[WN] westernrijden met cap?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rijd jij western met cap of zonder?

Altijd met cap
81 (38%)
Altijd zonder cap
85 (40%)
Enkel tijdens de training met cap (op wedstrijd zonder)
20 (9%)
Enkel tijdens buitenritten met cap
25 (11%)

Totaal aantal stemmen: 211

Margee

Re: westernrijden met cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 08:39

Ik denk dat hoofdletsel een groter gezondheidsrisico is dan bv gebroken of gekneusde ribben.
Alle keren dat ik ben gevallen (met paard zelfs), ben ik op mijn derriere of heup geland. Meer dan bont en blauw heb ik daar niet aan overgehouden. De enkele keer dat ik met cap iets heb geraakt, had ik er zonder die cap waarschijnlijk niet meer veel van kunnen navertellen.
Dat ieder zelf mag beslissen of ze een cap of niet dragen is prima, maar achteraf moet het dan niet mogelijk zijn een vereniging of manegehouder aansprakelijk te kunnen stellen in het geval van....
Dan wordt het net Amerika, altijd heeft een ander het gedaan...... en pakken wat je pakken kan.....

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 10:00

Van mij hoeft het ook zeker niet verplicht te worden, maar ik ben blij dat ik tijdens een wedstrijd mijn cap op kan Ja

En MissPina: volgens mij lees jij in een topic mee waar niet al te lang geleden nog iemand flink onderuit is gegaan met een paard in de galop, deed niks geks Knipoog
Mijn Joy is tegenwoordig erg braaf, toch ging ze er van de week ineens vandoor: het kan zomaar gebeuren allemaal Ja

Hoe braaf een dier ook is, het blijven vluchtdieren waarbij je volgens mij nooit 100% zeker kan weten wat ze gaan doen ..

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 12:08

Dat aansprakelijk stellen zou kunnen als je wordt 'verboden' met cap te rijden. Dan zou er sprake zijn van onrechtmatige daad van een vereniging wellicht. Maar bij vrijlaten is het eigen keus of je de cap opdoet op niet. Ik kan mijn pensionhouder ook niet aansprakelijk stellen voor vallen met of zonder cap. Alleen als er gaten in de bakbodem zitten o.i.d.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 12:32

Precies Anya!
Maar eerlijk gezegd denk ik / vrees ik toch dat deze discussie op de lange duur zinloos is en t toch wel verplicht wordt.
Ben ook bang dat het een kwestie van tijd is totdat het gewoon altijd verplicht is, in dit betuttelende landje.
Jammer...

Marieke_Cody

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 13:11

Citaat:
en zeg nou eens eerlijk, hoe groot is nou werkelijk de kans dat dat allemaal gebeurd. ik heb het a: nog nooit zien gebeuren en b: nog nooit mee gemaakt.

volgens mij kan je alleen maar van je paard vallen door akties van het paard zelf.

Ik heb het dus meegemaakt vorig jaar
was in galop zijn steerings aan het oefenen en in de bocht stuikelde hij en daar lagen we allebei op de grond
ik was blij dat ik mijn capje ophad Lachen

dus zeg niet dat het nooit gebeurt...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 13:15

Ik kan eerlijk gezegd niet eens zo zitten met een capverplichting. Maar ik wil voor mezelf gewoon heel goed weten hoe het zit. Vandaar die hele riedel voorbeelden met de vraag hoe het zit. Want je rijdt toch vaker dan alleen op wedstrijden. Betuttelen.. ja.. dat is tipisch nederland. En je moet maar denken: de knhs betuttelt al veel langer Ja Knipoog Die caprel hebben ze daar al gehad.

Ik kan me nog een tig pagina's tellend topic over "red het dressuurhoedje herinneren". Dus als die verplichting er is.. kun je maar één ding doen: kiezen: Je conformeren. Geen wedstrijden meer rijden. Of elders wedstrijden gaan rijden. Meer opties zijn er niet.

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 15:06

Ik vind dat een cap ook niet bij western hoort.. Maar dat is niet de reden waarom ik zonder cap rijd!
Iedereen mag toch zelf weten of hij met of zonder cap rijd?!
Als iemand zich met een cap toch veiliger voelt, waarom niet?
Maar ik heb dat niet, daarom rijd ik zonder. Knipoog

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 15:47

@jeddah, ik rij vanaf mijn 4e en heb heel vaak een paard/pony vanaf 0de onderkant bekeken. maar in al die 25 jaar ben ik nog nooit, maar dan ook echt nog nooit op mijn hoofd gevallen. ik heb alles al een keer gekneusd, gescheurd en uit de kom gehad door dat mooie paardrijden en nog nooit heeft een cap mij daarvan behoedt!
als je de vrije keus gelaten wordt en de omstandigheden zijn goed zie ik niet in hoe je een ander voor jou valpartijen verantwoordelijk kan stellen.

en ja, ik zit er aan te denken de wedstrijden te laten voor wat het is, idd. heel erg jammer want als alles mee zit heb ik straks een heel leuk reiningpaardje. maar zo hoeft het niet meer van mij.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 15:50

Ik snap niet dat je door een cap je lol in wedstrijden kwijt kan raken. Bloos
Helemaal als er ook gewoon hoeden zijn die je over een cap heen kan doen.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 15:53

dat vind ik zoooo lelijk, soory. dan draag ik nog liever een cap!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 15:54

Haha!

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 17:37

Ik ben gelukkig 15, dus ik hoef geen cap op met mijn reiningwedstrijden.. Maar als ik dat wel zou moeten zou ik dat wel doen, ik zou echt niet stoppen met western rijden omdat ik een cap op zou moeten! Enja, die hoeden die je over je cap kan doen zijn lelijk en super groot, mja. Om daardoor te stoppen met wedstrijden..

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 17:53

Ik rij zelf alleen engelse wedstrijden, maar denk je dat ik dat apepakkie wat verplicht is bij ons leuk vind?! Ik vind een cap ook stom staan, en blijf het bizar dat je witte spullen aanmoet bij de paarden. Clown Maar dat weerhoud me niet om te starten. Puur omdat ik wedstrijden zo leuk vind.
Jullie mogen iig nog de kleding enigzins zelf bepalen. Heerlijk toch?!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 17:54

Needje schreef:

Nee, dat snap ik ook absoluut niet Scheve mond

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 19:06

YouthReiner schreef:
Ik vind dat een cap ook niet bij western hoort.. Maar dat is niet de reden waarom ik zonder cap rijd!

Van mij mag iedereen dat zelf weten, alleen denkt de KNHS (als het zo goed geschreven is) daar blijkbaar anders over helaas

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 00:07

Romkabouter schreef:
Needje schreef:

Nee, dat snap ik ook absoluut niet Scheve mond

Dito Scheve mond

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 21:08

MSQuincyTE schreef:
YouthReiner schreef:

Van mij mag iedereen dat zelf weten, alleen denkt de KNHS (als het zo goed geschreven is) daar blijkbaar anders over helaas

Precies! Maar van de ene kant snap ik het wel, laatst was ik op een wedstrijd en het meisje voor mij ging op X onderuit mét haar paard! Dat was wel even schrikken, maar gelukkig had ze niks ernstigs. Enja, kinderen onder de 14 jaar hebben (in de Reining dan) niet altijd volledige controle over hun paard op wedstrijden...

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 09:24

Kinder boven de 14 ook niet Knipoog
Toen ik 14 was reed ik SGW op Z nivo, volgens mij is leeftijd niet zo relevant

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 10:34

Nergensom maar ik heb nu 2 jaar, voor mijn doen, wat intensiever WRAN-wedstrijden gestart op beginners-niveau (nu dus L5 en L4 niveau) mét hoed. Nu ben ik nota bene een Level gestegen en moet ik met cap gaan rijden??? Ik vind dit heel raar en vooral erg zonde... Dat je de mógelijkheid biedt om met cap te kunnen rijden vind ik helemaal prima! Top zelfs (zelf ben ik één van de eerste wedstrijden met Ademo ook met een cap gestart en toen werd ik bijna uitgelachen Bloos, maar ik voelde gewoon nog niet veilig genoeg met zijn "grapjes" ondanks dat hij het hartstikke goed deed: was mijn eigen onzekerheid, maar ik was blij dat dat mocht!)! Maar verplichten? Nee Boos!! Daarbij: als je op L3 niveau rijdt wordt er toch van je verwacht dat je je paardje aardig onder controle hebt??

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 15:06

En hoe verklaart de Wran / Knhs het dan dat het bij voltige niet verplicht is? Is het daarbij 'verzekeringstechnisch' geen probleem?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 15:19

@SFLJ: dat is een goeie Haha!
Als er ergens risiko's zijn dan is het wel bij dat gespring op en af Haha!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 15:37

En de voltige(club) is ook bij de KNHS aangesloten hoor! Knipoog Worden wedstrijden in gehouden enz.
Allemaal geen enkel verzekerings- /aansprakelijkheids- / enz- probleem.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 15:39

En wat geeft de KNHS als antwoord als je ze dat zou vragen Haha!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 15:41

Geen idee, ik zie geen reden om t ze te vragen.
Wilde het op de SWRN site vragen maar dat kan niet als gast.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 15:43

Maar waarom zouden ze op SWRN het antwoord weten, die doen toch niets met voltige Haha!
Ik denk dat áls je het echt wilt weten je naar de bron moet en dat is óf een voltigeclub óf de KNHS Haha!