[WN] Reining Tips

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rob_H

Re: Reining Tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 19:43

jessiejanes schreef:

Voor ons mensen betekend "Whoa" dus stilstaan/stop, ga je nu sliden en wil je dus dat je paard z'n achterhand er meer onder gooit, zal voor het paard meer "achteruit" moeten betekenen of moet hij op zijn minst aan "achteruit" moeten denken bij het woordje "Whoa".Daarom laat je hem steeds achteruit gaan na de stop en bij een jong paard zal dit nog niet zo gemakkelijk gaan, vandaar het wat "ruwere" beeld met de handen,.........
Zo toch nog deze vraag beantwoord!

Trocha zij filosofie is het los laten van het bit.
Persoonlijk zie ik niets hards hierin.het is niet het flossen wat ik wel vaker zie,en zeker niet iets wat hij blijft doen.
Om een paard achteruit te leren denken gebruikt hij de brick wall methode

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 19:51

jessiejanes schreef:

Dat betekend dus , als het paard "omlaag"/"bergafwaarts" beweegt tijdens de galop, je dan "Whoa" zegt?
(zover je dat nog duidelijk kan voelen, als je goed verzameld/voorwaarts rijdt?!)

Algemene vraag voor iedereen:
Zijn in deze filmpjes al technieken, die
volgens jou
, onder ruk-en-pluk behoren?
Dus even zonder te schelden of namen te noemen, gewoon ja/nee en zo ja , wat dan?

Ik ben ooit (na het zien van deze tekeningen) me gaan concentreren om te gaan voelen wanneer het buiten voorbeen uitgestrekt is.
later bleek inderdaad dat bij goeie stoppers dat net te vroeg is.

Nee ik heb niets van rukken en plukken kunden vinden,maarja ik ben dan wel niet de juiste persoon om dat te vragen

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 20:00

gaucho schreef:

Dus toch maar nog een keer een vraag, iets anders geformuleerd, hebben jullie ervaring met deze methodes en wat vinden jullie ervan? Als je na een stop een paar keer aan de teugels trekt, leert het paard dan sneller om met zijn hoofd naar beneden te stoppen? Is dit voor elk paard geschikt of heb je kans dat je paard snel gespannen met een hogere hoofdhouding een stop afwacht.
Nou niet boos worden allemaal omdat ik een vraag stel hoor!

Het is niet per defenitie zo dan een goeie stop een lage hoofd houding vereist.
Mijns inziens ligt dat aan de bouw van het paard.
Ik zie geen enkele rede om een paard dat goed stopt met alle geweld in een lage hoofd houding te werken.

Het shaken met de teugels is iets wat niet alleen van toepassing is (bij Trocha) in de stop het is iets wat hij van begin af meeneemt en zijn paarden associeeren dat niet met een gespannen afwachtende houding houding.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 20:13

Trocha, is dat die van de eerste filmpjes?

freerider

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 10:53

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 13:40

mooi stukje, en een heeeeel doosje strepsils graag

wat vinden jullie er trouwens van dat hij blijft nekreinen tijdens het spinnen, hand tegen soms zelfs over de hals
doen jullie dat ook of alleen bij het begin van de spin en houden jullie daarna de hand neutraal

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 14:28

spatter schreef:

wat vinden jullie er trouwens van dat hij blijft nekreinen tijdens het spinnen, hand tegen soms zelfs over de hals
doen jullie dat ook of alleen bij het begin van de spin en houden jullie daarna de hand neutraal

Dat laatste. Spin aangeven, hand terug naar het midden van de hals. Het paard moet blijven draaien tot het commando 'whoa' en de binnenteugel iets tegen de hals. Als je blijft sturen ziet het er niet echt willingly guided uit......

_Vanes_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 14:42

Cer schreef:
WAT is nou het probleem dan??
deze zin:
Dat is ongeveer hetzelfde als geen vragen stellen totdat je het antwoord weet, en volkomen in de lijn van dit topic

Was die voor mij of Sugarmiss, snapte echt niet wat je nu bedoelt.

Wordt er niet gewoon antwoord gegeven op je vraag??? *zucht*
Jawel daarna wel, niks over te zeiken,....
of is dit juist wat er bedoelt wordt met 'bokt'-mensen?
Overal het negatieve van zien?Nee hoor, gewoon af en toe groen-en-geel ergeren over mensen , die zich rot vervelen en niks beters te doen hebben, dan alles willen overtreffen.
*hint* er was nog 1 post voor die van jou.

Maaruh, ik heb nu allemaal hele nuttige dingen gedaan, en kom weer bijlezen.
het is een leuk topic zo!
Laatst bijgewerkt door _Vanes_ op 06-02-06 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 14:43

spatter schreef:

*kuch, kuch*
ja, hier ook ,paard in spin zetten, daarna handen en benen neutraal.

_Vanes_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 14:56

Cer schreef:
......... Eerlijker is het om eerst druk te vragen en die dan op te voeren (zoals Todd de backup vraagt). Net zoals beendruk vermeerderen inplaats van te schoppen.
Maar ja..... dat is een eindeloze discussie...

(toevallig de quote van Cer)
nee, hoor geen eindeloze discussie:
eerst druk opbouwen en dus vragen, lijkt me logisch, maar hebben mensen hier niet al de ervaring gehad ,
als je te lang te "lief" blijft, het paard juist tegen het bit gaat duwen en helemaal niet los komt van het bit?
Je kan iedere keer vragen , maar zogauw je weer druk wegneemt komt dat hoofd gewoon omhoog,....
Of hij houdt zijn hoofd laag, maar duwt op je handen?
Wat doe je dan?

hetzelfde voor als het paard beendruk negeert of tegen het been is,....

ben benieuwd,...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 15:06

Citaat:
Dat laatste. Spin aangeven, hand terug naar het midden van de hals. Het paard moet blijven draaien tot het commando 'whoa' en de binnenteugel iets tegen de hals. Als je blijft sturen ziet het er niet echt willingly guided uit......
dat heb ik toch anders gezien op de dvd van footworks finest die bij de hengstenspecial zat...en toch is ie uit 6 x starten 6 x de winnaar geworden...?? maar ikke blond...

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 15:08

jessiejanes schreef:
WAT is nou het probleem dan??
deze zin:
Dat is ongeveer hetzelfde als geen vragen stellen totdat je het antwoord weet, en volkomen in de lijn van dit topic

Was die voor mij of Sugarmiss, snapte echt niet wat je nu bedoelt.

Die was voor jou. Jij zet een smiley na een opmerking die SM maakte, en ik zeg dat die opmerking hetzelfde is als de opmerking 'geen vragen stellen als je het antwoord niet weet', die door een ander persoon al gemaakt is. En dus volkomen in de lijn van dit topic. Geen rare opmerking van SM, imo.

Citaat:
of is dit juist wat er bedoelt wordt met 'bokt'-mensen?
Overal het negatieve van zien?

Nee hoor, gewoon af en toe groen-en-geel ergeren over mensen , die zich rot vervelen en niks beters te doen hebben, dan alles willen overtreffen.
*hint* er was nog 1 post voor die van jou.

Vaak wordt er door personen nogal afgegeven op die zgn. bokt-mensen (wie dat dan ook moge zijn), ergerde ik me ook aan. Zo ergeren we ons weer lekker de dag door.

Citaat:

Maaruh, ik heb nu allemaal hele nuttige dingen gedaan, en kom weer bijlezen. het is een leuk topic zo!

Ja toch?

Over dat spinnen... ik geef richting aan, en dan moet de beweging zich blijven herhalen, wel ondersteunt met geluid en een zeer lichte teugel/beendruk. Als ik wil stoppen, breng ik mn hand terug naar het midden (standje neutraal). Zelfde in de cirkels, gewoon richting aangeven.

Citaat:
(toevallig de quote van Cer)

Ga ik toevallig dan ook antwoord geven...

Citaat:
lijkt me logisch, maar hebben mensen hier niet al de ervaring gehad , als je te lang te "lief" blijft, het paard juist tegen het bit gaat duwen en helemaal niet los komt van het bit?
Je kan iedere keer vragen , maar zogauw je weer druk wegneemt komt dat hoofd gewoon omhoog,....

Maar dan kom je weer op de term uit 'wat is te lief'? Als je druk vraagt, druk versterkt, vind ik dat niet altijd lief hoor. Wat ik 'niet lief' vind, is vanuit het luchtledige sjorren of schoppen.
Als je druk aanneemt ondersteun je dat altijd met je been, zonder been geen teugel nl.
Als het paard zn hoofd gelijk weer omhoog brengt, is het moment van loslaten niet goed getimed. Je geeft alleen los, als het paard los is. Dus is er altijd een moment dat het paard wel de juiste positie aanhoud. Van daaruit ga je verder werken....

Citaat:
Of hij houdt zijn hoofd laag, maar duwt op je handen?
Wat doe je dan?

Waarschijnlijk geef je dan geen been?

Citaat:
hetzelfde voor als het paard beendruk negeert of tegen het been is,....

Dat is meestal dan vanaf de grond of vanaf de basis al niet goed. Je leert het paard als eerste, aan de hand al, te wijken voor druk.

Citaat:
ben benieuwd,...

Bedoel je nog wat met die smileys

Ik persoonlijk vind tekstuele uitleg, zonder de situatie irl te kennen, niet te doen. Er bestaat geen schriftelijke cursus paardrijden, omdat paarden altijd eigen initiatief kunnen tonen, wat op dat moment niet in het boekje beschreven staat.

Oh, en ik moet erbij vermelden, ik rij erg ouderwets, dus het kan zijn dat ik het helemaal verkeerd doe...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 15:17

Citaat:
Maar dan kom je weer op de term uit 'wat is te lief'? Als je druk vraagt, druk versterkt, vind ik dat niet altijd lief hoor. Wat ik 'niet lief' vind, is vanuit het luchtledige sjorren of schoppen.
Ik heb van iemand eens geleerd te werken volgens het 'ask - tell - command' principe. Alleen waar een paard zelfs 'sch*t"heeft aan het 'command' gedeelte moet je je gaan afvragen hoe en of je hiermee verder moet.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 15:21

Ik ben zelf nog niet in de situatie gekomen dat een paard ergens 'sch*it' aan heeft... dus daar heb ik idd geen ervaring mee

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 15:39

cissy schreef:
Citaat:
dat heb ik toch anders gezien op de dvd van footworks finest die bij de hengstenspecial zat...en toch is ie uit 6 x starten 6 x de winnaar geworden...?? maar ikke blond...

Heb ik ook gezien. Kun je nagaan wat zijn scores zouden zijn geweest als hij niet was blijven sturen....

Het is natuurlijk de mooiste manier, hetgeen niet wel zeggen dat het ook altijd werkt......zeker op de wedstrijd moet je af en toe een handje helpen

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 21:25

Shawn weet ook hoe je een paard moet stoppen http://www.horsecity.com/videos/rfd/rfdtv5_02.wmv

Hij heeft nog steeds strepsils nodig trouwens, maar het gaat al iets beter.

Ik heb 2 weken geleden een paar dagen bij Craig Schmersal gereden. En bij hem heb ik heel wat stops kunnen maken. Craig wil dat je je paard op 3 comandos moet kunnen stoppen. Whoa, benen ervan af en als het echt moet, aan de teugels trekken. Zo heb je altijd een reserve stop in de ring...

Ik heb daar een paar dagen op een waanzinnig paard rond mogen rijden. Craig heeft me geholpen. Zijn indoor is gok ik 45 bij 100. Je run down daar gaat loei hard. Die snelheid kunnen wij in Nederland niet creeren vanwege ruimte gebrek (althans bij ons).

Bij vertrek voor je stop (van fence naar fence) heb je je paard tussen je benen (uiteraard) bij elke klik die je geeft ga je een mijl harder, zo heb je ongeveer 6 a 7 versnellingen... Aan het einde ga je gruwelijk hard, je zegt whoa (kort en krachtig, niet lang en langzaam, zoals ik gewend was) en schopt je benen als het ware uit naar voren. Vervolgens glij je ongeveer 10 a 12 meter
Heel simpel....

Ik heb weer heel veel geleerd in die korte tijd dat ik daar was. Alleen alweer het recht stellen van je paard wanneer je op 1 hand rijdt, je spin ingaan en af maken. Je lead changes. Je snelle cirkels naar je langzame cirkel, met andere woorden, alles hebben we door gelopen. Het is veels te veel om op te schrijven. Alles wat ik daar weer geleerd heb werkt op mijn Reiner hier in Nederland die alles nog moet leren. Het is allemaal eigenlijk super simpel

Binnenkort ga ik weer, de reining fever is weer toegslagen. Mij krijg je er niet meer vanaf!

BTW wat betreft het contstant sturen van Shawn in de spin. Dat was mij op de futurity ook opgevallen en zeker op de foto's.

http://www.waltenberryweb.com/proofs/nr ... 20101.html

Mij werd toen verteld dat hij ze thuis traint zoals beschreven, aangeven en dan weer je hand naar het midden, zodat hij op de shows wat overhoudt wanneer hij wel richting aan blijft geven, zodat hij dan dus nog sneller gaat. Wanneer je dit altijd zo thuis zou doen, dan is dat effect weg. Personelijk vind ik je hand in het midden ook mooier.

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 07:54

Zit er dik in dat Shawn in Europa is geweest, die longen kunnen ons klimaat niet zo goed hebben.

@Marieke: Cool dat je bij Craig geweest bent, weet zeker dat je veel geleerd hebt daar.
Craig Schmersal, Todd Bergen, Mike mc Entire,Shawn Flarida, Bred Stone, (de laatste is jammer genoeg weer uit de rolatie) allemaal mensen die ik heel graag zie rijden.

Marieke schreef:
Binnenkort ga ik weer, de reining fever is weer toegslagen. Mij krijg je er niet meer vanaf!

Goed om te horen!
Betekent dit dat we er vanaf dit jaar een nieuwe compatitor bij hebben?
Zo ja, ga je voor de non-pro of de open?

Gaan jullie ook naar de 3 daagse clinic van Brent Loseke eind maart, ben eigenlijk wel benieuwd wie allemaal daar gaan zijn.
Wij zijn in ieder geval van de partij.

Groet,
Ron

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 10:53

Gave filmpjes en doc's allemaal!!

@Blaze: Keep up the good work _/-o-\_

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 13:16

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 13:24

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 20:51

Leuke tips allemaal, Blaze!
Wat mij betreft mag je het internet blijven afspeuren

freerider

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 20:52

Amen

Nu alleen nog EVEN in praktijk brengen

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 23:03

freerider

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 18:16

Nooit gedacht dat zoiets bij profs als Dell, nog speelt!

Nu hoef ik, me er niet meer voor te schamen