[WN] wat mankeert er aan mijn paarden..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: wat mankeert er aan mijn paarden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 19:30

Volgens mij schreef Halloway ook al dat het vnl cuttingbloedlijnen zijn? Ik weet niet of daar veel vraag naar is.

En sja, dat andere paarden ook voor die prijs te koop staan wil misschien niet altijd zeggen dat ze daadwerkelijk voor die prijs verkocht worden ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 20:15

En er staat ook nooit bij hoeláng die al te koop staan Haha!

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 20:30

Voor elk paard is een koper zegt men in de paardenhandel altijd.
Ongetwijfeld is die er voor jouw mooie en goed gefokte paardjes ook......hij/zij moet ze alleen nog vinden.
Mij interressseert het geen biet waar het dier vandaan komt.
Wat ik belangrijk vind;
1 Spreekt het dier me aan,qua type,beweging en karakter.
Is hij/zij gezond en heeft hij een goede start gehad.
2 is de pedigree overeenkomstig met wat ik in de toekomst
met het dier wil gaan doen.
3 De prijs = is die imo overeenkomstig met wat ik verwacht te kopen. En dat is voor interpretatie vatbaar.
Wat is een paard waard? Zijn gewicht in kg's en de rest zijn dromen en toekomst verwachtingen.
Ik vind dat je niet te duur bent. Heb zelf een soortgelijk gefokt dier staan,buckskin hengst,en die gaat voor het dubbele niet weg(staat ook niet te koop) Alhoewel er wel veel geld voor geboden is.
Succes met de verkoop! De zomer is nog lang!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 20:43

Even off topic: wat een ontzettend leuk katje Ja

rina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 21:56

@en ook off-topic, ja he Haha! Het is nu al een echte slijmbal aan het worden, die je met gemak om de vinger wikkeld (zit nu voor me op het buro en poetst zich omdat hij net eten heeft gehad Vingers aflikken en vreten als een grote he Haha! )

Ontopic: nog steeds thanks for the input ed.

@Cer ja het zijn eigenlijk complete cuttinglijnen, maar een goede cutter kan ook een goede reiner worden. Hoeveel Smart Little Lena vind je niet in reiningpaarden. Voor mij lopen deze 2 lijnen (cutting en reining) in elkaar over. Maare grin je wilt niet weten wat hier gebeurt als de honden een keer op de wei rondlopen..... "me has the best seat of the house" hoor echt waar Cool Haha! Het veulen van dit jaar (en dus halfbroer van de jaarling) doet het al op de katten. Ja je moet jong beginnen he Clown

@Ahintofte meer fokkers?? begin het idee te krijgen dat er een hoop mee ophouden, tenminste in Duitsland.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 12:38

Er is niks mis met je paarden hoor Rina.
Maar ik ben bang dat het niet zo makkelijk is omdat je gewoon niet de op dit moment “hippe” bloedlijnen fokt. Als je een beetje goed rond kijkt kun je binnen dit budget ook een weanling met een Whiz, Hollywood Dun It, Rooster of Gunner afstamming kopen. Oke dan zijn dan nog geen jaarlingen maar toch.
Ik denk dus dat mensen, als ze gaan vergelijken, je prijs toch te hoog vinden.

Als ik je nog een tip mag geven. Haal het “Wegens beeindiging van onze fokkerij moet ik helaas een aantal van mijn paarden verkopen “ weg bij je verkoops paarden.
Dat trekt waarschijnlijk alleen “koopjes jagers” die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Die knappen waarschijnlijk direct af op je vraag prijs.
Ga maar eens na hoe je zelf denkt als je ergens een winkel binnen stapt waar groot op de deur staat “wegens beeindiging uitverkoop”. Dan verwacht je geen “normale” prijzen maar een fikse korting toch????

Lars_Alida

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 10:48

Hoi Rina,
ook wij hebben een jaarling voor de zelfde prijs te koop staan en bijna geen reaktie,s er op.
We bieden hem nu aan omdat we moeten gaan castreren en iemand hem misschien als hengst wil.
Elke dag denk ik weer, ze moesten eens weten wat een toppertje ze mis lopen.
En zijn wij straks blij dat hij niet verkocht is.
Ja zadelmak verkopen onze paarden gemakkelijk. De mensen lessen er een paar keer op, en het paard verkoopt zichzelf.
Maar dan heb je er zelf al zo,n band mee opgebouwt dat verkopen moeilijker wordt.
Wij hebben een lesklant die een veulen bij ons gekocht heeft en nu al 3 jaar een zeer trotse eigenaar is.
Geniet van het Pennymeisje gevoel dat het haar geeft en dus al 3 jaar voorpret heeft.
De spreuk; Niet het einddoel is belangrijk, maar de weg ernaar toe , is echt voor haar van toepassing.
Wat ik nu erg vervelend vindt worden,is dat je moet gaan concureren met fokprodukten van mensen die alles op alles zetten.
B.v pa heeft een leuk kleurtje maar is dampig, ma heeft hoefkatrol en een moeilijk karakter dus kunnen we er niets mee en fokken maar een veulen dan levert het nog wat op.
Deze FOKKERS verpesten de markt en geven ons ras een slechte naam.
De prijs vind ik korrekt voor een jaarling met een goede gezondheid goed karakter, en korrekte bouw.
Als de ouders zich dan in de sport ook nog bewezen hebben is dit meer dan billijk.
Dus alle waar naar zijn geld.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 15:50

Er is niks mis met je paarden! Ik denk dat het meer te maken heeft met een combinatie van oorzaken.
Mensen denken beter na over de aankoop van iets 'groots'. Het aanbod op de paardenmarkt op dit moment. De vakantie tijd etc etc.
Trouwens, ik heb wel meer betaald voor een halfjarige merrie dan wat jou jaarling moet opbrengen. Tis maar wat de 'gek' er voor geeft Haha!, nee grapje! Als het klikt tussen mens en paard hebben ze het er echt wel voor over. Dat samen met de leuke papieren van de jaarling en het goed opgevoed zijn vind ik dit geen verkeerde prijs. Je kunt deze prijzen niet vergelijken met bijv. een normale warmbloed waar je mee doodgegooid wordt in Europa.
Ik geeft toe dat ik ook wel schrok van de prijs van onze merrie maar ze heeft een apart kleurtje, super opgevoed en heeft goede 'all round' papieren zodat ik al verkocht was voordat ik haar in levende lijve zag!

Als je de prijzen hier in Amerika vergelijkt met Europa sla je achterover. Voor een leuk paardje met van leuke afkomst betaal je echt meer dan de helft. Maar ja, het aanbod is hier ook veel groter en het ras komt hier vandaan. Het is altijd goedkoper in het land van herkomst.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 07:41

Dat de prijzen voor andere soorten (kwpn-ers, haflingers) beduidend lager zijn dan voor een quarter is bekend. Maar als westernruiter wil je als het even kan toch wel graag een quarter of paint kopen, mede omdat het karakter van dit ras zo goed past bij het westernrijden (cool etc).
Waarmee ik - voor alle duidelijkheid - niet wil zeggen dat je op een ander ras geen western zou kunnen rijden, hoor!

Maar eerlijk gezegd vind ik de prijzen ook te gek! Omgerekend dus gewoon bijna 8000 gulden voor een onbeleerd paard! Je moet nog maar afwachten hoe zijn gangen zijn ... straks zit ie helemaal niet lekker Knipoog !

Lars_Alida

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 10:21

Andersom kun je nu ook een paard aanschaffen voor 3500,- dat straks niet meer voor de gewone mens te betalen is.
En dan denk ik dus niet aan die achtertuin paarden waar van beide ouders van alles mankeren en vanwege het leuke
kleurtje maar wat fokken.
Een jaarling heeft aan dekgeld ongeveer 1000,- gekost inkl registratie dierenarts transport zaad van hengstenhouder naar dekstation kosten van insimineren scannen enz heb ik het niet over een zeer dure hengst.
dan heb je geluk als het in eenmaal pakt, anders nogmaals transport naar dekstation ,insiminatie, scannen stallingskosten enz.
Gezond geboren?, gelukkig, anders weer dierenartsenkosten merrie spoelen enz. Dan 11 maanden wachten.

Dan het diertje een jaar in de kost hebben, een paspoortje erbij, een chippie der in, wat wormenkuren, de hoefsmid er een paar maal bij want de nieuwe topper moet natuurlijk een goede start hebben.
Met het feit dat je je goede merrie een paar maanden niet kunt gebruiken en het risiko dat ze iets overhoudt aan de bevalling,
vind ik de prijs absoluut niet belachelijk want waar praten we nu na alle onkosten over? een winst van misschien 1000,-e?
Met het waken ,verzorgen en het haltermak maken enz zijn die uren nu betaald,en hou je net wat over.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 10:43

Lars_Alida schreef:
En dan denk ik dus niet aan die achtertuin paarden waar van beide ouders van alles mankeren en vanwege het leuke kleurtje maar wat fokken.
Ik zal niet zeggen dat het niet gebeurd, maar er zijn minstens net zoveel fokkers (zo niet meer) die met oudermateriaal werken wat eigenlijk niet meer gebruikt zou mogen worden.
Je doet het nu voorkomen of alles wat bij privé-personen gefokt wordt alleen maar bagger is en mettertijd rijp voor de slacht. Dát bestrijd ik ten zeerste.

Voor veulens geboren uit show-ouders en met hopelijk een dergelijke carriére voor de boeg zal anders omgegaan worden als met een 'achteruin'fokker, logisch dat hiervan ook het prijskaartje er anders uitziet; zoals je zegt dure hengst, extra medische aandacht etc.

Een 'achtertuin'fokker zoekt eerder een hengst uit de buurt zodat de merrie er bwvs naar toe kan lopen (minder kosten) en laat natuurlijk dekken (weinig medische kosten). Al deze zaken zorgen er voor dat een veulen minder kost om op de wereld te zetten en kan dus ook de verkoopprijs drukken.

Niet iedereen fokt met het oogpunt om een wereldkampioen op de wereld te zetten en de 'goedkope' versie kán ook met gezonde ouderdieren !!
IMO moet elk paard met een goede/gezonde basis op NL-niveau mee kunnen draaien en idd vind ik van veel paarden de prijs dus te hoog, zéker van die die gewoon in NL zijn geboren en dus geen dure 'postzegel' hebben.

Het fokken/kopen bij een bekende trainer/stal/fokker is IMO géén garantie voor een gezond gefokt paard, maar draagt wel bij aan een hogere prijs.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 12:03

Lars_Alida schreef:
want waar praten we nu na alle onkosten over? een winst van misschien 1000,-e?
Met het waken ,verzorgen en het haltermak maken enz zijn die uren nu betaald,en hou je net wat over.

Dat is niet het probleen van de consument, dat is het probleem van de producent. Als je dingen wilt verkopen waarvan er te veel zijn hou je idd geen drol over.
Dan moet je iets anders gaan verkopen.

Lars_Alida

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 12:08

Wil enkele nuances aanbrengen, wil absoluut niet beweren dat "kleine fokkers",rommel fokken.
Meestal fokken ze voor vervanging van hun merrie, of gewoon voor een paardje erbij.
Ben zelf ook zo iemand.
Deze kleine fokkers zijn vaak selektiever,want ze moeten er straks zelf mee rondsturen en tegen aan kijken.
Moeite heb ik zoals ik reeds zij, met rommel op rommel fokkers.
Merrie,s van niks op de kop getikt, 2jarige hengst er overheen (heeft nog niet bewezen gezond te zijn, of
iets te kunnen presteren,laat staan een karakter te hebben waar mee te werken valt) En vermenigvuldigen maar.
Tegen deze prijzen kun je niet concureren, maar is ook kwalitatief niet te vergelijken met de bewuste fokkers.
De grote stallen laat ik buiten beschouwing, daar kun je de laatste mode kopen.
Daar hangt een heel ander prijskaartje aan.
Dit is voor de mensen die in EK,s en Lawsons denken.
Dat wil niet zeggen dat bij die bewustte kleine fokkers niet de toppers staan die dat niet kunnen,maar dat je dat paardje dan
bv te koop aan moet bieden via stal Burgmeier.
Om dat de ruiters die in EK,s en Lawsons denken, niet verwachten dat die topper voor 3500,- te koop kan staan in een of anders grens gehucht zoals Oostwold bv.

Blijf prijs bewust,maar beweer niet dat 3500,- teveel is voor een korrekt gebouwt, gezond, en vriendelijke jaarling
van een kleine bewuste fokker uit gezonde presterende ouders.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 12:31

@Lars_Alida: Het gaat niet om de waarde van zo'n jaarling, het gaat om zijn marktwaarde
Elk leven is tenslotte onbetaalbaar Knipoog

Als er zoveel wildfokkers zijn, is het misschien een idee om daar eens paal en perk aan te stellen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 12:56

Lars_Alida schreef:
Moeite heb ik zoals ik reeds zij, met rommel op rommel fokkers.
Merrie,s van niks op de kop getikt, 2jarige hengst er overheen (heeft nog niet bewezen gezond te zijn, of iets te kunnen presteren,laat staan een karakter te hebben waar mee te werken valt) En vermenigvuldigen maar.
Wat is in jouw ogen 'een merrie van niks' ??
Een merrie die altijd fokmerrie geweest is bijv ?? Of een merrie die altijd 'gewoon' recreatief gebruikt wordt ?? Waarom kunnen hier geen goede veulens van komen ??

Dat mensen die in EK's en Lawsons denken zelden bij een partikulier terechtkomen mag duidelijk zijn, maar die mensen die een 'simpel' paardje zoeken (wat natuurlijk gezond moet zijn en fatsoenlijk op de benen moet staan) die kunnen prima terecht bij de partikulier en dat hoeft dan heus niet een wereldbedrag te kosten.

Alles heeft zijn marktwaarde en als er idd zo weinig te verdienen valt in het fokken c.q. de verkopen zijn zo slecht dan zullen de meesten vanzelf wel stoppen met fokken.
Het ras hoeven we niet in stand te houden, uitsterven zal het iig niet en Western staat nou ook niet direct bekend als een charitatieve instelling.
Dus waarom het 'wildfokken' van QPA's aan banden zou moeten, terwijl de shetjes al haast met het blikje op de kop geboren worden... Cool

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 13:24

De markt ligt niet op zijn gat. in tegen deel, het is alleen wel dat je erg moeilijk jong spul verkoopt.

Onze 3 jarige met een goed papier verkoopt niet makkelijk een groot deel heeft dat te maken met dat ze niet onder het zadel is. We brengen haar pas over 4 maanden naar een trainer. Ze heeft er 5 maanden training opzitten en is maart naar huis gekomen om weer even lekker paard te kunnen zijn. Ik merk dus dat mensen meer zekerheid willen. Paarden onder het zadel verkopen vrij snel...

Dus ja je kan zeggen mensen willen meer zekerheid.

Daar in tegen vind ik je jaarling en ook je veulen die je te koop hebt echt niet duur. Ik kan ze er niet voor leveren... Heb wat mensen naar jou door gestuurd een tijdje geleden.

Karolien

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 13:26

DubbelDun schreef:
Dus waarom het 'wildfokken' van QPA's aan banden zou moeten, terwijl de shetjes al haast met het blikje op de kop geboren worden... Cool

Ik weet niet waar jij QPA's leest, maar dat heb ik in ieder geval nergens getypt Knipoog

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 13:42

mijn 3 jarige komt uit een bewezen merrie, is achtertuinfok, zou opvolger moeten worden voor dr moeder maar is voor mij helaas te klein, is een leuk mooi dier om te zien, heeft potentie, is net zadelmak maar nog niet gereden, heeft een mooie kleur, maar niemand wil dr hebben..... vraagprijs 7500,- zelfde paard bij burgmeijer kopen zou 12000 betekenen....

wat doe ik dan verkeerd?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 13:47

Niks. Maar voor jou paard ook een dozijn anderen, goedkoper en voor de gemiddelde ruiter minstens net zo goed.

Wat heb je aan potentieel als je het er toch niet uit kunt rijden?

Lars_Alida

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 14:02

Hoi dubbeldun
Een merrie van niks vind ik een paard dat altijd kreupel of onderweg is, allergie,s voor alles en nog wat inklusief werken.
En bv hoeven heeft die met kunst en vliegwerk gezond gehouden moeten worden.
Daarbij ook nog een zeer naar karakter hebben en echt ik ken mensen die ermee fokken.
Recreatief, daar heb ik helemaal niets op tegen, dit zijn vaak mensen die de showwereld vanwege haar haat en
nijd gedag hebben gezegt, en gewoon weer plezier proberen te hebben met hun dier.
He dat rijmt.
Stoppen met fokken doen deze mensen niet snel, zoals jou voorbeeld van de ingeblikte shetlander al weergaf.
Wie wel stoppen,zijn de bewuste fokkers, die willen niet leuren met een goed paard.
Daar zijn ze hen te dierbaar voor.
Je kunt geluk hebben dat mensen door baanverlies, scheiding of ziekte hun paard voordelig moeten aanbieden,
dan heb je geluk,maar dat zegt niet dat die anderen overvragen.
Voor mij nog steeds, alle waar naar zijn geld.

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 14:09

cissy schreef:
mijn 3 jarige komt uit een bewezen merrie, is achtertuinfok, zou opvolger moeten worden voor dr moeder maar is voor mij helaas te klein, is een leuk mooi dier om te zien, heeft potentie, is net zadelmak maar nog niet gereden, heeft een mooie kleur, maar niemand wil dr hebben..... vraagprijs 7500,- zelfde paard bij burgmeijer kopen zou 12000 betekenen....

Nou dan brengen we vanaf nu onze paarden naar Burgmeijer Haha!

Ik wil je niet pesten Knipoog maar voor dat bedrag moet het paard ondertussen toch echt wel wat kunnen, en dan bedoel ik niet rondjes lopen.... Voor 7500 moet je er eigenlijk ondertussen ook wel behoorlijk op kunnen rijden trouwens... (althans, dat is mijn mening)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 14:15

Ik zat even te zoeken op jouw merrie Cissy, maar ik kon zo snel niks vinden (qua uitslagen ofzo).
Maar misschien vinden andere mensen haar ook wel te klein?

Overigens is dat omgerekend ruim 16.000 gulden..

Overigens gebeurt het kruisen met 'kromme' merries niet alleen in achtertuinen.. maar de grotere stallen krijgen deze dieren alsnog verkocht Ja

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 14:43

@Cer: maar dat is pas goeie handel, ze zorgen voor hun eigen 'doorvoer'.

@Cissy: je zult ongetwijfeld een leuk paard hebben, maar als ik kijk naar een bepaalde Paint die al vele malen met NK-linten naar huis gegaan is én gelijk geprijsd is. Dan weet ik wel welke keus ik zou maken.
Of kan het zo zijn dat pleasure/trail paarden per definitie goedkper zijn als cutting/reining paarden ??

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 14:58

Citaat:
Wat heb je aan potentieel als je het er toch niet uit kunt rijden?

heb haar moeder gekocht op 3 jarige leeftijd, toendertijd veel geld, bleek heel veel potentie te hebben en ik heb er enorm veel van geleerd, als ik dit paard niet had gekocht had ik nooit zo snel zo veel geleerd en zoveel plezier in westernrijden gehad.
Had dr ook voor veel geld kunnen verkopen maar heb dr gehouden om nog meer van te leren. Nog geen dag spijt van gehad!

@Cer, mijn oudere merrie is niet gestart (omdat ik geen wedstrijd ruiter pretenties heb) maar wel door Rieki, Dave. Peter, en Mireille uitgeroepen tot toppertje/powerhorse en 'als ik een paard voor mezelf zou kopen zou ik deze willen'. Ze kán het echter wel! Kom maar kijken/voelen Lachen
Het jonkie is niet klein, ze meet 1.42 maar dr moeder is zo gróót (1.52 m/maatje 2.05 van deken) en ik heb een stevig postuur, ik pas simpelweg niet netjes op het jonkie Lachen dat stáát gewoon niet!

@DD, wacht maar tot ik ook ga starten met dr, moet toch wat als ik dr niet kan verkopen Lachen

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 15:01

@marieke, wat had je dan voor bedrag gedacht? Als ik dr in training zet bij mireille dan kan ze over 2 mnd ook behoorlijk rondrijden en dan zou ze meer moeten kosten, als ik je eerdere posts goed interpreteer verkopen jullie best veel paarden voor meer...