[WN] Wennen aan western rijden na jarenlang Engels rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ann

Re: Wennen aan western rijden na jarenlang Engels rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 13:42

Rom is toch berucht & beroemd door zijn rubberen laarzen Verward Ik kan me nog wel wat foto's herinneren waarop ze in beeld kwamen Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 14:11

Is dat zo?
Ow jee, zeg ik dingen die nog waar zijn ook Haha!

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 14:53

Zodra ik tijd heb, ga ik op zoek naar die foto's Extreme duivel Haha!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 17:31

Offtopic!

Bittle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 21:02

hoi allemaal, wat ik bedoelde was eigenlijk de outfit op wedstrijden en op maneges....niet bij als je bij huis rijdt.... eigenlijk doet het er niet toe maar wat ben ik blij dat ik niet meer rijbroek aan/uit hoef te doen en gewoon spiekerbroekje aan met bergschoenen of zo iets dergelijks....

Laatste update van mien Grunniger: de paardentandarts is geweest, ze had haken boven en onder en ik wil haar van het weekend weer gaan rijden...misschien is ze dan weer bestuurbaar...hahaha.... Haha! en kan ik gewoon de bocht door ipv die motorrijders op het circuit in Assen....!!!!

_steffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 18:57

Lang leve de spijkerbroeken! Knipoog Ja ook op het paard, kan mezelf ook niet meer in een rijbroek voorstellen Tong uitsteken
Moet er over een maand toch weer aan geloven, ga mijn ruiterbewijs halen! zal wel weer wennen zijn Engels rijden Clown

Jester

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 15:37

Basma schreef:
Moet er over een maand toch weer aan geloven, ga mijn ruiterbewijs halen! zal wel weer wennen zijn Engels rijden".

Je kunt je ruiterbewijs ook op de "western"manier halen hoor!!

_steffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 11:58

Ja, weet ik ook wel! t’s maar een weekend! als ik dat papiertje maar heb! Knipoog en een vriendin van mij gaat ook mee die niet western rijd. Waar we nu heen gaan leek ons allebei wel leuk! Zij is er ook al eerder geweest.

Jester

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 12:40

Ik wens je veel plezier en zal duimen dat je slaagt!!

_steffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 12:53

Dank je @Jester! Haha! Ik ga me eindelijk is een keer leren te gedragen buiten haha!! 8 okt. is het zo ver! zal het melden als dit me lukt Knipoog

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 10:44

Mensen, niet al teveel een Slowchat van maken, anders gaat het naar de huiskamer Knipoog

Bittle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 14:50

Hoi allemaal, ik had al eerder geschreven dat de paardentandarts was geweest maar helaas nog steeds niet kunnen rijden...geen tijd....
Hebben jullie nog veel negatieve reacties gekregen toen bekend werd dat je van Engels naar Western overstapte....wil niet alles weten maar ben gewoon nieuwsgierig...Ik nl. wel....

_steffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 16:00

Romkabouter schreef:
Mensen, niet al teveel een Slowchat van maken, anders gaat het naar de huiskamer Knipoog

Haha! oeps!! om nou terug te komen op het onderwerp! Knipoog heb ik voor het eerst de duinen getrotseerd! Ook met alle bulten, heuvels en kuilen zit het echt prima!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 13:02

Update: inmiddels zit ik prima met rijden! Juiste paard en juiste zadel gevonden!!! Knipoog

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 14:18

Ik rij dan geen western, maar wil als het niet binnenkort is later toch de overstap maken, omdat ik het veel lekkerder vind zitten. Maar een van mijn eerste ervaringen met westernrijden was ook niet zo fijn, ik klemde nml teveel en omdat het paard daardoor ging galloperen klemde ik mijn benen nog harder aan, omdat ik dat natuurlijk gewend was, maar het was wel leuk en uiteindelijk durfde ik steeds meer mijn benen losser te laten hangen Knipoog Nou rij ik op mijn verzorgpony engels met af en toe lange teugels en beugels, vooral voor mijn eigen om te leren niet teveel te klemmen. Hopelijk gaat het dan de volgende keer als ik echt de overstap naar western ga maken wel goed Haha! Want die ene keer schrok ik me echt de paasei, maar ik zat alsnog steviger in het zadel dan met een engels zadel, geen idee waar het aan lag, maar ik vind nog steeds een westernzadel het fijnste om mee te rijden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 21:51

@nijen: of je nu western gaat rijden of dressuur blijft rijden. Ieder fatsoenlijk gereden paard gaat rennen als je klemt. Dat is discipline onafhankelijk. Dus ik kan je aanraden om goede zitles te nemen Ja dat helpt echt voor jouw klemmen. Succes i.i.g.

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 09:44

Inmiddels klem ik niet meer, maar dat was toen omdat ik even een goede houding moest vinden, stomme fout van mij, was ook een aantal jaren geleden.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 14:40

Ik rij nu op mijn stage western, en das best wennen, ook door de hele andere manier van lesgeven. Veel meer werken aan je zit en controle over je paard hiermee. Als de kriebels blijven duren, zou ik wel eens voorgoed overstappen en volgend jaar na mijn studie materiaal aanschaffen. Dan al mijn Anky pads verkopen Lachen

schattebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 17:54

Gisteren en vandaag weer een les gehad. Het ging heel goed. Alles is in de goede richting aan het gaan, zei mijn instructrice Haha! Mijn zit is beter. (ons boomloos western is besteld, dus nu terug op het dressuur zadel).
Heb dan na de les nog een ander paard uitgestapt met een echt westernzadel. Man ik dacht dat dat boomloos goed zat, dat zat ook wel heel goe. Ik moet eerlijk zeggen, ik was weeral verkocht. Bloos

Zeg, een vraagje. Galoperen jullie ook zo veel? In mijn dressuur lessen moest ik amper een paar rondjes galoperen. en in deze les galopeer ik best wel veel ( wel leuk Haha! ) en dat is niet alleen bij mij. Want ik volg altijd de les erna en die doet ook zoveel galop...
Is maar een vraagje

Jester

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 19:41

Als ik les (professionele instructeur) wordt er veel in stap en draf geoefend. Pas als de oefeningen in stap en draf goed gaan, proberen we het in de galop. Misschien zijn zowel mijn paard als ik nog niet zo doorgewinterd dat we alles al in galop goed kunnen doen.
Op dit moment zijn we bezig met de galopwissels en dat betekent al weken heel veel oefeningen rijden in stap en draf om de verzameling en de soeplesse goed te krijgen. Nu proberen het zo langzamerhand in de galop en lukt nu het regelmatig om een goede (van achteruit) gesprongen galopwissel te maken.

Ik denk dat het afhangt van hoever paard en ruiter getraind zijn en met welk onderdeel je bezig bent.
Voor sommige onderdelen hoef je niet veel te galopperen (denk aan trail) maar zijn andere vaardigheden belangrijk.

Groetjes,

Monique

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 19:51

schattebol schreef:
Zeg, een vraagje. Galoperen jullie ook zo veel?

Nee, maar jij hebt waarschijnlijk les van een reining-trainer?

Is een beetje eenzijdig dus als je geen andere dingen doet Knipoog

schattebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 08:42

Niet dat ik het erg vind hoor. Nee, zeker niet. Ik doe een ahlve les stap en draf en de rest galop. Ik heb haar al gevraagd wat ik leer en ze zegt me dat ik de pure basis aan het leren ben.
Zij zelf is een trainer voor een olympische ploeg.... Alle, ik weet niet juist de benaming maar ze is deze zomer met 15 kids ( 12-15 jarige) naar de vs geweest om daar kampioenschappen te gaan doen. En naargelang ik begrepen heb dit in alle takken van western.

Enne, ik ken eigenlijk nog steeds het verschil niet van de onderlinge takken Bloos

Bittle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 14:18

Hoi allemaal, leuk nog meer overstappers...laatste update van mijn paard: ze is weer stuurbaar, wendbaar,,,,kortom ik zit er weer op...wat is dat toch fijn ...op je paard zitten,,,nu weer afspraken maken voor het lessen en dan komt het weer helemaal goed....voor de wat latere overstappers onder ons...mijn paard was on-stuurbaar door haken op de kiezen en zat links en rechtsom een klein beetje vast...Zelfs de galop gaat weer superduper...geen overspringen meer en ze kan zelfs weer vanuit stap de galop in en de vliegende galopwissel....jippiajeeee!!! en dat voor een B-dressuurpaard die het veel leuker vindt om western te rijden....aaahhh de baas ook....

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 14:23

Ik heb vandaag bij mijn stage uitgestapt, was gelijk weer verkocht, zit echt heerlijk, alleen die teugels is wel wennen hoor, ik hield ze telkens of te lang of te kort.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-06 10:42

Dat is ook idd nog het lastigste: de juiste lengte van je teugel, wel voldoende los, maar toch zorgen dat je paard nageeft. Da's een kwestie van uitvogelen hoe dat bij jouw paard precies werkt.