[WN] Beschaamd? Huh?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 14:08

storrum schreef:
Misschien omdat de hogere dressuuroefeningen veel moeilijker zijn en veel meer verzameling vragen dan de oefeningen die in reining gevraagd worden?

Tegenwoordig zie je ook steeds jongere paarden in de grand prix maar die schijnen dan weer niet correct dressuurmatig gereden te zijn... of zo. http://www.paardentips.com/Dressuur/Dre ... vuur/i118/

Dit moet een kwoot zijn op Humbletalent :+

Ja wellicht, de variatie in reining oefeningen is natuurlijk veel minder en de proeven zijn van veel kortere duur, misschien heeft het daar wel mee te maken.

Lissatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 14:32

Ik vind het triest, die beestjes hebben hier echt niets aan en houden er dikwijls nog slechte herinneringen aan over ook.
Heb ook een Quarter die waarschijlijk ook zo vroeg is ingereden, en heb er tot nu toe alleen nog maar problemen door gehad.

Ksnap niet dat die mensen niet beter nadenken ;(

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 15:02

Lissatje schreef:
Ik vind het triest, die beestjes hebben hier echt niets aan en houden er dikwijls nog slechte herinneringen aan over ook.
Heb ook een Quarter die waarschijlijk ook zo vroeg is ingereden, en heb er tot nu toe alleen nog maar problemen door gehad.

Wat voor een problemen heb je dan dat je zo zeker kan stellen dat het te maken heeft met vroeg rijden terwijl je nog helemaal niet zeker weet of je paard vroeg ingereden is?

Paintless

Re: Beschaamd? Huh?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 19:51

het is toch uit te zoeken wanneer dit paard geboren is. op allbreedpedigree.com staat ie vast wel, inclusief dag van geboorte dacht ik.
en dan bedenk je dat ie in januari is ingereden en weet je dus precies hoeveel maanden deze kleine jongen was.

maar idd, ik denk dat je beter bij de AQHA oid kan wezen dan boe te roepen op youtube..

Lissatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 21:23

HumbleTalent schreef:
Lissatje schreef:

Wat voor een problemen heb je dan dat je zo zeker kan stellen dat het te maken heeft met vroeg rijden terwijl je nog helemaal niet zeker weet of je paard vroeg ingereden is?

Ben eigenlijk wel bijna zeker er zijn verschillende mensen die bevestigen dat hij te vroeg is ingereden. Toch blijf ik hier altijd voorzichtig in om dat ik het niet met mijn eigen ogen heb kunnen zien. Blaze kent alles en daar heb ik niet echt problemen mee gehad maar zijn vertouwen in mensen is zwaar gedaalt ook kan niemand behalve ik en mijn vader zijn hoofdstel aan en uit doen. En hij had een moordende schrik van zwepen, stokken en alles wat daar maar op leek. Ook laat hij niet graag een vreemd persoon op zijn rug zonder dat er een bekende bij is .... zo kan ik nog lang verder gaan.
Ook zal het niet zo goed geweest zijn voor zijn beentjes al een geluk is hij nog niet zo oud maar vrees voor later

Ik stelde dit in het begin ook altijd in vraag of het wel waar was wat mensen me vertelde maar na al die dingen die ik toen heb ervaren, geloof ik dit wel

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 21:57

Volgens aqha.com is ''Hesa Smoker'' geboren op 23 maart 2007. :) Video is van 3 mei 2009 na vijf maanden training = start training begin december 2008 = nog geen 21 maanden

Tja...

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 22:01

Je kan ook een paard te jong inrijden en hem goed behandelen. D.w.z. zonder dwang, straffen of erg zwaar werk.Het paard kan er gewoon vrolijk onder blijven en loopt ook geen geestelijke schade op meer blijft het feit dat hij gewoon te jong is.
Waar ik van de reacties hier nou nooit begrijp is dat mensen met allerlei voorbeelden aankomen die ook niet kunnen, daar gaat het hier toch niet om? En van de mensen die het goedpraten door te zeggen dat ze het daar nu eenmaal zo doen, vraag ik me af of ze het gewoon zelf ook zouden doen als ze het aandurfden.
Het blijft gewoon kinderarbeid en lichamelijke overbelasting.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 13:27

Lissatje schreef:
HumbleTalent schreef:

Ben eigenlijk wel bijna zeker er zijn verschillende mensen die bevestigen dat hij te vroeg is ingereden. Toch blijf ik hier altijd voorzichtig in om dat ik het niet met mijn eigen ogen heb kunnen zien. Blaze kent alles en daar heb ik niet echt problemen mee gehad maar zijn vertouwen in mensen is zwaar gedaalt ook kan niemand behalve ik en mijn vader zijn hoofdstel aan en uit doen. En hij had een moordende schrik van zwepen, stokken en alles wat daar maar op leek. Ook laat hij niet graag een vreemd persoon op zijn rug zonder dat er een bekende bij is .... zo kan ik nog lang verder gaan.
Ook zal het niet zo goed geweest zijn voor zijn beentjes al een geluk is hij nog niet zo oud maar vrees voor later

Ik stelde dit in het begin ook altijd in vraag of het wel waar was wat mensen me vertelde maar na al die dingen die ik toen heb ervaren, geloof ik dit wel

Dat heeft volgens mij niets te maken met het te vroeg inrijden van een paard, maar de manier waarop je met een paard om gaat. Te vroeg rijden veroorzaakt geen schuwheid van stokken en zwepen.

Ik denk dat we kunnen stellen dat we nooit het daadwerkelijke effect van (te) vroeg inrijden zullen weten, tot dat iemand een langlopende studie gaat doen. Zelfs dan loop je nog tegen problemen van generaliseerbaarheid aan. Daarmee wil ik overigens niet impliceren dat we het daarom dan maar gewoon moeten doen.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 13:35

@ HumbleTalent: ik sluit me hier helemaal bij aan. Dat dit te vroeg is, daar zijn de meesten het hier over eens. Maar wat is dan de juiste leeftijd, daar kan je alleen achter komen door een heel grootschalig en langdurig onderzoek te doen. Dit is praktisch onmogelijk aangezien er bv aangeboren afwijkingen kunnen zijn, iedere ruiter rijdt/belast/behandelt zijn paard anders, de vele verschillende soorten disciplines en hoeveel er gereden wordt. Of ook eventuele ongelukken de paarden krijgen tijdens hun carrière.
Om zoiets na te gaan moet er je bijvoorbeeld (even extreem stellen) al 1 ruiter zijn die ongeveer 100 paarden per categorie (starten op 2, 3, 4, 5 en 6 jaar) gedurende 20 jaar lang op exact dezelfde manier belast, traint en berijdt. Dan pas kan je zeker zijn.

EmmaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 17:24

storrum schreef:
EmmaK schreef:
Oeps ik ben veel te laat begonnen met beleren :o ,

Ja Emma, dat wordt niks meer met jou...

(mwah.... anders hebben wij wel weer een nieuwe hoor) ;)

ja jullie hebben wel weer veulens toch? doen we daar gelijk even een zadeltje op ;)

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 17:37

Dana82 schreef:
@ HumbleTalent: ik sluit me hier helemaal bij aan. Dat dit te vroeg is, daar zijn de meesten het hier over eens. Maar wat is dan de juiste leeftijd, daar kan je alleen achter komen door een heel grootschalig en langdurig onderzoek te doen. Dit is praktisch onmogelijk aangezien er bv aangeboren afwijkingen kunnen zijn, iedere ruiter rijdt/belast/behandelt zijn paard anders, de vele verschillende soorten disciplines en hoeveel er gereden wordt. Of ook eventuele ongelukken de paarden krijgen tijdens hun carrière.
Om zoiets na te gaan moet er je bijvoorbeeld (even extreem stellen) al 1 ruiter zijn die ongeveer 100 paarden per categorie (starten op 2, 3, 4, 5 en 6 jaar) gedurende 20 jaar lang op exact dezelfde manier belast, traint en berijdt. Dan pas kan je zeker zijn.

Goed plan! maar dan heb je het nog niet over hoe het paard opgegroeid is, als veulen 's nachts of hele dagen op stal, of 24/24 beweging (eerste 6 maanden is continu beweging essentieel) voeding, gezondheid ouders etcetera.

Een poosje geleden werd op een USA forum de vraag gesteld wat er geworden was van paarden die bijv. grote shows gewonnen hadden als 2-jarige, en wat bleek, velen liepen jaren later nog steeds in de sport mee.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 17:39

EmmaK schreef:
ja jullie hebben wel weer veulens toch? doen we daar gelijk even een zadeltje op ;)

We moeten nog even wachten de eerste wordt als het goed is deze week geboren maar wacht misschien wel tot jij er bent, dan kun je er meteen op. :D

EmmaK

Re: Beschaamd? Huh?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 15:47

wouw ik kom precies op het goeie moment dus!