[WN] Een verhaal met een staartje...?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anika

Re: Een verhaal met een staartje...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 09:29

Is dat alleen bij de NSBA betreft valse staart want ik zie het namelijk veel gebruikt worden bij NRHA, AQHA en APHA..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 09:42

Ik heb het over verlamde staarten, de gevallen van 'overduidelijk verboden'. Extensions ed dat zie je idd niet goed. De reden dat ik zeg doe er dan wat aan is omdat ik het wel heel makkelijk vindt om aan de ene kant te zeggen 'oh wat erg en waarom doen ze er niks aan' en vervolgens zelf niet je verantwoordelijkheid te nemen als publiek. De vraag is natuurlijk wat kun je er aan doen, wel ik ben ook geen expert natuurlijk maar ik las in 1 van de eerdere berichten dat iemand geklikt had en dat het met diegene binnen de sport niet zo goed was afgelopen wat natuurlijk betekent dat er wel degelijk actie te ondernemen is, maar ja wie is er zo dapper! Wie snijdt het onderwerp nu eens echt aan bij de vereniging. Om mijn part een werkgroep met zwarte lijst, niet direct juridisch bruikbaar (in de zin dat iemand die erop staat uitgesloten wordt) maar natuurlijk bepaald geen eer om daar op te komen (ik noem maar iets..)

Vervolgens natuurlijk word de eerste reactie (zou ik tenminste posten Haha! ) wat doe ik er dan aan!

Wel, niet zoveel ook omdat ik voor deze topic nog nooit van had gehoord (wat leer ik toch veel van bokt!) Maar aan de reacties te merken is het wel een bekend probleem binnen de paardenwereld in zijn algemeenheid.

Lastig lastig dit soort dingen!!!!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 09:58

er is pas zoiets geweest in de SGW wereld. mede-ruiters en omstanders zien verboden artikelen bij een paard om. ze halen de ringsteward erbij.die ziet dat ze het gauw bij het paard erafhalen. official erbij gehaald door de ringsteward, maar duidelijk heeft het paard ze niet meer om.er word naar gezocht, en men vind ze bij de ruiter in de tas. die beweerd doodleuk, dat ze daar door een ander zijn geplant. het komt voor de rechter, en de ruiter word vrijgesproken!reden; de official heeft het gebruik ervan niet gezien, en de mogelijkheid bestaat dat een ander ze geplant heeft!dus het publiek heeft het gezien, de mede-ruiters en een ringsteward, en er word geen f*** aan gedaan!
en zo gaat het altijd. kijk maar naar power en paint, doping enz..99% is vrijspraak. wat moet je als publiek dan doen?
in de inrij-ring ook; altijd geruk en gepluk, kapotte mondhoeken, opzettelijke wreedheid. mag niet! en er word nix aangedaan. zet daar iemand van de jury neer, of een ringsteward.de mensen die menen hun paard ff gauw een lesje te leren, mogen gelijk naar huis...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 10:26

Die regels bestaan allemeaal al, op papier is het goed in orde. Maar niemand wil zijn vingers er aan branden om het ook daadwerkelijk uit te voeren.
Niet voor niets is de WRAN blij met de KNHS omdat men nu van hun expertise gebruik kan maken om bijv dopingkontroles te gaan houden. Dan wordt het door iemand 'van buiten' gedaan en niet door iemand binnen het 'eigen' wereldje !!

Je kunt zoiets niet aan het publiek overlaten. Ik denk niet dat ruiters het gaan waarderen als iedereen aan de staart van een startend paard gaan zitten om te kijken of daar nog een normale funktie te zien is.
Wél is dit heel makkelijk door de doorman en/of een aanwezige hulp te kontroleren, alleen is dit weer iemand 'uit het wereldje' en die kijkt wel uit om die funktie te gaan uitvoeren.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 15:21

anika schreef:
Is dat alleen bij de NSBA betreft valse staart want ik zie het namelijk veel gebruikt worden bij NRHA, AQHA en APHA..

Rob-H schrijft: het enige wat is toegestaan bij de NSBA zijn extensions.

Dat mag ook gewoon bij de NRHA, AQHA en APHA.

Wat weer niet mag is een extra zware extension.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 15:48

en wie bepaald die grens?

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 19:48

spicegirl schreef:
en wie bepaald die grens?

c. The designated judge or equip-
ment steward shall determine if the
tail meets the criteria or if the at-
tachment is excessive. Their deci-
sion will be final.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 19:53

das duidelijk wie het bepaald. maar als deelnemer tast je in het duister... de een kan de staart goedkeuren, de ander niet.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 07:43

Je moet jezelf natuurlijk ook wel informeren en zorgen dat je op de hoogte bent van de regels. Daar is het rulebook voor.
En als je het niet eens bent met de jury kun je altijd dit formulier opsturen.
http://www.aqha.com/showing/judges/JudgesEval.pdf

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 10:14

ja maar achteraf kan een jury toch geen oordeel meer vellen over een fake-tail of te dikke extensions?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 10:31

spicegirl schreef:
das duidelijk wie het bepaald. maar als deelnemer tast je in het duister... de een kan de staart goedkeuren, de ander niet.

Als je niets met de staart doet, dan zal elke jury dit gewoon goedkeuren neem ik aan?
Als je wel iets met die staart doet, dan boeit het me weinig dat die mensen in het duister tasten Tong uitsteken

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 11:02

ik heb t over extensions of een nepstaart, niet verlammen.ik kan me voorstellen, dat als je b.v. een appaloosa hebt, die niet zo dik van staart zijn, om t netjes te zeggen, en je hangt er extensions in om t nog wat te doen lijken. en de jury zegt het is te dik...je moet wel weten wat mag en wat niet. als de een het goedkeurt, en de ander niet, moet je dan maar 2 staarten mee gaan nemen?dat bedoel ik...

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 16:19

Dan gebruik je ze toch gewoon niet? Het exterieur van je paard veranderd er niet van en zijn gangen ook niet.
Nergens in een rulebook wordt verwezen dat het paard beoordeeeld wordt op de dikte van de staart
Het is dus puur cosmetisch.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 16:20

Hangt er vanaf hoeveel de staart weegt he Rom. Clown

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 16:22

troi schreef:
Ik heb het over verlamde staarten, de gevallen van 'overduidelijk verboden'.

Vertel me eens precies hoe je vanaf de tribune het verschil kunt tussen geknoei met de staart of een natuurlijke houding van het paard.
En hoe kun je dan precies vanaf de tribune bepalen of dit door een operatie is gebeurd of via een injectie of wat dan ook?

Een maatregel kun je alleen handhaven op feiten en niet op een vermoeden

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 16:35

Romkabouter schreef:
Dan gebruik je ze toch gewoon niet? Het exterieur van je paard veranderd er niet van en zijn gangen ook niet.
Nergens in een rulebook wordt verwezen dat het paard beoordeeeld wordt op de dikte van de staart
Het is dus puur cosmetisch.

Niet alleen cosmetisch, het kan de gangen van de achterhand ook enigszins verbloemen.

Maar als jij in een klasse zit met alleen maar nepstaarten dan val je wel weer op als je het niet hebt.
Wat mij betreft mogen ze het gisteren nog afschaffen, want als je erover nadenkt is het natuurlijk gewoon belachelijk.
Net als de hoeveelheden zilver op zadels en hoofdstellen....
Maar da's weer een ander verhaal Knipoog

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 08:48

storrum schreef:
Wat mij betreft mogen ze het gisteren nog afschaffen, want als je erover nadenkt is het natuurlijk gewoon belachelijk.

Ik vind het helemaal niet belachelijk. Net zo min vind ik het belachelijk als mensen staartjes in de manen doen of zilver op hun zadel zetten. Of een mooie outfit aandoen om in te rijden.

Dat heet show.

knuffelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:14

Nou Toekie ik heb net ook zitten kijken maar idd je hebt gelijk hoor net als het paard van shawn flarida die hangt ook slap ze worden idd gedeeltelijk verdooft want de jury ziet staart beweging als protest al zitten er een zooi vliegen op het paard die het met de staart probeert weg te jagen dan is dat volgens de jury protest v/h paard tijdens de run.

Het is zelfs zo dat als je het bovenste deel v/d staartwortel verdoofd ze op de daar voor liggen de spier partij ook helemaal niks voelen dus kunne ze dieper zakken en langer doorglijden omdat ze geen pijn voelen let maar eens op video opnamens waarin de staart niet verdooft is en waarin wel dan zie je overduidelijk verschillen maar de meeste mensen willen die niet zien ze willen alleen maar mooie stops zien maar de manier waarop die (stops) worden neergezet schijnt niemand te intereseren al steken ze een hete peper in de kont v/h knol als hij maar mooi stopt of spint of wat dan ook ja zelfs in de pleasure en hunter onderdelen worden de staarten gedeeltelijk verdoofd en dat schijnt heel erg normaal te zijn in de usa.

Tuurlijk zijn er ook paarden met van nature weinig tot geen vertoon van staart activiteit maar daar zijn er niet zo veel van, het merendeel van alle paarden rassen ter wereld hebben allemaal staartactie en dat hoort er ook bij want juist door die staartactie kun jij zien of je zadel goed ligt of niet en nog veel meer redenen God heeft ze niet voor niks een zwiepende staart mee gegeven anders had Hij wel staartloze paarden geformeerd.

Het zelfde geld voor nepstaarten, oke het is idd geen gezicht als een paard zonder staart binnen komt helemaal waar, Just a Tad Rad is er ook 1 zonder staart alleen dat was een fout v/d groomdie hem toen der tijd klaarmaakte voor transport over zee per vliegtuig Karin had toen uitdrukkelijk gezegt de staart niet strak in te zwachtelen en wat doet de groom?! niet luisteren en toch strak in zwachtelen met gevolg dat Tadje zijn staart tijdens de reis naar NL al definitief kwijt was de rest v/d staartwortel kreeg te veels te weinig bloed toevoer en eenmaal op NL bodem bleek het al telaat te zijn.

Dat er nepstaarten zijn ja gelukkig wel want Tadje was er mee gered die kan weer fijn vliegen verjagen als hij lekker op het land staat en daar zijn die dingen uitstekend voor geschikt.

Maar paarden die al een mooie staart van zichzelf hebben en daar nog extra bij ingedaan moet worden sorry dat gaat mij ook te ver en idd om achterbeen actie te verbloemen die van mij heeft ook niet veel staart maar om daar nou extra bij in te gaan hangen nou nee daar bedank ik voor.

In de usa is tailblocking een helaas nog steeds te veel voorkomend geval en dat zou idd echt streng verboden moeten worden wat dat aangaat kunnen ze daar hier nog wat leren over hoe het wel en niet moet.

Teveel zilver op je zadel en/of hoofdstel kan ontzettend mooi zijn en het paard heeft er geen pijn van alleen iets meer gewicht maar verders nee daar heb ik nou niet echt een probleem mee hoor ik vind het wel mooi staan ik wil zelf ook nog een mooi showzadel met zilver beslag aanschaffen kost wel weer geld maar dan heb je ook wel wat moois.

knuffelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:29

Ik heb net een aantal reiners zitten bekijken op youtube en het is schandalig een hele hoop van hen doen allemaal aan tailblocking o.a Dell Hendriks, Tim McQuay, Tom McCutcheon, Ruben van Dorp, Walten Berry, Shawn Flarida, Mike Mclntire, Todd Crawford, Todd Bergen, Craig Schmersal en nog veel meer en nu heb ik net met een kennis in de US gesproken het is daar een super heet hangijzer want tailblocking is bij de AQHA ten strenste verboden maar ze kunnen er niks tegen doen of willen er niks tegen doen want juist deze gasten brengen geld in het laadje en zo is het beroemde balletje weer rond.

Veel van deze paarden lijden er ontzettend onder want een dag na de show als de verdoving is uitgewerkt krijgen zij nog eens een keer de pijn te verduren maar de eigenaren gaan rustig door met het mishandelen van deze dieren ze draaien zich gewoon om.

De AQHA heeft al diverse malen gewaarschuwd maar daar hebben deze bekende heren gewoon SCHIJT aan en gaan door met hun wandadige praktijken omdat iedereen weet dat de pijngrens vanuit het heiligbeen word opgeheven en dus verdoofd is kunnen de paarden langer, harder en dieper spinnen en glijden en een leek ziet het niet en dus koopt die voor onterecht veel geld een veulen van een bepaalde in hun oog goed zijn de hengst en hopen dan ook zo hoog te komen maar er word niet bij verteld dat die super hengst de Sire van hun veulen eigenlijk normaal gesproken niet zo goed zou presteren als hun staart niet verdoofd is want dan gaan de scores in eens rap omlaag.

Graig Johnson is 1 van de weiningen die zijn paarden NIET aan tailblocking laat ondergaan hij vind dat onterecht en weerzin wekkend.
Zo zie je maar weer dat grote namen uit de US infeite maar hele kleinen mannekes zijn die zonder verdovingsmiddelen helemaal geen knip voor de neus waard zijn.

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 13:27

knuffelkont schreef:
Tuurlijk zijn er ook paarden met van nature weinig tot geen vertoon van staart activiteit maar daar zijn er niet zo veel van.

Toevallig heb ik een filmpje, gemaakt tijdens een les van mij en mijn paard..ik zou me niet op een wedstrijd durven vertonen nu... Paardlief beweegt zijn staart dus de hele tijd niet... Verward Die hangt gewoon de hele tijd gewoon recht naar beneden. Hij heeft een lage staartimplant...

Sorry, geen idee hoe ik dat filmpje hier neer moet zetten...

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 10:05

op youtube zetten dan kan je een link plaatsen Knipoog

DYC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 15:03

Misschien is het beter om de regel dat het bewegen van de staart punt aftrek teweeg brengt af te schaffen, wordt het inspuiten van de staart om die reden al meteen niet meer interessant. En DA's die dat wel doen bestraffen en dat geldt natuurlijk ook voor de ruiters en eigenaars, en misschien moet de AQHA een keer echt optreden en niet schijnheilig zeggen dat je wat doet, maar uiteindelijke de heren de hand boven het hoofd houdt omdat velen binnen de AQHA zakelijke contacten heeft met desbetreffende heren.

tusse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:41

knuffelkont schreef:
Ik heb net een aantal reiners zitten bekijken op youtube en het is schandalig een hele hoop van hen doen allemaal aan tailblocking o.a Dell Hendriks, Tim McQuay, Tom McCutcheon, Ruben van Dorp, Walten Berry, Shawn Flarida, Mike Mclntire, Todd Crawford, Todd Bergen, Craig Schmersal en nog veel meer en nu heb ik net met een kennis in de US gesproken het is daar een super heet hangijzer want tailblocking is bij de AQHA ten strenste verboden maar ze kunnen er niks tegen doen of willen er niks tegen doen want juist deze gasten brengen geld in het laadje en zo is het beroemde balletje weer rond.

Veel van deze paarden lijden er ontzettend onder want een dag na de show als de verdoving is uitgewerkt krijgen zij nog eens een keer de pijn te verduren maar de eigenaren gaan rustig door met het mishandelen van deze dieren ze draaien zich gewoon om.

De AQHA heeft al diverse malen gewaarschuwd maar daar hebben deze bekende heren gewoon SCHIJT aan en gaan door met hun wandadige praktijken omdat iedereen weet dat de pijngrens vanuit het heiligbeen word opgeheven en dus verdoofd is kunnen de paarden langer, harder en dieper spinnen en glijden en een leek ziet het niet en dus koopt die voor onterecht veel geld een veulen van een bepaalde in hun oog goed zijn de hengst en hopen dan ook zo hoog te komen maar er word niet bij verteld dat die super hengst de Sire van hun veulen eigenlijk normaal gesproken niet zo goed zou presteren als hun staart niet verdoofd is want dan gaan de scores in eens rap omlaag.

Graig Johnson is 1 van de weiningen die zijn paarden NIET aan tailblocking laat ondergaan hij vind dat onterecht en weerzin wekkend.
Zo zie je maar weer dat grote namen uit de US infeite maar hele kleinen mannekes zijn die zonder verdovingsmiddelen helemaal geen knip voor de neus waard zijn.

Ahaaa... meneer Walten Berry.... Slapen

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 11:24

(Dick) Waltenberry is fotograaf (onder meer officieel fotograaf voor de NRHA Derby en Futurities), geen ruiter Knipoog

tusse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 23:56

gera schreef:
(Dick) Waltenberry is fotograaf (onder meer officieel fotograaf voor de NRHA Derby en Futurities), geen ruiter Knipoog

Dat bedoel ik Gera...... Afgod