[WN] Bitloos voor seniorpaarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bitloos met seniorpaarden

Ja graag
133 (73%)
Nee van mij hoeft het niet
48 (26%)

Totaal aantal stemmen: 181

PeterV

Re: Bitloos voor seniorpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 11:26

dofuzz schreef:
peter V

waarom zou ik ambassadeur moeten worden voor een bult opgewarmde lucht waar ik helemaal niet achter sta.

het wordt me nu weer heel duidelijk dat de afwijkende regeltjes van de WRAN (van de internationale organisaties zoals NSBA,NRHA AQHA,etc.) zoals ik vroeger al aangaf voor veel verwarring zorgen. maak overal de regels gelijk zodat je eender waar ter wereld volgens dezelfde normen en regels kunt showen. maar nee, nu wil men discussieren over bitloos en weer een nederlandse uitzondering voorstellen en nog meer verwarring starten.

trouwens peter, ik denk niet dat ik in belgie mensen zou vinden die voor een dergelijk idee te vinden zijn. ze zijn daar wel slimmer en moeten niet zonodig de wereld veranderen. halloway woont niet zo ver van belgie vandaan dus zou het mij niks verbazen dat zijn post, die de nagel op de kop slaat, door de Belgische mentaliteit geinspireerd is.

Hé jeetje dofuzz, ga er niet zo serieus op in, zoals storrum aangeeft ironisch, in die geest heb ik proberen te verwoorden, aan te geven hoe je het beste dit idee zou kunnen optuigen.
Als jij dit topic meteen als handreiking ziet om de afwijkende WRAN regels aan te kaarten die geheel niet zo afwijkend zijn, sla je wel erg de plank mis.
Het enige wat ik trouwens dofuzz opmaak uit dit topic, dat de Belgische mentaliteit weer boven komt drijven zoals Nederlanders daarmee omgaan, geen inspiratie om de humor ergens van in te zien. Misschien wellicht omdat Halloway wat dichterbij woont, dat de nagel op de kop beter begrepen wordt.

Kijk bij verenigingen gaat het als volgt, op de ALV kan je dit soort van ideeën naar voren brengen, daar zal een stemming uit voort komen die het gaat halen, of niet.
Als deze stemming het gaat halen, zal het bestuur er wat me moeten doen, want die zit daar namelijk voor de leden.
Ooit, mag je aannemen, is het bestuur gekozen binnen een bepaalde geldende regelgeving waar deze bestuurders, of bestuurder zich in kon vinden. Dus stel als de regels wijzigen, of dusdanige andere vormen aannemen, veranderingen, kan ook een bestuurder, of het bestuur aangegeven of deze hier wel vorm aan willen geven, of beter gezegd leiding of gehoor willen geven aan de wijziging, cq aanvulling ervan.
Wil een bestuurder dat niet, of wil het bestuur dat niet, dat zal opstappen een feit zijn, en zal er een nieuw bestuur moet aantreden en is Nederland om het zomaar te zeggen weer één of een aantal Rita’s Verdonk rijker.

Zo kan het een vereniging of andere vormen van democratische groeperingen uit één vallen waardoor er een soort van versplintering kan gaan plaats vinden.

Denk dat dit verhaal voor jou dofuzz herkenbaar moet zijn, in Belgie heeft dit geleid tot een mentaliteit die wij in het Nederlandse tot aan nu niet herkennen, althand bij de WRAN dan. Daar deze vereniging al meer dan 25 jaar overeind staat, en waarvan ik hoop dat gezond verstand van de leden maar ook de bestuurders er toe zal leiden dat deze teller niet op nul gezet zal worden, omdat er dan pas echt mensen kunnen gaan opstaan die jou mening op het gebied van afwijkende regelgeving zullen delen.
Vr Gr Peter Vet

Mieperdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 06:10

Ik zou het mooi vinden als de keuze er zou zijn, met of zonder bit. Mijn hafje heeft niet veel ruimte in zijn mond, dus dan is bitloos een goed alternatief. Ben voor.

fabske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 07:52

die posts heb ik gelezen en ben het er niet mee eens voetbal is een hele andere sport als paardrijden
Voetbal wordt in een team gespeeld en iedere speler in het veld heeft een bepaalde functie
Zou je daar 11 man vanaf halen dan is ieder team te klein zou je het veld ook moeten verkleinen blablabla.

Maar paardrijden is een ander soort teamsport paard en ruiter moeten een team zijn ik moet geen team zijn met al mijn mede ruiters op een wedstrijd. Ik moet er alleen maar mee in een bak kunnen rijden.
De bak hoeft er niet voor op aangepast te worden de andere ruiters die wel op bit willen rijden hoeven zich er ook niet meer op aan te passen als wanneer we allemaal op shanks met 1 hand zouden rijden.

En alleen maar omdat er ooit iemand is gekomen die vind dat je een paard voor zijn 5e leeftijd een korte tijd op bosal rijdt om hem voor te bereiden op het echte werk. Tuurlijk zal die persoon daar vast wel voor hem goede redenen en onderbouwingen voor gehad hebben. En vervolgens op shanks gaat rijden met 1 hand. Volgen ze hier in Nederland allemaal het western voorbeeld.
Ik rijdt ook Boomloos en vind dat dat net zo goed moet kunnen als met boom in een zadel.
Ik vind ook dat bitloos een keuze zou moeten zijn. Het zou geen verplichting te moeten zijn om shanks te rijden.

Wel ben ik het met iedereen eens dat er dan in de hogere klasse's ook op bitloos op 1 hand gestart moet worden. En ook ben ik het eens met de mensen die zeggen met een bosal kan je net zoveel kwaad aanrichten als met een bit.

Maar tot nog toe krijg ik alleen maar te horen dat het gewoon niet zo hoort en veel mensen het daardoor gewoon niet willen.
Op de vraag waarom het niet zo hoort krijg ik voetbal als voorbeeld, terwijl ik het in dit geval geen vergelijking vind.
Ik ben benieuwd of het doorgaat of niet om op bosal te mogen starten in amateur en hogere klasses.
En ik zal er dan zijn op wedstrijden.

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 20:32

Speciaal voor jullie, 19 augustus de Joyfull Jessy Contest met in de pauze:

Bareback pleasure.

Zonder zadel, en met de optoming die je maar wilt. Dieronvriendelijke, verboden optomingingen niet toegestaan, maar bitloos of twee handen met een snaffle bij seniors wel.

Verder zijn de regels als in de pleasure.

Wie durft!?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 20:33

Haha! Uitdaging aangenomen hoor! Even mijn agenda checken! Haha!

Edit, de dag ervoor is er een Endurance wedstrijd waaraan ik wil deelnemen, Ik zet hem wel in de agenda, want het lijkt me erg leuk om mee te doen, maar weet het dus niet zeker. Knipoog

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 20:36

Ik doe mee met Jae!!!! Bosalletje erom en sjouwen maar Haha! Haha!

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 20:42

PeppySan schreef:
Speciaal voor jullie, 19 augustus de Joyfull Jessy Contest met in de pauze:

Bareback pleasure.

Zonder zadel, en met de optoming die je maar wilt. Dieronvriendelijke, verboden optomingingen niet toegestaan, maar bitloos of twee handen met een snaffle bij seniors wel.

Verder zijn de regels als in de pleasure.

Wie durft!?

Zonder zadel laat ik over aan Sandra Haha!
Met zadel en zonder hoofdstel ligt mij beter en is comfortabeler Cool

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 20:54

Moet ik er ook nog een bridleless class bij doen Blaze?
Kan hoor.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 19:37

Halloway schreef:
fabske schreef:

Er wordt gezegd jah maar zo is de training vroeger ontstaan bosal snaffle shanks tja maar waarom moet iedereen zich daar aan houden als iedereen van een flat afspringt gaat iedereen dan mee?

Als je de KNVB vraagt om voortaan met 22 man te mogen spelen in plaats van 11 en af en toe ook de bal in de handen te mogen nemen, dit om voetbal ook bereikbaar te maken voor dikkertjes met een slechte conditie.

Antwoord KNVB: Verzin een nieuwe sport begin je eigen vereeniging en competitie, veel geluk en plezier.

Ik ben in ieder geval tegen, sommige hebben zeker een legetieme reden zoals Blaze al beschrijft.
Maar voor vele zal het een reden hebben van zielig, terwijl anderen weer een hypogonder probleem hebben.

Deze laatste groep denkt altijd dat er een externe omstandigheid is waarom hun paard iets niet meer wil, zoals bit, zadel, beslag, voeding, te dikke of te dunne deken etc., dat dit in veel gevallen een dominantieprobleem is komt niet in ze op.

Als een paard doet alsof iets ongemakkelijk is dan is de oplossing altijd dat het paard dit voortaan niet meer hoeft te doen. Resultaat een onopgevoed kreng wat uiteindelijk naar alles schopt en bijt wat er in de buurt komt.

Iedereen moet doen wat hem goed lijkt en als de regels van een vereniging je niet bevallen, gewoon niet meer aan meedoen is dan het beste.

Een voetbalteam mag MAXIMAAL uit 11 man bestaan! Er is geen tegenstander die het erg vindt als jij met jouw team maar met 8 man aantreedt hoor! Knipoog
(ik heb dus vóór gestemd. Laat iedereen vrij in de keuze om al dan niet met bit te starten.)

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 11:45

Ik kom er een beetje laat in, maar ben ook zeker voor de vrije keuze zoals nu al bij de beginners het geval is. Ik zal dus als ik naar de amateurs ga toch weer over moeten gaan op een bit terwijl ik net blij ben dat ik daar vanaf ben (en nee dat is niet omdat het paard dwars is oid wij hebben een prima verstandhouding).

Ben ooit bitloos gaan rijden omdat het monstertje aan het wisselen was, dat is me prima bevallen en rij/reed dressuur, endurance en springen bitloos. Helaas moest ik er voor dresuurwedstrijden een bit in hangen. Dat betekende omscholen want ze snapte totaal niet wat ze met dat stuk ijzer in dr mond moest doen.
Nu jaren later in de western heb ik weer de keuze bij de beginners of ik met of zonder bit ga. Ik was al jaartje met bit aan het trainen maar stap nu toch lekker over op bitloos nu ik de keuze heb, omdat dit me veel meer aanstaat dan met bit. Back to my roots zeg maar.

Valt me wel op dat als er ook maar een pietsje miniwijzigingetje in het regelement als voorstel wordt aangedragen dat er gedaan wordt of het complete regelement ondersteboven wordt gegooid. Er gebeurd een wereldramp, iemand stelt iets voor, hEEEELLLLPPPPPPPP Haha!
Bij de kNHS kregen ze ook al spontaan uitslag toen ik vroeg of ik bitloos mocht starten destijds.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 18:06

Peppysan: gooi er een bitloze maar met zadel (boomloos aub) erin en ik ben er! Alhoewel.. 19 augustus? Lowlandstijd?

Rijd al een hele tijd bitloos western, volg les bij Johanna. Eerst op een crossropebriddle, toen op de marylot crosslink en nou met een indiaanse bosal. Ik zou erg graag zien dat ik bitloos zou kunnen starten Ja , ook na de beginners. mijn paard loopt perfect bitloos, ook op één hand. Trail, reining, horsemanship, we doen het allemaal. Argumenten dat het niet veilig zou zijn vind ik de grootst mogelijke onzin, net zoals dat je dan de bit en bitlozen niet in één bak kunt hebben.

Bitloos kun je zeker net zoveel kapot maken als met bit, dat is zeker waar. Maar waarom zou ik er een bit in hangen als mijn paard prima loopt zonder? Het argument "ja maar je hoort niet aan je bit te zitten, dus dan geeft het niet" vind ik ook niet correct, ook al zit je er niet aan, dat bit zit er toch in. Niet echt prettig lijkt me. Als ik met ontspannen teugels rondrijd zonder druk, heeft mijn paard alleen iets los om haar neus hangen, verder niks. Vraag ik wat van haar, dan is er druk, voert zij het gevraagde uit, is de druk weer weg. Bij een bit heb je áltijd iets.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 18:12

@Berdien: heb je voor mij een plaatje van je Indiaanse Bosal ??

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 21:34

Berdien schreef:
Peppysan: gooi er een bitloze maar met zadel (boomloos aub) erin en ik ben er! Alhoewel.. 19 augustus? Lowlandstijd?

Kijk zo is er altijd wat, eerst maar eens kijken wie er mee doen met bareback pleasure met vrije optoming.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 21:47

late reactie.. maar ik heb VOOR gestemd... Lachen

Banjer en ik zullen nooit starten, maar ben wel van mening dat een bitloze optoming, bv. een bosal, voor sommige paarden fijner is.

Banjer en ik zijn nu onder begeleiding van onze instructrice kennis aan het maken met de bosal, en Banjer heeft aangegeven dat ze dit een erg prettige optoming vindt (ja... rijd ook met stalhalster, ook met touwhalster, ook met bit... ik herken de verschillende reacties van Banjer heus wel.. Lachen )

Zou jammer zijn dat als we ooit zouden starten, dat er dan voor de wedstrijd shanks in zouden moeten, als ze duidelijk aangeeft dit prettiger te vinden... Lachen

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 08:23

PeppySan schreef:
Berdien schreef:

Kijk zo is er altijd wat, eerst maar eens kijken wie er mee doen met bareback pleasure met vrije optoming.

Indien boomloos erbij komt heb je al 2 deelnemers Haha!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 08:55

Waarom speciaal een klasse voor boomloos??? Met een barefoot westernzadel oid mag je gewoon starten hoor.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 10:48

Zolang er een knop op zit, mag je met ieder boomloos zadel gewoon starten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 10:49

Vergeet de fenders niet, die moeten ook Lachen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 10:55

Oh parden: fenders moeten Ja hahaha

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 10:58

Hoe zit dat met die bm's zonder fender...??? zien ze dan die flap aan het zadel als fender of wordt het zadel niet getolereerd??

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 11:00

crazycactus schreef:
Hoe zit dat met die bm's zonder fender...??? zien ze dan die flap aan het zadel als fender of wordt het zadel niet getolereerd??

Vraag voor Chris denk ik.
Want dat weet ik niet.
Dat vraagt interpretatie van wat een fender is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 14:33

Dan zou je van elk zadel de fenders er af kunnen halen lijkt mij.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 15:37

Fenders, knop én "skirt"!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 15:40

Skirt weet ik zo niet. Mijn OF heeft bijna geen skirt en daar kan ik toch wel zo mee starten.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 15:41

Bij de APHA regels móet je een skirt...