[WN] wel eens iemand horen zeggen die western reed overging op...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 17:01

Touché Sonja!

Wranglerbutt schreef:
Of rijden 'echte' westernruiters niet buiten?

Als je met 'echte' serieuze wedstrijdruiters bedoelt - en ik beschouw mezelf als een serieuze wedstrijdruiter - dan jazeker wel... en dat zouden sommige andere wedstrijdruiters misschien ook eens moeten doen... houd je paard nl. fris en vrolijk, zo'n dagje eens ff wat anders...

cornelie

Re: wel eens iemand horen zeggen die western reed overging o

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 17:32

elmiran schreef:
Vraag me af of er iemand met een qurter-horse of paint Z dressuur rijd.

Telt een amerikaanse appaloosa ook?
Maar oke, Z zijn we (nog) niet. Onze laatste B wedstrijden hebben we met oranje lintjes afgesloten en onze eerste L1 wedstrijd was ook weer een oranje lintje.
In maart 2005 zijn we 4 dagen wezen trainen bij Tineke Bartels en zij heeft ons gegarandeerd dat die bolle van mij het Z zeker aankan. ( ze vond het overigens erg leuk om een keer een 'western'paard te hebben op de trainingen ) Dus reken maar dat wij ervoor gaan }>

@ Sonja, onderzoeken hebben uitgewezen dat het niet direkt aan de schouder ligt maar aan de elleboog of die benen kunnen verruimen. Ik dacht ook altijd dat het hoofdzakelijk aan de schuinte van de schouder lag.

En bovendien, ik zou niet weten wat een qpa níet zou kunnen. Voor een 6 moet alles mogelijk zijn, ook de uitgestrekte gangen en weet ik veel wat.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 19:44

Hoe't bij Q en Ap. zit weet ik niet, maar in Amerika zijn genoeg Paints die hoog in de dressuur of springsport mee draaien. Net als Pleasure en Reining gefokte dieren heb je binnen het ras ook paarden die geschikt en/of gefokt zijn voor de engelse sport... Denk zelf dat Fly ook een goeie voor de dressuur geweest was, die heeft van nature al een wat opgerichte houding en voelt zich happyer met een contact teugel en ondersteuning van de ruiter... (handig als je Pleasure wilt rijden )

johanna29

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 07:07

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 07:44

Jolande schreef:
Waarom zet een ruiter hier dan niet gewoon neer dat ze recreatief verder gaan en hiervoor een westernzadel gebruiken? Het wordt om een of andere vreemde reden altijd afgeschilderd als een hi ha sport wat je even kunt gaan doen. Of eigenlijk is het nog meer: recreatief rijden = westernriding. En dat is wat me altijd stoort. Maar misschien neem ik het te serieus op.

Sorry maar mij heb je nooit horen zeggen dat ik reacreatief western ging rijden Alleen heb ik de massel dat ik OOK een bos om de hoek heb en ook nog eens endurance rij (dit keer met westernzadel), jaja we hebebn het er maar druk mee.
Ik heb altijd (voor mn dresuur periode die noodgedwongen door het stamboek werd opgelegd ivm dr predikaten) zeer serieus western gereden, les gehad, clinics gereden, en zelfs wat onderlinge wedstrijden.
Is het dan een schande dat ik dat nu weer oppak en terug ga naar mn roots omdat paard en ik veel happyer waren in de westernsport?

blaze schreef:
Tja zo is het helaas als alles is mislukt dan gooi je er een westernzadel op en voila je bent een western ruiter.
Maar iemand heeft mij eens verteld dat dit soort ook bestaansrecht heeft,hmm tja uhhh nee

Hoezo mislukt, ik vind dat ik met een fjord tussen de knotten uitzonderlijk goed gepresteerd heb (menigeen strand al in de B) en nog steeds presteer, maar ben wel zo reeel om ermee te stoppen als voor allebei de fun eruit is en ze lichamelijk (in mijn ogen) niet verder kan komen in de volgende klasse, zeker als het nooit onze bedoeling is geweest in deze tak serieus te presteren. Dan hebben we het toch verdomde leuk gedaan denk ik zo.

Dit hoeft serieus westernrijden absoluut niet in de weg te staan, maarja blijkbaar ben je niet serieus als je je ooit aan de dressuursport gewaagd hebt. Jammer... want beide takken van sport bijten elkaar niet is mijn ervaring, jammer dat de mensen in deze takken daar zelf geen voorbeeld aan nemen, dat zou de paardensport/wereld zoveel leuker maken.

Voor de duidelijkheid dus: ik ben zeer serieus bezig met welke tak van sport ik ook doe. Paard is zeer veelzijdig door mijzelf opgeleid dus zie niet in waarom ik daar geen gebruik van zal maken.
Ik ben dr momenteel weer aan het omscholen tot het niveau waar we waren voor onze dressuurprik periode begon, en ga daarna samen met een instructeur aan de slag om weer verder te komen en wie weet zelfs ooit wedstrijden te gaan rijden, we zullen de toekomst af moeten wachten.

Zo hoop dat het nu duidelijk is. Jammer dat ik in het hokje: gooi westernzadel op je knol en denk dat je cowboy bent, wordt geplaatst maarja dat zegt gelukkig meer over jullie dan over mij

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 08:13

Och, trek het je niet zo aan... 'Ze' zeggen ook over iedereen met een engels zadel dat het dressuurruiters zijn (terwijl je met een engels zadel ook kan recreeren) met alle bijbehorende vooroordelen van dien ...
Dus eigenlijk zou er voor de recreatiesport een aparte stijl plus bijbehorend zadel uitgevonden moeten worden... (nee, niet endurance).

Aan de ene kant promoot de westernruiter de relaxedheid van het rijden (ahum) en het comfort van het zadel, maar als je juist om die reden gaat 'westernrijden' is het weer helemaal verkeerd... Rare jongens, die cojbojs

En laten we wel wezen, er zijn nogal wat instructeurs die bij de engelse sport niet aan de bak komen, en dus gaan westernhannessen. Dus sja, als dat dan de sport promoot, hoe kan je dan verwachten dat mensen het anders moeten zien

Ik gooi vanmiddag gewoon weer mn gloednieuwe engelse zadel met bijbehorende springteugels op mn amerikaanse paardje.. zij heeft tenminste geen vooroordelen

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 09:13

Vippie schreef:
Sorry maar mij heb je nooit horen zeggen dat ik reacreatief western ging rijden Alleen heb ik de massel dat ik OOK een bos om de hoek heb en ook nog eens endurance rij (dit keer met westernzadel), jaja we hebebn het er maar druk mee.

Dit heb ik initieel ook niet beweerd. Ik zal proberen uit te leggen wat ik bedoel maar dat valt niet mee om in niet verkeerd op te vatten tekst hier neer te zetten.
Je schreef:
Citaat:
weer terugscholen naar western om zo weer lekker cowgirl te spelen in het bos en lekker traileparcourtjes bouwen.

Het spijt me maar dat komt op mij vrij denigrerend over, om lekker cowgirl te spelen in het bos. Vandaar mijn eerste reactie. Daarop reageerde Sonja dat de problemen die veroorzaken dat een nog hoger level van dressuur niet mogelijk zijn bij recreatief rijden en trail niet meer zo van belang zijn. Niks mis mee imo.

Maar wat elke keer weer lijkt als je topics leest (niet alleen deze) is dat mensen denken dat als ze er een westernzadel op gooien ze westernrijden en als er een dressuurzadel op ligt dat ze dressuur rijden. Dat komt waarschijnlijk door de schrijfwijze en omdat ik de mensen die het schrijven niet ken en ook dus niet weet hoe ze rijden. Ik ken je niet, maar als ik je tekst lees dat de puf er in de dressuur uit is mede omdat er nieuwe proeven op komst zijn en dat daarom maar een westernzadel er op gaat en terugscholen naar western om lekker cowgirlt te spelen, dan kan ik dit niet anders opnemen. Er wordt toch ook nooit geschreven 'ik ga lekker buiten in het bos dressuurmiepje spelen' om daar serieus mee te bedoelen dat je dressuur gaat rijden! Dus ik denk dat het een schrijfverwarring is.

En wat buitenrijden betreft, tuurlijk hoort er dat gewoon bij, dat is kul om te denken dat dat niet kan.

Tot slot:
elmiran schreef:
Vraag me af of er iemand met een qurter-horse of paint Z dressuur rijd.

Tuurlijk komt dat voor, maar voor mij is ras niet belangrijk. Ik vind het alleen maar knap als iemand met een ras wat in het volksmond als ongeschikt wordt gezien om dressuur of western mee te rijden het toch voor elkaar krijgt om dit op een goed niveau klaar te krijgen. Zo ook die vooroordelen voor barokke paarden in de dressuur die ik zo links en rechts wel eens hoor. Ik vind het net super mooi om te zien als die paarden zo lopen.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 07:37

Jolande schreef:
Het spijt me maar dat komt op mij vrij denigrerend over, om lekker cowgirl te spelen in het bos. Vandaar mijn eerste reactie.

Sorry maar western rij je niet alleen in de bak toch? En tis maar net hoe je zelf in het leven staat hoe je mijn opmerking op wilt vatten

Jolande schreef:
Daarop reageerde Sonja dat de problemen die veroorzaken dat een nog hoger level van dressuur niet mogelijk zijn bij recreatief rijden en trail niet meer zo van belang zijn. Niks mis mee imo.

Alleen ga ik niet reacreatief rijden, nooit gedaan ook btw. Trail is altijd al onze passie geweest en is vaak van pas gekomen bij de endurance en veel westernoefeningen kon ik gebruiken bij de dressuur (mn achterwaarts en wendingen).
Wat het hogere niveau betreft, ik ben gelukkig eerlijk genoeg tov mn paard om te stoppen waneer het nodig is, vele ruiters trappen hun paard wel door omdat ze per se in een hogere klasse willen rijden. Ik had best de M nog willen proberen maar merk dat Tjo daar gewoonweg geen zin meer in heeft en hoe hoger we komen steeds meer in protest gaat, dan is de lol er snel af.

Dan is mijn motto: tis genoeg geweest geen gelul uit de krul Zijn nu weer een maandje bezig om de basis van de pleasure weer op te pakken en dat doet ze of ze nooit anders gedaan heeft, heb gewoon weer een heel ander paard, veel blijer.
De top bereiken is zowizo nooit mn ambitie geweest ik zie met alles wel hoe ver we komen.

Jolande schreef:
Maar wat elke keer weer lijkt als je topics leest (niet alleen deze) is dat mensen denken dat als ze er een westernzadel op gooien ze westernrijden en als er een dressuurzadel op ligt dat ze dressuur rijden.

Ben ik helemaal met je eens, westernzadel erop, teugels los en holpa je rijdt blijkbaar western, gut en dan krijgen ze hun paard de bocht niet om rara hoe kan dat? Andersom met dresuur hetzelfde, gooi er een dresuurzadel op, en geen gelul trek hem in de krul wordt het nieuwe motto.

Jolande schreef:
Dat komt waarschijnlijk door de schrijfwijze en omdat ik de mensen die het schrijven niet ken en ook dus niet weet hoe ze rijden. Ik ken je niet, maar als ik je tekst lees dat de puf er in de dressuur uit is mede omdat er nieuwe proeven op komst zijn en dat daarom maar een westernzadel er op gaat en terugscholen naar western om lekker cowgirlt te spelen, dan kan ik dit niet anders opnemen. Er wordt toch ook nooit geschreven 'ik ga lekker buiten in het bos dressuurmiepje spelen' om daar serieus mee te bedoelen dat je dressuur gaat rijden! Dus ik denk dat het een schrijfverwarring is.

Maar uit het woord terugscholen en een blik in mn profiel had je kunnen zien dat ik al eerder western heb gereden dus niet zomaar een westernzadel erop gooi.
Overigens heb ik ook gewoon mn dressuur geoefend in het bos hoor, vind dat je daar niet per se een bak voor nodig hebt, hihi

Jolande schreef:
En wat buitenrijden betreft, tuurlijk hoort er dat gewoon bij, dat is kul om te denken dat dat niet kan.

Zou wat zijn zeg, als je de ene dicipline beoefend mag je er geen andere bij doen, dat wordt lastig kiezen met een poownie die pleasure, trail, dressuur, springen, endurance en aangespannen rijden (vaardigheid, dresuur, mendurance en tzt marathon) in dr pakket heeft zitten

Naja tis jou en hopelijk ook anderen nu duidelijk dat ik echt wel serieus ben en niet de zoveelste cowgirlpenny met een hypodramazadel op schattige knuffelpoownie.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 08:58

Vippie schreef:
Naja tis jou en hopelijk ook anderen nu duidelijk dat ik echt wel serieus ben en niet de zoveelste cowgirlpenny met een hypodramazadel op schattige knuffelpoownie.

Het werd bij mij gewoon getriggerd door het 'cowgirl spelen'. Natuurlijk niet door het 'in het bos' Maar het is me helemaal duidelijk, welkom terug bij de club

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 11:42

Ik ben overgestapt van western naar dressuur. Overigens heb ik hiervoor geen dressuurzadel gekocht. Rij nu met mijn westernzadel gewoon in de "engelse" les mee, niemand meer die dat vreemd vind. Voor de springlessen heb ik er wel een zadel bij gekocht, springen gaat toch wat moeilijk met zo'n knop voorop.

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 19:35

Op dit moment kan ik sowieso 3 mensen noemen die de overstap western-engels gemaakt hebben. Twee lesgenootjes en mijn instructrice (die mij nu dus engels lesgeeft, ze heeft western gereden maar de koeien waren op de echte reden waarom ze gestopt is weet ik eigenlijk nieteens). Mijn haflinger is (western) ingereden op de Silver-Ranch maar ik rij hem engels. Eigenlijk omdat ik géén verstand heb van western rijden en omdat ik alle engelse producten van mijn vorige haflinger nog had. Daarbij ken ik hier in de buurt geen western instructeurs (Haren bij Groningen, ja oke in Marum zit iets toch? Maar dat is toch ook een beetje uit de richting). Toch trekt dat western rijden mij wel, waarom weet ik eigenlijk nieteens

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 10:44

In het begin van dit topic, vroeg ik nog of ik deze serieus nemen moest, en ben bang dat ik dat ook maar moet gaan doen. Dochter lief heeft tegenwoordig met regelmaat dressuur les, en rijd inmiddels met haar Okie mee in de carrousel en paradeux lessen of hoe je dat ook schrijft.
Mijn nek haren staan overeind, wanneer zij getooid met cap, en een, oh hemel,pfff, ja een zo een twee huidsbroek in de rij bak, verschijnt. Waar ik voorheen een verstandhouding had, en dit vooral vlak voor een wedstrijd, van een dood of de gladiolen instelling, ben ik er nu bang voor, dat dit gaat plaats maken voor een achterlijke gladiolen instelling. Of zij ooit zal overstappen naar deze voor mijn pijnlijke actie van haar, zal een bericht over mij tot gevolg hebben, op de niet rokers of gestopte rokers pagina, van de telegraaf.
Ben mijn bewust, dat er weinig, of misschien maar een enkele vlag half stok zal hangen.
Het is niet jammer dat kinderen ouder worden, maar dat deze gaan doen waar zij zelf zin aan hebben, doet mijn denken aan een reclamespotje op tv, het moet toch niet gekker worden hè.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 10:46

*Trekt een lange neus* Hahahahahahahaha
Hele goeie actie van Ilona!
Als ze nog es een wedstrijd in die richting gaat rijden, sta ik langs de kant

PeterV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 10:47

Cer schreef:
*Trekt een lange neus* Hahahahahahahaha
Hele goeie actie van Ilona!
Als ze nog es een wedstrijd in die richting gaat rijden, sta ik langs de kant

Cerrrrrrrrrrrrrrrrrr help mijn nou, en raad het haar af

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 10:48

neuh!
... lekker puh!

jeanette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 11:39

Arme Peter.

Elk nadeel heb z'n voordeel moet je maar denken. Ze kan die dressuurervaring straks lekker gebruiken bij het western rijden. Onderzoekt alles en behoudt het goede. Ook van het dressuren hihiihi

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 12:13

Nu ik oranje lintjes begin te winnen krijg ik ook steeds meer schik in de dressuur Ik ben ook nog steeds heel benieuw hoe ver we gaan komen.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 12:32

en toch vind ik, blauw mooier

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 12:33

Dat heeft denk ik met haar leeftijd te maken Peter, ik heb het ook zien gebeuren, kinderen die enthousiast met western beginnen maar min of meer door de overgrote hoeveelheid dressuurrijdende leeftijdgenootjes toch naar de dressuur getrokken worden. Ze horen er immers anders niet echt bij en dat is natuurlijk niet leuk. Want hoe dan ook de meesten zullen het niet willen horen, maar western blijft in de ogen van veel dressuurruiters een ondergeschikt iets. Maar je moet maar denken: alles komt goed

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 12:41

Ik vind nu wel dat hier een beetje denigrerend over doet. Ik geloof niet dat Ilona op een westernstal voelt alsof ze er niet bij hoort...

Het kan ook om verdieping gaan, en geen oogkleppen opzetten maar gewoon openstaan voor een andere tak van sport. Heel verstandig, dat de jeugd dit zo doet

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 13:02

PeterV schreef:
en toch vind ik, blauw mooier

Nou, dat was destijds ook altijd grappig. Toen reed ik nog western met die bolle en kwam ik weleens met een blauw lintje thuis. Werd ik gefeliciteerd met de 4e plaats.......... }>

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 13:32

Citaat:
Ik vind nu wel dat hier een beetje denigrerend over doet. Ik geloof niet dat Ilona op een westernstal voelt alsof ze er niet bij hoort...

Dat zal ze ook niet, maar dit is dan schijnbaar ook andersom, ze gaat dus bij een westernstal dressuur rijden? Maar ga maar eens als enige westernruiter tussen alleen dressuurruiters rijden. Er zullen vast uitzonderingen zijn, maar het gros zal hoe je het ook draait of keert niet echt helemaal serieus genomen worden. Het gaat gelukkig wel al beter dan een aantal jaren terug maar we zijn er nog lang niet.
Ik wist niet dat Peters dochter op een westernstal staat. Maar ik heb het zelf al meer keren zien gebeuren op dressuurstallen waar een kind dat western wilde gaan rijden dit in no-time naar dressuur heeft gewisseld omdat de leeftijdsgenootjes dit ook doen en om dan samen verder te kunnen, jammer maar heel begrijpelijk. Begrijp me dus niet verkeerd, ik wil niet zeggen dat dit fout is of zo! Ik dacht dat dit wel eens de reden kon zijn voor de dochter van Peter om te stoppen met western. Maar schijnbaar niet.
Even nog een ding, ik wil niet denegrerend doen tegen iemand. Ik ervaar het alleen helaas als westernruiter zo vaak andersom...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 13:36

Jolande schreef:
Ik wist niet dat Peters dochter op een westernstal staat.
Ze woont gewoon thuis óp een Westernstal , waar blijkbaar ook nog 'engelse' les wordt gegeven

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 13:41

@Jolande: dan heb je echt wat gemist

Wat heb ik een vreselijke kromme zin geschreven zeg

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 13:56

Ik vind het inderdaad wel leuk, om te ervaren, hoe jeugdige aan kijken tegen het western rijden. De bij ons nog steeds overwegende dressuur en spring stal, daar lopen best heel wat kinderen, in de leeftijd van 7 t/m 18 rond. Ik schat dat het er zo’n gemiddeld 90 tot 100 lessen elke week gegeven worden aan deze groep ruiters, waar ik mijn toch best wel een beetje over verbaas, dat er niemand over is gestapt, terwijl deze hun ogen eigelijk uit kijken, en het ook geweldig vinden, als Ilona haar paarden aan het trainen is. Afgelopen weekeinde, hadden wij een paradeux wedstrijd, en ik zal wederom het woord wel weer verkeerd schrijven, daarin gaven Franklyn en Ilona in de pauze een soort van demo reining rijden. De ouders waarvan de kantine vol zat, daarvan vinden er dan een aantal meteen, dat hun kind dat ook maar moeten gaan rijden, want ook bij de ouders komt het over als een geweldige manier van paard rijden. Maar toch, na een aantal van dit soort van demo’s, want ik doe er natuurlijk alles aan om western rijden te promoten, geen één leerling, uit de bestaande groep die de overstap gemaakt heeft naar het western rijden. Nee, het zijn kinderen, die van buiten af komen, om paard te leren rijden, en de overstappers van de andere maneges in de buurt die bij ons komen lessen.
Dit is best wel een vreemde constatering, maar toch denk ik dat Jolande het wel is bij het rechte einde zou kunnen hebben, daar de nu dressuur en springende ruiters bij ons op stal, allemaal vriendjes en vriendinnetjes van elkaar zijn. Misschien als er straks één schaap over de dam is, dat er dan meer zullen volgen om op de western manier te gaan rijden.
En wat Ilona betreft, ja, haar maakt het niks uit hoe zij paard rijd, maar als zij maar rijd.
Verderop bij ons in de buurt, staat nog een oude schuur in het land, en denk deze maar te gaan huren, zodat zij in alle rust, in een eigen gekozen outfit, daar de niet western gerichte onderdelen kan gaan rijden. Want laten wij nou eerlijk zijn, mijn cowgirl, mag toch geen dressuur amazone gaan worden, toch. Dan heb ik nog liever dat zij maar op zoek gaat naar zo’n scooter hangjas, met zo’n walkman chronisch aan de oren vastgeplakt,toch.
Zucht, soms moet je wel is concessies doen in het leven.