[WN] inrijden (split van n.a.v. Big NG award)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 18:48

Even een klein misverstand.
Hengstenhouders zijn geen fokkers zij leveren zaad.
Merriehouders zijn degene die bepalen waar mee gefokt word, zij staan ook niet voor niets als breeder op het papier.

Kort gezegd de status van de hengst word bepaald door de merriehouder.

Shining Spark was World champion Junior Reining 1993 score 227,5
Open derby champion 1994 score 230,5
LTE ergens in 60000 dollar.
Als je daarbij rekend dat het prijzengeld in die tijd beduidend lager was vind ik dit geen slecht record.
Wel eerst goed je huiswerk maken. Haha! Haha!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 23:08

Dat is zo Halloway, de merrie houders zijn de fokkers, maar de hengsten houders kunnen er wel een hele hoop aan doen om hun hengst bij de juiste merrie's te krijgen. Vooral hengsten van "Big Names" krijgen al snel de beste merries, niet om de hengst zozeer, maar om de hengstenhouder.

Promotie van een hengst blijft een heel groot onderdeel van de taak van de hengsten houder en als hij het goed aan pakt zal hij ook voor zijn "mindere" hengsten toch een flink aantal goede merries weten te krijgen, waardoor de hengst beter lijkt dan hij is wanneer de veulens het goed doen.

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 00:49

Dance schreef:

Kijk maar naar Carol Rose. Daar stroomde ook pas het grote geld binnen toen haar hengst, hoe heet ie ook al weer Shining Spark beroemd werd.

Nu post je hier dus klinkklare onzin Dance.
http://www.carolrose.com/biography.html

Als je je de moeite neemt om dit te lezen, zul je tot de ontdekking komen dat deze vrouw een feministe was in het western riding gebeuren.

Haar record is gewoonweg phenomenal.
Zeker jij als vrouw zou hier heel wat meer waardering voor kunnen opbrengen.

Voor de pedigreefreaks onder ons bekijk haar broodmarestock eens. Wow! Wow! Wow!

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 12:09

Halloway schreef:
Nu post je hier dus klinkklare onzin Dance.
http://www.carolrose.com/biography.html

Als je je de moeite neemt om dit te lezen, zul je tot de ontdekking komen dat deze vrouw een feministe was in het western riding gebeuren.

Haar record is gewoonweg phenomenal.
Zeker jij als vrouw zou hier heel wat meer waardering voor kunnen opbrengen.

Voor de pedigreefreaks onder ons bekijk haar broodmarestock eens. Wow! Wow! Wow!

Halloway, je zult het niet geloven, maar ik begrijp jouw postje even niet. Ik vervolg de carrière, zo je het noemen wilt, van Carol Rose al jaren, en daar bedoel ik zeker niet alleen de laatste 5 jaren mee. Deze vrouw heeft enorm hard gewerkt om dat te bereiken wat ze heeft bereikt en dat is werkelijk phenomenaal. Daar jij schrijft": "een feministe", kan ik daarop zeggen, dat het enorm moeilijk is dat te bereiken in de wereld van een de "macho's". Ik heb enorme bewondering voor haar en zou, als ik de kans kreeg, dat wat ze opgebouwd heeft graag, heel graag met eigen ogen willen zien en niet alleen van lezen en plaatjes kijken.

Tevens, zou ik voor één van mijn merries (die overigens samen met Jeddah) ook al NK is geweest, en die bewezen prachtige veelbelovende veulens brengt, als ik het kon betalen, meer dan graag een deksprong kopen van juist die hengst. Ik heb niet voor niks juist Shining Spark aangehaald.

Ik hoef dus voor wat dat betreft niks meer te ontdekken.

De klinkklare onzin die jij aanhaalt zal wel op mijn laatste post slaan, waar ik een grapje maakte over de vele nakomelingen die deze hengst heeft geproduceerd als antwoord op een andere post. Jammer dat je het verkeerd hebt begrepen. Bovendien was ik door iets te fanatiek opschonen de website even kwijt geraakt en die heb hierdoor nu weer gekregen en heb dank je wel gezegd.

Zo blijven wensen alleen maar wensdromen en zijn deze alleen dromen alleen maar weg gelegd voor diegenen die zich dit kunnen veroorloven.

En nee. voor je op verkeerde gedachten komt, ik ben ook niet jaloers op diegenen die het zich wel kunnen veroorloven. Ik ben erg gelukkig met dat wat ik me aan paarden kan veroorloven. Een beetje wensdroom is dus uitgekomen. Hoewel helaas een paar weken geleden ik afscheid heb moeten nemen van één van hen, een reining topper uit Great Retake en Nifty Bee, waar ik een hele speciale band mee had. Deze is niet meer te vervangen als zijnde dat wat hij was. Een top paard, uit een top breed met een fantastisch karakter en mijn beste vriend. . Waarvan het laatste het belangrijkste voor mij is en was. Ik heb hem als 3-jarige gekocht en hij mocht maar 12 jaar worden. Mensen die mij persoonlijk kennen weten waarvan ik spreek.

Blijven de wensdromen die niet uit kunnen komen o.a. een nakomeling te hebben van juist Shining Spark een fantastisch fokprodukt, gerealiseerd door een fantastische vrouw.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 19:32

Halloway, iets vriendelijk mag misschien ook wel Knipoog

Huiswerk? Als ik op de site van Carol Rose kijk, mag ik toch wel aannemen dat ik daar alle info kan vinden van bijvoorbeeld Shining Spark. Op zijn pagina (waar ik naar gelinkt heb) staat niets over een Wereld kampioenschaps titel en over life time earnings. Waar had ik dit dan vandaan moeten halen?

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 21:10

@Dance
Het woord klinkklare onzin is misschien wat onvriendelijk gekozen. maar het sloeg puur en alleen op deze regel:

Citaat:
Kijk maar naar Carol Rose. Daar stroomde ook pas het grote geld binnen toen haar hengst, hoe heet ie ook al weer Shining Spark beroemd werd.

Uit deze regel meende ik op te maken dat je niet wist waar je het over had, dat schoot bij mij in het verkeerde keelgat.
Juist vanwege het feit dat ik jouw post altijd lees omdat ik het idee heb dat je heel goed weet waar je het over hebt.
Carol Rose is voor mij een rolemodel wat breeding aangaat, het woord feministe bedoelde ik dus ook in positieve zin.
No hard feelings? Vriendjes zijn?

@xono
Bij Carol Rose is er voor ieder paard ook de merries de mogelijkheid om de full pedigree te bekijken, dus ook op de site waar jouw link naar toe verwijst.
Als je die bekijkt krijg je van ieder paard het gehele performance te zien inc, aantal veulens welke veulens etc. etc.
Bij mijn opmerking over het huiswerk maken heb ik duidelijk een emoticon geplaatst. Haha!

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 22:35

Halloway schreef:

No hard feelings? Vriendjes zijn?

Kusje

Weer bewezen, dat het gesproken woord beter over komt dan het geschreven woord. Dikwijls ook moeilijk omdat je de mensen achter het pc scherm vaak niet kent. Wie weet maken we nog eens kennis.
Hoop na zoveel narigheid, toch weer twee mooie veulens op de wereld te zien komen. Maar Carol Rose kan ik het niet nadoen, die is echt uniek.

Nog even dit, je kunt "het grote geld stroomde toen binnen" ook lezen als: eindelijk de echte beloning voor het resultaat van heel hard werken OK dan!

Dus maar weer terug naar het topic Schijnheilig

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 23:54

Frayba schreef:
Dat hangt van de marketing af. Zolang "WE" de "vroege"-klassen (niet alleen reining is de boosdoener, denk bijv. ook aan over-voerde jaarlingen in de halter) bejubelen zal "de klant" denken dat het normaal is wat er gebeurt. Hoe vaak horen we niet "in Amerika doen ze het ook zo" als excuus voor wangedrag.

Groeten,

Chris.

Even een brainsstorm van mij.

Reining is dan mischien niet de enigste boosdoener, maar misschien kunnen we de reining nu deze ook bij de FEI is onderbracht wel gebruiken als ingang naar een gedragsverandering binnen de industrie.

Als er veel meer wedstrijden worden uitgeschreven onder het FEI regime/regelement, ik doel dan op wedstrijden waar ook voor de grotere namen binnen de industrie eer, trophies en geld te verdienen valt.

Misschien dat zo voor hun het belang groter word hun paarden tot een beduidend hogere leeftijd in goede showconditie te houden??
Voor de andere onderdelen die bij de FEI zijn ondergebracht werkt het in ieder geval wel zo.
Daar is nog lang niet alles mee opgelost, maar er worden wel mensen aan het denken gezet.

Ik las laatst een artikel waarin een van directors van de NRHA duidelijk aangaf aangenaam verrast te zijn van de hoeveelheid oudere paarden die in Europa aan de start verschenen.

It's a start. Cool