[WN] Reining nivo versus dressuur nivo

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 10:31

Katja schreef:
Ik ben nog maar net weer begonnen met westernrijden en heb eigenlijk niet zoveel moeite met de verschillen.
Het komt toch op hetzelfde neer en als mijn dressuurpaard fijn loopt heb ik ook mijn hand en been stil alleen is de houding waar je naar streeft anders.
Maar in beide gevallen wil je een attent paard hebben die in het door jouw aangegeven tempo loopt tot hem iets anders verteld wordt.
Losgelaten door het lijf en op twee teugels.

Dat is zeer zeker waar. Ik heb dan ook meer moeite met de pleasuregangen. De teugels omdat ik gewend was (lichte) druk te hebben. Als ik zo rij heb ik er ook geen moeite mee. Dat komt pas als ik voor echt los moet laten. Dan onstaat de neiging om de teugels steeds op te pakken. Bij mij dan Knipoog

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 10:31

Logisch dat ze het nu wel doet want nu leg je het uit op een manier die ze begrijpt.

Slaat op Anya. Haha!

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 10:34

Smithgirl"]
als het paard doet wat je zegt, dan moet je gelijk stoppen met de hulp... in de dressuur had ik het anders geleerd... maar dat kan ook aan de dressuurinstructie liggen
[/quote]

[quote="Katja schreef:
Dat moet in dressuur ook. Hoe weet het arme beestje anders wanneer hij het goed doet?

iedereen weet het ,maar bijna niemand doet het Cool
Laatst bijgewerkt door Rob_H op 21-09-04 10:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 10:38

Anya schreef:
.... Lan besloot op westernhulpen wel te willen lopen Lachen

Banjer ook... Haha!

stormpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 11:49

Anya schreef:
Hmm van dressuur naar western bedoel je?

- ik zat niet stil genoeg Bloos
- ik zat teveel te lang aan de teugel (ik had gelukkig al wel afgeleerd op de binnenteugel te sturen, dat scheelde Cool )
Het valt mij juist op ,dat de meeste western ruiters en instructie alleen maar aan de binnenteugel zitten, als een kleine cirkel maken of hun paard in laten buigen en dat de buitenteugel er dan maar bij hangt!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 12:00

Ik weet niet hoe anderen dat doen Stormpje... maar als ik met mijn tengels aan de binnenteugel zit om te sturen, mag ik weer drie weken met een halster rijden. Wel is mij geleerd de binnenteugel te gebruiken om de neus mee te nemen, bij een roll back bijvoorbeeld.

Maar sowieso moet een paard dat op 1 hand gereden wordt toch voor de buitenteugel aan de kant willen. Je kunt dan niet veel meer als recht opnemen of die paar cm naar links en naar rechts sturen. De rest moet ik i.i.g. met zit en been zien op te lossen. Niet dat dat altijd perfect gaat, maar dat is het streven.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 12:02

Ik snap denk ik wel wat stormpje bedoed, je ziet inderdaad veel western ruiters en trainers hun paard losmaken op de binnenteugel, kleine rondjes makend.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 12:04

Oh oke.. als ze dat bedoeld, dat zie ik ook wel eens doen elders. Heb daar nooit het directe nut van ingezien... behalve dan dat je op een kleine cirkel direct kunt checken of je paard nog wel 'echt' voorwaarts is.
Laatst bijgewerkt door Anya op 21-09-04 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

stormpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 12:41

jeddah schreef:
Ik snap denk ik wel wat stormpje bedoed, je ziet inderdaad veel western ruiters en trainers hun paard losmaken op de binnenteugel, kleine rondjes makend.

De binnenteugel wordt dan hoog gehouden klopt dat ?
maar dan loopt(valt) het paard toch over binnenschouder weg?

stormpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 12:42

Anya schreef:

Maar sowieso moet een paard dat op 1 hand gereden wordt toch voor de buitenteugel aan de kant willen. Je kunt dan niet veel meer als recht opnemen of die paar cm naar links en naar rechts sturen. De rest moet ik i.i.g. met zit en been zien op te lossen. Niet dat dat altijd perfect gaat, maar dat is het streven.

Dit lijkt mij ook meer de manier, maar goed je bent nooit te oud om te leren. Lachen

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 12:44

Niet als je lift, je binnenbeen aanlegt en de circels klein genoeg houdt. Tong uitsteken

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 13:08

stormpje schreef:
De binnenteugel wordt dan hoog gehouden klopt dat ?
maar dan loopt(valt) het paard toch over binnenschouder weg?

Ik gebruik deze methode zelf niet en heb er dus geen "verstand" van, vaak zie ik ze over de schouder weglopen of de achterhand erachteraan laten slingeren en zelfs op de voorhand vallen. Wat de funktie is weet ik ook niet, behalve het flexible maken van de hals en dus rug?

Misschien dat iemand anders dat uit wil leggen?