Wedstrijd in oktober, Wilbertoord

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 18:45

Dat zou heel goed kunnen, ze zijn natuurlijk ook nog wat aan het nazweten en dan 2 dekens op .... dat kan hem best wel eens geweest zijn.

Ik heb vanmiddag wel de zweetdeken opgedaan maar laat de borst dan altijd open zodat de warmte beter weg kan, pas na de nakeuring gaat de borstsluiting dicht

Moos99

Re: Wedstrijd in oktober, Wilbertoord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 18:52

Nou, door schade en schanden wijs worden zeggen ze altijd :D

Aileen_Noël

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 19:06

Helaas voor ons een teleurstellend einde. Dushi liep op de loco niet rad. Ik heb er niets van gemerkt, maar het is niet verwonderlijk met al die blubber... ben er wel even naar van zeg maar en hoop dat het gauw goed komt met haar.

amjJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 19:10

Hè, dat is enorm balen Aileen! Hopen dat Dushi weer snel in orde is!

Ik heb ook een geslaagde dag gehad. Ik ben enorm trots op mijn dametje. Ik kwam over de finish met een hartslag van 48.
Dit was zeker een mooie afsluiter voor ons.

Ik geef Joy altijd wel slobber en muesli na binnenkomst. Bij haar heeft dat geen effect op de hartslag.
Maar wellicht dat ervaren enduranceruiters hier een en ander over kunnen vertellen?

Psydoxy, leuk hoofd heeft jouw paard! Ik zag hem in z'n paddock staan.

F3nn3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 19:12

Ik ben ook helemaal trots op m'n puppy :) 3e geworden in klasse 2!

Aileen_Noël

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 19:14

Het is verschillend per paard. Tja, bummer... zolang het maar goed komt!

Enne Fenne, je hebt wel een super puppy <3 /3

pam15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 19:42

Mijn ervaring bij mijn warmbloeden is dat de hartslag daalt tijdens het eten. Ze krijgen van mij alleen hooi voor de nakeuring. Daarna, indien het paard het lust, wat krachtvoer.
Niet drinken tot klasse 2 is heel normaal. Gaan ze vanzelf doen bij langere afstanden.

Hittestress komt veel bij paarden voor. Koudestress daarentegen veel minder. Je paard kan het beter te koud dan te warm hebben.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 20:05

Moos99 schreef:
Nou, door schade en schanden wijs worden zeggen ze altijd :D

vandaar dat ik endurance clinics op ieder niveau organiseer zodat dit niet meer voor hoeft te komen :j

Aileen_Noël schreef:
Helaas voor ons een teleurstellend einde. Dushi liep op de loco niet rad. Ik heb er niets van gemerkt, maar het is niet verwonderlijk met al die blubber... ben er wel even naar van zeg maar en hoop dat het gauw goed komt met haar.

kan inderdaad door de natte en gladde ondergrond komen, overmacht dus op naar de volgende ;)

F3nn3 schreef:
Ik ben ook helemaal trots op m'n puppy :) 3e geworden in klasse 2!

super, gefeliciteerd. maarja ook logisch met zo'n ervaren amazone als jij *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 20:07

Aileen_Noël schreef:

Vervelend, maar in eerste instantie vast geen drama. Ik lees dat het glad en nat was. Wellicht is ze wat stijf geworden daardoor. Goed in de gaten houden en beterschap!

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 20:36

amjJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 20:49

Leuk :D

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 22:14

Leuke foto's!!

F3nn3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 07:24

Leuke foto's! Heb mezelf en Nashan ook een paar keer gespot ;)

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 16:16

Blij met de foto's! Zit jij zelf ook op het endurance-forum?
Ik was degene met de witte pony die luid hinnikend binnen kwam ;)

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 17:13

Wij ook weer blij!!!
Yair heeft het super gedaan!! (ondanks de nare ervaring vlak voor het einde)

Foto's zijn te vinden op de bekende plekken (zie mijn onderschrift).

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 19:32

Iedereen gefeliciteerd met de fijne ritten, en sterkte als het even niet meezat...

Wij hebben heerlijk gereden. Mogen volgend jaar nu klasse II starten. Mooie afsluiting van voor ons heel fijn seizoen. Prachtige hartslagen: 40-36 dus ik had wel wat sneller gekund maar durfde het niet aan, we hadden laatste weken niet zoveel gedaan en drie weken terug lag ik er op eens naast (Ollie ziet soms spoken :roll: ), dus dacht laat ik maar op safe gaan :=

Dat wisselen in hartslag kan met van alles te maken hebben ... kou/warm/eten en stress van wedstrijd/infectie/toch ergens pijn aan hebben of gewoon erg onder de indruk .... ik had er ook twee dekens op liggen want ik had het idee dat ze het koud kreeg maar dan idd wel voorkant open. Ben altijd erg voorzichtig met de rug/achterhand spieren.

Hoop dat het allemaal snel weer OK is Aileen...

Aileen_Noël

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 19:48

Dushi liep vandaag weer spatzuiver! We gaan de komende weken lekker stappen aan de hand en koelen, preventief. Kan geen kwaad! Ik denk dat ze zich ergens toch bezeerd heeft in de blubber. Maar in ieder geval geen kreupel paard uit de wei gehaald. Ze gaf vanmiddag nog een showtje weg, hoopvol!

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 22:53

Dat is goed om te horen dat Dushi weer helemaal top is. *\o/*

Vandaag een rondje door het bos gestapt met een vriendin en haar 'revaliderende' paard. Even de spierpijn eruit, als hij deze al zou hebben........... niet dus, Locomobreezer had graag nog een versnelling bijgeschakeld :roll:

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 15:48

Ik heb een foto nabesteld :)

Afbeelding

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 22:07

Ik heb mijn vetkaart van de wedstrijd laten opsturen en ben ff benieuwd naar een aantal dingen. Bij turgor staat er c1, wat houdt dit in? en, borborygmi staat bij ++ en daaronder weer meteen ++. Nu heb ik al gevonden dat dit veel darmgeluiden betekend, maar is veel dan niet goed? Moet het normaal zijn?

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 23:58

Allemaal plusjes isgoed.
de turgor is hoe snel het vel terugspringt. Duurt dit lang dan kan dat duiden op uitdroging. Waarschijnlijk staat er niet c1 maar <1 wat betekent dat het vel in minder dan,een seconde terugsprong wat dus goed is.

pam15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 06:40

Of een paard is uitgedroogd bepaald men aan de hand van de huidturgor en CRT (capillaire refill time). Bij CRT controleert men de doorbloeding in de haarvaten.

Overigens was ik zaterdag heel trots op Cees.
In oktober een dressurwedstrijd, crosswedstrijd en endurancewedstrijd met hem gereden. Driemaal thuisgekomen met een strikkie en een zak voer.
Nu krijgt ie even actieve rust. Heeft zijn grote lijf behoefte aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 17:22

Turgor is zeker niet heiligmakend, wel iets wat ze mee nemen in hun algemene beoordeling maar niet sluitend. Ook fitheid, doorgemaakte (en herstelde) ziekte en leeftijd heeft er mee te maken. Een ouder paard heeft gewoon een minder soepele huid, dat spreekt voor zich. Met name de huid op de hals kan stugger worden. Ik ben altijd heel blij met dierenartsen die verder kijken dan hun neus lang is en mijn oude paard (met voorgeschiedenis) na een slechte turgor op de hals ook nog even op de boeg testen.

De plusjes moet je echt als vier plusjes in een vierkantje zien, vier kwadraten dus. De dierenarts luistert op de flanken naar de darmgeluiden, dit doet hij rechts, links en aan beide kanten zowel boven als onder. Zo staan ook de plusjes, rechts boven, rechts onder, links boven en links onder. De plusjes geven aan dat aan beide kanten zowel boven als onder een normale darmbeweging hoorbaar is. Extreme beweging is niet goed, minimale of volledig weg vallen van geluid ook niet. Paarden hebben een spijsverteringsstelsel wat continu bezig moet blijven en daarbij kunnen darmen die niet werken ook geen vocht opnemen waardoor een paard uitgedroogd kan raken. Andersom kan een extreem vermoeid paard, een niet fit paard of een uitgedroogd paard in 'nood' raken en zal dan bloed naar de belangrijkste organen laten gaan, de darmen zijn een van de eerste organen die het lichaam dan zelf onttrekt van bloed (of in ieder geval, voorziet van het minimale).

Dit maakt dus waarom de turgor en de darmgeluiden mee genomen worden in de controle. Een turgor van < 3 is geen drama als de rest goed is. Net als een + en een - geen drama is als de rest in orde is.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 19:43

Bedankt!

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 19:11

Ik weet dat dit topic oud is, maar iemand enig idee waarom er dit jaar geen wedstrijd wordt gehouden in Wilbertoord? Ik vond het een hele leuke wedstrijd en het was zo lekker dichtbij :)