Paard verkopen of het nog aankijken..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 11:52

romeeweij3 schreef:
Ik heb jeugdreuma vandaar het geklem en stijfheid!:)

Ach meisje toch... van dichtbij meegemaakt wat dat inhoudt. Wat fijn dat je kunt rijden, en zou het niet mooi zijn als je daar wat meer van kon genieten. Je gaf al aan dat je stress ervaart op wedstrijd. Het lijkt me niet dat dat bevorderlijk is voor je lichaam.
Zou het een idee zijn om even met die wedstrijden te stoppen en gewoon lekker voor jezelf te rijden? In plaats van je te bewijzen voor een jury ;) Dat kan altijd nog. Als je weer lol hebt met je paard en wat meer rust hebt in je hoofd. Want je lijkt je te verstrikken in gepieker en in verwachtingen.

Madiba

Re: Paard verkopen of het nog aankijken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 11:54

Helemaal eens met Koper. Misschien kan MSM je helpen bij je reuma en stijfheid

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 11:56

romeeweij3 schreef:

Dank denk ik dat zitles bij een goede instructeur je echt het meeste kan helpen. Het neemt de reuma niet weg, maar helpt je bewuster te worden van je houding en zit en geeft je handvatten.
En ik denk dat een scherper paard je mogelijk hierdoor ook juist problemen kan gaan geven, jouw paard accepteert het.

romeeweij3 schreef:
Maar ik wil graag een ander bit proberen. Want in dit geval blijkt dat dat wel al 20% helpt!

Maar ik weet niet zo goed welk bit!

Nee, eerst aan jezelf werken daarna pas een ander bit.
Waar de rijkunst eindigt begint de ijzerwinkel.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 11:59

Ik kan me wel voorstellen dat met een vorm van reuma een ander bitje net het verschil kan maken. Omdat je minder kunt met je armen en handen. Ik bedoel niet een scherper bit. Maar hoe comfortabeler het bit hoe beter, en als je daar niet uit komt snap ik dat je blijft zoeken.
Kan trouwens ook in de neusriem gezocht worden. Voor sommige paarden maakt het bit veel uit, anderen kunnen op allerlei bitten. En er zijn ook paarden die met een bepaald model neusriem wel of juist niet goed uit de voeten kunnen.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 12:21

Koper schreef:
Ik kan me wel voorstellen dat met een vorm van reuma een ander bitje net het verschil kan maken. Omdat je minder kunt met je armen en handen. Ik bedoel niet een scherper bit. Maar hoe comfortabeler het bit hoe beter, en als je daar niet uit komt snap ik dat je blijft zoeken.
Kan trouwens ook in de neusriem gezocht worden. Voor sommige paarden maakt het bit veel uit, anderen kunnen op allerlei bitten. En er zijn ook paarden die met een bepaald model neusriem wel of juist niet goed uit de voeten kunnen.

Eens, plus dat het paard met een ander bitje wellicht ook een fijnere en stabielere houding kan aannemen, ondanks een soms onrustige hand, of stijve elleboog. Als het paard rustiger is in de aanleuning, dan kan TS ook beter ontspannen. Niet direct de logische volgorde, maar in dit geval misschien wel werkbaar.

TS, ik weet niet waar je woont, maar wellicht heb ik wat namen van fijne fitters voor je. Die kunnen dan samen met jou kijken naar wat passend is. En als blijkt dat je eigen bitje het beste is voor je paard, dan zullen ze dat ook eerlijk aangeven zodat je niet onnodig een duur bit aanschaft.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 12:26

Je kunt ook in samenspraak met een nieuwe instructeur kijken naar het bit. Die kan daar waarschijnlijk ook wel in adviseren. (bitfitter kan natuurlijk ook prima)

En reuma, dat maakt het niet makkelijker. Maar kijk eens met compassie naar jezelf hoe goed jullie het eigenlijk al doen ondanks dat. :)

Het kan alleen maar beter worden, gewoon lekker door oefenen met je knappe paard.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 12:48

Ik vind wel dat de reacties erg voorbij gaan aan het feit dat de TS aangeeft niet zoveel plezier te hebben met dit paard. Dat het een leuk paard is, betekent niet dat het een leuk paard is voor iedereen. Paardrijden is een hobby, je hoeft niet per se op elk paard de allerbeste te zijn, en allerlei dure lessen te nemen. Misschien dat de TS op een ander type paard lekkerder wegrijdt en meer plezier heeft. Het is een hobby he, geen strijd om alles maar te moeten kunnen en de hele tijd alles bij jezelf te zoeken en jezelf te schuld te geven omdat je niet goed genoeg bent. Reality check: je bent nooit goed genoeg voor je paard. Nou en? Als jij met je beperkte rijkunst op een ander type paard wél meer plezier hebt, is dat ook prima.
Dit paard heeft heel veel potentie, dat zie ik ook wel. Waanzinnige stap, aparte draf die al helemaal heel tof gaat worden als het paard nog veel sterker wordt.
Maar het moet wel leuk blijven. Misschien wil de ts een paard die voorwaartser is en makkelijker uit te zitten is, waardoor ze veel fijner zit. Als ze daar meer plezier in heeft, zou ik dat zeker aanmoedigen.

Ik vroeg me nog af, heb ik iets gemist over de instructie? Omdat iedereen zegt andere instructie nemen, weten ze schijnbaar wie haar lesgeeft en dat dat niet een goede is?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 13:19

Elisa2 schreef:
Je kunt ook in samenspraak met een nieuwe instructeur kijken naar het bit. Die kan daar waarschijnlijk ook wel in adviseren. (bitfitter kan natuurlijk ook prima)

En reuma, dat maakt het niet makkelijker. Maar kijk eens met compassie naar jezelf hoe goed jullie het eigenlijk al doen ondanks dat. :)

Het kan alleen maar beter worden, gewoon lekker door oefenen met je knappe paard.

Helemaal mee eens :j Ook zo fijn om te zien hoe allerlei bokkers meedenken en proberen te helpen vanuit verschillende invalshoeken.

@TS: ik weet niet hoe je erover denkt, maar wellicht bij de KNHS eens informeren of je iets van dispensatie kan krijgen? Niet dat je gehandicapt bent. Maar misschien kunnen ze meedenken of je adviseren. Als je dat wil natuurlijk.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 13:35

romeeweij3 schreef:
Bellatrix schreef:
Wat vind je van alles wat er hier gezegd wordt? Kan je je er een beetje in vinden?

In sommige dingen heel erg en wordt er ook gerustgesteld door! Maar in andere dingen niet. Aan dat ik stijf ben weet ik, alleen dat kan ik niet veranderen door reuma en een ontsteking in mijn si gewricht!

Dan ga je bij de knhs een dispensatie keuring aanvragen om te kijken of je bijvoorbeeld mag blijven lichtrijden als het doorzitten niet lukt door stijfheid of andere dingen die kunnen helpen. Want, hoe bot dit ook klinkt, de problemen worden nog steeds door jou veroorzaakt en het paard reageert juist op jouw onbewuste hulpen. Met die dispensatie mag je in het M en Z gewoon blijven lichtrijden en is het dus ook fijner voor jezelf en ook zeker voor het paard.

De problemen met jouw gezondheid en daardoor houding en zit ga je bij elk paard hebben. En zal je dus altijd aan moeten blijven werken. Ik mankeer ook van alles en werk 10 keer zo hard zodat het paard geen last heeft of zo min mogelijk van mijn beperkingen.
Daar hoort zitles bij, maar ook begeleiding van fysiotherapeuten, zelf oefeningen doen die speciaal voor mij bedacht zijn en hulmiddelen wanneer nodig. Het is rot, dat zeker. Maar je zal er echt aan moeten blijven werken.

Zelfs als een bit iets verschil zou maken, zolang je niet de activiteit kan rijden in het paard blijft de nagefelijkheid niet goed en moet je juist oppassen dat het niet gewoon een valse knik wordt. Zonder aan het been zijn en dus activiteit bestaat er geen correcte aanleuning/nagefelijkheid en zal je telkens tegen problemen aanlopen.

Dorine92 schreef:
Ik vroeg me nog af, heb ik iets gemist over de instructie? Omdat iedereen zegt andere instructie nemen, weten ze schijnbaar wie haar lesgeeft en dat dat niet een goede is?

Als je het gevoel hebt niet meer vooruit te gaan kan je beter naar een ander. Maar ook als er dus niet uitgelegd wordt dat nagefelijkheid vanuit activiteit komt en niet vanuit de mond. Je wilt van achter naar voor rijden en niet van voor naar achter en dat hoort een instructie dus uit te leggen. Ook als een klant aangeeft een onrustige hand te hebben en dat paard tong over het bit gooit, dan moet je daar aan werken en niet alleen het probleem willen verdoezelen. Zoals neusriem strakker, alle schuld aan het bit geven. Nu zeg ik niet dat de instructeur dat doet, maar als je het gevoel hebt al maanden alleen maar achteruit te gaan en je ook niet met hun kan overleggen waar het probleem nu echt vandaan komt dan twijfel ik idd of het wel de juiste persoon is voor ts.

Verkopen is geen schande, maar ts klinkt juist alsof ze gek is op hem. En bepaalde dingen ga je bij elk paard tegen aan lopen, al uiten ze het misschien anders. De meeste tot bijna alle problemen bij rijden komen toch echt door de ruiter of bij de ruiter vandaan en vragen dus ook werk van de ruiter aan zichzelf om te verbeteren.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 18-06-25 13:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 13:35

Heb je de mogelijkheid een ander paard even tijdelijk bij te kunnen rijden/mogen rijden.

Om te voelen wat een meer voorwaards paard bijv voor jou doet.
Je kan kijken of je tegen dezelfde dingen aan loopt of juist weer andere en daar de voors en tegens van bekijken.

Het is echt geen schande als je merkt dat je geen klik meer hebt of juist zoveel om je dier geeft dat je die iets gunt wat beter past.

Ik zou de mijne nooit hebben gehad als de vorige eigenaar niet verder wilde kijken voor hem.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 13:55

romeeweij3 schreef:

Er is geen bit in de wereld die dit voor je gaat oplossen.

Paard heeft geen ander bit nodig. Jij zult een manier moeten vinden waarop je toch iets soepeler kunt gaan rijden. Dit paard zal jou daar vrijwel meteen voor belonen.

Maar soms gaat dat niet, en dan moet je accepteren dat het is wat het is.
Een ander bit gaat jullie als combinatie niet helpen.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 14:02

TS,
zag in eerste instantie je berichtje en de reacties meer passen in komkomertijd, sorry daarvoor, las pas veel later dat je jeugdreuma hebt.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 14:47

Tegelijkertijd zit het voorwaartse “probleem” dan waarschijnlijk in jouw stijvere houding. Daarmee zit je tegen de beweging in en rem je die dus.
Als dat een chronisch probleem is, dan zal je dat tegen blijven komen. Bij een meer loperig paard kan dat ook leiden tot vluchten en een te hoog tempo.
Ik denk dat je een paar stappen terug moet zetten en moet gaan kijken in hoeverre je met jouw reuma kan werken aan een ontspannen en open zit. En als dat niet lukt, dan kijken of je daarvoor kunt compenseren/ dispenseren door niet door te zitten.
Ik zag hier een lotgenoot reageren ( koper dacht ik), misschien zou je met een lotgenoot in de paardensport tips kunnen uitwisselen en die dan weer delen met je instructeur.
Zou een fysiotherapeut hier ook iets kunnen betekenen misschien?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 14:54

Geen lotgenoot. Wel van dichtbij meegemaakt.

Vwb de zit viel in het filmpje de drijvende zit van TS op. Daarmee maakt een paard de rug hol en strak. Als je in plaats van zo met de hele zit te drijven nou eens de linker- en rechter lichaamshelft met die van het paard mee naar voren beweegt (niet duwen maar gewoon de beweging volgen) ziet dat er netter uit, het kost minder moeite en is comfortabeler voor het paard. Ook als je geen reuma hebt.
Laatst bijgewerkt door Koper op 18-06-25 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

romeeweij3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-25 14:59

Dees schreef:
romeeweij3 schreef:

Er is geen bit in de wereld die dit voor je gaat oplossen.

Paard heeft geen ander bit nodig. Jij zult een manier moeten vinden waarop je toch iets soepeler kunt gaan rijden. Dit paard zal jou daar vrijwel meteen voor belonen.

Maar soms gaat dat niet, en dan moet je accepteren dat het is wat het is.
Een ander bit gaat jullie als combinatie niet helpen.

Ik snap wat je zegt maar bij hem merk je extreem verschil met een bit. Met een dubbel gebroken watertrens doet hij echt zijn kop in de lucht zodra ik mijn teugels pak. Zonder druk of iets te vragen. Bij een stangetje komt hij als iets meer… maar het is al minder dus ik denk dat daar veel winst te behalen is.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 15:00

Het bit wat je in het fimpje gebruikte, daar liep ie prima op.
Ik zou daar zelf voorlopig niets aan veranderen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 15:01

In de M mag je toch niet met een stang rijden? Ik denk dat je een ongebroken mondstuk bedoelt.

romeeweij3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-25 15:02

Padoertje schreef:
Koper schreef:

Eens, plus dat het paard met een ander bitje wellicht ook een fijnere en stabielere houding kan aannemen, ondanks een soms onrustige hand, of stijve elleboog. Als het paard rustiger is in de aanleuning, dan kan TS ook beter ontspannen. Niet direct de logische volgorde, maar in dit geval misschien wel werkbaar.

TS, ik weet niet waar je woont, maar wellicht heb ik wat namen van fijne fitters voor je. Die kunnen dan samen met jou kijken naar wat passend is. En als blijkt dat je eigen bitje het beste is voor je paard, dan zullen ze dat ook eerlijk aangeven zodat je niet onnodig een duur bit aanschaft.

Ik ben het volledig met jou eens. Sinds dat hij bij mij is is hij altijd al extreem sterk geweest, bij iedereen. Ik kan dat niet met mijn stijfheid aan. En een bit brengt daarin al een groot verschil.

romeeweij3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-25 15:02

Koper schreef:
In de M mag je toch niet met een stang rijden? Ik denk dat je een ongebroken mondstuk bedoelt.

Jawel! Zelfs in de bb al!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 15:03

Tja, van een te scherp bit worden ze zeker wel lichter in de handen ;)

Maar dat heeft niets met goed rijden te maken en op langere termijn wordt het paard er alleen maar slechter van.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 15:04

romeeweij3 schreef:
Koper schreef:

Jawel! Zelfs in de bb al!

Geloof ik helemaal niks van. Een stang is een bit met scharen en een hefboomwerking.

romeeweij3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-25 15:07

[/quote]
Geloof ik helemaal niks van. Een stang is een bit met scharen en een hefboomwerking.[/quote]

Jawel. Je hebt een stang van stang en trens en je hebt een trens stang:)

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 15:12

TS bedoelt ongebroken trens gewoon ;) die mogen op alle niveau's

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 15:18

Ook dat sterke zal je op moeten lossen van achteruit. En ja, ik weet hoe het is, ik kan teugels niet vast houden want bij minste of geringste vliegen of vingers uit de kom of mijn schouder. En dat met paard die graag gaat hangen/trekken als ik haar niet actief genoeg rijdt. Voordeel is dat je toch niet terug moet trekken, je kan beter loslaten als ze sterk worden, want winnen ga je het nooit. Ook niet als je nu een scherper bit gaat nemen, dan kan je bij eijze van over half jaar weer een scherpere als je hem niet meer van achteruit gaat rijden.
Op dit bit op het filmpje loopt hij toch goed, de rest is een kwestie van van achter naar voren gaan leren rijden en dus juist niet het sterke op willen lossen aan de voorkant

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 15:24

Als paard bij iedereen sterk is aan de voorkant dan betekent het dat iedereen hem met de hand in een houding wilt zetten. Een scherper bit zal daarbij wel helpen maar lost het onderliggende probleem niet op. Je rijdt dan van voor naar achteren ipv andersom.

Goede nageeflijkheid komt van achteruit, op het filmpje is wel te zien dat hij zijn hals wat stijf en recht houdt en daarin niet zakt en loslaat in de kaak. (in ieder geval niet voldoende)

Als hij niet goed van achter naar voren kan lopen door jouw zit dan is dat stap 1 om mee aan de slag te gaan. Je zult merken dat hoe beter hij van achter naar voren gaat lopen, hoe makkelijker en lichter hij wordt aan de voorkant zonder dat je daar veel voor hoeft te doen.

Uiteraard moet een bit wel passen bij de mond van een paard. Sommigen vinden een ongebroken bitje prettiger. Dat is prima, zolang je de oplossing maar niet gaat zoeken in steeds andere en scherpere bitten.