[WN] Ex - engels/dressuur mutsen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ex - engels/dressuur mutsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 21:59

Tuurlijk mag dat :P Die grieten laten ons ouwetjes mooi ff zien hoe het moet, geweldig toch?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 00:52

hiphopje heerlijk toch, zo'n dochter die zo lekker wegrijdt met je paardje, mag je best heel trots op zijn!

ik zag trouwens zondag een grand prix ruiter met super hengst
scheen een goeie miep te zijn
maar wat deed ze :oo handen wijd en vastzetten op haar knieen met inrijden
mijn jongste dochter zei heel mooi:"Maar mam, dat moet toch niet? Dat mogen wij ook niet doen!"

ook de mededeling dat dit paard gereden werd met 2 bitten in de mond vonden ze echt heel raar
"Als ze een goede ruiter was zou ze toch juist op een licht bitje moeten kunnen rijden?"
tja, leg dat maar eens uit!
mijn dochters vonden er snel niet veel meer aan, het paard huppelde alleen maar :+ (paard liet een keurige piaff en passage zien, galoppirouettes enz)
"Kon dat paard niet springen of over een brug en door een hek rijden?" :D

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 07:46

spatter schreef:
ik zag trouwens zondag een grand prix ruiter met super hengst
scheen een goeie miep te zijn
mijn jongste dochter zei heel mooi:"Maar mam, dat moet toch niet? Dat mogen wij ook niet doen!"

ook de mededeling dat dit paard gereden werd met 2 bitten in de mond vonden ze echt heel raar
"Als ze een goede ruiter was zou ze toch juist op een licht bitje moeten kunnen rijden?"
tja, leg dat maar eens uit!
mijn dochters vonden er snel niet veel meer aan, het paard huppelde alleen maar :+ (paard liet een keurige piaff en passage zien, galoppirouettes enz)
"Kon dat paard niet springen of over een brug en door een hek rijden?" :D

:D LOL

(ik ben het stiekum met je dochter eens..)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 09:33

spatter schreef:

Fijn voor die paardenmond, en dan ook nog met een stang en trens :( . Nou heb ik al niet zo'n hog pet op van het gros der "grand prix" ruiters. Je dochter heeft wel gelijk; als ze het zo goed kan zou ze dit soort "rijmethoden" niet nodig moeten hebben. Een correct in piaffe/ passage gereden paard kan ik echt wel van genieten, jammer genoeg zie je dat niet zo vaak.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 10:57

Haha, ik moest wel lachen om het dochter-verhaal. Zo gaan er natuurlijk meer ruiters komen die gelijk western leren rijden, die hebben natuurlijk een grote stap voor op de "oudere" generatie die eerst al een slechte gewoontes moeten afleren om dat correct te leren rijden. Daar ben ik wel stikjaloers op!!

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 12:29

ik ga dit weekend met dochterlief naar Wanroy kijken.
Word onze eerste westernshow die we bezoeken.
Zaterdags starten ook de jeugd deelnemers.

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 09:10

Gelukkig rijden alle GP ruiters niet zo!!!!
Ik heb laatst op een wran wedstrijd dingen gezien die NIETS met western of paardrijden te maken hebben helaas gebeuren ook daar dingen die je liever niet ziet.
Het is off-topic maar moest het effe kwijt, gelukkig zie je ook GOEDE dingen maar er moet nog wel veel gebeuren om een eenheid te worden met je paard. Engels of western het moet niet uitmaken ze zijn niet los vanelkaar te zien. Neemt niet weg dat je als je veel van het ene gedaan hebt dat het best wel moeilijk is om het andere te doen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 09:26

macke ik trek mijn mond gewoon open op een show als ik vind dat het te ver gaat
een western show dan
ik spreek degene er gewoon op aan, vinden ze vaak niet leuk maar dat intresseert mij niet
dat mogen ze trouwens ook gerust bij mij doen

in iedere sport zijn er wantoestanden en het is zaak dat zoveel mogelijk mensen er iets van durven te zeggen
bij ons geval, ruiters onder elkaar ook en het maakt niet uit wat je met je paard doet
of het nu endurance, western, springen of dressuur is
of het nu het ponytje van de manege is of de dure knol van één of andere rijke miep

ik vond het gewoon grappig dat mijn dochters alleen de western en de manege kennen en nu verbaasd naar zo'n "goede" ruiter keken en daar een hele andere mening over hadden dan alle mederuiters om ons heen die alleen maar aaaahhhh en ohhh riepen vanwege de toeren die het paard uitvoerde

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 09:30

@ Sonja: GEFELICITEERD! :D

Ik was 1 of 2 weekjes terug met m'n zusje mee naar haar eerste wedstrijd. (Dressuur en springen). Die hele sfeer die daar (o.a. tussen de ruiters) hangt vind ik helemaal niks.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 09:33

Mond open trekken doe ik niet meer. Ooit eens gedaan waarop de ruiter nóg erger tekeer ging. Daarna nog naar de organisatie en de jury gelopen maar ook zij konden niks doen.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 09:41

cornelie schreef:
Mond open trekken doe ik niet meer. Ooit eens gedaan waarop de ruiter nóg erger tekeer ging. Daarna nog naar de organisatie en de jury gelopen maar ook zij konden niks doen.

Inderdaad, zo gaat het wel vaker denk ik? Jammer dat sommige mensen niks van je willen aannemen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 09:48

mmm, mijn ervaring is wel dat ze wat sputteren maar echt lelijk doen is me nog niet overkomen
misschien mijn uitstraling :))

laatste keer was iemand zijn paard aan het afraggen terwijl die super stopte maar ruiter meende van niet
na een aantal keer eens gevraagd wat ze nu wilde want het paard stopte toch goed
ruiter reageerde boos dat dat niet zo was maar wierp toch maar eens een blik naar haar aanhang
die keken haar ook aan met een blik van waar ben je nu mee bezig en toen ze de ring verliet omdat de wedstrijd weer begon spraken ze er haar gelukkig ook op aan
dit was duidelijk een gevalletje wedstrijdstress

maar zo heb ik HvA ook wel eens aangesproken of hij van plan was van zijn paard een draaitol te maken
die zei alleen niks terug en ging gewoon door en daar kan ik dan niet veel meer aan doen
in die tijd was er nog geen inrijbaktoezichthouder

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 09:50

Toch moet je blijven aankaarten en niet onze kop in het zand steken. Hoe vervelend het ook is.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 09:52

ik zet even een stipje zodat ik vanavond alles een rustig kan doorlezen.[help 8 paginas al]
ik ben net overgestapt [al wel een week :+ ] van dressuur naar een echte criollo.

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 10:04

Hallo!

Ik heb even een vraagje :) Ik hoop dat iemand mij hier mee kan helpen...
Ik ben rustig aan met mijn paardje ook de overstap aan het maken naar het western. Dressuur is voor zowel haar als voor mij gewoon helemaal niets :D

Ik heb een aantal jaar western gereden. Heerlijk vond ik dat. Toen ik een verzorgpaard kreeg, had dit paard een veelzijdigheidszadel. Ik kreeg met rijden met de tijd steeds meer last van mijn heupen. Echt in de nacht zelfs wakker liggen van de pijn. Met mijn eigen paardje heb ik een dressuurzadel gekocht, en heb ik totaal geen last meer, terwijl ik vaker rijd. Ik denk dat mijn houding hierop toch anders is.

Nu wil ik (als ik genoeg gespaard heb) toch graag een westernzadel kopen, maar ik ben zo bang dat ik weer last krijg van mijn heupen.... Helaas weet ik echt niet meer hoe dat toen ik western reed was, is een lange tijd geleden en daarbij zat ik bijna iedere week in een ander zadel en reed ik ook maar 1 keer per week. Niet echt vergelijkbaar dus met de 3/4x per week in het VZHzadel.

Heeft iemand hier heel toevallig ook ervaring mee? En nu in het westernzadel, wel of geen last?

Alvast bedankt :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 10:16

ididit je hebt een damesmodel zadel nodig!
dan heb je waarschijnlijk geen last van je heupen
hier ook iemand die niet op een breed zadel kan zitten, veelzeidigheid kan ik ook niet uitzitten, dressuur gaat nog redelijk

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 10:30

spatter schreef:
ididit je hebt een damesmodel zadel nodig!
dan heb je waarschijnlijk geen last van je heupen
hier ook iemand die niet op een breed zadel kan zitten, veelzeidigheid kan ik ook niet uitzitten, dressuur gaat nog redelijk

Ok, daar is dus weldegelijk verschil in?

(hihi, pfieuw, gelukkig ;) )

Zal waarschijnlijk wel inhouden dat ik nog wat langer door moet sparen of valt dat wel mee? :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 10:41

volgens mij is er geen prijsverschil, het is gewoon modelverschil
in 2dehands zul je misschien wat meer moeten zoeken maar ze zullen er ook best zijn

het belangrijkste is dat het zadel niet breed en plat is maar smaller gevormd en ruimte geeft voor je bovenbenen zodat je heupen niet naar buiten worden gebogen

eens kijken of ik een foto van mijn zadel heb waarop je dat kan zien
nu is dit een ropingzadel dus erg zwaar kwa uitvoering maar je hebt ook lichtere sjiekere modellen
Afbeelding
moet je even bedenken dat het zadel nu naar voren gekanteld ligt
het heeft dus een diepe zit, aan de voorkant een hogere bouw(doe je een manlijke ruiter geen plezier mee }> ) en de zit is smal op de plek waar je bovenbenen zitten

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 10:54

Ok!

Ziet er goed uit zeg... Neem aan dat de gemiddelde zadelpasser/verkoper van westernzadels hier dan ook wel ervaring mee heeft?

Ik ben trouwens nog helemaal niet uit de kleur :D Ik ben al een hele tijd op zoek naar een mooi westernhoofdstel maar ik kan echt nog niet kiezen of ik nou een donkere of een lichte wil. Ik denk een donkere, maar ben er nog niet helemaal uit ;)

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 11:04

Ididit schreef:
Ok!

Ziet er goed uit zeg... Neem aan dat de gemiddelde zadelpasser/verkoper van westernzadels hier dan ook wel ervaring mee heeft?

Ik ben trouwens nog helemaal niet uit de kleur :D Ik ben al een hele tijd op zoek naar een mooi westernhoofdstel maar ik kan echt nog niet kiezen of ik nou een donkere of een lichte wil. Ik denk een donkere, maar ben er nog niet helemaal uit ;)

Ja inderdaad zijn er zadels die te breed zijn voor de gemiddelde vrouwenheup! Dus goed uittesten is de opdracht. Ik heb eens op een zadel gezeten waar ik na 5 minuten al gewring voelde aan mijn heupen. Mijn huidige zadel kan ik uren zitten zonder enig probleem. Het zadel moet dus niet alleen passen voor het paard maar ook voor de ruiter!
Veel succes met zoeken.

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 11:10

Dank je Bolieke!

Hebben jullie toevallig nog tips voor zadelmakers/passers/verkopers in zuid-holland?

chanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 13:16

ElCid schreef:
Ik ben 15 jaar geleden "overgestapt" , reed toen ongeveer M dressuurniveau. Mijn 1e stappen gezet onder begeleiding van Sjaak Marsman, die intussen al lang niet meer in Nederland woont. Daarna hier en daar nog wel eens geprobeerd om een "goede" trainer te vinden, maar spijtig genoeg schijnen die in Nederland niet te bestaan.
Nu les van Jean Claude Dysli, daar ga ik heen ( Duitsland, Andalusie en in mei komt hij gelukkig naar Nederland *D ) en van een ruiter van de Portugese Klassieke rijschool, die we 5 a 6 x per jaar een weekend hier hebben, Die 2 stijlen sluiten prima bij elkaar aan, niet zo vreemd aangezien het western rijden gebaseerd is op de klassieke Iberische rijkunst.
Het verschil tussen dressuur en western is overigens minimaal, zeker in de basis. Een goed ruiter, dressuur of western of wat dan ook, rijdt met zijn zit, daarna met zijn benen en daarna met de teugel, waarbij in beide stijlen en buitenteugel het belangrijkste is.
De uiteindelijke kunstjes verschillen van elkaar en de wijze waarop het paard zich moet gaan "dragen" ( meer/ minder oprichting), maar een paard met de juiste basis zal voor weinig kunstjes zijn "hoef" omdraaien. Onze Arabier ( western gereden) kan ook piafferen, de Paint ( western) leren we gewoon via de "klassieke" methode de basis aan en onze Lusitano ( Klassieke dressuur) gaat binnenkort mee naar een clinic Working Cowhorse, wat ook een onderdeel is van de Working Equitation, een onderdeel wat wordt uitgeschreven op grote shows in Spanje en Portugal voor PRE en Lusitano paarden die "dressuurmatig" worden gereden.

Het moeilijkste is dus, inderdaad zoals Sonja zegt, het vinden van een goede trainer/ instructeur en om je te realiseren dat er een aantal dingen hetzelfde blijven:
je rijdt een paard
jij bent een mens ( ruiter/ amazone)
je gebruikt een zadel en een hoofdstel
je wil communiceren met je paard
basis is basis, welke discipline je ook rijdt. Een paard zal moeten leren zijn rug te gebruiken, aan zadel/ hoofdstel/ ruiter en ruiterhulpen moeten wennen. Een ruiter zal moeten leren hoe hij dit alles aan zijn paard moet leren en hoe hij met het paard moet communiceren. Als je je gezonde verstand gebruikt is de overstap niet moeilijk zolang je je niet teveel wijs laat maken door de hele grote groep wanabe ( top)ruiters en trainers.

Uiteindelijk zal je bij een western paard de teugels vaak wat meer loslaten, maar niet in het begin! Maar er zijn ook dressuurpaarden die op een losse teugel alle oefeningen kunnen uitvoeren.

Succes ermee!

Heel mooi omschreven en helemaal mee eens :D

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 13:20

Afgelopen vrijdag heb ik weer les gehad op trainingsstal Starnmeer, en na een paar opmerkingen heb ik besloten om hier niet verder te rijden.

Omdat western me wel erg ligt en ik het super vind om te doen, vroeg ik mij af of jullie nog adressen hebben waar je goed les krijgt in de buurt van Zaandam/Amsterdam?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 13:23

Eigen paard of manegepaard Vende?

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 13:42

Voorlopig nog even een manegepaard :)