[WN] teleurgesteld in ranch op Texel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

india

Re: teleurgesteld in ranch op Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 10:22

misschien ben ik erg blond maar wat is een olws veulen?

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 10:26

ik weet er het fijne niet van maar kortgezegd is dat een geheel wit veulen wat geen ( ? ) overlevingskans heeft omdat het darmgestel niet of niet goed functioneert....

hmm ik zal eens even op google kijken voor een fatsoenlijke uitleg Clown

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 10:27

Overo Lethal White Syndrome, een gendefect waarbij, wanneer je twee dragende ouders op elkaar zet, je 25% kans hebt op een veulen wat niet levensvatbaar is... Dragers hebben nergens last van en er kan op getest worden, dus het is niet nodig om het risico te nemen, heeft ook geen toegevoegde waarde, de kans op een bont veulen wordt niet groter als bij fokken met 1 drager en 1 niet drager. Check mijn site maar even: http://www.olws.nl

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 10:28

Het Overo Lethal White Syndrome (OLW-syndroom of OLWS) houdt in dat het laatste deel van de darmen, dat in verbinding staat met de anus. de zenuwbanen niet goed zijn ontwikkeld. Daardoor is sprake van een verlamming van de darmen. Het gevolg is dat de peristaltiek, welke zorgt voor het doorvoeren van de inhoud door de darmen, ontbreekt. Het veulen lijkt normaal bij de geboorte, maar begint meestal binnen twaalf uur koliekverschijnselen te vertonen als gevolg van het niet goed ontwikkelde darmstelsel. Omdat OLWS altijd dodelijk is, worden Overo Lethal White veulens meestal meteen geëuthanaseerd.

...ow er staat al een uitleg inmiddels...nou ja nog eens Knipoog

sugarjoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 10:36

kekaro schreef:
hadden ze bewust een olws veulen gefokt ????????
dat vind ik....ahum...heel apart, zeg maar!

inderdaad HEEL APART en als je dan de reactie leest die ze zelf geschreven had op het commentaar wat ze kreeg op het fokken van dat veulen, dan snap je dus gelijk dat die mensen weinig verstand hebben want als je een merrie en een veulentje dit bewust aandoet dan heb je toch geen gevoel in je donder, dan denk je dus alleen maar in euro's
Door andere werd het woord BROODFOKKER genoemd dat is dus de juiste benaming
Laatst bijgewerkt door sugarjoke op 19-09-07 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 10:43

Persoonlijk had ik gewoon meteen de auto gepakt, trailer erachter gegooid en die kant op gegegaan gewapend met de mail waarin staat dat jij je paard op kan komen halen, incl. alle andere mailwisselingen die je inmiddels met hen gehad hebt.

Wat betreft die kosten waarvan zij vinden dat jij er voor op moet draaien. Dat zou ik laten voor wat het is. Als zij denken dat ze in hun recht staan om ook nog eens geld te eisen voor dit hele akkefietje, kunnen ze het denken voortaan beter aan iemand anders overlaten. Laat HEN er maar een zaak van maken. Als ze ook maar een klein beetje verstand hebben (en daar ga ik toch aan twijfelen als ik alle reacties zo eens lees), dan begrijpen zij ook wel dat ze geen poot hebben om op te staan.

Ik ben toevallig afgelopen vrijdag met mijn werk op Texel geweest, had het verhaal nog niet eerder gelezen, maar ben ook niet in de buurt van de betreffende ranch geweest.

Ik weet ook om welke ranch het gaat. Geloof dat het iets met adelaartjes te maken heeft! Zit ik goed? Ik heb al heel veel slechte verhalen gehoord over deze ranch.

Mensen, boycot deze paardonvriendelijke (en mensonvriendelijk kunnen we er inmiddels ook bijzetten) mensen!

Ik hoop dat dit snel opgelost is, ik wens je heel veel succes en zal dit topic in de gaten houden.

sugarjoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 10:47

Chavalli schreef:
M'n paard staat nog op de ranch, ik heb een mail van ze gekregen, waarin ze me voor allerlei kosten willen laten opdraaien. ik weet nu dat ik juridisch sterk sta en de meeste kosten niet hoef te betalen. Verder kan ik er hier weinig over zeggen, want er wordt mee gelezen door de tegenpartij. ik hoop m'n paard zo snel mogelijk thuis te hebben. ik dacht trouwens dat de mensen op Texel elkaar een hand boven het hoofd zouden houden, maar ik krijg ontzettend veel mails van mensen op Texel die me van alle kanten hun hulp aanbieden. Dit zegt toch denk ik wel wat over de ranch. In ieder geval ben ik heel blij met alle hulp en steun.

goed dat er door ze meegelezen wordt dan zien ze ook dat jij als "overkanter " alle hulp aangeboden krijgt van Texelaars die helemaal klaar met ze zijn

sterkte en je weet het ik heb een hulpteam paraat als het nodig is !!!

sugarjoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 10:56

XoNo schreef:
Persoonlijk had ik gewoon meteen de auto gepakt, trailer erachter gegooid en die kant op gegegaan gewapend met de mail waarin staat dat jij je paard op kan komen halen, incl. alle andere mailwisselingen die je inmiddels met hen gehad hebt.

Wat betreft die kosten waarvan zij vinden dat jij er voor op moet draaien. Dat zou ik laten voor wat het is. Als zij denken dat ze in hun recht staan om ook nog eens geld te eisen voor dit hele akkefietje, kunnen ze het denken voortaan beter aan iemand anders overlaten. Laat HEN er maar een zaak van maken. Als ze ook maar een klein beetje verstand hebben (en daar ga ik toch aan twijfelen als ik alle reacties zo eens lees), dan begrijpen zij ook wel dat ze geen poot hebben om op te staan.

Ik ben toevallig afgelopen vrijdag met mijn werk op Texel geweest, had het verhaal nog niet eerder gelezen, maar ben ook niet in de buurt van de betreffende ranch geweest.

Ik weet ook om welke ranch het gaat. Geloof dat het iets met adelaartjes te maken heeft! Zit ik goed? Ik heb al heel veel slechte verhalen gehoord over deze ranch.

Mensen, boycot deze paardonvriendelijke (en mensonvriendelijk kunnen we er inmiddels ook bijzetten) mensen!

Ik hoop dat dit snel opgelost is, ik wens je heel veel succes en zal dit topic in de gaten houden.

Idd een adelaar

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 10:59

meid,haal je paard op!!!
de rest komt later wel.
er izjn genoeg spulletjes voor exceem maar dit is ook geen leven voor het dier van hort naar her gesleept worden.

gr gemma

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 11:47

Hier dan ook eens een goed verhaal over de desbetreffende ranch.
Mijn paard heeft vanaf hij 5 maanden was totdat hij 4,5 jaar was op deze ranch gestaan. Ik heb nooit een enkel probleem gehad. Mijn paard heeft er altijd perfect uitgezien en is uitgegroeid tot superbraaf en sociaal paard.
Mocht er ooit eens iets zijn, is dat altijd perfect opgelost.

Oke een owls veulen fokken zou misschien ook mijn keuze niet zijn geweest. Maar ik lees dat iedereen alleen maar slechte verhalen gehoord heeft.
Ik ben ong. 2 jaar geleden op de andere ranch op Texel geweest, wat ik daar toen gezien heb, ben ik me rot van geschrokken. En zo zijn er over elke manege/ranch goede en slechte verhalen.

Ik weet wel dat als ik ooit weer een veulen heb dat ik hem zonder twijfel weer daarheen doe.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 11:51

Robyn schreef:
Hier dan ook eens een goed verhaal over de desbetreffende ranch.
Mijn paard heeft vanaf hij 5 maanden was totdat hij 4,5 jaar was op deze ranch gestaan. Ik heb nooit een enkel probleem gehad. Mijn paard heeft er altijd perfect uitgezien en is uitgegroeid tot superbraaf en sociaal paard.
Mocht er ooit eens iets zijn, is dat altijd perfect opgelost.

Oke een owls veulen fokken zou misschien ook mijn keuze niet zijn geweest. Maar ik lees dat iedereen alleen maar slechte verhalen gehoord heeft.
Ik ben ong. 2 jaar geleden op de andere ranch op Texel geweest, wat ik daar toen gezien heb, ben ik me rot van geschrokken. En zo zijn er over elke manege/ranch goede en slechte verhalen.

Ik weet wel dat als ik ooit weer een veulen heb dat ik hem zonder twijfel weer daarheen doe.

Maar jouw paard staat op een andere stal dan waar de ts het over heeft Knipoog (tenminste, neem ik aan als ik zo in je profiel kijk Lachen )

Ts, ik woon ook op Texel en heb ook erg veel verhalen over de desbetreffende stal gehoord. Zelf heb ik er geen ervaring mee. Maar doe wat het beste is voor je paard. Hebben zij zich niet aan de afspraken gehouden haal hem dan terug, daarna kan je altijd nog verder zoeken naar een oplossing voor waar hij heen gaat Lachen

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 11:57

Volgens mij is er maar een stal met een 'adelaar' (zoals hierboven verteld wordt) op Texel. Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 12:03

Gezien de hoeveelheid paarden die daar staat zal het ook niet 100% slecht zijn.
Maar je zult het maar net niet treffen.
Toen ik op zoek was naar opfokmogelijkheden werd mij deze stal van diverse kanten én uit 1e hand iig niet aanbevolen.
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 19-09-07 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 12:05

voor de veulens is het daar volgens mij hartstikke goed !
ze hebben mooi weiland erg natuurlijk allemaal !
mooie stallen etc.

ik heb ook heel veel goede verhalen gehoord over deze ranch, alleen wat betreft het fokken van dat veulentje daar valt me b*k van open...vind dat niet normaal.
en dit verhaal vind ik ook niet normaal

de andere ranch op texel heb ik ook al veel goede verhalen over gehoord en ook mindere ervaringen, dat houd je inderdaad toch wel Lachen

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 12:10

Dat kan natuurlijk, maar dat kan overal. (ik heb het op andere stallen ook wel eens niet getroffen) En het komt nu op mij over dat er alleen maar slechte ervaringen zijn, terwijl ik weet dat een hele hoop mensen zijn die hun paard daar in volle tevredenheid hebben staan.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 12:16

Even off-topic; waaromzou iemand bewust een olws veulen fokken? Wat dachten ze daar mee te winnen? Verward
Tuurlijk kan een stal niet 100 % slecht zijn, dan zouden ze al heel erg snel op houden met bestaan. Knipoog Verder ben ik eigenlijk wel benieuwd naar hun kant van het verhaal, waarom ze zo gehandelt hebben

AprilRain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 12:23

Juut schreef:
Even off-topic; waaromzou iemand bewust een olws veulen fokken? Wat dachten ze daar mee te winnen? Verward
Tuurlijk kan een stal niet 100 % slecht zijn, dan zouden ze al heel erg snel op houden met bestaan. Knipoog Verder ben ik eigenlijk wel benieuwd naar hun kant van het verhaal, waarom ze zo gehandelt hebben

waarom? omdat er toch de kans bestond om een gezond veulen ter wereld te brengen en ze dus een paar duizenden euro's eraan zouden kunnen verdienen.
en die kans gingen ze niet uit de weg Boos!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 13:42

Dan nog hoef je geen twee dragers op elkaar te zetten.
Bij twee dragers heb je 50% kans op een bonte, 25% kans op een SPB (veulen zonder vlekken) en 25% kans op een LW-veulen.. een dóód veulen dus.
Zet je in plaats van die dragende ouder er bijv. een Quarter op die het niet draagt, dan heb je nog stééds 50% kans op dat bonte veulen, maar nu 50% kans op een effen veulen en géén kans (niet wat OLWS betreft in ieder geval) kans op een dood veulen.
Ergo.. zelfs uit economische overwegingen is het stom om twee dragers op elkaar te zetten, omdat je het riskeert dat je merrie voor jan doedel drachtig is geweest en het niks oplevert... een effen veulen levert altijd nog meer op dan een dood veulen...

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 13:51

Ik heb ook wel eens gehad dat een paard dat van mij was maar ergens anders stond bijna was verkocht. Dat kan gebeuren als je heel veel paarden hebt lopen en niet precies van elk paard uit je hoofd weet hoe het zit.
Het gaat erom hoe ze er dan verder mee omgaan. Als de fout ontdekt wordt, moeten ze dat eerlijk toegeven, excuses aanbieden en de boel rechttrekken. Zoals de TS al zei: misschien was het nieuwe adres nog niet eens zo gek. Ze wilde wel overwegen om het paard daar te laten. Zo had de boel toch netjes afgehandeld kunnen worden? Het is de houding van de ranch die kwaad bloed zet, niet de fout op zich.
Laatst bijgewerkt door LindyH op 19-09-07 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 14:00

Idd.. zo is't meestal.. 't gaat er niet om dát er iets fout gaat, dat kan nou eenmaal gebeuren, maar om hoe je dat herstelt/oplost/er mee om gaat... Dáár win of verlies je je klanten ook mee, niet met de fout an sich...

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 14:01

Mijn eerste kennismaking met de ranch was gewoon gezellig, aardige mensen, leuke paarden.

Nadat er bekend werd dat er een OLWS veulen was geboren, was mijn eerste reaktie: God, wat erg Huilen , toen na enkele weken mij duidelijk bleek dat de ouders NIET getest waren terwijl men wist dat de kans groot was op een OLWS veulen, maar "het kleurtje is zo mooi" heb ik gevraagd via de mail waarom zo'n hoop ellende voor moeder en veulen?

Het antwoord was: Dat kan je toch aan de buitenkant niet zien dat ze drager zijn Verdrietig
Terwijl een simpele test zo veel verdriet had kunnen voorkomen, maar ja, dat zal wel te duur geweest zijn.. Ik heb deze "Fokkers" veel wijsheid toegewenst en heb alle kontakten verbroken.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 14:02

OLWS test te duur!!?? Als dat te duur is, doe dan ráp al je paarden maar weg... Test kost ongeveer €50,-

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 14:08

Francis schreef:
OLWS test te duur!!?? Als dat te duur is, doe dan ráp al je paarden maar weg... Test kost ongeveer €50,-

Ja, Francis, ik weet het, het is te triest voor woorden dat je voor 2 x € 50,00 je naam te grabbel gooit Hamer , maar dat antwoord kreeg ik...

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 14:12

Preices: DAT is de vraag: van wie was het paard toen die lui hem doorverkochten? Als je ham niet hasd verkocht, maar alleen in brukleen gegeven of zo, dan ben je nog steeds de eigenraar en dan is dit diefstal. En daarmee kun je naar de politie. Maar als je hem had verkocht, wel onder voorwaarden, dan heb je niets meer te zeggen, dan is het contractbreuk en dat levert je minder op. Je hebt er geen schade door, dus heb je daa rweiing aan. Dus nu gaat het erom, wat er üprcies in dat contract staat, dat je ze hebt laten ondertekenen. Als he tdaar niet duidelijk in staat, dan gaan de feiten een rol spelen.
Je sterke punten: je hebt de papieren nog.
Je zwakke, eventueel: je hebt waarschijnlijk nooit stalling betaald, DA, hoefsmid en zo. En daarmee zouden ze kunnen aanvoeren dat ze de iegenaren waren. Ga naar een advocaat, die kan je verder helpen. Als die va nmening is, dat het diefstal is, dan kun je zelf misschien met een kort gediong je paard terug eisen. Alleen heb je hem dan zelf weer thuis, natuurlijk. He tbeste zou zijn, als je zelf bij die mensen kon gaan kijken, hoe het ermee gaat. En dat adres kun je misschien met behulp van een advocaat (die een brief schrijft op zijn briefpapier, met een dreiging van aanklcht wegens diefstal of zo) er wel uitkrijgen.
En wat ik ook zou doen: het stamboek op d ehoogte stellen ,dat da tpaard gestolen is. als die mensen nu proberen er papieren bij te krijgen, dan kun je misschien via het stamboek meer te weten komen. In elk geval kun je ze informeren, dat d epapieren niet weg zijn, maar dat jji ze hebt en dat ze geen kopie mogen uitgeven.
Sterkte!

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 14:13

Oeps, he tmeetse van wat ik zei was dus achterhaald. Ik zie nu pas, dat er meer dan 1 pagina is. Sorry.