Vet Check gate laksheid!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 16:20

Je hebt wel een punt Ibbel. Ik heb zelf een paard je gehad met de bijnaam size zero. Omdat hij er ongeveer net zo uitzag. Paard was verder helemaal gezond en had een top conditie en uithouding vermogen. Alleen wilde de kilo's er niet op.

Petrichor

Re: Vet Check gate laksheid!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 16:37

Ach wat sneu, behalve dat dit paard verder misschien goed gezond is, zou ik absoluut niet met zo'n mager beestje gezien willen worden. :n

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 17:01

Ibbel schreef:
Punt één is dat de OP een beetje suggereert dat de keurende DAs onbekwaam waren (en tussen de regels door dat ze misschien wel een bankbiljetje of wat toegeschoven hebben gekregen om het paard goed te keuren)

Punt twee is echter, dat de praktijk heeft laten zien dat dit paard in ieder geval de eerste 74 kilometer metabool en cardiovasculair goed is doorgekomen, zodat de suggestie dat de DA's onbekwaam waren misschien wel niet zo terecht is.

Daarnaast zijn er op dit moment geen keuringseisen op grond waarvan het paard afgekeurd had kúnnen worden bij de start.

Verder heeft niemand hier het paard IRL gezien (op prairie na) en ik kan bv prima spieren zien op de rug, dus vanaf een foto zeggen of een paard wel of geen spieren heeft.... ik zie ze iig wel.

Tenslotte weet niemand hier of de DAs er echt geen aanmerkingen op hebben gehad, maar dat er een reden is dat het paard zo schraal is (maar wél in conditie), en dat de DAs dat een aannemelijke reden hebben gevonden.

En dat bij elkaar maakt dat het niet zo zwart-wit is. En ik kan me zo maar voorstellen dat de FEI op grond van één foto die viral gaat op de social media niet opeens de regels gaat veranderen, aanpassen of uitbreiden...

Dat is het probleem in deze discussie, mensen vergeten dat het paard door een DA als gezond is verklaard. De DA heeft voor de start groen licht gegeven, 2x vetgate controle met tevens DA controles. Ik kan niet anders concluderen dat het paard dus gezond is, maar abnormaal mager voor een sportpaard.

Het is juist goed dat de DA gebonden is aan de reglementen, en misschien liggen daar ook wel mogelijkheden.
Het gezeur over omkoping is heel goed geregeld in de sport reglementen, dus bewijzen svp!

size zero ;( ;( ;( maar dat zeg inderdaad niets over het welzijn en de conditie van het paard.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 10:36

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 11:23