Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Citaat:marjet22 schreef:
Ik denk dat er niet voor niets voor de verschillende rassen bepaalde standaarden zijn.
vippie:
Maar een ras standaard heeft niks te maken dat wat je er uiteindelijk mee gaat doen.
en meestal zie je toch dat de mensen die een westernzadel opleggen en roepen ik rij western geen "echte" western paarden hebben. Terwijl de meeste echte serieuze ruiters ook geschiktere paarden hebben.
vippie:
Kijk en hier krijg ik dus weer jeuk, want wat is een "echt westernpaard" en wat is een "serieuze ruiter"? Geef daar nou eens een mooie ongekleurde definitie van.....
Maar het blijft persoonlijk ik heb zelf (en berg me nu maar met al die liefhebbers hier) helemaal niets met tinkers, zeker niet met een western zadel, maar dat zegt niet dat het niet mogelijk is.
vippie:
Je hoeft ook helemaal niet idolaat te zijn van ieder ras, maar openstaan ervoor en minder gekleurd denken zou de sport een stuk leuker maken
In mijn ogen is het zo dat als het echt geschikte western paarden zouden zijn dat waren ze die wel gaan fokken voor de sport en dat doen ze niet.
vippie:
Vraag me af wat jij dan denkt dat ze wel voor gefokt worden.
Daarbij ben je ook afhankelijk van de denkwijze van een stamboek.. Dergelijke stamboeken fokken gebruikspaarden die in alle takken inzetbaar zijn (of ze hoog komen ligt geheel aan het talent van ruiter en paard en vooral doorzettingsvermogen) en niet blijven steken bij 1 dicipline omdat ze vanwege hun bouw niks anders kunnen.
Waneer fok je een dergelijk paard voor de western, als je hem kruist met een quarter? En waneer voor de endurance, als je er een kruist met een arabier? En voor de dressuur met een KWPNer?

marjet22 schreef:Met een shetlander kom je ook niet mee in de endurance (zeg nooit nooit, maar....)
marjet22 schreef:en meestal zie je toch dat de mensen die een westernzadel opleggen en roepen ik rij western geen "echte" western paarden hebben. Terwijl de meeste echte serieuze ruiters ook geschiktere paarden hebben.
Ik heb geen ongekleurde definitie van een serieuze western ruiter. Vind dat ook niet nodig om te geven. Voor mij is serieus rijden iemand die weet waar hij naar toe gaat met de training. En niet iedereen hoeft dat te doen hoor, prima als mensen lekker recreatief rijden. Maar is dit nou iets wat ik echt moet uitleggen? Ik denk dat iemand die echt weet hoe en wat met western dat zelf ook weet

marjet22 schreef:Ik denk niet dat je echt goed heb begrepen wat ik bedoel te zeggen ik laat toch duidelijk worden dat ik wel opensta voor allerlei verschillende paarden in de western sport. Ik vind wel dat ik idd persoonlijk bepaalde rassen minder leuk mag vinden en van anderen meer fan zijn. Ieder zijn eigen mening/.
marjet22 schreef:Ik denk wel dat bepaalde rassen gefokt worden om bepaalde doelen na te streven en dat kan wel verschuiven in de loop van de tijd, bijv. de oude friezen waren echt karrepaarden, maar zijn tegenwoordig echt rij types, die zelfs hoge dressuur aan kunnen. En in de western sport fokt men o.a. ook op doel (bijv paarden met cowsence)
Ze hebben niet voor niets bepaalde rassen gefokt om het werk beter mogelijk te maken.(je zet ook geen vlinderhondje tussen de schapen in de hoop dat íe ze op een bult klapt, daar zijn niet voor niets kelpies en collies erg goed in)

marjet22 schreef:Ik heb geen ongekleurde definitie van een serieuze western ruiter. Vind dat ook niet nodig om te geven. Voor mij is serieus rijden iemand die weet waar hij naar toe gaat met de training. En niet iedereen hoeft dat te doen hoor, prima als mensen lekker recreatief rijden. Maar is dit nou iets wat ik echt moet uitleggen? Ik denk dat iemand die echt weet hoe en wat met western dat zelf ook weet
Cassidy schreef:Aha, maar dat is dus iets wat je wel uit moet leggen. Hoe definieer jij recreatieruiter?
B_Sweet schreef:Ze kunnen het wel...
Wij rijden zelf met een Tinker western.
En het gaat prima!
Maar misschien wou die vrouw een quater of paint?