[WN] quarter aan het werk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 01:06

In_Black schreef:
In een bak rijden is altijd slecht voor jonge paarden en zeker wanneer ze nog onder de drie jaar zijn. Als het dan toch moet is het beter om een heel jong paard mee naar buiten te nemen.

Hier ben ik het inderdaad mee eens, tenminste geen heel uur, een kwartiertje of 10 minuutjes in een bak lijkt me wel voldoende voor de opbouw van spieren.
En daarbij, het is toch veel leuker om buiten te rijden (helaas niet altijd de mogelijkheid, ik weet het).

annesterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 01:07

nouja , in ieder geval nog veel plezier met je paardje :)

innieminnie

Re: quarter aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 01:12

Ik vind het moeilijk als onervaren ruiter buiten te gaan met een onervaren paard ... dat is eigenlijk gewoon onverantwoord. Ben wel al met haar in het bos geweest, verleden zomer zo iets. Maar het is toch opletten. Was wel heel fijn!

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 01:14

Maar buiten hoeft niet meteen out in the open te zijn. Kan ook een afgesloten ruimte zijn met wat hardere ondergrond. Dat bedoel ik er een beetje mee te zeggen :)

innieminnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 01:21

neen dat snap ik wel. Ik rijd altijd buiten in een 'rijbak' zoals ik eerder al zei. Met omheining afgemaakt, zwarte zand en sleep af en toe erover. Liefst van al deed ik alleen echt buitenritten. Maar bij ons in de buurt is dat niet zo gemakkelijk en mijn paard schrikt wel eens. Dus als beginnende ruiter, kan dat wel spannend zijn. Gelukkig heeft mijn vriend een super cool paard dat nergens van schrikt, maar toch.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:51

Als ze nu 4 is, en de foto's van 2 jaar terug, is ze dus als nog op 2 jarige leeftijd ingereden.. En dat is het hele punt hier. Dan kan ze nu wel 4 zijn, die foto's zijn van toen ze 2 was, zeg je net zelf toch?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:03

Ok, paardje is erg jong ingereden en ook nog door een zeer onervaren ruiter, iets dat in bijna elke post benadrukt wordt, door een poster die nieuw is op het forum. Hmmm had ze eigenlijk een cap op op de foto??
Hebben we toch de heilige bokt drie-eenheid in 1 topic verzameld:
- jong inrijden
- onervaren ruiter op een onervaren paard
- geen cap dragend.

Leuk dit.

edit, even gekeken en idd geen cap. We hebben een winnaar!

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:42

Of het 'kan' is helemaal de kwestie niet.
Het gaat erom, dat als je van je dier houdt, je dat dier niet gaat blootstellen aan potentieel nadelige dingen.
Erg vroeg rijden, is zo'n potentieel nadelige actie.
Of het dier 'braaf' is of het plezierig lijkt te vinden, doet er ook helemaal niet toe.
De fysieke consequenties uiten zich immers pas jaren later.

Speciaal voor de TS maar even deze bekende link.
Want zo te lezen, weet ze inderdaad niet waarover het gaat.
http://users.telenet.be/peter.ryckeboer/artikels/welzijn/oudgenoeg.html

En of het nou een Quarter is of een warmbloed of een welsh-pony. Geen enkel dier zou op 2 jaar ingereden moeten worden.

De reacties uit de veterinaire wereld liegen er trouwens ook niet om.
Ik heb bijvoorbeeld een Quarter-kruising die enkele jaren geleden met 8 jaar al afgekeurd werd om ooit nog mee te mogen rijden. En de DA in die kliniek vond dat schijnbaar de normaalste zaak van de wereld. Hij zei nog nooit een Quarter van die leeftijd op de foto gehad te hebben, die wel ok was. Volgens hem waren ze bijna allemaal voortijdig versleten.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:53

Pfoe, ik heb zelf een tinker x Quarter. ALLEBEI laatbloeiers, ze wordt over 4 maanden 5 en is echt nog lang niet uitgegroeid..
Ik ken de westernwereld niet, maar het enige dat ik daarvan weet is dat ze er geen gras over laten groeien.
De TS is een beetje een als iedereen van de brug springt doe ik het ook maar typje en dat is dus ook de reden waarom dit nog dagelijk gebeurd.
Toch zou ik me als ik de TS was eens verdiepen in de groei van het paard en me vervolgens rot schamen :o

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:16

geweldig topic weer dit!
ik zag de titel en dacht... owow nu komt bokt weer LOS!

en ja hoor.

zo grappig altijd.
als je deze titel op een wedstrijdgericht (en nee niet wran) forum zou zetten zou niemand het raar vinden.
op een usa forum? ook normaalste zaak van de wereld.

maar recreatiefrijdend-tree-hugging-bokt gaat weer helemaal los! en weten het weer allemaal zo goed (toch raar dat hun eigen paarden dan altijd wat hebben...)

meid, trek het je niet aan, bokt is raar en niet de juiste plek als je de western manier volgt.
ligt aan het forum, niet aan jou!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:22

@quarterH leeftijd met ik met je eens, maar ik gok dat dit topic op een wedstrijdforum ook fiks de wenkbrauwen zou doen stijgen aangezien TS in bijna elk antwoord benadrukt dat ze een echte beginner is. En als echte beginner een paard inrijden dat vervolgens na 2 jaar nog nauwelijks door de bak gestuurd kan worden (citaat TS) lijkt me toch niet helemaal de bedoeling..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:26

quarterH schreef:
geweldig topic weer dit!

en ja hoor.

zo grappig altijd.
als je deze titel op een wedstrijdgericht (en nee niet wran) forum zou zetten zou niemand het raar vinden.

maar recreatiefrijdend-tree-hugging-bokt gaat weer helemaal los! en weten het weer allemaal zo goed (toch raar dat hun eigen paarden dan altijd wat hebben...)

meid, trek het je niet aan, bokt is raar en niet de juiste plek als je de western manier volgt.

Mag jij zo hoog van de toren blazen als je wil, zoals je altijd wel doet, maar ofer nu een bekende naam uit de westernwereld af nu met een 2jarige af komt of een huis-tuin-en-keuken-cowboy(girl) van een tweejarige zijn rug blijf je in mijn mening af.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:26

mag ze van mij lekker zelf weten, is haar paard :-) als zij er blij mee is ben ik dat ook.

laat elkaar toch eens met rust....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:29

Als je de foto's online gooit, moet je ook tegen commentaar kunnen. :) Vrijheid van meningsuiting enz. :D

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:31

quarterH schreef:
mag ze van mij lekker zelf weten, is haar paard :-) als zij er blij mee is ben ik dat ook.

Ze mag wat mij betreft zeker doen wat ze wil maar je argument dat haar handelswijze op een wedstrijdforum zou worden toegejuicht lijkt me vrij onzinnig (maar misschien is jouw definitie van een wedstrijdforum anders dan de mijne, zou kunnen). Al zou de kritiek daar zeker op andere gronden gegeven worden.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:41

Prachtig paard! :)

En ik ga geen negatief commentaar geven, vind ik nergens voor nodig.
Het gaat er, als ik de berichten zo lees, rustig aan toe en TS overwerkt haar paard niet.

En het is nog altijd aan de TS zelf om te bepalen wat ze met haar paard doet. Daar kun je het niet mee eens zijn, maar ik vind dan dat je nog het fatsoen moet hebben om TS in haar waarde te laten. En als je dan per se commentaar wil geven, hou het dan netjes en onderbouw je post goed ;)

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 13:08

Oh jee, weer een 'moraalridders united'-topic...

Dressuurstallen rijden hun paarden ook met 2,5 in hoor, maar die houden wijselijk hun mond (hebben geleerd van Bokt?).

Als je in de sport wilt meerijden denk ik dat het zelfs beter is om met 2,5 te beginnen. Ook spieren en pezen moeten 'leren' groeien en versterken. Verder heb ik nog nooit 1 argument gehoord wat er nou beter aan is om met 3 te beginnen dan met 2,5. De praatjes over groeischijven e.d. laat maar achterwege, want dan zouden we met zijn allen pas met 6 moeten beginnen. Dus de mensen die tussen 3 en 6 beginnen doen het geen haar beter dan iemand die met 2,5 begint imo.

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 13:16

quarterH schreef:
geweldig topic weer dit!

en ja hoor.

zo grappig altijd.

Ik ben het met Quarter H eens! ik word ook moe van de boomknuffelaars.

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 13:26

okeee, ik wist al bij het lezen van het topic dat dit een reltopic zou gaan worden. in principe reageer ik daarom niet, maar dit word wel heel erg. en daarom: je moet zelf weten wat je met je paardje wil doen en wat jou goed lijkt :D . dit is bokt een forum met paarden mensen, en paardenmensen weten altijd alles beter (volgens hun zelf dan :Y) ). iedereen doet het op z'n eigen manier en daarmee klaar. prima als je commentaar hebt maar gaan afzeiken en erover door zeiken heeft geen zin lijkt mij :o . dus vooral lekker doen wat je zelf wil doen.

Leuk paardje heb je trouwens!

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:20

Ik lees hieronder wat de TS schreef toch helemaal niet dat haar paardje maar twee jaar en half is? of ben ik nu blind?

Mijn quarter whizzy heb ik deels zelf opgeleerd en toen deed ik mee aan een westernevenementje om western wat te promoten en te tonen hoe cool quarters zijn. Daarom nam ik mijn jonge quarter mee op pad. Ze kwam hier voor de 2e maal buiten met mij erop natuurlijk. Ze deed dat super. Hier enkele foto's hoe fijn ze het vond.

Hier viel ze bijna staande in slaap, terwijl er kinderen rondom haar aan het spelen waren e.d. Ze was wel al iets gewoon, maar die dag heeft ze toch heel veel nieuwe afleidingen e.d. gehad.

Mooi paardje wel :j

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:33

muiske07 schreef:
Ik lees hieronder wat de TS schreef toch helemaal niet dat haar paardje maar twee jaar en half is? of ben ik nu blind?

Mijn quarter whizzy heb ik deels zelf opgeleerd en toen deed ik mee aan een westernevenementje om western wat te promoten en te tonen hoe cool quarters zijn. Daarom nam ik mijn jonge quarter mee op pad. Ze kwam hier voor de 2e maal buiten met mij erop natuurlijk. Ze deed dat super. Hier enkele foto's hoe fijn ze het vond.

Hier viel ze bijna staande in slaap, terwijl er kinderen rondom haar aan het spelen waren e.d. Ze was wel al iets gewoon, maar die dag heeft ze toch heel veel nieuwe afleidingen e.d. gehad.

Mooi paardje wel :j

Dat komt omdat TS deze informatie verwijderd heeft. :j

Fijn dat sommige bokkers heerlijk luchtig denken over het inrijden van een tweejarig paard. Laten we gewoon allemáál ons 2 jarig paardje inrijden, volgens sommige bokkers is daar niets ergs aan. Doe normaal zeg!
Laatst bijgewerkt door Adamootje op 16-01-12 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:35

quarterH schreef:

Ja joh, we laten iedereen lekker hun gang gaan en hun paard verpesten, dat voorspelt een prachtige toekomst. :D

Dat mensen verkeerde keuzes maken, alla, maar dat we ze er dan niet op mogen wijzen?

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:00

Zo hé hallo zeg, 7 pagina's in 1 dag.. wonderbaarlijk.

ik ga met QuarterH en My_little_P mee, dat scheelt mij weer schrijven.

enne @ Miracle, JIJ vindt het een verkeerde keuze, andere vinden het geen verkeerde keuze, alleen die mensen gaan hier niet als brulapen hoog van de toren lopen blazen...

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:04

innieminnie schreef:
ze was in april onder het zadel gegaan ... en deze foto's zijn van september - oktober ... Een quarter mag vanaf 2 jaar en half onder het zadel dus ... helemaal niets verkeerd.
En als je weet hoe dat ik omga met mijn paarden, zal je zeker weten dat ze niet verkeerd bereden is. Helemaal niet teveel ook niet. Ze is ondertussen 4 en kent een spin ... maar helemaal niet snel. Kan een stop ... maar max 2m en kent rollback 1 op 2 dat ze die goed doet.
Ik ben een recreatieve ruiter en kan haar gewoon niet overrijden ... niet op vlak van rijvaardigheid en ook gewoon omdat ik een groot hart voor dieren heb.

Lees dit eens ter info:
Afbeelding
http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html
Laatst bijgewerkt door KootMiraDrum op 16-01-12 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

innieminnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 17:07

Mijn man doet wedstrijden in reining en heeft mij altijd geholpen om haar op te leren. Maar aangezien ze voor mij bedoeld was, heb ik steeds alles zelf opgelost op haar, mits zijn hulp. Daarom ben ik er ook mee begonnen en niet mijn man. Hij zei me dan telkens wat ik fout deed en wat ik beter kon. Het is een groot woord dat ze nu nog steeds niet kan rondrijden zonder te sturen. Ze rijdt prima rond, maar ze is gewoon nog niet 100 % afgesteld zoals ze zou rijden met een ervaren ruiter.

Eender wie dat mijn paard kent en er mee gereden heeft kan er allemaal super goed mee overweg op vlak van sturen en rijden. Zij is gewoon de gemakkelijkste bij ons van de 17 paarden om op te stappen en weg te gaan. Geen handleiding van 100 pagina's nodig met welk knopje je wel of niet mag induwen. Wat veel paarden ondertussen wel hebben.
Dan heb ik het toch zo slecht nog niet gedaan om beginnende ruiter te zijn.

Jullie mogen er gerust op wijzen, maar dat kan ook op een normale manier gebeuren. Ik geef het groot gelijk dat iedereen dan tot 6 zou moeten wachten als het gaat over inrijden op 2jaar en half of 3 jaar, dat het geen bal uitmaakt als ze pas op 6 volgroeid zijn.