[WN] WRAN pr-functionaris neemt per direct ontslag.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 12:19

Ik weet waar ik sta met mijn paard en ik weet waar ik heen wil en ik weet waar ik vandaan kom. Daar heb ik geen wedstrijd voor nodig om dat te ontdekken, dat ervaar ik iedere dag in mijn training en mijn lessen met mijn trainster.
De training van mijn paard en mij is voor mij iedere dag weer een feestje, de weg die ik te gaan heb om op hoger niveau te komen vind ik geweldig en doe ik met heel veel plezier.

Ik stel voor mezelf doelen voor een wedstrijd en dat zijn vaak heel kleine bijv. deze keer is mijn doel geconcentreerd op mezelf en mijn paard blijven.
ALs ik voor mezelf dat doel bereikt heb, voel ik mezelf al een winnaar, ongeacht of ik al dan niet geplaatst ben.

Waarom wedstrijden? Ik vind het leuk om samen met mijn paard op pad te gaan, leuk om met andere mijn passie te delen en ervaringen op te doen, het plezier dat je hebt en niet te vergeten de gezelligheid. Ook het jurycommentaar, mits het opbouwend is en dat is het meestal, leer ik veel van, zie wedstrijd het ook als een oefening.

In het regelementen boekje staat waar ze op bepaalde niveau's welke eisen stellen en daar kan je aan werken, samen met je trainer.

Wij zijn nou eenmaal geen professionele topruiters, de meeste van ons hebben naast hun paard gewoon een baan/huishouden/gezin en spenderen ieder vrij uurtje en dubbeltje aan hun paard ik vind dat er best laagdunkend over over de starters van de WRAN gesproken. Op wedstrijden komen er heel veel andere factoren bij kijken, zenuwen, andere omgeving etc. etc.

In mijn jeugd (ja en dat is zo'n beetje 30 jaar geleden :o ) toen ik nog volop dressuur wedstrijden reed, (dat was toendertijd de NBVR) was het niveau in de B veel lager dan het niveau nu in de B is. Toch heb ik met mijn kleine welsh pony tussen de paarden op Z niveau gereden.

Ik vind dat je een wedstrijd niet kan bestempelen als graadmeter van waar je staat. Je hebt nu eenmaal te maken met externe factoren en mijn paard is nog steeds geen fiets met haar. Ik denk niet dat ik de enige ben maar mijn paard loopt thuis vaak de sterren van de hemel en door mijn zenuwen is het op wedstrijden toch wel iets anders...

Ik denk dat het plezier in het werken met je paard voorop moet staan en het plezier in het rijden van wedstrijden en de WRAN biedt ons de mogelijkheid om dat te doen. Daar mogen we best zuinig op zijn. En als je het ergens niet mee eens bent stap dan zelf in het bestuur en verander het. Vergeet niet dat het allemaal vrijwilligers zijn die er een hoop vrije uurtjes in steken om ons die mogelijkheid te bieden.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 12:21

Daarom, ik snap het probleem eigenlijk niet.
We hebben altijd een gezellige zondag op de wran wedstrijden.
En al ben je de enige L2 ruiter, het scoore formulier telt.

Maar interne bestuurs problemen bespreken is wel een echte hobby van menig Bokker.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 12:22

Rumpleteaser schreef:
@ PL: dan ben ik dus wel een beetje met je eens....
Ook ik rij L5 (volgend jaar L4 hoop ik) en heb het er erg naar mijn zin.

Nu lees ik eigenlijk 3 'negatieve' dingen over de WRAN:
- over het bestuur
- over het niveau van de hogere levels
- over het aantal deelnemers in de hogere levels

Zelf ben ik met geen van deze 3 dingen direct in aanmerking gekomen.
Dus die negatieve ervaringen kan ikzelf niet delen.
Misschien dat ik daar later anders over denk, geen idee.

Dat geldt voor mij inderdaad ook.
Ik heb nog nooit iets met het bestuur te maken gehad...............is ook niet mijn hobby om me daarmee te bemoeien ;)
De laatste keer oosterwolde was ik toch aangenaam verrast over het niveau en deelname in de L2 en L1.................. gaf mij toch wel weer hoop hoor :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 13:04

ach, het is een beetje oude WRAN leden ten opzichte van de nieuwe instroom

als ooit alle L5 en L4 ruiters , wat er toch een behoorlijk aantal zijn, goed doorstromen , zit ooit de L2 en L 1 ook vol met ruiters

dat er een hoop goede ruiters zijn afgehaakt was ook voorspelbaar
de gemiddelde leeftijd was behoorlijk hoog, plus dat er altijd goede uit die groep doorstromen naar rasverenigingen omdat ze overgaan op ap/paint of quarter

Ik denk dat er nu meer ruiters bij de WRAN rijden als ooit en dat er meer wedstrijden zijn als ooit dus globaal gezien gaat het nog niet zo verkeerd
dat wij, oude garde, het WRAN gevoel zijn kwijtgeraakt omdat er zoveel gebeurd en veranderd is, is jammer voor ons

of het niveau zoveel veranderd is , durf ik niet te zeggen
ik denk vooral dat in Nederland het niveau niet gestegen is en in omliggende landen wel
het enige wat meekomt is de reining

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 14:23

Rumpleteaser schreef:
Ik sluit met bij ClaudiaM33

Het voordeel zijn van lid van de WRAN: die korting loont alleen als je een -x- aantal wedstrijden rijdt. Zelf kom ik daar niet aan.
Maar persoonlijk ben ik van mening dat als ik wedstrijden van een bepaalde vereniging rij, daar ook wel een bijdrage aan wil leveren in de vorm van een lidmaatschap.
Dat geldt ook voor de AQHA en zou voor mij ook gelden als ik wedstrijden rij voor (bijvoorbeeld) de club in Friesland (op wiens naam ik nu even niet kom). dat is de wrf.. :+ (kon t niet laten)
Een soort van loyaliteit denk ik :)

Paintlinger schreef:
Dat geldt voor mij inderdaad ook.
Ik heb nog nooit iets met het bestuur te maken gehad...............is ook niet mijn hobby om me daarmee te bemoeien ;)
De laatste keer oosterwolde was ik toch aangenaam verrast over het niveau en deelname in de L2 en L1.................. gaf mij toch wel weer hoop hoor :)

daar stond ik ook van te kijken hoe "goed" de reining was laatste keer WRAN Oosterwolde. was mooi om te zien.
en ook een redelijke hoeveelheid ruiters.. en echt een competitie. dat is toch een juiste ontwikkeling lijkt mij.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 14:56

FindingJack schreef:
Jammer dat er mensen zijn met een QH die denken de WRAN nodig te hebben om ervaring op te doen eer ze bij hun eigen vereniging gaan kunnen rijden. Ik heb dan een Am.Ap maar ga toch echt geen WRAN starten om eerst eens te kijken hoe het gaat. Ik train, ga dan eens ergens anders trainen en als blijkt dat m'n trainer het tijd begint te vinden, start ik in een wedstrijd voor QH, Paints en Am.Appaloosa's. En niemand die dan meewarig kijkt omdat mijn niveau niet hoog genoeg zou zijn.
Volgens mij is de WRAN ooit opgericht voor mensen met een niet Amerikaans ras zodat die toch een wedstrijd kunnen rijden. Mede daardoor is het niveau ook wat lager...niet omdat mensen niet fanatiek genoeg zijn maar het zijn gewoon andere paarden.
Nu is het een vereniging waar niemand het meer naar z'n zin heeft, is zijn doel voorbij gestreeft en loopt nu stuk. Heel Jammer.
Zelf heb ik het prima naar m'n zin bij de AAHA, is ook geen groot stamboek in Nederland natuurlijk. Je krijgt prima alle nieuws en als ik eens wil starten zijn er leuke wedstrijden om uit te kiezen. Geen 3 per maand nee, maar voor een hobbyruiter zoals ik zijn bv 5 wedstrijden per jaar al heel leuk. Volgens mij is dat bij de Paints en QH niet anders. Waarom dan naar de WRAN willen?

Er zijn denk ik ook een hoop mensen die de andere verenigingen niet weten te vinden,( Ik ben er daar 1 van) en dus beginnen bij de wran.. In mijn beleving doe ik daar juist goed aan en heb een doel om na toe te werken. En ik had snel mijn weg gevonden binnen de regels alles was erg duidelijk terug te vinden. juist door het makkelijke instap nivo.
Ook leer ik wel waar ik sta met mijn paard, en de tips die ik kreeg van de jury waren erg bruikbaar

Ik zelf loop ook dood want hoe graag ik ook wil ik weet het niet de enige duidelijke site die ik tegen kwam naast die van de wran was drha.. met een nette uitleg van de levels/nivo in het Nederlands

Maar ik rij nog geen reining en hou me nog bij pls hms trail dus ga ik naar de site van de nqha maar dan ???? hoe het zit met lidmaatschap enz uitleg van de levels/nivo ik kan het gewoon niet vinden.

ik vind de korting bij de wran in ieder geval wel intressant, aangezien e besst veel wedstrijden georganiseerd worden is het een goede leerschool voor mij

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 15:06

Sonja schreef:
Volgens mij zouden we jaren geleden al evalueren...

Doen ze ook, maar ze vinden het prima gaan :D

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 15:07

Ariebren schreef:
Daarnaast is het nivo in de L2 en L1 reining echt al topsport.

_O- :')

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 15:30

Ja helaas Romkabouter zijn we allemaal niet zo goed als jij!! ;)

Anoniem

Re: WRAN pr-functionaris neemt per direct ontslag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 15:48

Dat zegt hij toch ook niet? Ik denk dat wel meer mensen in de lach schieten van zo'n opmerking (inclusief ondergetekende).

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:02

Hij zegt het niet maar iedereen weet toch dat als je die smiley's plaatst hij het wel zo bedoelt of zit ik er nu compleet naast ??

Romkabouter?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:11

Er zijn soms geen of nauwelijks starts in de L1/L2, dat zet je toch aan het denken?

Misschien is het voor een aantal reiners makkelijk/dichtbij geweest om in Oosterwolde te starten en is het meer een soort ''training'' en ervaring opdoen etc. Of gewoon voor de leuk omdat het op je eigen stal is of dichtbij en je het gezellig vindt.

In de pleasure zelfde verhaal, want het niveau in Nederland is ook nog niet zo hoog.

Ik ben geen pleasure ruiter, dus is puur mijn mening. Maar als je in de L5/L4 Wel pleasure kan starten en geen reining, wil dat dus zeggen imo!! dat pleasure makkelijker is en iedereen dat wel een beetje zou kunnen. Je laat namelijk ook beginnende reining ruiters dat verplicht starten ( tenzij trainer zegt dat L3 kan of je elders hebt gereden ) Dan wordt de pleasure toch ook niet serieus genomen?

billykid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:18

Rumpleteaser schreef:
Dat geldt ook voor de AQHA en zou voor mij ook gelden als ik wedstrijden rij voor (bijvoorbeeld) de club in Friesland (op wiens naam ik nu even niet kom).
Een soort van loyaliteit denk ik :)

die naam is niet zo moeilijk !!!!!! Western Riding Fryslan .......
Wij zagen het niveau al jaren stagneren en hebben op onze boerse manier geprobeert het niveau een beetje op te krikken.......
Zelfs als je het op onze manier doet met gezamenlijke trainingen,clinics ed gaat het nog niet heel snel......
Wel gaat de motivatie van de ruiters in een stijgende lijn en je probeert elkaar te motiveren om naar een hoger level te rijden.

Volgens mij is het ooit ook eens zo bij de wran begonnen..... wij hebben in ieder geval het gevoel dat oude tijden herleven.....
Ik hoop van harte dat de wran ooit het licht ziet en niet alleen wedstrijden controleert maar ook weer eens initiatief toont om de club uit het slob te trekken.......

De tijd zal het leren.......

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 19:02

superpony schreef:
Misschien is het voor een aantal reiners makkelijk/dichtbij geweest om in Oosterwolde te starten en is het meer een soort ''training'' en ervaring opdoen etc. Of gewoon voor de leuk omdat het op je eigen stal is of dichtbij en je het gezellig vindt.

Jep Vorstenbosch ligt vlak naast Oosterwolde _O- Not really he. En als ik me niet vergis waren Dave en co in OW om te starten in de reining. Dan heb je het hoe dan ook over een andere klasse van rijden dan bij de wran.

Wat er imo fout gaat is niet zozeer het levelsysteem, maar het feit dat er geen degradatiesysteem aan verbonden is. 1 keer in die L1 blijf je daar tot je stopt met wedstrijden rijden. Als je kijkt naar het Duitse EWU systeem, waar het wran levelsysteem van is afgeleid, die hebben daar een echt heftig stukje degradatiesysteem aan vast zitten. Elk jaar wordt opnieuw vastgesteld hoeveel punten je moet scoren om in je level te mogen blijven. En anders is het onherroepelijk degradatie. En DAT is imo wat er nodig is om ook hier in NL de ruiters weer fanatieker te krijgen om te starten en wat te willen. Voor mezelf, ik zit nu in de L2 en ik ga me er echt niet druk om maken in de L1 te komen, vind het wel best in de L2. Je rijd toch meestal al tegen de L1 ruiters. Dus waarvoor zal ik nog moeite doen om verder te komen.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 19:42

@Billykid: Ik ben nog geen wrf lid, maar ik zie dat jullie behoorlijk zoden aan de dijk zetten!! Leuke gezellige gemotiveerde club!! chapeau!! :j

En past mooi in het straatje van wat ik op deze discussie wilde zeggen:

Vraagstelling: "En wat kan je hier zelf aan doen?"

Het heeft vaak zo weinig zin om ergens kritiek op te blijven hebben.
Je kan een ander niet laten doen wat jij wil..........niet effectief in elk geval en niet op deze manier.
In plaats daarvan kan je jezelf afvragen of je hier misschien zelf iets aan kan bijdragen?

Ik begin dit soort discussies zelf behoorlijk beu te worden vanwege een behoorlijk hoeveelheid sarcasme wat uit verschillende hoeken de discussie in wordt geschopt...............dit voegt wat mij betreft helemaal niks toe.
Laatst bijgewerkt door Paintlinger op 22-11-12 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 19:42

@rina,

Misschien kom je Classy volgend jaar dan wel tegen in de L3.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 21:41

Als jullie helemaal van Zeeland naar Oosterwolde komen wel ja :D :+ Veel verder dan dat kom ik nl niet. En dan kan het zelfs nog zo zijn dat ik tegen haar rijd. Aangezien ik L2 ben mag ik een jong paard (en daar heb ik er nog 1 van) in de L3 starten :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 22:16

rina schreef:
superpony schreef:

Jep Vorstenbosch ligt vlak naast Oosterwolde _O- Not really he. En als ik me niet vergis waren Dave en co in OW om te starten in de reining. Dan heb je het hoe dan ook over een andere klasse van rijden dan bij de wran.

Wat er imo fout gaat is niet zozeer het levelsysteem, maar het feit dat er geen degradatiesysteem aan verbonden is. 1 keer in die L1 blijf je daar tot je stopt met wedstrijden rijden. Als je kijkt naar het Duitse EWU systeem, waar het wran levelsysteem van is afgeleid, die hebben daar een echt heftig stukje degradatiesysteem aan vast zitten. Elk jaar wordt opnieuw vastgesteld hoeveel punten je moet scoren om in je level te mogen blijven. En anders is het onherroepelijk degradatie. En DAT is imo wat er nodig is om ook hier in NL de ruiters weer fanatieker te krijgen om te starten en wat te willen. Voor mezelf, ik zit nu in de L2 en ik ga me er echt niet druk om maken in de L1 te komen, vind het wel best in de L2. Je rijd toch meestal al tegen de L1 ruiters. Dus waarvoor zal ik nog moeite doen om verder te komen.

Ik denk dat Dave dat idd niet zo ver vindt en het een leuke wedstrijd vindt die de moeite waard is dan. Ik heb totaal niet gekeken wie er zijn gestart. Maar blijkbaar trekt Oosterwolde dan wel mensen.
Er zijn gewoon ook echt lokaties waar je ook geen L1/L2 reining kan rijden, omdat de bodem niet geschikt is, wat men ook zegt.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 22:30

claudiaM33 schreef:
Ja helaas Romkabouter zijn we allemaal niet zo goed als jij!! ;)

Vergissing nr 1: Mensen die denken dat ik mezelf goed vind omdat ik het niveau laag vind :D
Ik rij zelf L1 en weet dus uitstekend dat ik niet goed ben en wat het niveau in de L1 is ;)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 22:31

claudiaM33 schreef:
Hij zegt het niet maar iedereen weet toch dat als je die smiley's plaatst hij het wel zo bedoelt of zit ik er nu compleet naast ??

Romkabouter?

Dat zeg ik, veel misser kun je de plank niet slaan :D

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 22:32

Dus als jij beter wordt, dan gaat het L1 niveau (wat een vrij kleine groep is) dus procentueel al met springen omhoog?

Ik zie een optie om er iets aan te doen :P

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 22:35

superpony schreef:
Ik ben geen pleasure ruiter, dus is puur mijn mening. Maar als je in de L5/L4 Wel pleasure kan starten en geen reining, wil dat dus zeggen imo!! dat pleasure makkelijker is en iedereen dat wel een beetje zou kunnen. Je laat namelijk ook beginnende reining ruiters dat verplicht starten ( tenzij trainer zegt dat L3 kan of je elders hebt gereden ) Dan wordt de pleasure toch ook niet serieus genomen?

Dat slaat nergens op en we hierom:
In de verschillende levels zijn verschillende oefeningen en gangen dit gevraagd kunnen worden.
Als je in het regelboek kijkt dan zie je dat in de L5 geen galop gevraagd mag worden en in de L4 geen overgang van galop naar stilstand.

Om deze reden en om deze reden alleen valt dus reining af voor de L5 en L4. Dat heeft niks met serieus nemen te maken.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 22:38

Paintlinger schreef:
Dus als jij beter wordt, dan gaat het L1 niveau (wat een vrij kleine groep is) dus procentueel al met springen omhoog?

Ik zie een optie om er iets aan te doen :P

In theorie heb je daar wel gelijk in :D
Maar helaas ben ik gewoon niet getalenteerd genoeg om op een niveau te rijden wat naar mijns inziens in de L1 te zien moet zijn.

Dit is dan ook exact de reden waarom ik geen wran start op dit moment: Wat ik laat zien vind ik niet L1 waardig.
Helaas is het levelsysteem dusdanig slecht dat ik een jaar of 10 niet moet starten om weer naar de L2 te mogen.
Ik ken maar een paar ruiters die ik L1 waardig vind, maar die starten ook zelden wran.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 22:41

Jij kan er zelf dus niets aan doen?
Maar wat moet er dan gebeuren om ervoor te zorgen dat (bijvoorbeeld) jij weer gaat starten....

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 22:44

Ik start wel hoor, heb eind oktober nog op het Appaloosa NK gestart in de All Breed en we rijden ook in Duitsland :)