De training van mijn paard en mij is voor mij iedere dag weer een feestje, de weg die ik te gaan heb om op hoger niveau te komen vind ik geweldig en doe ik met heel veel plezier.
Ik stel voor mezelf doelen voor een wedstrijd en dat zijn vaak heel kleine bijv. deze keer is mijn doel geconcentreerd op mezelf en mijn paard blijven.
ALs ik voor mezelf dat doel bereikt heb, voel ik mezelf al een winnaar, ongeacht of ik al dan niet geplaatst ben.
Waarom wedstrijden? Ik vind het leuk om samen met mijn paard op pad te gaan, leuk om met andere mijn passie te delen en ervaringen op te doen, het plezier dat je hebt en niet te vergeten de gezelligheid. Ook het jurycommentaar, mits het opbouwend is en dat is het meestal, leer ik veel van, zie wedstrijd het ook als een oefening.
In het regelementen boekje staat waar ze op bepaalde niveau's welke eisen stellen en daar kan je aan werken, samen met je trainer.
Wij zijn nou eenmaal geen professionele topruiters, de meeste van ons hebben naast hun paard gewoon een baan/huishouden/gezin en spenderen ieder vrij uurtje en dubbeltje aan hun paard ik vind dat er best laagdunkend over over de starters van de WRAN gesproken. Op wedstrijden komen er heel veel andere factoren bij kijken, zenuwen, andere omgeving etc. etc.
In mijn jeugd (ja en dat is zo'n beetje 30 jaar geleden
) toen ik nog volop dressuur wedstrijden reed, (dat was toendertijd de NBVR) was het niveau in de B veel lager dan het niveau nu in de B is. Toch heb ik met mijn kleine welsh pony tussen de paarden op Z niveau gereden.Ik vind dat je een wedstrijd niet kan bestempelen als graadmeter van waar je staat. Je hebt nu eenmaal te maken met externe factoren en mijn paard is nog steeds geen fiets met haar. Ik denk niet dat ik de enige ben maar mijn paard loopt thuis vaak de sterren van de hemel en door mijn zenuwen is het op wedstrijden toch wel iets anders...
Ik denk dat het plezier in het werken met je paard voorop moet staan en het plezier in het rijden van wedstrijden en de WRAN biedt ons de mogelijkheid om dat te doen. Daar mogen we best zuinig op zijn. En als je het ergens niet mee eens bent stap dan zelf in het bestuur en verander het. Vergeet niet dat het allemaal vrijwilligers zijn die er een hoop vrije uurtjes in steken om ons die mogelijkheid te bieden.

(kon t niet laten)