Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

PeppySan schreef:Deze toch wel als ruig bekend staande tak van westernsport heeft in de planning liggen om het rijden met tweehandige teugelvoering bij een shank/scharenbit en een neusriem toe te staan!
Hoe erg kunnen we het maken!
Ik zie het al helemaal gebeuren. Waar de paarden anders hun mond open kunnen doen en het geheel dus een onsmakelijk uiterlijk krijgt omdat openlijk te zien is dat de ruiter de stuurkunst niet machtig is, worden de monden van deze dieren dichtgesnoerd zodat het getrek niet zo opvalt. De pijn blijft immers het zelfde, alleen het protest wordt gesmoord.
Bovendien kan er flink kracht gezet worden met 2 handen om het paard met te sturen, een kracht die verveelvoudigd wordt door het gebruik van een scharenbit! Maar dat valt niet op, want de mond zit dicht gebonden met een riem. Dus “lijkt” het diervriendelijker???
Dit heeft dan in mijn ogen niets meer met paardvriendelijk rijden te maken. Een paard word niet meer afgericht om op lichte hulpen gestuurd te worden, maar met kracht gedwongen om te doen wat er geëist word.
Dit kan toch niet waar worden?

Anya schreef:Djeez daar heb je Jolande weer zou ik zeggen. Z2-paarden zijn met je pink te rijden. Jouw idee van dressuur heeft toch echt een opfrisser van jewelste nodig, ben ik bang. En alles afmeten aan de beroerde ruiter die je hebt zien rijden is wel lekker makkelijk. Dan moeten we eigenlijk stoppen met welke discipline dan ook. Overal rijdt wel een rotzak rond nl.
henla_tent schreef:Maar dat geldt dan ook weer voor de team penning. Alleen zijn daar de goede ruiters misschien nog een beetje in de minderheid, maar ze zitten er wel tussen die hun paard met hun pinken kunnen rijden

Jolande schreef:PeppySan schreef:Deze toch wel als ruig bekend staande tak van westernsport heeft in de planning liggen om het rijden met tweehandige teugelvoering bij een shank/scharenbit en een neusriem toe te staan!
Hoe erg kunnen we het maken!
Ik zie het al helemaal gebeuren. Waar de paarden anders hun mond open kunnen doen en het geheel dus een onsmakelijk uiterlijk krijgt omdat openlijk te zien is dat de ruiter de stuurkunst niet machtig is, worden de monden van deze dieren dichtgesnoerd zodat het getrek niet zo opvalt. De pijn blijft immers het zelfde, alleen het protest wordt gesmoord.
Bovendien kan er flink kracht gezet worden met 2 handen om het paard met te sturen, een kracht die verveelvoudigd wordt door het gebruik van een scharenbit! Maar dat valt niet op, want de mond zit dicht gebonden met een riem. Dus “lijkt” het diervriendelijker???
Dit heeft dan in mijn ogen niets meer met paardvriendelijk rijden te maken. Een paard word niet meer afgericht om op lichte hulpen gestuurd te worden, maar met kracht gedwongen om te doen wat er geëist word.
Dit kan toch niet waar worden?
Hoe zit dit in vergelijk met de dressuur waar z-ruiters met zowel stang als trens rijden? Daar wordt standaard met druk gereden voor de welbekende aanleuning. Vind dat nog veel triester, twee bitten in de mond van het paard en geloof me ook z-ruiters zijn niet zaligmakend wat rijtechniek betreft.
nodig hoor bij teampenning, want tja; wat moet je anders pennen?