[WN] Western; nog sport of niet meer?! (verslag Worldshow)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 11:14

Margee"]
Je betaalt ze toch!? En daarmee hou je ze in stand.
Dat wij het zien als zo'n beest een beter leven geven, hebben zij geen boodschap aan. Het is gewoon lekker kassa!!! En een hoop slijmerige aanbidders om ze heen..... kicken man hoe stoer je dan bent!!!
[/quote]Ik betaal hun niet voor de manier hoe ze met hun paarden om gaan, ik betaal ze voor een dekking van hun hengst en als die op het moment de beste match is voor mijn merrie ga ik daar heen! En dat heeft niets te maken met in stand houden!!

[quote="Margee schreef:
Met een verantwoordelijkheid! Of organiseren ze de wedstrijden soms niet?
Volgens mij ben je zelf verantwoordelijk voor je eigen daden en niet de 'club' waar je bij hoort.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 11:14

jessiejanes schreef:
Ik kan je eerlijkheid wel waarderen! OK dan!
Maaruh,voel je de "awareness" al ,mbt de "bijdrage aan de industrie" wat Cer net nog aanhaalde?
Dit vind ik toch een lastig punt. Ik heb ook paarden gereden die op een 'nare' manier (understatement) gereden zijn. Ik droeg niet bij aan de industrie, maar vond dat als ik ze reed, die ander er iig niet op zit!! Dat is met Shiner ook het geval, plus dat ik niet weet of Shiner direct van een trainer is gekocht, of van een particulier. Daar zit toch verschil in vind ik.
Er zijn particulieren die van een trainer kopen omdat ze het paard te gek vinden, of omdat ze dan 'leuk meedoen'. Met dat laatste hou je denk ik meer de industrie in stand.

En ik denk dat je niet moet doordraven met merken die de AQHA show sponseren, maar dat het concrete is, wat chris aangeeft. Dus lessen volgen, stalgeld betalen, trainingsgeld betalen. Dat is direct meedoen aan praktijken die je misschien niet waardeert. Ik vind dus ook dat iedereen die stalgeld, trainingsgeld of lesgeld betaald aan een brute trainer, zelf ook schuldig is. Zo simpel ben ik dan. En dat wordt niet gewaardeerd, maar daar kan ik niet mee zitten. Ik kan dat voor mezelf rechtvaardigen.

Overigens Ods, meestal ben ik het met je eens (dat weet je) maar nu toch echt niet. De AQHA doet wel degelijk mee aan wanpraktijken door het inrijden op een wereldshow op deze manier toe te staan. Wat ik van het verhaal begrijp zijn het geen rotte appels, maar was het 90% van de ruiters. Dat noem ik niet een rotte appel, dat noem ik een verrotte industrie. En dat vind ik erg jammer. Maar dat de AQHA voor het geld gaat, is natuurlijk geen geheim. Jammer dat ze niet zo paardvriendelijk zijn als ze zelf beweren.
Ze zijn idd geen politie maar ze hebben wel degelijk de verantwoordelijkheid om de losrijbak in de gaten te houden, en dat lijkt me niet zo moeilijk. Dat kunnen we hier in NL zelfs.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 11:49

Cer"]
En ik denk dat je niet moet doordraven met merken die de AQHA show sponseren, maar dat het concrete is, wat chris aangeeft. Dus lessen volgen, stalgeld betalen, trainingsgeld betalen. Dat is direct meedoen aan praktijken die je misschien niet waardeert. Ik vind dus ook dat iedereen die stalgeld, trainingsgeld of lesgeld betaald aan een brute trainer, zelf ook schuldig is. Zo simpel ben ik dan. En dat wordt niet gewaardeerd, maar daar kan ik niet mee zitten. Ik kan dat voor mezelf rechtvaardigen.
[/quote]Hier ben ik het met je eens Cer en dit is wat ik niet zou doen. Het was echt mijn punt dat ik vind dat mijn keuze van een hengst niet laat afhangen van wie hem rijd of eigenaar is van het dier.

[quote="Cer schreef:
Overigens Ods, meestal ben ik het met je eens (dat weet je) maar nu toch echt niet. De AQHA doet wel degelijk mee aan wanpraktijken door het inrijden op een wereldshow op deze manier toe te staan. Wat ik van het verhaal begrijp zijn het geen rotte appels, maar was het 90% van de ruiters. Dat noem ik niet een rotte appel, dat noem ik een verrotte industrie. En dat vind ik erg jammer. Maar dat de AQHA voor het geld gaat, is natuurlijk geen geheim. Jammer dat ze niet zo paardvriendelijk zijn als ze zelf beweren.
Ze zijn idd geen politie maar ze hebben wel degelijk de verantwoordelijkheid om de losrijbak in de gaten te houden, en dat lijkt me niet zo moeilijk. Dat kunnen we hier in NL zelfs.
Als ik dan eerlijk mag zijn.... ik was er niet bij, wij hebben dit 'gehoord' van de topic starters. Misschien werden de bakken in de gaten gehouden met camera's en niet met mensen?!! Een verhaal heeft altijd twee kanten en geef ik daardoor de AQHA de voordeel van de twijfel.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 11:58

Ods schreef:
Volgens mij ben je zelf verantwoordelijk voor je eigen daden en niet de 'club' waar je bij hoort.
Je haalt nu de helft aan van wat er stond, da's handig natuurlijk.
De club die organiseert is verantwoordelijk voor de orde op het terrein en voor het naleven van de regels. Neem als voorbeeld maar het voetbal, die moeten heel veel dokken om de orde te handhaven. Blijkbaar is het lonend, want er wordt aan verdiend.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 13:16

Ods schreef:
Wel als die club de regels bepaalt, de naleving daarvan zelf moet handhaven en de 'controleurs' (lees 'judges') daarvoor opleidt en instrueert.
En zéker als door de jaren heen keer op keer weer blijkt dat die club zwicht voor het 'grote geld' en de 'grote namen'...

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 14:29

Ods schreef:

Uiteraard ben je zelf verantwoordelijk voor je eigen daden, maar de club zou de rgeels moet handhaven en./ of aanpassen.
Ik denk dat de NRHA nog wel 1 van de grootste boosdoener is.
Dat je met 3 jarige paarden een geld bedrag kan winnen van $100.000,00 is al probleem nr 1. Dat bij die paarden ook nog hun staarten plat worden gelegd, oren gefixeerd zodat deze niet meer naar achter kunnen worden gelegd, en drugs en pijnstillers zijn toe gestaan is natuurlijk echt belachelijk. Ik ken geen enkel ander vorm van (paarden)sport waar dat ook is toegestaan. Moesten die regels niet eens veranderd worden?

Doordat het bij de NRHA allemaal mag en geld bedragen zo hoog zijn dat mensen er alles aan zullen doen om te winnen, heeft de AQHA een probleem. Reining ruiters rijden vanwege de vrijheid bij de NRHA dan ook liever bij de NRHA.

Ik personelijk denk dat de AQHA bang is zijn ruiters/ leden te verliezen. Wat is een Worldshow zonder de grote jongens? Als je ze dan als AQHA ook nog gaat straffen voor hun manier van trainen, is de kans groot dat niemand meer op komt draven. Daar ligt denk ik het probleem bij de club. Maar zolang de NRHA alles maar blijft toestaan staat de AQHA met zijn rug tegen de muur, tenzij AQHA meer aan het welzijn van het paard gaat denken dan aan de opkomst van de ruiters......

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 14:38

Waarom is nou iedereen boos op de club terwijl de mensen/ruiters/eigenaren dit soort absurde dingen doen met hun paarden?????

Begrijp me goed, ik keur dit vrezelijk af!! Maar ik vervloek de daders, niet de organistatie of de club. Daarom zei ik al eerder, ik was er niet bij en kan dus niet oordelen of de AQHA (in dit geval) er niets aan doet, gedaan heeft of gaat doen!

Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 14:45

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er nog verschil zat in mannelijke en vrouwelijke trainers? En ook of de trainers die we hier in Nederland en Belgie wel eens zien voor clinics (Craig Johnson, Doug Millholland, Dell Hendrix, etc) ook in rijtje foute trainers thuis horen. Ik heb altijd al eens een clinic willen volgen van een toptrainer (als ik zoveel geld over zou hebben), maar nu ga ik daar toch wel over twijfelen. Niet dat je niet e.e.a. van ze zou kunnen leren, maar wel zoals eerder is gezegd, je dan toch weer zo'n trainer en dus zijn manier van omgaan met paarden zou sponsoren.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 14:46

Marieke schreef:
Ik ken geen enkel ander vorm van (paarden)sport waar dat ook is toegestaan. Moesten die regels niet eens veranderd worden?

Eerlijkheid doet mij zeggen dat ik in andere takken ook 'enge' dingen zie. Wat dacht je in de Engelse sport waar de kaken van een paard zo vrezelijk dicht wordt gesnoerd......waar ze dan nog doekjes/sponsjes/gelleggers onderdoen????

Springen waar paarden over prikkeldraad moeten springen of waar balken omhoog worden gedaan terwijl het dier springt?

Bij Arabieren worden hoofden geopereerd voor een nog snoeksere uitdrukking in het gezicht. (vreemd geschreven maar je snap me hopelijk Verward )

Kom Marieke, ook in andere takken van de paarden sport gebeuren dit soort rare dingen en wordt door de club geaccepteerd.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 14:48

jahoor ... slof eraan en in beide handen een fikse zwiepert...... ook niet weinig voorkomend....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 14:49

In alle topsporten zullen misstanden voorkomen, laten we het hier beperken tot de Western tak.

westernworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 14:53

nou ods ik denk dat de boosheid voort komt uit het simpele feit dat de clubs bepalen wat goed is of niet,ergo de regels bepalen.
en als die regels geen regels zijn maar een vrijbrief,om te handelen naar goeddunken,van een op geld beluste eigenaar,zal dit niet goed zijn.
veronderstel dat er geen verkeersregels zijn op de weg,dan zullen de doden je ook om de oren vliegen,want tijd is geld en iedereen zal eerder en op tijd willen zijn,200 km per uur door de polder.
dat is wat er nu gebeurd in amerika met de paarden , geen regels en zo snel mogelijk daar zijn met een veulen ,waar het grote geld is.
daarom wordt het tijd dat er regels worden opgesteld die in het belang zijn van de paarden,en niet in het belang van het grote geld.
en als er mensen zijn zoals jij je nu opstelt,zullen er nooit veranderingen komen,heb jij dq gezien in de uitslagen van de worldshow?en dan dq ten gevolge van onbehoorlijk gedrag tegenover de paarden? ik niet!!
niets voordeel van de twijfel,want IK twijfel niet aan de observaties van vera en marieke.

rinus

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 14:54

Ods schreef:
Waarom is nou iedereen boos op de club terwijl de mensen/ruiters/eigenaren dit soort absurde dingen doen met hun paarden?????

Het gaat niet om 'boos zijn', jij hebt het zelf over 'verantwoordelijkheid' en dat is een rasvereniging die zich bezig houdt met meer dan alleen paardjes in een stamboek noteren zéker wel. Uiteraard is iedereen verantwoordelijk voor zijn eigen daden, maar wanneer die daden niet volgens de regels zijn, of bepaalde regels onacceptabel gedrag mogelijkmaken en/of gedogen, dan ligt daar zeker een verantwoordelijkheid bij die vereniging.

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 15:08

Ods schreef:
Eerlijkheid doet mij zeggen dat ik in andere takken ook 'enge' dingen zie. Wat dacht je in de Engelse sport waar de kaken van een paard zo vrezelijk dicht wordt gesnoerd......waar ze dan nog doekjes/sponsjes/gelleggers onderdoen????

Daar heb je gelijk in ja

Springen waar paarden over prikkeldraad moeten springen of waar balken omhoog worden gedaan terwijl het dier springt?

Dat wordt niet geacepteerd door de club en zal je ook niet zien gebeuren bij de inrijbak

Bij Arabieren worden hoofden geopereerd voor een nog snoeksere uitdrukking in het gezicht. (vreemd geschreven maar je snap me hopelijk Verward )

Dat is een cosmetische verandering die ook door de AQHA bij de halterpaarden wordt geacepteerd

Kom Marieke, ook in andere takken van de paarden sport gebeuren dit soort rare dingen en wordt door de club geaccepteerd.

Je hebt wat dat betreft gelijk, niet goed nagedacht voordat ik dat neer zette, maar wat ik probeer te zeggen is dat ik het bizar vind dat de paarden bij de NRHA met drugs en pijnstillers geshowed mogen worden.

Het plat leggen van de staart en het fixeren van de oren doen de ruiters omdat het zo slordig staat wanneer een paard zijn staart draagt, maar nog erger, wanneer hij ermee zwiept als teken van protest. Dat geld ook voor de oren. Door dit te voorkomen haal je natuurlijk niet het probleem weg (pijn in de rug en/ of protest), maar verdoezel je het allemaal.

Is het nou niet gewoon tijd dat die regel wordt veranderd???

Een ruiter gaat nl mee in het hele gebeuren omdat hij/ zij anders echt geen kans meer heeft om te winnen. De verandering moet dus echt bij de club vandaan komen!

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 15:08

westernworld schreef:
en als er mensen zijn zoals jij je nu opstelt,zullen er nooit veranderingen komen,heb jij dq gezien in de uitslagen van de worldshow?en dan dq ten gevolge van onbehoorlijk gedrag tegenover de paarden? ik niet!!
niets voordeel van de twijfel,want IK twijfel niet aan de observaties van vera en marieke.
rinus
Ik voel toch een nare ondertoon in jou bericht Rinus niet omdat ik me aangesproken voel maar wel dat je dit denkt over mij. Natuurlijk komen er veranderingen als je er zelf niet aan mee doet, als je mensen laat zien dat het ook op een andere manier kan Je hoeft niet 'mee' te gaan met wat andere doen. En club hoeft mij ook niet voor te schrijven wat ik wel en niet mag doen, een club gaat niet samen met mij naar bed om mijn dag te overdenken of ik rustig kan slapen. Dat doe ik altijd nog zelf met mijn eigen geweten.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 15:14

Marieke, ik begin maar met een nieuw bericht voordat men denkt dat ik mijn post aanpas Haha!

Ik verafschuw het net zoals de meeste mensen. MAAR ik wijs niet naar de club maar naar de dader!!!!

Overgens wordt het algemeen voor lief genomen dat er in de Engelse sport paarden zijn waarvan de pezen worden doorgesneden omdat ze dan geen pijn voelen (gebeurd in alle takken van paardensport), kan ook op het lijstje Scheve mond

Is het niet zo dat er bij de zwaardere NRHA wedstrijden de paarden een doping controle krijgen? Dat durf ik niet eerlijk te zeggen. En wat ik ook niet denk is dat er werkelijk iets veranderd door de regels te veranderen Misschien wordt ik nu als naief bestempeld, so be it, het is niet alleen een questie van geld bij de AQHA, zij willen graag dat hun leden verantwoordelijk zijn voor hun eigen akties en dat vind ik een fijne gedachte. Dat er mensen zijn die daar misbruik van maken is erg treurig, dat vind IK net zo triest als jullie dat vinden

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 16:38

Ods schreef:

Het GROTE verschil hier is dat het nu gaat om een WEDSTRIJD, dus een inrijterrein, waar officials horen te staan die de zaak in de gaten houden.
Je kan mij niet wijsmaken dat er op een inrijterrein van een springwedstrijd prikkeldraad aan te pas komt. Daar gaat het hier om, de wereldshow notabene, het grote voorbeeld voor de wereld! Potverdrie zeg, dat is toch niet zo moeilijk te snappen.

Als ze dit al op een westrijd doen, dan wil je al helemaaal niet weten wat ze dus thuis doen, als er niemand aan het kijken is Verdrietig

Wat iemand thuis doet, heb je geen invloed op, maar je hebt toch allerlei soorten organisaties die voorschriften hanteren. Een rashond haal je bij een erkende rasfokker, die zich aan de voorschriften van de organisatie houd zodat je weet dat je een goed product koopt wat goed behandeld is. Voetballen doe je bij een vereniging die zich houd aan regels voor wat betreft gedrag, en dat is maar goed ook, want mensen kunnen zich nu eenmaal niet gedragen. Je kind breng je naar een erkende school, ook daar houd men zich aan regels.
Mensen zouden juist meer regels moeten volgen, vooral met het houden van dieren, want er gaan behoorlijk wat dingen mis.

Ik twijfel geen moment aan de TS, want wat zij omschrijft zie ik hier in Nederland ook, dus ik vind het niet zo ongeloofwaardig, juist omdat die trainers hun kennis uit..jawel..amerika halen. Ergens moet iemand dat vreselijke gedoe toch verzonnen hebben. Dan lijkt amerika mij voor de hand liggend.

Ik vind het doodzonde dat de AQHA, die voor paardenwelzijn horen te zijn, dat blijkbaar op hun eigen showground, een show die ze zelf organiseren, waar hun officials rondlopen, geen moer doen aan paardenwelzijn. En dus krijg ik een naar smaakje in mn mond van mn lidmaatschap.

Ik ben lid van Brookes, van de WSPA om dierenleed te voorkomen, en blijkbaar ben ik ook lid van een organisatie die het in de hand werkt.. Naar wordt ik ervan. De AQHA heeft de mogelijkheid om er wat aan de doen, en dat laten ze liggen.

De NRHA kan best een dopingcontrole doen, maar dan nog organiseren ze een show voor babypaardjes, net als draf en renbanen. Ik hou er niet van, maar goed, dat moet ieder voor zich weten. Mensen zitten ach en wee te roepen als iemand een 2 jarige zadelmak wil maken, maar kijken wel vol lof naar 3 jarige showpaarden. In mijn ogen ben je dan zo hypocriet als de pest.

Dat mensen verantwoordelijk zijn voor hun eigen acties is waar, maar waar het dieren en kinderen betreft moeten mensen wel gestuurd worden, legio voorbeelden. En het is jammer dat de AQHA hier dus een enorme steek laat vallen.
Als je denkt dat mensen in alles hun eigen verantwoordelijkheden kennen, en zich goed gedragen, leef je in een andere realiteit.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 16:59

Cer"]
Het GROTE verschil hier is dat het nu gaat om een WEDSTRIJD, dus een inrijterrein, waar officials horen te staan die de zaak in de gaten houden.
Je kan mij niet wijsmaken dat er op een inrijterrein van een springwedstrijd prikkeldraad aan te pas komt. Daar gaat het hier om, de wereldshow notabene, het grote voorbeeld voor de wereld! Potverdrie zeg, dat is toch niet zo moeilijk te snappen.
[/quote]Nee hoor, niet moeilijk te snappen Cer, ik heb me laten gaan in de zin van dat er bij andere takken van de paardsport ook nare dingen gebeuren maar 'vergat' dat het hier ging om de inrijbak.

[quote="Cer schreef:
Dat mensen verantwoordelijk zijn voor hun eigen acties is waar, maar waar het dieren en kinderen betreft moeten mensen wel gestuurd worden, legio voorbeelden. En het is jammer dat de AQHA hier dus een enorme steek laat vallen.
Als je denkt dat mensen in alles hun eigen verantwoordelijkheden kennen, en zich goed gedragen, leef je in een andere realiteit.
Dat heb ik heb ook niet gezegd Cer dan heb je dat echt het niet goed gelezen. Wat ik veel erger vind is dat er mensen zo 'verrot' zijn dat ze dit hun paarden aandoen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 17:37

Ik heb even gezocht onder 'welfare' en 'AQHA' en kwam dit stukje tegen

Citaat:
The Legal Ramifications of "Doing the Right Thing"

By Cam Foreman
American Quarter Horse Association

Being associated with the American Quarter Horse Association, I am going to focus my remarks on the American Quarter Horse industry and the legal ramifications of doing the right thing.

I would like to go through some of the rules and procedures which the American Quarter Horse Association has adopted. An understanding of these rules will make it easier to understand the legal ramifications of what AQHA has experienced.

Shows sanctioned as approved events by AQHA are regulated by some of the most strict rules enforced within the equine industry, designed to ensure that the safety and welfare of American Quarter Horses competing in performance events are not jeopardized. A number of rules from the AQHA Official Handbook, are a testament to the fulfillment of these aims and purposes.

AQHA actively protects the American Quarter Horse by establishing and strictly enforcing rules which govern every AQHA-approved event in order to reflect the natural ability of the animal.

Prohibited Conduct - Rule 441, states an overview of AQHA’s stance on unsportsmanlike conduct and/or inhumane treatment of a horse.

Hier stond een lang stuk wat ging over tail-alterations en drugs, dus dat heb ik verwijderd

The AQHA Executive Committee is the forum within AQHA which, initially and ultimately, hears or reviews evidence of alleged violations of rules and regulations by members and/or participants in AQHA-approved events. A member may be disciplined, suspended, fined, and/or expelled from the Association, and any non-member participant may be denied any or all Association privileges.

Hier stond een lang stuk wat ging over tail-alterations en drugs, dus dat heb ik verwijderd

The AQHA Executive Committee has taken action -- including investigation, prosecution, suspension of privileges, and/or fines being levied -- on all cases where substantial evidence existed of violations of AQHA’s drug and tail alteration rules. Since 1980, 45 people have been fined and suspended for violation of AQHA’s drug and tail alteration rules.

The welfare of American Quarter Horses exhibited in AQHA-approved show events are safeguarded under a comprehensive rule 401 which provides for their well-being. The AQHA Executive Committee has taken action -- including investigation, prosecution, suspension of privileges and/or fines being levied -- on all cases where substantial evidence existed of violations of AQHA’s animal welfare rules. Since 1980, 27 people have been fined and suspended for cruel and inhumane treatment of American Quarter Horses.

In the 72 different cases where substantial evidence existed and AQHA took action against the guilty person or persons, there have been seven cases where some type of legal action was filed against AQHA for its actions. In no case was it ever determined that AQHA had made a mistake. In each case, AQHA has stood by the rules and the rules have prevailed. The costs associated, since 1980, with defending these cases where some filed against AQHA is over $45,000.

AQHA members that participate in approved events want a fair and level playing field. AQHA has the rules in place and is obligated to see that all members are abiding by the rules. If the rules were not enforced, it would not be long before members quit participating in AQHA approved events because others were not abiding by the rules and had an undue advantage.

From AQHA’s experience, if the proper rules are in place and enforced, then the legal ramifications are relatively easy. The main ingredient is to have sound rules and then enforce them.

De regels zeggen het erg mooi en zijn juridisch goed afgetimmerd, maar een andere regel zegt dat er slechts sprake is van 'abuse' als er bloed te zien is.
Misschien dat de laatste 2 allinea's eens herzien/aangescherpt moeten worden.
En dit zullen dan toch de leden moeten zijn die dit gaan aandragen.

Liesbeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 18:47

Kijk en dat is nu wat ik bedoel met de betreffende club laten weten hoe je erover denkt! Zoals ik al eerder schreef, als er maar genoeg mensen "boos" zijn zal er uiteindelijk wat moeten veranderen, met het lidmaatschap opzeggen en stoppen met rijden omdat je het er niet mee eens gooi je eigenlijk je stem weg, verandering moet van binnenuit de club komen.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 18:56

Ods;
Het probleem ligt uiteraard bij twee partijen. De ruiters EN de organistatie.
Er zijn een aantal factoren die de ruiters aanzet tot dit soor exessen;

* Judges (opgeleid door de vereniging) die paarden bovenaan plaatsen die het onmogelijke moeten laten zien. Oren naar voren, staart plat, alles met grote snelheid uitvoeren aan een extreem lange teugel, of juist alles extreem langzaam. Zodra een paard zijn totaal slaafse houding eventjes ontvalt kun je inpakken. Dus wil je winnen, moet je hier al aan voldoen.
* Het prijzengeld voor veel te jonge paarden.
* Het honoreren van paarden met veel te zware bespiering die niet rad lopen.
* Het tollereren van drugs om de dieren beter, rad en verdoofd hun werk te laten doen.
* Het toestaan van cosmetische chirurgie

En zo kun je nog wel eventjes doorgaan.
Zolang er van bovenaf niet word ingegrepen op dit soort extremiteiten zullen de ruiters er maar al te graag gebruik van maken.
Immers, niet voldoen aan bovenstaande punten = geen plaatsing.

MAAR, wat blijkt nu het geval...het is niet meer terug te draaien.
Want tijdens onze voorzichtige ondervragingen hier en daar, blijkt de AQHA best graag een aantal elledige zaken te willen veranderen. Ze zijn er op zijn zachts gezegd helemaal niet blij mee.
Alleen komen de leden in opstand als ze iets willen veranderen. Geen leden = geen geld.
De leden zoeken hun heil dan wel in andere organistaties die wel naar hun pijpen dansen.
Ze zijn dus slachtoffer geworden van hun eigen tolleratie en hang naar succes.....

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 20:36

toch even overkopieren vanuit een ander topic:
[WN] leuk om te zien....
Citaat:
Simonus schreef:
Jullie doen me wel verbazen. In het topic 'Western: nog sport of niet meer' probeert iedereen uit alle macht de sport in het gareel te krijgen en nu gaan we hier met zijn allen kwijlen op een paard waar trainers bijstaan waar de meeste van jullie van gruwen. Beetje consequent blijven hoor!

Citaat:
jessiejanes Schreef:
Vandaar mijn reactie op pagina 3:Was ook cynisch bedoeld!(hierbij denk ik aan het woord hypocriet)
jessiejanes schreef:
Grappig dat nu juist dit filmpje hier word geplaatst!
Allemaal van die ge-emotioneerde cowboy's........
Ondanks harde methodes voelen ze dus heus wel wat voor hun paarden.
Hoe erg zou Charley het gehad hebben??
[WN] leuk om te zien....
stof om over na te denken.........
Als je hier verder over wilt gaan,denk ik dat het wel handig is om dat bij het bewuste topic te doen!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 20:43

Nog een kleine aanvulling op mijn tekst van hierboven.

De reden die wordt gegeven op onze vraag "waarom willen de ruiters niet meer dat het paardvriendelijker wordt?" is:
Deze mensen kunnen anders niet winnen. Hun hele bestaan is gebasseerd op deze wijze van omgaan met je dier en dat houdt hun aan de top.
Zodra het zou gaan om een "eerlijke" strijd is hun plaats aan de top erg wankel en daarmee hun inkomsten ook.

stormpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 21:23

Marieke schreef:
Je hebt wat dat betreft gelijk, niet goed nagedacht voordat ik dat neer zette, maar wat ik probeer te zeggen is dat ik het bizar vind dat de paarden bij de NRHA met drugs en pijnstillers geshowed mogen worden.

Het plat leggen van de staart en het fixeren van de oren doen de ruiters omdat het zo slordig staat wanneer een paard zijn staart draagt, maar nog erger, wanneer hij ermee zwiept als teken van protest. Dat geld ook voor de oren. Door dit te voorkomen haal je natuurlijk niet het probleem weg (pijn in de rug en/ of protest), maar verdoezel je het allemaal.

Is het nou niet gewoon tijd dat die regel wordt veranderd???

Een ruiter gaat nl mee in het hele gebeuren omdat hij/ zij anders echt geen kans meer heeft om te winnen. De verandering moet dus echt bij de club vandaan komen!
Ja ook in andere takken van de paardensport gebeurt dit maar op de wedstrijden wordt streng toe gekeken op wangedrag door federatie vertegenwoordigers (op het voorterein)als je dus gesnapt wordt op wat dan ook kun je rekenen op een berisping of andere maatregelen!!(schorsingen geldboetes enz) ook wordt dit dan vermeld in het KNHS blad paard en sport!

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 21:29

stormpje schreef:
Ja ook in andere takken van de paardensport gebeurt dit maar op de wedstrijden wordt streng toe gekeken op wangedrag door federatie vertegenwoordigers (op het voorterein)als je dus gesnapt wordt op wat dan ook kun je rekenen op een berisping of andere maatregelen!!(schorsingen geldboetes enz) ook wordt dit dan vermeld in het KNHS blad paard en sport!

Dat is toch precies wat ik zei? Knipoog (lees de rode lettertjes..... dat is mijn antwoord.....)

Citaat:

Dat wordt niet geacepteerd door de club en zal je ook niet zien gebeuren bij de inrijbak

Met het je hebt met wat dat betreft gelijk.... doelde ik op de arabieren en de strak getrokken neusriemen..... Dat wordt nl wel gedaan op het wedstrijd terein....