[WN] DTA diervriendelijk???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

iski

Re: DTA diervriendelijk???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 16:44

CJvR schreef:
@Iski: Haha!

Weet niet hoe het op jouw terrein was, maar om de koeien bij elkaar te zoeken en uit de plekjes waar ze zich verstoppen (meestal van die heerlijke doornenstruiken) eruit te drijven, zijn de honden die het werk doen. Paarden (met ruiters) begeleiden de boel richting en in de pen. Ik heb er nog ergens een foto van, eens opzoeken.

Nee, écht werk, géén city slicker toestanden Clown

Arizona, tussen Wickenburg en Kingman ...en nee, geen honden.
Zo dus ongeveer:
Afbeelding
Rope'm and brand'm
Afbeelding
Afbeelding
en als het werk gedaan is......
Afbeelding

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 22:19

Dus morgen BBQ na de teampenning? Haha!

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 22:26

Zo iets, Texas
Afbeelding

en wat een schatje hè?
Afbeelding

(sorry Ingrid, even je koetjes gepubliceerd)

Lekker rustig allemaal, toch?

Ik denk dat er niet meer zo heel veel te zeggen valt, het was en is duidelijk lijkt me wat de meningen zijn. Ik heb geleerd dat mensen die zo overtuigd zijn van hun gelijk, gewoonweg niet te bekeren zijn en dat moet je dan ook niet proberen. Alleen met argumenten en beeldmateriaal kan men ze misschien aan het denken zetten en natuurlijk het goede voorbeeld van anderen.

RichardK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 23:51

Hopende een einde te maken aan een discussie die feitelijk geen discussie is en op persoonlijke titel: bij wedstrijden en/of shows onder regelgeving van DTA zal het, in overleg met de deskundige en geaccrediteerde jury, niet toegestaan zijn of worden om met schaar en neusriem te rijden.

Richard Kuizenga

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 00:01

@Richard.
Ik (persoonlijke pet) vind het echt heel erg groot van de DTA en van jou dat jullie bereid zijn om in positieve zin iets te doen met kritiek.

Ik neem bij deze alle petten en hoeden die ik kan vinden voor jullie af!

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 07:59

RichardK schreef:
Hopende een einde te maken aan een discussie die feitelijk geen discussie is en op persoonlijke titel: bij wedstrijden en/of shows onder regelgeving van DTA zal het, in overleg met de deskundige en geaccrediteerde jury, niet toegestaan zijn of worden om met schaar en neusriem te rijden.

Richard Kuizenga

Waarvan akte!

Vandaag vindt er op de AOK in Makkinga een teampening wedstrijd plaats onder deskundige en geaccrediteerde jury. Ik (wij) zijn blij met deze stellingname nog vòòr dit evenement.

Ik neem er, naast die van Anya, nog een paar hoeden voor af.

Vriendelijk dank Richard Kruizinga.

Marinus Ooms.

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-06 08:09

RichardK schreef:

Richard Kuizenga

Een goed besluit, hartelijk dank meneer Kuizenga.
Ik zal naast Anya en Iski ook een hoedje af nemen OK dan!

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 10:44

Hehe, en dat moet zes BLZ duren.....
petje af voor men. Huizinga
en Afgod to Peppysan die dit topic starte OK dan!
op naar de OAK vanmiddag

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 10:51

Lachen *blij* Lachen

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 13:36

Hoed af voor de heer Richard Kuizinga. OK dan!

En ook voor TS Peppy San en nogmaals ook voor Piggeljay. Ja

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 15:18

de wedstrijd is net achter de rug en ik wil jullie niet onthouden hoe het is afgelopen.
het ging allemaal heel netjes er schijnt vooraf overleg geweest te zijn met de jury en de DTA en ze hebben gesamenlijk afgesproken dat er zonder neusriem gereden zou worden en op 1 hand met schaar. ierdereen heeft zich daar keurig aan gehouden en het was een hele geslaagde wedstrijd zonder wanklachten.
gisteren heb ik een telefoon gehad van een organisatie die zich in zet voor het dierenwelzijn en die wilde graag vandaag even kijken ook van hun heb ik geen wanklank gehoord of liever gezegt ze hebben helemaal niets gezegt dus mogen we er van uit gaan dat er niets gezien is wat niet in de haak is.
ik wil zowel de jury linerechters en de DTA bedanken dat zij er aan hebben mee gewerkt om alles netjes te laten verlopen.
en ook de ruiters waren zich heel goed bewust van hun verantwoording naar het vee en hun paard toe.
sappo voor iedereen OK dan!

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 17:57

Jumping to conclusions of nuancering?

Nu er inmiddels een rij hoeden en petten liggen waar je een winkel mee zou kunnen beginnen en het stof, figuurlijk, en op de AOK, letterlijk neergedaald is, mijn laatste bijdrage in dit topic.

Waarom? Omdat, zoals vaak nadat je mensen persoonlijk gesproken hebt, alles iets genuanceerder lijkt te zijn en omdat ik het bestuursleden van de DTA toegezegd heb. En ik maak er een gewoonte van om mijn toezeggingen na te komen. Waarop vandaag dan wel één uitzondering: knuppel en tape bleven in de auto liggen. Na de stellingname van de DTA hedenmorgen leek me dit een overbodige manoeuvre…

Hedenmorgen voorafgaande aan de wedstrijd vond er een briefing plaats onder leiding van bestuursleden (DTA) en de Jury (Peter Wittermans). Daarnaast bleek dit het gesprek van de dag… Haha! Hierbij bleek niet alleen duidelijk dat het bestuur van de DTA afstand neemt van het gebruik van een neusriem maar ook dat het gebruiken van de tweede hand bij het rijden op een scharenbit niet toegestaan is.

Er lijken twee zaken door elkaar te lopen. Het gebruik van en neusriem en het gebruik van 2 handen + Scharenbit. Ten aanzien van het laatste zijn er binnen de DTA stemmen opgegaan dat het soms diervriendelijker kan zijn om even een handje erbij te pakken ter correctie i.p.v. door te pakken op 1 hand. Op zich kan ik dat wel onderschrijven maar alles valt of staat met de arm die aan die hand vast zit…en de persoon die eigenaar van die arm en hand is. En hier wordt het dus ingewikkeld.

Toestaan dat er “een handje bij gepakt wordt” verwordt dan tot een arbitraire aangelegenheid. Ook bij een aantal deelnemers (leden DTA) worden vraagtekens gezet bij deze wijziging van regelgeving. Maar dan meer vanuit een ander perspectief: willekeur doet z’n intrede. Zoals ik al eerder stelde, jury’s zijn integere mensen…maar mensen. Dat betekend dat iedere jury voor zich maatstaven heeft t.a.v. het gebruik van het ‘tweede handje’. Vergelijkbare discussie kennen we bij b.v. de Pleasure…jog’s die met het tempo van een dood paard (excusez le mot) voorbij komen of en jog die lekker doorsjokt en dan jury’s die naar eigen voorkeur beoordelen. Als ruiter moet je dan weten wie de jury is, kun je het tempo daar op instellen. Alleen zo werkt het niet.

Dus het reglement wijzigen zodat een tweede handje er bij pakken toegestaan wordt verdient in mijn ogen niet de voorkeur juist vanwege de onmogelijke positie waarin je zowel de jury als de ruiter plaatst. Het is m.i. namelijk onmogelijk om objectieve en meetbare maatstaven aan te brengen waarop een jury zich moet beroepen en waarop een ruiter zich moet baseren. Wat is hard trekken? Een fragiel meisje van 18 en een stevige bouwvakker van 35 zullen daar hoogstwaarschijnlijk verschillende opvattingen over hebben. (nee…dit is niet dubbelzinnig bedoeld). Ook ruiters die trainen bij een bekende cowwork trainer in het zuiden des lands zullen daar andere opvattingen over hebben maar daarover straks meer.

Zijn we nu te snel geweest in het trekken van conclusies na het bericht van de TS of hebben we te weinig nuancering aangebracht? Misschien een beetje van beiden. Maar dat is ‘des bokt’. Eenieder die dit forum negeert staat buiten de realiteit maar neem je het al te serieus moet je ook eens een keer een afspraak met mij maken. Bokt is een plaats waar je zowel zinnige als onzinnige opmerkingen en frustraties kwijt kunt. Laten we vooral blij zijn dat we een dergelijk medium tot onze beschikking hebben. Maar het ontslaat ons niet van de verplichting hoor en wederhoor toe te passen zodra er zaken van wezenlijk belang aan de orde zijn. Ik ben dan ook blij dat ik bestuursleden van de DTA heb kunnen spreken en dat langs die weg mijn vraag beantwoord is. Deze zaak is m.i. te gewichtig om niet het bovengenoemde principe toe te passen. Het was dan ook voor het eerst dat ik onder eigen naam een bijdrage geleverd heb.

Terugkomend op de aanhef van dit stuk. Ja, we/ik zijn te snel tot conclusies gekomen dat de DTA de aangehaalde beslissing al genomen had. De nuancering is door de DTA wat mij betreft voldoende gegeven, ik deel het met jullie en dan mag eenieder zijn eigen conclusies trekken. Ik ben en blijf een tegenstander van regelgeving dat er een tweede handje bij mag bij het gebruik van een scharenbit maar dat is op zich een andere discussie. Wie weet voeren we die ook nog eens via Bokt.

Zoals van alles in het leven, en Bokt hoort daarbij… mogen en kunnen we leren. In voorkomende situaties zal ik in ieder geval (wederom) trachten bij de beschuldigde partij hun visie te vernemen. Dat de TS ter goeder trouw dit item geplaatst heeft is voor mij geen issue. Het thema speelde en dit mag (en in mijn ogen MOET) aangekaart worden. Winst is dat alle partijen weten dat er goed op diervriendelijk handelen gelet wordt. En dat er dan wel eens ‘over the top’ gegaan wordt neem ik dan voor lief. Beter doorgeschoten dan niet geschoten.

Zoals ik vandaag de (bestuurs)leden van de DTA aan het werk gezien heb is duidelijk dat ook daar het besef van diervriendelijkheid in deze tak van paardensport (sorry..hobby.. Haha! ) hoog in het vaandel staat juist omdat men er zich van bewust is dat de focus van de ruiter gericht is op de koe en niet op het paard. Ik zie het, ik (her)ken het. Werken met vee betekend dat sturen en handelen automatisme wordt. Vraag een Trail/Horsemanship ruiter na afloop hoeveel wendingen er in de proef zaten en ik schat dat de meesten het wel kunnen reproduceren. Vraag een teampenner hoe vaak hij/zij het paard links/rechts/back-up/rollback gestuurd heeft en waarschijnlijk wordt je wezenloos aangekeken… Ziek adrenaline stuurt nog alle reflexen. Dit betekend dat je nog meer dan anderen stuur en controle over het paard moet hebben maar dan wel op een goede manier.

En zo kom ik bij de wedstrijd van vandaag. Wat ik wederom gezien heb is ontzettend veel lol, heel veel goede stuurmanskunst, adrenalineniveaus waar ik (opnieuw) op zou kunnen afstuderen. Misschien zou iedereen de gelegenheid geboden moeten worden zichzelf eens op video terug te zien….lijkt me heel verhelderend. Maar het algehele beeld was zeer acceptabel. De enige uitzondering vormden een groepje ruiters vanuit het verre zuiden die daar getraind worden door een bekende trainer. Appels die niet ver van de boom vallen. Het betere trek en rukwerk. Een dissonant in het algehele beeld. Ook in de inrijbak vielen ze voortdurend op door ook tijdens de pauzes voortdurend te werken aan rollbacks, rundowns en circelen. Volgens mij train je thuis.

Dat al dit ruk- en trekwerk weinig positieve invloed heeft op het resultaat bleek dan ook. Het zag er stoer uit… Boos! maar dat zegt meer over de ruiters die invulling geven aan het begrip stoer. Zoals al eerder gezegd, ze mogen bij mij de hond nog niet uitlaten. Insider information leerde mij dat in ieder geval 1 van de drie ruiters niet kan rijden…alleen geleerd heeft om te blijven zitten. Ik ben dezelfde mening toegedaan maar ik heb er geen verstand van.

Onder de winnaars van deze dag telde ik weer ene Oene van Leeuwen. Een man die me telkens weer opvalt door de tamelijk rustige en uitgebalanceerde manier van rijden. Een ‘Natural’. Is ooit in het (verre) verleden bij de eerste Nederlandse Kampioenschapen al eens Ned. Kampioen geworden……….op een paard dat ie toevallig nog in de wei had staan. Jaja…ik wil ook een Q van minstens €10.000 anders behaal ik geen resultaat. Het blijkt toch altijd weer om de kwaliteit van de ruiter te gaan…maar ja, maak dat die bezitters van raspaarden maar eens duidelijk.

Wat mij betreft genoeg hierover. Bokt heeft zijn waarde bewezen: een uitlaatklep voor meningen. Meningen die soms ook gehoord worden en aanzet zijn tot discussie en stellingname bij partijen die er toe doen. Met dank aan alle contribuanten.

Vriendelijke Groet.
Marinus Ooms (a.k.a. Iski).

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 19:16

Wow een hoop woorden in de goeie volgorde!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Haha! Knipoog
Afgod

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 21:02

OK dan! Dat de wedstrijd zo goed verlopen is...

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 07:04

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 10:25

alleen spotten met deze foto stelt niet iedereen op prijs Peter.
persoonlijk raak je me er niet mee,alleen krijg ik er wel gemengde gevoelens bij, maar denk ook aan andere op deze site. zoals je zelf al de icoon hebt geplaatst RESPECT

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 16:24

IK vind het goed dat ze dit zo afgesproken hebben Lachen

Misschien ligt het aan mij, maarik vond er opvallend weinig scharen in hangen zaterdag Knipoog

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 09:29

Antoine Bodar niet echt onbekend in het gelovigen land is voor Jeroen Pauw en Paul Witteman naar het concert van Madonna geweest. Hij spreekt van moderne kust terwijl er toch gelovigen rond de Arena liepen, om te protesteren tegen dit concert.
Na dit interview is het mijn duidelijk geworden, dat een positief door mijn bedoelde afbeelding, mijn geloof geeft mijn namelijk in dat de afgebeelde echt zo gereageerd zal hebben bij het aangaande besluit, ligt inderdaad voor sommige onder ons misschien wel gevoelig, dus heb ik deze maar verwijderd. Maar goed ook hier blijk dus dat de door mijn afgebeelde, in persoon niet geraakt wordt, maar het eventuele spotten respect loos is, die waarschijnlijk ook aangewakkerd zijn door gemengde gevoelens, waarvan bekend is dat die altijd meer naar de negatieve kant hangen, of anders gezegd, dat daarvan nooit het positieve zal ingezien worden.

Vr Gr Peter Vet

johnnyjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 20:33

Ik wil effe reageren op al deze onzin:
Teampenning is toegevoegd bij de speedevents
en daar mag je altijd op 2 handen tijden.

groetjes

johnnyjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 20:58

Weten jullie toevallig wie afgelopen zondag op het NK
de cutting en de teampenning hebben gewonnen?

X_spirit_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 12:35

ik ben lid van de dta en er is absoluut geen mishandeling!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
als je te hard aan je paard trekt wordt je gedikwalificeerd en dat horen ze ook bij de volgende wedstrijden!!! dus geen gevaar.
en teampennen op een snaffle lukt niet bij alle paarden weant echte paarden mert cowsense worden heel heftig en kan het goed zijn om een wat zwarrder bit te nemen anders blijf je scheuren.
ook is het zo bij een snaffle dat als je daar hard aan terkt ze hun hoofd omhoog gooien en de mond open doen dat is niet bij een sjenk.ok het blijkft altijd wel een beetje trekken maar het is meestal GEEN mishandeling( maaar... er zitten er wel een paar bij moet ik eerlijk zeggen)

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 14:05

onzin, ik heb zelf hier teampen trainingen en ik wil niet dat er aan bekken geropt wordt. wie niet netjes op 1 hand op een scharen bit kan rijden moet van mij direct weer terug naar een snaffle.
dat een paard met cowsense heet wordt is waar, maar doe er dan wat aan! in de training. ga eens naar een cutting clinic en daar zal je heel snel leren dat wanneer een paard heet wordt je hem van de kudde af moet halen en aan de andere kant van de arena rondjes met hem moet gaan rijden, na een paar keer zal je zien dat het paard dan beter naar jou luisterd, maar vaak is het niet het paard dat heet wordt in de teampenning maar de ruiter heeft zijn adrinaline peil niet onder controle, maar de grap met teampennen is hoe rustiger je de kudde binnen gaat hoe sneller je de koe er uit hebt. en je hem over kan geven aan je mede ruiter. maar ook nu weer op de NK kon je zien hoe ruiters er als dolle stieren de kudde binnen schoten en een zelfs zijn paard zo over de rooie hielp dat hij met paard en al in de hekken klapte.
ook zou het goed zijn als ruiters in het algemeen eens een les anatomie van een paarden mond zouden volgen, dan konden ze zien hoe dun het verheemelte van een paard is en wat voor effect een scharenbit met poort op dit verheemelte heeft en vooral hoe snel je het kan breken door keihard aan een bit te trekken.
dus ook een beetje trekken is MISHANDELING bliblablibla

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 15:00

@Piggeljay: helaas, je kent toch wel de uitdrukking: het is paarlen voor de zwijnen gegooid? Uit welk duister krocht deze, waarschijnlijk "schaduwtjes" zijn gekropen, mag joost weten.

Citaat:
Teampenning is toegevoegd bij de speedevents
en daar mag je altijd op 2 handen tijden.

Ohhwww, ja? Met sjenks, oh sorry, shanks en neusriem?

Citaat:
Weten jullie toevallig wie afgelopen zondag op het NK
de cutting en de teampenning hebben gewonnen?

misschien deze:
Citaat:
echte paarden met cowsense

Typo er uit gehaald en de uitslagen staan op de site van de Federatie.

Citaat:
worden heel heftig en kan het goed zijn om een wat zwarrder bit te nemen anders blijf je scheuren.

En "onechte" paarden met cowsense, blijven die rustig?
Voor de rest als aanbeveling, zie wat Piggeljay heeft geschreven en je neemt een bit waar het paard fijn op reageert.

Citaat:
gedikwalificeerd en dat horen ze ook bij de volgende wedstrijden!!! dus geen gevaar.

volgens mij hoor je toch echt direct of je een DQ opgelopen hebt en niet pas bij een volgende wedstrijd.
Gevaar? voor wie of wat? Voor het paard of voor jezelf?

Cool

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 19:24

bliblablibla schreef:
ik ben lid van de dta en er is absoluut geen mishandeling!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
als je te hard aan je paard trekt wordt je gedikwalificeerd en dat horen ze ook bij de volgende wedstrijden!!! dus geen gevaar.
en teampennen op een snaffle lukt niet bij alle paarden weant echte paarden mert cowsense worden heel heftig en kan het goed zijn om een wat zwarrder bit te nemen anders blijf je scheuren.
ook is het zo bij een snaffle dat als je daar hard aan terkt ze hun hoofd omhoog gooien en de mond open doen dat is niet bij een sjenk.ok het blijkft altijd wel een beetje trekken maar het is meestal GEEN mishandeling( maaar... er zitten er wel een paar bij moet ik eerlijk zeggen)

No offense, maar onder welke steen heb jij gezeten?

Ik zou me even wat verdiepen in de rijkunst ipv dit soort theoretische onzin te verkopen. Het is in ieder geval duidelijk dat je daar geen flauw benul hebt.

johnnyjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 15:39

Wat een onzin wordt hier verteld!! ja echte onzin
Ik weet zeker dat het maar voor weinig ruiters
in Nederland is weggelegd om met een shank of snaffle op
1 hand te rijden, er wordt alleen maar getrokken en gesleurd!! daarom kan je met een shank of snaffle beter op twee handen rijden dan wordt er in ieder geval niet zo gesleurd!!
ps mensen die niks van de sport snappen kunnen beter hun kop
houden want op deze manier maken ze een super sport helemaal kapot!!