Moderne caps

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 10:39

Ik gebruik al jaren caps met een draaiknop en ik verdraai die knop elke keer voor ik hem opzet iets losser en dan op mijn hoofd netjes "aan".
Met afzetten doe ik er niks aan, maar met opzetten altijd.

En ik heb nog nooit gehad dat het draaisysteem niet meer werkt, of lam wordt of tijdens het rijden los gaat.

Zowel niet met L.A.S. (inmiddels mijn tweede) als met Uvex, inmiddels de 3e in gebruik.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 13:36

Het enige nadeel aan de draaiknop caps vind ik dat ik vaak tussen 2 maten inval en er maar weinig caps zijn waarbij mijn maat niet de uiterste maat is. Degene die ik nu heb was ik de middelste maat, dus kan nog strakker en losser doen. Als ik of de kleinste of grootste maat heb is het of vanaf 1e moment te klein/net passend maar kan je nooit iets losser. Of hij past net aan maar is binnen no time te los en dan kan je niet meer strakker. Naast de enorme zoektocht naar cap die bij de vorm van mijn hoofd past was er dus ook zoektocht naar cap waar mijn maat in het midden viel zodat ik beide kanten op kon verstellen als het nodig was.

Huidige cap zit ik nooit aan de draaiknop. Na aankoop gedraaid tot hij goed zat en niet meer aangezeten tot hij losser begon te voelen en dan weer 1 keer op maat.

Dit is mijn 1e met draaiknop en ik vind het ideaal, bij de vaste maten was de cap of in het begin eigenlijk e strak en kreeg ik strepen op hoofd maar na een paar manden zat die goed.(hoort idd niet maar maat groter wad meteen al te groot) of hij zat goed bij aankoop maar na 3 maanden oud echt te groot.
Mijn moeder heeft echt al jaren verschillende caps met draaiknop en nog nooit is het mechanisme lam geworden of kapot gegaan.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 14:36

Marije_jiplover schreef:
Ik gebruik al jaren caps met een draaiknop en ik verdraai die knop elke keer voor ik hem opzet iets losser en dan op mijn hoofd netjes "aan".
Met afzetten doe ik er niks aan, maar met opzetten altijd.

En ik heb nog nooit gehad dat het draaisysteem niet meer werkt, of lam wordt of tijdens het rijden los gaat.

Zowel niet met L.A.S. (inmiddels mijn tweede) als met Uvex, inmiddels de 3e in gebruik.

Zo doe ik het ook. Ook al verschillende caps met draaiknop gehad en nog nooit gehad dat de knop lam werd.
Ik vind het fijn dat ik met warm weer de knop iets losser kan doen of als ik besluit mijn haar weer kort te laten knippen wat strakker.

MissyNr1

Re: Moderne caps

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 17:09

Ik heb vandaag eindelijk de onek cap binnen (op 27 april besteld bij agradi..). En ik twijfel heel erg.

Puntje 1: het productiejaar is 2023. Dus dan zou hij theoretisch al minder lang meegaan.

En puntje 2: ik twijfel of hij past. Bij een ronde liner zit hij stevig maar misschien wel een tikje te stevig. Bij een ovale liner kan hij makkelijker aan de voor en achterkant omhoog en omlaag.

Ik las ergens dat een cap moet blijven zitten als je je hoofd ondersteboven houdt en dan met een los kinbandje. Is dat bij jullie caps zo? Want bij deze niet..

Ik heb een Kep cap die prima zit alleen die heb ik 2017 gekocht. En het mips systeem sprak me aan dus vandaar de zoektocht.

De cap is wel erg mooi dus wil graag dat ie past.. wel een stuk zwaarder en meer champignon maar ja wel veiliger denk ik dan. Het is echt een helm.

Nog tips/ideeen?

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 17:21

Ja bij mijn caps is dat zo. Als die dan niet zitten blijft past die niet.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 17:55

Heb je wel de juiste maat liners? Bij een ovale liner krijg je normaal gesproken minder speling aan de zijkant, niet meer speling aan voor- en achterkant...

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 18:41

Ik heb de L (57-58) en XL (59-60) liners, zowel de ovale als ronde. De ovale liners zijn te los gek genoeg. Van m'n Kep cap heb ik maat 58

Ik loop nu in huis rond met de cap op m'n hoofd, kijken hoe het voelt na een tijdje :D

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 08:12

Eigenlijk weet je zelf het antwoord al, maar vind je de cap te leuk om eraan toe te geven.... toch?

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 09:07

xMyrth schreef:
Eigenlijk weet je zelf het antwoord al, maar vind je de cap te leuk om eraan toe te geven.... toch?

Klopt.. :o Ik ga 'm toch maar terugsturen

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 09:11

De liner wordt meestal wel wat platter (dus losser) met het dragen. Maar hij moet natuurlijk niet zo strak zitten dat je er hoofdpijn van krijgt.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 09:52

Ik herken dit overigens heel erg :=
Maar er is vast nog ergens een cap voor je die aan de eisen voldoet!

Vicome

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 10:40

Wat fijn alle info in dit topic. Ook ik ben op zoek naar een nieuwe cap en loop tegen hetzelfde aan als MyWishMax, maat die of de max of de min is waardoor er nauwelijks iets naar mijn maat aan te verstellen is.
Ik ben dan ook erg benieuwd naar merken met mips systeem die een maatvoering hebben waarbij 55 in de middenmoot zit.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 10:54

Vicome schreef:
Wat fijn alle info in dit topic. Ook ik ben op zoek naar een nieuwe cap en loop tegen hetzelfde aan als MyWishMax, maat die of de max of de min is waardoor er nauwelijks iets naar mijn maat aan te verstellen is.
Ik ben dan ook erg benieuwd naar merken met mips systeem die een maatvoering hebben waarbij 55 in de middenmoot zit.

Ik durf het niet te zeggen maar met mips had ik ineens niet mijn eigen maat. := Die viel echt veel kleiner. Misschien alleen die cap hoor! Ik had 57 nodig en die maat heb ik echt al jaren in alle caps, die passen bij vorm dan, maar bij die misschien variant kreeg ik hem niet eens op.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 12:33

MyWishMax schreef:
Vicome schreef:

Ik durf het niet te zeggen maar met mips had ik ineens niet mijn eigen maat. := Die viel echt veel kleiner. Misschien alleen die cap hoor! Ik had 57 nodig en die maat heb ik echt al jaren in alle caps, die passen bij vorm dan, maar bij die misschien variant kreeg ik hem niet eens op.

Same here , advies was 1 maat groter maar die zat echt strak .
Helaas te lang gewacht met terug sturen .
Maar cap met mips valt echt wel 2 maten kleiner uit is mijn ervaring

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 12:39

Mijn mips valt wel gewoon op maat :D

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 12:44

Ik heb toevallig gisteren een nieuwe Charles Owen Kylo met MIPS besteld. Hopelijk is hij snel binnen. :)

Ik lees veel goeds over MIPS en deze heeft ook ventilatie. Mijn oude Charles Owen is nu bijna 6 jaar oud en toe aan vervanging. :D

En ik heb altijd een kleffe zweetkop met mijn oude helm. Hoog tijd voor een nieuwe. :D

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 14:54

OneK valt juist heel groot, ook de MIPS.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 08:06

Ik wil graag weer een GPA , zit meer ventilatie in.
Maar mijn huidge cap is nog zo nieuw eigenlijk en 2e hands verkopen krijg je er maar weinig voor terug .

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 12:42

Zinzi_jewel schreef:
Ik wil graag weer een GPA , zit meer ventilatie in.
Maar mijn huidge cap is nog zo nieuw eigenlijk en 2e hands verkopen krijg je er maar weinig voor terug .

Ben zo blij dat ik niet de enige met dit probleem ben

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 14:31

Haai,
Ik kom even binnenvallen. Zag wat dingen langskomen waar ik op wilde reageren.

_Roxanne schreef:
Alle caps die in NL verkocht worden moeten minimaal aan de Europese eisen voldoen, het VG-1 keurmerk. Bij veel van de duurdere merken, zoals KEP, zul je zien dat ze aan meer (internationale) keurmerken voldoen en dus nog uitgebreider getest zijn.

De VG1 01.040:2014 verving destijds EN1384:2012 omdat die laatste werd ingetrokken en er nog geen opvolger was goedgekeurd. De EN1384:2017 kwam er na een tijdje wel, maar die is nooit officiëel gepubliceerd. Maar je kon daardoor de afgelopen jaren helmen met zowel VG1 01.040:2014 als EN1384:2017 op het label tegenkomen in de winkel.
Sinds november 2023 is er een nieuwe norm: EN1384:2023

SansaS schreef:
DJZ schreef:
Ik ben gelukkig al jaren heel zuinig op mijn Harry's Horse...

Toch moet je een cap elke 5 jaar vervangen. Dan is de schokdemping eruit.

Verschilt per helm/fabrikant wat het advies daarover is. Het staat altijd in de handleiding van de fabrikant genoemd. Ik heb bijvoorbeeld langs zien komen: vervangen na 5jaar bij intensief gebruik en sowieso na 8jaar.

Hannanas schreef:
Helmen worden getest op een val/stoot van recht boven. Terwijl je altijd met een hoek valt, wie komt er nu zeldzaam recht op z’n knar terecht. Die zijdelingse impact wordt geabsorbeerd doordat de mips 10-15mm mee kan geven waardoor de piekkracht meer wordt verdeeld.

Impacttesten worden niet alleen recht van boven gedaan. Er zijn verschillende impactzones op een helm en verschillende vormen stootblokken (plat, gehoekt ed).

Over Mips: Deze website van de producent legt de werking uit. https://mipsprotection.com/
By complementing the helmet with a low-friction layer, designed to move slightly in the event of an impact, the system is designed to help redirect rotational motion away from the head. This is intended to help reduce the risk of brain injury.
Het gaat vooral om 'glijdende' vallen opvangen: Het werd in 1e instantie vooral toegepast in de skisport en fietssport. Langzaamaan zie je het ook in steeds meer ruitersporthelmen.
Mips zorgt dus voor minder zijdelingse frictie tussen helm en hoofd bij een val.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 11:25

Ik heb een nieuwe cap... wat doen jullie met de oude? Weggooien? Of zou iemand er nog iets mee kunnen?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 11:29

Weggooien. Wat zou iemand anders ermee moeten?

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 11:37

Je zou er ook een hangende bloembak van kunnen maken voor op stal.. ;)

Mijn oude caps liggen te verstoffen in de kast :=

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 14:09

Ik heb geen idee of mensen er bv nog iets van kunnen leren, net als met oude zadels :')

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 14:50

xMyrth schreef:
Ik heb geen idee of mensen er bv nog iets van kunnen leren, net als met oude zadels :')

ik ben nu wel iemand die graag prutst, maar ik zou hem eens uit elkaar halen om de binnenkant te zien. Zeker als je hem verving omdat je gevallen bent, wie weet kan je een scheur zien ofzo. Maar dat ben ik *\o/*