[WN] Anky goes WESTERN tijdens 50e Jumping Amsterdam

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 00:04

't Gaat ook niet om het vergelijk en of 't één moeilijker is dan het ander, Ricky benadrukte alleen waar voor Anky de 'moeilijke' puntjes zitten van het overschakelen... En da's vooral (zoals voor bijna iedereen die over stapt) het loslaten en op een gegeven moment ook de snelheid. Want het moet wel snel... maar zeker ook correct. Alleen maar hard gaan doet 't em niet, éérst correct en dan met behoud van dat correcte de snelheid opvoeren. En da's ook best moeilijk.
En uiteraard zijn nette strakke dressuurovergangen ook moeilijk, maar daar ging het hier nu niet over.

En dat meeste mensen denken dat dressuur 'maar rondjes rijden' is ben ik toch niet met je eens... Daarvoor is de dressuursport te veel in de publiciteit en elk ponymeisje wat begint met rijden rijdt standaard eerst 'dressuurmatig'. Daarna komt de rest pas.
Ik heb het niet alleen over 'leken' in de paardensport, maar zelfs mensen bínnen de paardensport die 't western niet als een echte sport zien. Gelukkig komt daar langzamerhand steeds meer verandering in en daar helpt een actie als die van Anky dus wel bij.

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 00:05

Wildgirl schreef:
Ik ben eigenlijk helemaal niet zo enthousiast over deze wissel; schoenmaker hou je bij je leest denk ik dan.

Het heeft natuurlijk in feite niets met een 'wissel' te maken: Dressuur blijft voor haar de hoofdmoot, maar ze doet western er als hobby bij. De paardensport lijkt me zelf breed, en tegelijkertijd dan ook weer smal genoeg, genoeg om meerdere onderdelen te ondernemen in deze sport. Dat ze jaaaren geleden voor dressuur heeft gekozen, betekent natuurlijk niet dat ze nu niet andere onderdelen meer mag en kan ontdekken. Bovendien, laten we eerlijk zijn, is ze een nette ruiter en is het geen slechte reclame voor de westernsport, die minder onder de aandacht komt dan de dressuur- en springsport. En juist dat Anky ook moeite heeft met de omschakeling van het dresuur naar het western, liet de aanwezigen tijdens Jumping Amsterdam zien dat westernrijden een 'vak op zich' is en het geen kwestie is van een ander zadel, een hoofdstel zonder neusriem, je twee lange teugels in een boog laten hangen etc.

dapperdier schreef:
Het leuke van het NOS filmpje is de opmerking van Anky, heel goudeeerlijk over dat ze wat kon leren van de andere tak, nóg consequenter ( roepen we allemal denk ik) en meer balans en houding. Persoonlijk vind ik haar rijstijl geweldig voor een 'beginner' af en toe iets hoog met haar hand, maar he, ik doe dat zelf ook teveel ;)

Ze zei het zelf tijdens haar demonstratie zondag: "Sjef vindt het helemaal geweldig dat ik bij Rieky les, wordt ik tenminste eindelijk eens consequent" :D Ook vertelde ze mij dat ze voor haar idee ineens aan haar balans moest werken, waarvan ze altijd dacht dat die tamelijk goed was. Ze zei dat je op een dressuurpaard misschien nog wel een klein beetje scheef kon zitten, maar dat ze dat nooit van zichzelf had gemerkt, maar als ze ook maar een klein beetje scheef zat op Hilda, ze direct haar richting aanpaste (naar binnen viel). Goudeerlijk inderdaad!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 00:15

Francis schreef:
't Gaat ook niet om het vergelijk en of 't één moeilijker is dan het ander, Ricky benadrukte alleen waar voor Anky de 'moeilijke' puntjes zitten van het overschakelen... En da's vooral (zoals voor bijna iedereen die over stapt) het loslaten en op een gegeven moment ook de snelheid. Want het moet wel snel... maar zeker ook correct. Alleen maar hard gaan doet 't em niet, éérst correct en dan met behoud van dat correcte de snelheid opvoeren. En da's ook best moeilijk.
En uiteraard zijn nette strakke dressuurovergangen ook moeilijk, maar daar ging het hier nu niet over.

En dat meeste mensen denken dat dressuur 'maar rondjes rijden' is ben ik toch niet met je eens... Daarvoor is de dressuursport te veel in de publiciteit en elk ponymeisje wat begint met rijden rijdt standaard eerst 'dressuurmatig'. Daarna komt de rest pas.
Ik heb het niet alleen over 'leken' in de paardensport, maar zelfs mensen bínnen de paardensport die 't western niet als een echte sport zien. Gelukkig komt daar langzamerhand steeds meer verandering in en daar helpt een actie als die van Anky dus wel bij.

Dan is het in België qua mentaliteit toch echt een stukje anders...
springen is hier veel volwaardiger dan dressuur hoewel ik soms de indruk heb dat dat begint te keren. Maar we missen enkele toppers in de dressuur gewoon. Zelfde met western hier, het algemene niveau is werkelijk zoooo bedroevend laag (lees: gelijkwaardig aan een hele dag B-proeven dressuur gaan kijken maar dan echt heel slecht) dat ik snap dat het zo onbekend is, dus daar heb je wel een punt.
Maar denk dat Anky in NL de dressuur gewoon zo groot maakt, hier leeft die traditie hier zo niet vind ik.

Francis

Re: Anky goes WESTERN tijdens 50e Jumping Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 00:39

Ah ja, dat zou kunnen, hoe't in België is weet ik natuurlijk niet.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 10:28

Poes schreef:
Zelfde met western hier, het algemene niveau is werkelijk zoooo bedroevend laag (lees: gelijkwaardig aan een hele dag B-proeven dressuur gaan kijken maar dan echt heel slecht) dat ik snap dat het zo onbekend is, dus daar heb je wel een punt.

Misschien moet je toch eens wat meer om je heen gaan kijken? Inderdaad je hebt gelijk van een top dressuur ruiter uit Belgie heb ik nog nooit gehoord maar: Bernard Fonck , Ann Poels en Cira Baeck staan voor Belgie toch echt wel op de internationale Reining kaart!

Binky18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 10:31

super stoer zeg!
dat een dressuur amazone ook haar grenzen verlegt!

_Evelyn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 12:40

Dit is super !
want onbekend is dikwijls onbemind, gelukkig kan daar nu verandering in komen :D

ps: ik denk dat Belgie toch niet te onderschatten is hoor, we zijn gewoon een pak slechter in marketing en onszelf promoten (no offence voor Nederland he, integendeel)

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:45

Is dit anky? :o zo ziet ze er toch heel anders uit! :o Dit staat haar veeel beter of niet?

Blanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 21:09

Was er zelf ook bij en vond het echt super! Mensen naast me gingen totaal uit hun dak bij het zien van de spins en vooral het feit dat het zulke coole paarden zijn. De humor in de clinic was ook ontzettend leuk! Een super promotie voor de western sport!

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 08:18

ik vind dit haar eigenlijk wel leuker staan dan dressuur. (of is dat omdat ik tegenwoordig zelf ook western leuker vind dan dressuur?) Gave foto's! Kan je die nog kwijt aan een tijdschrift of aan Rieky en Anky zelf?

migo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 12:00

helemooie foto`s weer Gera....zoals altijd *D

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 12:12

@ Poes, België heeft toch juist heel wat toppers in de reining? Ann & Bernard Fonck, Cira & Susy Baeck, Jan Bogaerts,... Zij behoren toch tot de beste Europeanen hé.
De top situeert zich echter grotendeels rond Antwerpen en dat geeft misschien wel een vertekend beeld.
In Nederland is de sport ook al veel verder uitgegroeid, terwijl er in Belgie slechts een paar stallen zijn met een degelijke bodem om reining te beoefenen.

Bentee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 14:37

Wat een gave foto's zeg!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 14:43

Jaycee_ schreef:
@ Poes, België heeft toch juist heel wat toppers in de reining? Ann & Bernard Fonck, Cira & Susy Baeck, Jan Bogaerts,... Zij behoren toch tot de beste Europeanen hé.
De top situeert zich echter grotendeels rond Antwerpen en dat geeft misschien wel een vertekend beeld.
In Nederland is de sport ook al veel verder uitgegroeid, terwijl er in Belgie slechts een paar stallen zijn met een degelijke bodem om reining te beoefenen.

maar daarmee hebben we nog geen degelijke dressuuurruiters, hoewel die misschien wel eens sneller daar zouden kunnen zijn dan we denken..... Ik ken twee meisjes die zomaar heel erg belangrijk zouden kunnen gaan worden voor Belgische dressuursport..

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 16:05

Mooie foto's Gera!

Ook ik zie het alleen als een goede promotie voor de westernsport, en juist super dat ze zo'n uitstap durft en wil maken!
Helemaal top, ik hoop dat ze het doorzet!
Komt er misschien eindelijk eens een westernmanege in de buurt :x

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 11:00

Wat baal ik nu dat het geluid op mijn PC het niet doet, het stukje van de NOS heb ik op de TV gezien en vond ik geen reclame voor de westernsport, eerder een imagobevestiging. Ik ben nu wel heel nieuwsgierig naar het filmpje op de site van de telegraaf.

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 17:14

die van de telegraaf is wel heel goed! die nadere vondi k ook 3x niks, stom muziekje. erg kort en anky die zegt dat het slechts hobby is. De telegraaf laat veel meer zien en een veel mooier interview. Dit is betere reclame!

Sioux_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 14:17

Whahaha, ik zie Anky graag bij dressuur, maar dit is nog beter!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 01:22

Adrienne schreef:
Poes schreef:
Zelfde met western hier, het algemene niveau is werkelijk zoooo bedroevend laag (lees: gelijkwaardig aan een hele dag B-proeven dressuur gaan kijken maar dan echt heel slecht) dat ik snap dat het zo onbekend is, dus daar heb je wel een punt.

Misschien moet je toch eens wat meer om je heen gaan kijken? Inderdaad je hebt gelijk van een top dressuur ruiter uit Belgie heb ik nog nooit gehoord maar: Bernard Fonck , Ann Poels en Cira Baeck staan voor Belgie toch echt wel op de internationale Reining kaart!

Die ken ik idd niet, maar wat ik ken uit het 'westernwereldje' hier is van erg bedroevend niveau eerlijk gezegd, zal ook wel zijn omdat ik er niet voldoende inzit zeg maar.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 17:50

Vind het echt fantastisch van Anky dat ze dit doet. Ik heb de uitzending rechtstreeks via lifestream gekeken zondagavond, was een erg lange zit om door al die dressuur demo's door te komen. Gelukkig heb ik een lappie dus tegelijk tv kijken ging prima :D Vond de demo leuk om te zien, niet spectaculair, maar daar was de bak ook absoluut niet geschikt voor. Je kon wel zien dat Anky er ook veel lol in had.

@poes: Kijk eens hier: http://users.skynet.be/rawhide/index.htm en http://www.eifelgoldranch.be/hier mag Belgie echt trots op zijn! 8-)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 21:16

En zo leert een mens weer bij :D

nelly_555

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 21:17

Hey wat gaaf zeg dit. Wist niet dat Anky nu ook met western bezig was. Vind dit er veel leuker uitzien.
Bij de dressuur leek ze altijd zo'n serieus en aggrogant figuur, nu kijkt ze een stuk vrolijker en ziet het er veel leuker uit!
Ik hoop zeker dat ze hiermee verder gaat en de western wat meer op de kaart kan zetten hier in nederland.
En inderdaad... bij zo'n overstap van engels naar western, dan is loslaten echt het allermoeilijkst. Dat bleek wel weer tijdens m'n laatste les... :P

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 21:32

Heb gemengde gevoelens over dit onderwerp.

Aan de ene kant vind ik het goede PR voor de westernsport in Nederland; al was het maar omdat die geweldige Anky ook moeite moet doen om western te leren rijden en dat het dus niet een kwestie is van westernzadel erop en klaar is kees.

Aan de andere kant ben ik persoonlijk geen fan van Anky. Ik ben sowieso al een beetje allergisch voor van die superperfectionistische mensen en dan vind ik het al helemaal vervelend om in het éne interview te lezen dat ze vanaf dat ze klein was een beetje bang is voor paarden en dat ze moeilijke paarden gewoon zsm wegdoet terwijl ze in het andere interview zogenaamd stoer roept dat ze elke wild paard kan temmen.... bovendien hoor ik haar wel eens zeggen dat ze nooit op buitenrit gaat en alléén maar in de bak rijdt... vind ik ook een beetje apart voor iemand die elke dag uren lang rijdt. Zie je het paard dan als paard of als gebruiksvoorwerp voor je eigen succes?

Maarja; je bent vaak allergisch voor eigenschappen die je zelf ook hebt.... dus ik zal wel gewoon een beetje jaloers zijn :o .