Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Djilan schreef:anneliesdj schreef:Ben wel met je eens dat het soort werk wat het paard doet totaal verschillend is en idd, een enduracepaard moet het alleen maar van zijn uithoudingsvermogen hebben maar bij bv een dressuurpaard spelen veel dingen een rol, waaronder conditie.
Je hebt gelijk dat het soort prestatie heel anders is maar een goed getraind dressuurpaard heeft een conditie die vergelijkbaar is met dat van een endurancepaard. Wat niet wil zeggen dat ze elkaars werk kunnen doen want een endurance paard wordt getraind voor een duursport terwijl een dressuur of springpaard even kort moet pieken.
Een endurancepaard geen conditie nodig?
Fijn om te weten, hoef ik voortaan niet meer te trainen
Het is dat je jezelf tegenspreekt en later zegt dat een endurancepaard ook conditie heeft...
griebels schreef:Ja daarom weet ik niet zo goed of ik er blij mee moet zijn. Wel is het zo dat hij niet warm is, geen hoge HS of andere rare dingen en hij blijft gewoon doorlopen zonder moe te worden.
Zou het dan kunnen dat hij het niet zo snel warm krijgt?
anneliesdj schreef:Met uithoudingsvermogen bedoel ik ook conditie, een dressuurpaard heeft meer nodig dan alleen conditie.
Voor een dressuurpaard vergt het echt wel conditie om aan het eind van de proef nog een mooie draf te kunnen laten zien.
@ Griebels; als jij een M1 getraind paard hebt wat geen kwartier kan draven kan hij ook geen proef lopen.
Een goed getraind dressuurpaard kan ook makkelijk een uur lang draven aan een lang teugeltje, hij heeft waarschijnlijk wel de volgende dag spierpijn omdat hij het niet gewend is maar de conditie is er wel. Voor een endurancepaard geldt dat hij waarschijnlijk ook flinke spierpijn zal hebben als hij een half uur dressuuroefeningen moet doen.
Overigens ging het er in het begin om dat het scheren bij beide paarden hetzelfde doel heeft en niet dat dressuur en endurance vergelijkbaar zou zijn.

Lenneke_ schreef:Dus als ik met een dikke winterjas aan ga sporten ga ik sneller zweten en heb ik dus ineens een beter conditie

anneliesdj schreef:Overigens vraag ik me af watvoor dressuurtraining jij doet, dat een endurancepaard een dressuurmatige basis moet hebben kan ik me voorstellen maar in praktijk zie je toch vaak paarden aan een lang teugeltje in een stevig drafje voorbij komen, waar is dan die aanleuning waar je 't over had? Bestaat jouw dressuurmatige training alleen uit rechtrichten, aanleuning en goed ruggebruik of doe je ook dingen als verzameling, travers ed? Zo ja, waarom?
In de trainingen en wedstrijden loopt mijn paard aan een losse teugel, maar je ziet dat hij wel heeft geleerd om in balans te lopen. En... als het terrein lastig wordt ofzo, dan kan ik hem heel gemakkelijk even bij me pakken en wat meer verzameld laten lopen.

griebels schreef:En toch is het zo dat dat M1 paard een goede conditie heeft (voor een paard dan) en het niet vol kan houden. En zo zijn er meerdere dressuurpaarden die niet mee kunnen als ik dat bijv ga doen.
Ik doe niet alleen dressuurtraining maar rijd ook sgw en daarvoor ga regelmatig naar buiten om een half uur stevig te galopperen. Wat erin resulteert dat ik op sgw na de proef, springparcours en cross een paard heb wat nog graag 2 of 3 keer door de cross wil 
griebels schreef:Ik ben vooral bezig met de basis als het om dressuurgaat, en daar hoort verzameling, schakelen, overgangen, zijgangen etc allemaal bij. Dit omdat hij flegmatiek moet blijven, en sterk in zijn achterhand moet zijn...
griebels schreef:Je hebt verschillende soorten training binnen de endurance. Als ik LSD doe, gaat hij dus wel aan de aanleuning etc...
Als ik interval doe, of een snel rondje heeft hij vrijheid...
Op wedstrijden pak ik stukken met aanleuning en stukken met een lang teugeltje.
, in dat geval heb ik wel wat druk op de teugels, maar werk ik er wel altijd naartoe die zo snel mogelijk weer eraf te kunnen halen. Want als iets een draver opfokt dan is het constante teugeldruk.
Heeft ook wel even geduurd voor hij in de bak netjes met aanleuning kon lopen, zonder te gaan drammen of achter de teugel te gaan lopen. Teugels los geeft altijd wel rust.
griebels schreef:Teugels los geeft indd altijd wel rust in zijn kop, maar dan gaat wel het tempo in zeer korte tijd in een zeer rap tempo veranderen, en dat willen we niet
De 1e endurancewedstrijd heb ik 3 uur aan de teugels gehangen, vreselijk. Maar de 2e of 3e keer had hij het knopje gevonden en schakelde hij om op de dieselstand.

Dan wens ik je 16 maart (oehhhh das al heel dichtbij!) heel erg veel plezier en succes!