[WN] Haflinger/tinker/fries/ ijslander niets voor de westernsport

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 22:55

Niet doen Iski. Met zo'n omgeploegde hoefslag komen die Quarters helemaal niet meer fatsoenlijk vooruit

Francis

Re: Haflinger/tinker/fries/ ijslander niets voor de westerns

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 23:01

iski schreef:
Tjonge...ik wil zo'n Clydesdale wel eens in een vierkantje een 360º zien uitvoeren....of beter nog...over die brug van de NQHA zien klauteren...

Uh... neem aan dat ik jou niet hoef uit te leggen dat ze in de US met 'trailhorse' een 'buitenrijpaard' bedoelen?... dan maar even voor degenen die dat niet begrepen hadden...
Ben inderdaad wel bang dat een Clydesdale openhaardhout maakt van de brug... of het moet een niet te tillen exeplaar van staal of gewapend beton worden... Wél gave paarden trouwens!

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 23:07

Francis schreef:

Uh... neem aan dat ik jou niet hoef uit te leggen dat ze in de US met 'trailhorse' een 'buitenrijpaard' bedoelen?... dan maar even voor degenen die dat niet begrepen hadden...

Ssttt....je moet niet alles uit willen leggen....

Inderdaad...super leuke paarden...in AZ hadden we er 4....die liepen voorheen in Boston voor de koets maar gingen met de eigenaar mee naar AZ toen hij daar een ranch kocht...en die 4 kanjers liepen de hele dag vrij rond het huis...en 's-nachts om mijn tent.....kadoem...kadoem...ja voor rattlers hoefde ik niet bang te zijn...

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 23:33

Shotime schreef:
Cheveyo schreef:
Shotime, het hele leven bestaat uit aktie <-> reactie, dus dat lijkt me een beetje onzinnige opmerking in mijn ogen. Of jij moet alles wat je zegt en waar je je dingen over afvraagt zelf uit je bolle koppie als eerste bedenken dat kan natuurlijk ook, dan neem ik namelijk mijn opmerking terug.

En dat andere ga ik niet eens meer op in

Waarom is mijn opmerking dan onzinnig? Is namelijk weer een reactie
op een reactie, dit is gewoon wat ik ervan vind, of moet ik soms wel m'n mond dichthouden?

Maar ik reageerde eigenlijk omdat ik las dat sommige mensen het
belachelijk vonden dat ze haar tinker verkocht, niet om het verhaal van
de topicstarter (was jij dat?) Tuurlijk mag je vinden wat je wilt.
Maar het komt allemaal zo geforceerd over.
Het lijkt bijna schandalig dat ze haar paard verkoopt, tsja, er zijn
zoveel mensen die hun paarden verkopen. Als daar allemaal topics
over zouden komen...

wellicht is onzinnig niet het juiste woord maar inderdaad ook jouw opmerking is een reactie op een actie zo zie je maar dat is dus logisch. Alles heeft een oorsprong zo ook dit topic (maar daar ga ik het niet meer over hebben ) wat eigenlijk wel wat leuke foto's opleverde en verhalen over mense n in de westernsport.

Shotime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 00:14

Cheveyo schreef:
wellicht is onzinnig niet het juiste woord maar inderdaad ook jouw opmerking is een reactie op een actie zo zie je maar dat is dus logisch. Alles heeft een oorsprong zo ook dit topic (maar daar ga ik het niet meer over hebben ) wat eigenlijk wel wat leuke foto's opleverde en verhalen over mense n in de westernsport.

Ach ja, daar moet ik je iig gelijk geven, het levert uiteindelijk ook leuke foto's en verhalen op
en we kunnen het nou eenmaal niet altijd allemaal met elkaar eens zijn

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 10:13

Citaat:

Iski schreef:

of zo'n Belg in de Pleasure door de hoefslag zien ploegen....krijgt het begrip hoefslag weer een kompleet nieuwe betekenis

Ja, VAARGEUL!!!
Ik heb ooit een Shire met een westernzadel gereden (niet lezen; western gereden). Daarna heb ik m,n eerste 'Standardbred' gekocht en nu heb ik m,n prachtige 2e 'Standardbred' !

En wat is een 'Standardbred'? Nou, je hebt ze ook in Paints!!

Kijk maar.... http://www.geocities.com/freaki11/blackice.jpg

Ik ben het overigens ook met Iski eens:
Citaat:
Hoe jij over jouw paard denkt?

'Standardbred', als ik zeg dat ik daar western op rij klinkt dat wel interressant... Maar eigenlijk vind ik volmondig; ik rij western met een DRAVER veel eigenwijzer klinken, dus dat blijf ik maar doen.

Nog een mooie paint 'standardbred'; http://img149.imageshack.us/img149/5311 ... kar8rp.jpg als de link het doet.

Tuurlijk, ik had kunnen sparen (hahaha) voor een Quarter (genetischgemanipuleerdedikbilpony, hallo Blaze, speciaal voor jou maar dat is mijn, no offense tough, koosnaampje voor een quarter ). Ik hou van uitdaging en vind het juist sport om een paardje te beleren dat er niet in eerste instantie 'voor gemaakt is'!

Om nog maar iemand te quoten, Silvya geloof ik; Heb vooral LOL met je KNOL!!

Zie onderschrift voor foto van mijn mooie 'YihaaDraver' aka Standardbred...

PS: foto's gejat van ander forum (www.draverspraat.nl)!!

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 10:34

Equinecoach schreef:
Zie onderschrift voor foto van mijn mooie 'YihaaDraver' aka Standardbred...

Oh,oh,oh, wat kunnen paarden toch opknappen hé, met zo'n westernoutfit om. in koppertje

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 10:36

Tja, bij mensen is daar toch vaak meer voor nodig! (Counter...?)

Dank je wel Peter!

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 18:38

Equinecoach schreef:
Tja, bij mensen is daar toch vaak meer voor nodig! (Counter...?)

Dank je wel Peter!

Oeps.......Vlaardingen-Beverwijk........1-0

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 09:51

iski schreef:

Nee,nee, 1-1 ik kopte als eerste in

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 11:04

PeterV schreef:
iski schreef:

Nee,nee, 1-1 ik kopte als eerste in

Klopt....maar de vraag is of die kopbal doel getroffen heeft....

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 11:06

iski schreef:

Yep, ik maak ook met haar geen grapjes meer

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 11:07

PeterV schreef:
iski schreef:

Yep, ik maak ook met haar geen grapjes meer

Zou ik ook niet doen.....die is me veel te bijdehand....

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 11:09

iski schreef:
Zou ik ook niet doen.....die is me veel te bijdehand....

Wij zitten echt weer op één lijn

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 11:19

Nâh heren.... Zo snel al? I'm impressed... of myself

On topic: Even een conclusie; In Nederland zijn veel verschillende soorten paarden en in elk ras zie je uitschieters die gewoon goed meedraaien in de westernkermis.

Misschien voor de zwaardere paarden een leuk nieuw onderdeel: I.p.v. tractorpulling, horsepulling! Hoef je in elk geval geen oordoppen in of een mondkapje voor!

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 12:54

Misschien is het wel een idee om Pleasure-driving in te voeren voor deze paarden... veel van deze koudbloeden worden ook al aangespannnen gebruikt en ik denk dat ze in een dergelijk onderdeel heel goed moeten kunnen draaien...

Vippie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 19:47

Francis schreef:
Misschien is het wel een idee om Pleasure-driving in te voeren voor deze paarden... veel van deze koudbloeden worden ook al aangespannnen gebruikt en ik denk dat ze in een dergelijk onderdeel heel goed moeten kunnen draaien...

mag ik ons alvast inschrijven???

marjet22

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 20:58

Ik denk dat er niet voor niets voor de verschillende rassen bepaalde standaarden zijn. Er zijn altijd dieren die zo goed getraind worden dat ze in de top mee kunnen lopen, maar de meederheid is niet voor niets een bepaalde lijn, hoeft niet persee een ras te zijn, maar een quarter zal ook niet snel Z dressuur lopen, omdat hij de bouw niet heeft. Ik denk dat een paard bepaalde kwaliteiten moet hebben om serieus western werk te kunnen doen. Dat is niet afhankelijk van het ras, maar van de bouw (en karakter) van het paard, waar sommige rassen gewoon meer goede eigenschappen in hebben dan anderen en meestal zie je toch dat de mensen die een westernzadel opleggen en roepen ik rij western geen "echte" western paarden hebben. Terwijl de meeste echte serieuze ruiters ook geschiktere paarden hebben. Hoeft niet persee ras te zijn (als quarters, paints of apls) En de ruiter is belangrijker dan het paard. Maar het blijft persoonlijk ik heb zelf (en berg me nu maar met al die liefhebbers hier) helemaal niets met tinkers, zeker niet met een western zadel, maar dat zegt niet dat het niet mogelijk is. In mijn ogen is het zo dat als het echt geschikte western paarden zouden zijn dat waren ze die wel gaan fokken voor de sport en dat doen ze niet. Maar ik zie persoonlijk veel liever een mooie quarter of paint, omdat ik daar gewoon iets mee heb.

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 21:13

Ik heb een haflinger, heb er een westernzadel op, en onderneem een serieuse poging om western te rijden. Elke knol kan western, tis net hoe hoog je de lat voor jezelf en je paardje legt.
Ik verwacht geen nederlands kampioen te worden met mijn paardje, maar voor de lol een keer een wedstrijd? ja!

Hilda79

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 21:37

Ik ken iemand die met haar Fries ook western heeft gereden. Zij komt uit de provincie Groningen. Daarnaast wil ik opmerken dat de Fries niet tot het rijtje koudbloeden behoort.

Mariska_28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 23:55

Ik ken iemand die haar tinker, waar ze alles mee kon, verkocht omdat ze verder in de dressuur wou komen.

Paard wat ze kocht kon ze alleen maar mee in de bak rijden, en zelfs dat deed ze op een gegeven moment niet meer voor haar lol. Het karakter van een KWPN`er is vaak heel wat anders (lees warmbloediger) dan een Tinker, en dat kon zij helemaal niet aan.

Na 2 KWPN `ers heeft ze nu een new forest en dat gaat wel goed, maar ik denk dat als ze de Tinker terug kon kopen ze dit meteen zou doen.

En misschien is dit wel deels de reden van de TS om dit topic te starten? Stel dat je je paard verkoopt om je wedstrijdambities, en je dan straks de lol van het rijden kwijt raakt? Dan heb je 2x niks meer.

Vippie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 07:07

marjet22 schreef:
Ik denk dat er niet voor niets voor de verschillende rassen bepaalde standaarden zijn.

Maar een ras standaard heeft niks te maken dat wat je er uiteindelijk mee gaat doen.

marjet22 schreef:
Er zijn altijd dieren die zo goed getraind worden dat ze in de top mee kunnen lopen, maar de meederheid is niet voor niets een bepaalde lijn, hoeft niet persee een ras te zijn, maar een quarter zal ook niet snel Z dressuur lopen, omdat hij de bouw niet heeft.

Ieder paard kan met de top meelopen alssie maar genoeg talent heeft en dat geld ook voor de ruiter. Alleen zal iemand die een quarter koopt niet snel voor dressuur kiezen omdat het een "westernpaard" is net zoals iemand met een kwpner niet snel voor de westernsport kiest omdat het een "dressuurpaard" is.

marjet22 schreef:
Ik denk dat een paard bepaalde kwaliteiten moet hebben om serieus western werk te kunnen doen. Dat is niet afhankelijk van het ras, maar van de bouw (en karakter) van het paard, waar sommige rassen gewoon meer goede eigenschappen in hebben dan anderen.

Ben ik helemaal met je eens dat een paard waar je een bepaalde dicipline mee wil gaan rijden ook bepaalde eigenschappen moet bezitten die voor die dicipline noodzakelijk zijn ongeacht het ras.

marjet22 schreef:
en meestal zie je toch dat de mensen die een westernzadel opleggen en roepen ik rij western geen "echte" western paarden hebben. Terwijl de meeste echte serieuze ruiters ook geschiktere paarden hebben.

Kijk en hier krijg ik dus weer jeuk, want wat is een "echt westernpaard" en wat is een "serieuze ruiter"? Geef daar nou eens een mooie ongekleurde definitie van.....

Ik zal persoonlijk nl NOOIT mn paard verkopen omdat IK serieus een bepaalde dicipline wil gaan rijden waar mijn paard volgens de blijkbaar algeheel heersende mening ONGESCHIKT voor is. Als ik voor iedere dicipline die ik serieus beoefen (en ik hoef echt de top niet te bereiken) een daarvoor geschikt ras moet kopen dan heb ik de stal vol staan
Gelukkig heb ik een paard getroffen wat in al die diciplines leuk mee kan komen en iedere tak met evenveel plezier beoefend, of zou dat dan toch aan het ras liggen

marjet22 schreef:
Hoeft niet persee ras te zijn (als quarters, paints of apls) En de ruiter is belangrijker dan het paard.

Dus wat maken al die quarterruiters en paintcowboy's zich dan druk dat iemand met een niet westerngefokt ras (wat wellicht wel lichamelijk en geestelijk aan alle criteria voldoet om in die tak van sport leuk bezig te zijn) er een westernzadel op legt en lekker aan het trainen gaat.

marjet22 schreef:
Maar het blijft persoonlijk ik heb zelf (en berg me nu maar met al die liefhebbers hier) helemaal niets met tinkers, zeker niet met een western zadel, maar dat zegt niet dat het niet mogelijk is.

Je hoeft ook helemaal niet idolaat te zijn van ieder ras, maar openstaan ervoor en minder gekleurd denken zou de sport een stuk leuker maken

marjet22 schreef:
In mijn ogen is het zo dat als het echt geschikte western paarden zouden zijn dat waren ze die wel gaan fokken voor de sport en dat doen ze niet.

Vraag me af wat jij dan denkt dat ze wel voor gefokt worden.
Daarbij ben je ook afhankelijk van de denkwijze van een stamboek.. Dergelijke stamboeken fokken gebruikspaarden die in alle takken inzetbaar zijn (of ze hoog komen ligt geheel aan het talent van ruiter en paard en vooral doorzettingsvermogen) en niet blijven steken bij 1 dicipline omdat ze vanwege hun bouw niks anders kunnen.
Waneer fok je een dergelijk paard voor de western, als je hem kruist met een quarter? En waneer voor de endurance, als je er een kruist met een arabier? En voor de dressuur met een KWPNer?

marjet22 schreef:
Maar ik zie persoonlijk veel liever een mooie quarter of paint, omdat ik daar gewoon iets mee heb.

Persoonlijk zie ik het liefst een fijn gereden paard wat lekker in zn vel zit en veel plezier heeft met zn ruiter in welke tak van sport dan ook, ongeacht het ras of de dicipline. En helaas zie ik die nog steeds veel te weinig.

Yonne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 18:22

Alle paardjes kunnen western rijden hoor maar de een is gewoon meer geschikt dan de ander!

iski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 20:09

Francis schreef:

Peasure-Driving....brrrrrrr...bewaar ik nare herinneringen aan: in 2002 mocht ik het Western-Deel van het EK voor arabieren mee organiseren...het Oostenrijkse team had 4 Pleasure-driving deelneemsters...kompleet in Dirndl-outfit...je kon duidelijk zien dat zelfs de paarden diep onder de indruk waren... Ik heb snel even een tranquilizer moeten slikken anders had ik de rest van het weekend niet overleefd...

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 22:51

Is misschien wel een leuk onderdeel voor sMax, die is in zijn jeugd ook voor de kar beleerd,