[WN][HK]Westernruiters nieuw en oudgediend, hebben een deel 3 verdiend

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xDenies

Re: [WN][HK]Westernruiters nieuw en oudgediend, hebben een deel 3 verdiend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-25 20:41

Hha een rollback bedoel je! :)

Leuk om je hier eens te zien Astrid, ook heel tof dat jij die maakt!
Een western blad zou ik nog wel eens leuk vinden om te ontvangen, toch maar eens over nadenken!

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 20:46

Gaan er hier nog mensen naar Americana? Ik ga samen met 2 vriendinnen. Voor mij een eerste keer dus heb er onwijs veel zin in!

Ik had een topic geopend maar niemand van Bokt gaat of heeft het topic gezien _O-

https://www.americana.de/en/
Americana is in Friedrichshaven (zuidelijk gelegen in Duitsland).

Bij AMERICANA draait alles vijf dagen lang om het westernrijden. Exposanten van over de hele wereld presenteren hun producten en diensten in acht beurshallen. Van kleding en accessoires tot stalbouw – wat je ook zoekt als westernruiter of liefhebber van de western lifestyle, je vindt het op AMERICANA! Showruiters en bezoekers komen volop aan hun trekken tijdens de wedstrijden in zo’n 50 verschillende klassen. En ook na sluitingstijd van de beurs blijft de unieke westernsfeer van AMERICANA je uitnodigen om te blijven hangen – bijvoorbeeld bij het fascinerende en spannende avondshowprogramma of tijdens een bezoek aan de saloon.
[PP] Americana 2025

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-25 20:50

Wij werden er op Equitana op geattendeerd, dus we hebben er wel over nagedacht maar nog niets definitiefs besloten. Ik moet het nog eens bij mijn broertje opperen. Maar kosten technisch nu wel even een ander ding.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 21:00

Ah snap ik. En het is ook een heel stuk rijden! We gaan met zn 3en dus kunnen mooi afwisselen tijdens het rijden. Ik ben al flink aan het sparen voor mooie nieuwe westernlaarzen :D

Ik heb normaal maat 41 maar ik heb een hoge schacht en een brede voet, waardoor ik in bijna geen enkel Ariat laars kom :( Ik heb nu gelukkig fijn laarzen gevonden, maar ik vind de kleur van de laars spuuglelijk _O- Dat is zalmkleur. Het leer aan de onderkant is wel mooi. Ook is het maat 42,5 omdat ik er anders dus niet inpas :+ Ik hoop dat ik dus iets kan scoren of daar op maat kan laten maken....

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 21:11

Hier even weinig te melden. Lees wel nog mee en geniet van de heerlijke verslagen van rijden,1e keren en de lessen.
En Beeb dus weer rustig aan aan de gang fijn !
Achterom gaat ook goed dus ?

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 21:36

xDenies schreef:
Hha een rollback bedoel je! :)

Leuk om je hier eens te zien Astrid, ook heel tof dat jij die maakt!
Een western blad zou ik nog wel eens leuk vinden om te ontvangen, toch maar eens over nadenken!

Je mag altijd een berichtje sturen, we hebben ook proefabbo's maar die staan nergens aangekondigd. :o

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 08:33

Maureen95 schreef:
Ooeeh wat leuk! Dan kom ik wel iets eerder, dan kan ik ook even meekijken met jouw les (als je dat leuk vindt).

Haha ja hoor, verwacht nog niet te veel van mij haha. Maar het is altijd leerzaam om mee te kijken met een ander denk ik :D

Ik ga even kijken naar Americana, lijkt me wel tof.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 08:56

Kom ik weer even ingesukkeld met een vraag.

Zijn er eigenlijk instructeurs die je les geven bitloos/op Bosal? Ik denk dat deze miniem tot zelfs niet bestaan? Alles wat ik zie rijdt met shanks of enkelgebroken. De zoektocht naar een 'natuurlijke' lesgever is enorm enorm moeilijk. :') ik hoop dat jullie mss wat meer weten?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 09:25

Ik heb bij Paulette Zorn een aantal keer met bosal in de les gereden. Voor het beleren van Noura heb ik een andere instructrice, niet specifiek western. Maar dat hoeft ook nog niet.

Fijne foto’s weer Denise. En fijn dat je zo rustig aan weer wat kunt doen met je koele kikker <3

Wat balen Maureen. Wat is de prognose?

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 10:13

Sychess schreef:
Maureen95 schreef:
Ooeeh wat leuk! Dan kom ik wel iets eerder, dan kan ik ook even meekijken met jouw les (als je dat leuk vindt).

Haha ja hoor, verwacht nog niet te veel van mij haha. Maar het is altijd leerzaam om mee te kijken met een ander denk ik :D

Ik ga even kijken naar Americana, lijkt me wel tof.

Verwacht ook niet te veel van mij ook _O-

Daihyo schreef:
Ik heb bij Paulette Zorn een aantal keer met bosal in de les gereden. Voor het beleren van Noura heb ik een andere instructrice, niet specifiek western. Maar dat hoeft ook nog niet.

Fijne foto’s weer Denise. En fijn dat je zo rustig aan weer wat kunt doen met je koele kikker <3

Wat balen Maureen. Wat is de prognose?

Die is er nog niet echt. Wel dat het volledig gaat herstellen dus ik verwacht dat we binnenkort weer aan de slag kunnen.

Sentir schreef:

Zijn er eigenlijk instructeurs die je les geven bitloos/op Bosal? Ik denk dat deze miniem tot zelfs niet bestaan? Alles wat ik zie rijdt met shanks of enkelgebroken. De zoektocht naar een 'natuurlijke' lesgever is enorm enorm moeilijk. :') ik hoop dat jullie mss wat meer weten?

Waar zit jij? Ik denk dat de meeste westerninstructeurs prima les kunnen geven als je met bosal rijdt. Uiteindelijk gaat het om het hele plaatje en rijd je je paard natuurlijk niet alleen met de teugels :D Dus ik denk dat Jamie sowieso bij je past. Maar die komt niet overal gok ik.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-25 12:05

Sentir schreef:

Een goede vriendin van mij rijdt met bosal, wellicht dat ik je naar haar kan doorseinen. Zij doet Horse and Dog Trail. Ook had ze laatst les van die ontdekker van de Bosal dacht ik.

Jamie Verkerk kan daar ook zeker wel wat mee inderdaad.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 12:46

Maureen, Ben van het belgen landje maar kom geregeld over de grens met Nederland.

Hier ken ik instructeurs die je een zware shank aanraden om je paard beter te rijden terwijl de helft met bibberende handjes op hun paarden zit :') vandaar dat mijn zoektocht al langer gaande is om de juiste te vinden.

Zal eens even kijken waar Jamie precies zit, en in hoeverre ik ook kan geraken.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-25 13:04

Jamie komt op locatie. Op de locatie waar ze zelf zit kan ze alleen RanchRiding geven.

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 18:18

Hoi iedereen, mini-update :D Vanochtend weer les gehad bij Ed en ik mocht wéér op een andere: Ruby! Ruby is ook geen lespaard en staat te koop. Ik moest bij haar meer contact houden met de teugels, gevolg: zowaar blaren :') helemaal niet meer gewend op met druk op de teugels te rijden.

De bak zag er heel leuk uit vandaag, er lag van alles en we hebben ook weer allerlei leuke oefeningen gedaan. Hij had in het midden een soort kruis gemaakt met dubbele balken, waardoor je dus vanaf beide kanten diagonaal door 2 balken (door, niet over) kon rijden en 1 van de 4 hoeken had twee tonnen in plaats van balken. Die heb ik meerdere keren diagonaal gereden, soms moest ik aan het einde van de balken stoppen en achteruit en dan weer weg. Daarna heb ik in een cirkel over alle balken gereden.

Verder (even denken) weer in het vierkantje geoefend, met spinnen geoefend (of Ruby heeft een stroeve kant, of ik (no doubt) of wij allebei want rechtsom ging een stuk eenvoudiger dan linksom). En moest haar vooral erg verzameld en nageeflijk rijden (hence de blaartjes op mijn poezelige handjes).

Wat heel leuk was, was dat Christa nog even kwam kijken en toen ik even mocht stappen zei ik hijgend: pffff paardrijden is niet makkelijk! Waarna zij zei: Nou dat zeg je wel, maar niet iedereen kan op Ruby rijden! Volgens mij valt dat nog wel heel erg mee maar goed wel heel leuk om te horen natuurlijk.

Ed had vanochtend bij Achterom lesgegeven en zei nog dat Achterom vond dat ik netjes reed, dus het regende complimentjes vandaag haha.

Maar goed even een hele andere vraag: bij galopperen op de rechterhand doet mijn linkerheup zeer (op elk paard), dat heeft ongetwijfeld met houding te maken maar heeft iemand hier tips of oefeningen voor? Alvast bedankt!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 18:32

Klinkt goed zeg! En wat leuk dat je steeds op paarden mag die te koop staan! Daar leer je veel van!

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 18:52

Wat tof van die complimenten !
Heb je mbt je heup wel eens een fysio om raad gevraagd ?

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 19:02

Ik heb gisteren mijn eerste les sinds bijna 10 jaar niet meer te hebben gereden *\o/* Andere stal gebeld gezien ik niet verwachtte snel terug te horen van enkele andere waar ik sta ingeschreven.
Ik was helemaal voorbereid op spierpijn, maar de pijn die ik bij mijn zitknobbels ervaar had ik niet zo verwacht :') Heb in het verleden misschien twee westernlessen gehad, maar dat is al zo lang geleden dat ik daar niet veel meer over wist :') Heb altijd klassiek dressuur gereden en had verwacht dat het rijden net als fietsen was, dat pak ik zo weer even op, maar dat viel toch echt tegen. Kon mijn balans en ritme tijdens het lichtrijden eerst niet zo snel vinden, nu deed ik dat met klassiek dressuur ook niet veel; voornamelijk doorzitten. Gezien ik voornamelijk Friezen ben gewend en ik op buitenrit echt wel moest lichtrijden om de draf goed door te komen, had ik wel verwacht dat dit makkelijker zou gaan, al helemaal op een Quarter :') Viel een beetje tegen, hahah.
Verder moest ik om mijn onderbeen denken, die waren blijkbaar nogal onrustig, nu verwacht ik dat dit beter zal gaan naar mate ik mijn balans weer vind. Had hier voorheen nooit problemen mee en werd me zelfs verteld dat ik mooi stil zat, dus hopelijk is dat een kwestie van buikspieren weer leren gebruiken.
Lesgeefster gaf aan dat de les prima ging. Ben ik het wel mee eens, ik was niet ontevreden gezien ik ten eerste al tien jaar niet meer op een paard heb gezeten en ten tweede ook nog eens ben overgestapt naar een compleet andere discipline :+ Stemmetje in mijn hoofd vind natuurlijk dat het altijd beter kan, faalangst helpt niet mee _O- Volgende week weer een les, heb er erg veel zin in!
Had op de terug weg in de auto het nog wel even moeilijk, moest weer erg veel aan mijn paard denken, toen hij is overleden is de liefde voor de sport met hem weg gegaan en had ik niet verwacht ooit weer te gaan rijden of uberhaupt weer te denken aan een nieuw paard.
Nog even sparen en dan hopelijk over een aantal maanden die zoektocht te kunnen beginnen, eerst lekker lessen en sparen :)

@Sychess:
Ik heb een aantal jaar terug een hernia gehad en hier zit nog een restant van in mijn onderrug, nu voelde ik gisteren weer een soort kramp in mijn bovenbeen (net onder heup) precies waar het voorheen met hernia naar toe uitschoot, ik verwacht dat het bij mij hierdoor komt. Wil niet zeggen dat je een hernia hebt, maar misschien wel een spier of wervel die knelt waardoor de pijn naar je heup uitschiet? Of misschien dat een been langer is dan de andere en dat dit tijdens het rijden naar boven komt? Fysio laten kijken kan zeker geen kwaad, neem aan dat ze je in ieder geval tips of oefeningen kunnen geven.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:34

Sychess en Evercreek, dat klinken als hele fijne lessen!

@Sychess, steek die complimenten maar in je zak. Heerlijk toch, om te horen dat je het goed doet? Dat heeft een mens ook nodig, de meeste ruiters zijn al zo streng voor zichzelf.

@Evercreek, een geslaagde rentree dus. En je denkt zelfs alweer aan een nieuw paard. Kan me voorstellen dat het ook herinneringen oproept, maar dat is toch niet erg. Afscheid nemen is een heel, heel lang proces. Goed dat de les naar meer smaakt, ondanks de knobbelpijn. Kan me dat ook nog herinneren, ik stapte een flinke tijd terug na 25 jaar pauze weer op. Had spaghettibenen toen ik afstapte :D .

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:31

Wat een rust hier :D

Wat leuk om jouw lesverhalen te lezen Sychess! Ik heb er zelf nu al helemaal zin in vrijdag! Ben benieuwd of het doorgaat over eventueel naar eerder verplaatst wordt ivm de hitte. Ik zal Ed morgen even een appje sturen.

Ik heb gisteren les gehad bij Trudy. Wat een heftige les.... Was erg leuk hoor, daar niet van :D Paard kende alles en was superbraaf, maar ik ben nu echt spierpijn _O- Ik heb denk ik achter elkaar iets van 25 minuten gegaloppeerd, al was het denk ik langer. Was kapot :') Heel veel cirkels en een aantal run downs gereden met stops. Was erg gaaf om weer eens te doen!

Mijn lespuntjes waren vooral dat ik echt moet rijden op mijn zit. Ik ben van mijzelf wat te lief en soms wat onzeker waardoor ik in eerste instantie niet echt aan het rijden was. Na een tijdje ging het echt stukken beter!. Ook had ik als tip meegekregen om meer mijn buitenteugel en buitenbeen te gebruiken om het paard rechter te rijden. Dat voelde eerst erg onnatuurlijk maar ik moet daarin echt omschakelen :)

Korte video van mijn stop die ik gereden heb.

Afbeelding

Evercreek Ik heb het denk ik gemist, maar waar heb jij gelest?