Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Cer schreef:Ik trek de voorzichtige conclusie dat eigenlijk iedereen hetzelfde bedoelt, maar dat een aantal zo erg niet willen luisteren naar de ander, dat ze dat niet lezen....
Er bestaan veel prut-instructeurs, zowel engels als western, en die zijn in basis beperkt in hun kunnen. Daar gaat t mis. Een echt kundige engelse en een echt kundige western instructeur zullen in basis hetzelfde zeggen.
Zodat je dus bij je westerninstructeur niet terug hoeft te grijpen naar je 'engelse' achtergrond maar die aanwijzingen van je westerninstructeur krijgt.
EN (!!) zodat je als engelse ruiter niet naar een westerninstructeur hoeft te gaan om je paard te verbeteren.
Ja toch?
ikke schreef:Natuurlijk mooi dat jij heel tevreden bent over jouw instructrice, maar ondanks de positieve geluiden hoor ik daar ook van dat je wel engelengeduld (en geld) moet hebben met die 'geitenwollensokken' aanpak.Daarom kijk ik liever naar de kwaliteit van een instructeur dan naar de sticker die erop geplakt wordt.
DubbelDun: zowel mijn paardje als enkele andere paarden op stal. een andere instructeur heeft voor mij al heel wat "problemen" opgelost.
DubbelDun schreef:ikke schreef:Natuurlijk mooi dat jij heel tevreden bent over jouw instructrice, maar ondanks de positieve geluiden hoor ik daar ook van dat je wel engelengeduld (en geld) moet hebben met die 'geitenwollensokken' aanpak.Daarom kijk ik liever naar de kwaliteit van een instructeur dan naar de sticker die erop geplakt wordt.
DubbelDun: zowel mijn paardje als enkele andere paarden op stal. een andere instructeur heeft voor mij al heel wat "problemen" opgelost.
Maar als het voor jou en je paard werkt prima, een ander heeft weer baat bij een ander trainer.
Waarom zou een andere aanpak "geitenwollensokken" moeten zijn? Ik weet niet wie jouw vertelt dat dat een "geitenwollensokken"aanpak zou zijn, maar mij best hoor. Als ik denk dat anderen mij iets beter kunnen leren, dan kijk ik niet op een instructeur meer of minder. Ik heb er nu twee en nummer drie staat op de planning voor begin volgend jaar en daar zal ik nog wel een nummer vier aan toe gaan voegen, ergens volgend jaar of zo.......... Sonja schreef:Voor mij was, is en blijft dat rijtje heilig Waratje. Ik ben ook een van die gekken die zegt dat er zonder "dressuur" geen western is
Ik wil alleen een ander eindplaatje zien in mijn rijden.
In plaats van een paard dat opgericht loopt, wil ik een paard met een natuurlijke halshouding. En in plaats van heel dynamische gangen, wil ik relaxte gangen. Maar daar houden de verschillen verder wel op. Behalve al die leuke verschillende disciplines dan he!

DubbelDun schreef:ikke schreef:Natuurlijk mooi dat jij heel tevreden bent over jouw instructrice, maar ondanks de positieve geluiden hoor ik daar ook van dat je wel engelengeduld (en geld) moet hebben met die 'geitenwollensokken' aanpak.Daarom kijk ik liever naar de kwaliteit van een instructeur dan naar de sticker die erop geplakt wordt.
Maar als het voor jou en je paard werkt prima, een ander heeft weer baat bij een ander trainer.
AstraGirlie schreef:Verder denk ik dat bij westernrijden meer nadruk moet worden gelegd op de nulwerking van de hulpen, maw de zelfhouding van het paard. Daar streef je naar. Bij dressuur in een zin ook, maar toch op een heel andere manier, met steeds houdend contact, en vaak te weinig nageven. Dat is mijn ervaring. Daarom wil ik nu overstappen. Duidelijk uitleggen wat de bedoeling is, en gewoon relaxed aan oefeningen beginnen.
Nu nog sparen voor een mooi zadel en enkele pads, mijn rijbroeken en laarzen verkopen tedaaa...
Adrienne schreef:Echt problemen komen pas als je twee stijlen op 1 paard gaat rijden. Een paards brein is namelijk toch wat minder geavanceerd dan dat van een mens en die zal dus wel in de war raken.
Ik zie het wel meer ruiters doen hoor en western en dressuur rijden maar dan wel op verschillende paarden!
Sonja schreef:Voor mij is dressuurrijden niet meer of minder dan het voldoen aan het Heilige Rijtje
Waar wat mij betreft de meeste ruiters de mist in gaan bij Geraderichtung, het rechtrichten. En waarom? Inderdaad, omdat ze geen dressuurmatige kennis en ervaring hebben!
geeft dus ook bassis les maar veel mensen zegen dat ik dan van een dressuur lesgeefmens les heb
ze noemen het maar zoals ze het willen noemen

Vippie schreef:Wat een ongelofelijke onzin zeg. Of sommige mensen hebben zo'n bekrompen geest of ik heb zo'n hyperinteligent paard? Wie zal het zeggen.
Ik kan Tjo echt iedere dag anders rijden, de ene dag Dressuur, de volgende Western als ik wil (en ja af en toe pak ik een dressuurdagje tussendoor om dat toch voor de leuk beetje af te wisselen). Tjo heeft er echt totaal geen moeite mee om om te schakelen. Verder loopt ze ook nog voor de wagen en rijden we endurance. Geloof me dat lukt allemaal prima met 1 paard hoor.
Ik ben niet van het type zonder dressuur geen western, western en dresuur zijn in de basis namelijk gelijk, het op eigen benen laten open van het paard, het gymnastiseren en recht richten en ontspannen laten lopen. Daarin bijten dresuur en western elkaar zeker niet mits je gedegen les krijgt.
Waar ik met mijn engelse instructrice (grand prix niveau) gestopt ben, ben ik met mijn westerninstructrice (NK niveau) verder gegaan, dat vloeide super in elkaar over. Vandaar dat ik ook met gemak soms even een dressuurdagje tussendoor plan met 1 en hetzelfde paard.
Vippie schreef:Of je het red om binnen 7 maanden min of meer omgeschoold te worden hangt helemaal van je eigen leersnelheid af en de kundigheid van je instructeur en het leerpaard.

. 
Vippie schreef:Een PAARD wat naadloos overgaat (de mijne in dit geval) is heel wat anders dan een RUITER (die ik verder niet ken maar zelf heb ik hier nooit moeite mee gehad).
Vippie schreef:Zo genoeg gehaketakt op elkaar lijkt me.

Adrienne schreef:Het gaat er om dat een groep mensen hier constant roepen dat het allemaal het zelfde is om dan vervolgens op de proppen te komen met dat het te verschillend is om snel te leren. Dan komt men bv net als nu met "omscholen" op de proppen terwijl het 2 zinnen daar voor nog allemaal het zelfde is en het alleen om de optoming gaat.

Citaat:En dat is dus niet waar. Als je een groep benoemt, citeer dan wel even goed. Want er is een groep die aangeeft dat de basis hetzelfde is en blijft. En die groep (laat ik voor mezelf spreken) komt nooit met omscholen op de proppen. Niet twee zinnen ervoor en niet twee zinnen erna