vaak op rijd, is western omgeschoold (onderdeel reining). Hij doet het super. We hebben nu aan een aantal wedstrijden meegedaan, waar hij de echte quarters er gewoon uitloopt. De eerste wedstrijd waren we 5e van de 30. Hij was de enige fjord die mee deed, dus echt knap van em:)
maar gewoon lekker western rijden met je fjordje!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 20:22

@rowan-welke show was dat dan ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 21:10

Ben ik ook wel benieuwd naar..

Rowan__ schreef:
Het fjordje waar ik vaak op rijd, is western omgeschoold (onderdeel reining). Hij doet het super. We hebben nu aan een aantal wedstrijden meegedaan, waar hij de echte quarters er gewoon uitloopt. De eerste wedstrijd waren we 5e van de 30. Hij was de enige fjord die mee deed, dus echt knap van em:)
maar gewoon lekker western rijden met je fjordje!

wat waren de eerste 4 dan voor ras?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 22:39

Ik rij al bijna 20 jaar western met mijn fjord. Geen wedstrijden maar gewoon voor de lol.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 22:45

geen antwoord is ook een duidelijk antwoord ;)

Vippie

Re: fjorden in de westernsport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 08:32

heeej ik zag mijn naam voorbij komen :D

Wij rijden idd ook western met een fjord, voorheen met onze merrie Tjody en nu met Cadiz. Maargoed met beiden rijden (naja Tjo is er niet meer dus in haar geval reden) we ook dressuur, endurance en mendurance.
Ben nooit zo van het focussen op 1 dicipline geweest := Basis blijft toch hetzelfde en beide diciplines (dressuur en western) hebben foefjes en truukjes die je over en weer kunt gebruiken :D Hartstikke handig.
Dit jaar voor de lol 1x gestart en dat ging best lekker (jammer genoeg ging de herfsteditie van bleiswijk niet door), en volgend jaar zien we wel weer verder.

Maar ja er rijden dus best wel fjorden in de western rond al dan niet uitkomend op wedstrijden.

kell199

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 08:56

spicegirl schreef:
een fjord uniek ?
vind ze juist heel erg uniform qua uiterlijk.

Elk paard is uniek.
Maar omdat mensen over koudbloeden anders oordelen, zijn ze voor veel mensen maar een stelletje domme knollen, die weining in de wedstrijdsport voorkomen, en maar lekker in hun weitje moeten blijven grazen.
Ik vind dat elk paard uniek is, waaronder de fjord dus ook. Het maakt helemaal niet uit wat voor paard je hebt, en van het gezeik trek ik me al helemaal niks aan.
Wees blij met je paard, wat voor paard het ook is!

kell199

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 08:57

wel jammer dat er nou zo'n sfeer hier komt. Iemand wil gewoon wat meer informatie over fjord en westernsport, en dan krijg je dit.
Heel jammer zeg...

kell199

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 09:02

Er zijn genoeg meisjes, jongetjes, of volwassen, die in de stad wonen en dus geen plek hebben voor stalling, of mensen die het geld er niet voor hebben. Maar die mensen willen dus dolgraag een paard.
En geloof me, dit zijn er best veel!

Wij mogen dus harstikke blij zijn, alleen al met het feit dat we een paard hebben, het kunnen onderhouden, en het überhaubt kunnen betalen.
Want er zijn genoeg mensen die dat allemaal willen, maar niet kunnen.

Nu gaan we toch niet als een stel kleuters ruzie lopen maken, om welk paard je hebt.
Wees, net als mij, blij met je paard. Wat voor paard het ook is, ze zijn allemaal uniek en bijzonder!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 09:12

@kell199 -
"..Maar omdat mensen over koudbloeden anders oordelen, zijn ze voor veel mensen maar een stelletje domme knollen, die weining in de wedstrijdsport voorkomen, " ..
had makkelijker voor je geweest als je ff had gegoogled, wat er bedoeld word met uniform.wat jij daar dus zegt, word niet bedoeld.
wat ik bedoel ; ze hebben allemaal dezelfde maat, dezelfde kleur en hetzelfde model.niet te letterlijk dan.er word niet gespecificeerd gefokt op iets.het is fjord x fjord.(wat niet noodzakelijk verkeerd is ntl.)
bij b.v. de quarters heb je een pleasure paard, een reiner, een ranchpaard, enz.. veel verschillende types. veel verschillende kleuren, en veel verschillende maten,met zelfs een quarter -pony, en tegenwoordig zijn de hunters rond de 1.70.(niet noodzakelijk een goed iets, maar wie ben ik..)
enne-adem gerust door, voordat je verder typt :D

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 09:20

Bij de fjorden heb je ook verschillende types!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 09:20

op de keuring niet...

kell199

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 09:26

spicegirl schreef:
@kell199 -
"..Maar omdat mensen over koudbloeden anders oordelen, zijn ze voor veel mensen maar een stelletje domme knollen, die weining in de wedstrijdsport voorkomen, " ..
had makkelijker voor je geweest als je ff had gegoogled, wat er bedoeld word met uniform.wat jij daar dus zegt, word niet bedoeld.
wat ik bedoel ; ze hebben allemaal dezelfde maat, dezelfde kleur en hetzelfde model.niet te letterlijk dan.er word niet gespecificeerd gefokt op iets.het is fjord x fjord.(wat niet noodzakelijk verkeerd is ntl.)
bij b.v. de quarters heb je een pleasure paard, een reiner, een ranchpaard, enz.. veel verschillende types. veel verschillende kleuren, en veel verschillende maten,met zelfs een quarter -pony, en tegenwoordig zijn de hunters rond de 1.70.(niet noodzakelijk een goed iets, maar wie ben ik..)
enne-adem gerust door, voordat je verder typt :D

ooh bedankt! haha ik dacht inderdaad, dat je daar het tegenovergestelde van uniek mee bedoelde.
haha ja dan zijn ze idd ook uniform en uniek te gelijk.
haha, ik ben niet zo goed met onze Nederlandse woordenschat.
Hmmm. Ik kan rustig door ademen hoor. haha
Domme ik.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 09:26

Maar dat maakt toch niet uit. Niet iedereen gaat met zijn fjord naar een keuring.
Als je met een fjord wil westernrijden, koop je een wat sprtiever gebouwd type, geen kort gebouwd propje.
Of die wel of niet op de keuring is geweest maakt niet uit dan.

Ben ook al jaren niet meer op een keuring geweest, dus weet eerlijk gezegd ook niet wat voor types daar komen.

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:40

ik vind western fjordjes echt stoer !! ik heb zelf een halve fjord, ik wil later reining met hem doen denk ik

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:29

helaas kan je het talent niet kiezen,maar moet je maar afwachten wat ie kan. dat geld trouwens voor ieder paard, zelfs een quarter.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 06:51

spicegirl schreef:
op de keuring niet...

Oh jazeker wel! Dat is juist het leuke van keuringen lopen en kijken. Verschillende types laten zien en beoordelen en kijken wat dit jaar weer hip is qua type. Er loopt van alles, van klein en rond grasmaaitype tot groot en gespierd sporttiepje. Iedere fjord wordt beoordeeld op zijn eigen kwaliteiten binnen zijn type.

Maargoed het ging hier over westernrijden met je fjord :D

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 10:33

en daar heb ik nog geen antwoord op gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 22:35

Zijn die westernzadels niet veel te groot voor een fjord? Ik heb met moeite een dressuurzadel met korte franse kussen op mijn fjord laten aanmeten maar als ik die mega westernzadels op die korte ruggen zie liggen hier in het topic dan vraag ik me af of dat wel zo goed voor ze is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 23:04

wat achter je kont ligt (krom gezegd) is alleen maar een skirt. Dus leer. T is niet zo dat je daar ook zit..
Zit anders in mekaar als een dressuurzadel he.
Edit. En daarbij heb je ook roundskirt zadels (rond dus) zie mn onderschrift, en verschillende maten en soorten zadels

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 23:52

VivaLaVida schreef:
wat achter je kont ligt (krom gezegd) is alleen maar een skirt. Dus leer. T is niet zo dat je daar ook zit..
Zit anders in mekaar als een dressuurzadel he.
Edit. En daarbij heb je ook roundskirt zadels (rond dus) zie mn onderschrift, en verschillende maten en soorten zadels

Maar waar houd de drukverdeling dan op? Ik weet niet eens hoe de drukverdeling op is gebouwd bij zo'n zadel.
Houden ze met een westernzadel ook rekening met de 18de rib?