[WN] Zoektocht westernpaardje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl_K

Re: Zoektocht westernpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 08:18

Ohhh lees net de rest pas.. gefeliciteerd met je paardje!

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 00:38

Spannend!!!
Maandagavond zal ze thuis aankomen!
(Lange rit voor de boeg.)
Ik hoop zo dat ze het hier naar haar zin zal hebben en heb al een heel 'introductieplan' in mind! (Onze merrie Lya is de baas, erg dominant maar niet gemeen of stout, hier en ik wil mijn nieuwe paardje niet meteen de schrik op het lijf aanjagen.) :-)
Dinsdagavond komt de zadelpasser, want ik wil haar ook niet te lang laten stilstaan...

Ik ben na een bezoekje aan de westernshop toch eerder geneigd een nieuw zadel aan te kopen / op maat gemaakt...
Iemand ervaring met Westwood of Garland (reining zadels)?
Ik hoor het graag van jullie.

Nog wat vraagjes:
Verkiezen jullie lederen of nylon riemen om aan te singelen? (Ik ken de naam niet van die dingen...)
Is een neopreen singel goed of beter iets anders?

Ooooh, het shoppen naar nieuwe 'track' was heerlijk vandaag! :-)
(Iets minder fijn voor de portefeuille wel...)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 08:04

Westland en Garland zijn leuke middenmoters, maar geen topspul. Daarbij weet je zeker dat je na een paar maanden een nieuwe nodig hebt omdat ze niet meer goed passen.
De riem om aan te singelen hoort aan een zadel te zitten en of je een leren en eentje van nylon prettiger vind is heel persoonlijk. IK heb liever een nylon tie-strap omdat dat minder bulk onder je been is.
Dat persoonlijke geldt ook voor singels al kan een paard ook de voorkeur hebben voor een bepaald materiaal; sommigen zijn gevoelig voor neopreen. Dan is een echte van 'schaap' (Mattes) een goed alternatief.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 08:33

Hier al ruim 10 jaar een Westwood en die doet het nog perfect (kan volgens zadelpasser gerust nog 10 jaar mee), maar ik begreep dat de nieuwere modellen minder lang meegaan dus dat is misschien iets om even na te vragen. Ik heb juist liever een leren stuk aan m'n singel dus dat is zo persoonlijk, je zou zelf moeten kijken wat jouw voorkeur heeft - en wat betreft singel wat je paard fijn vindt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 10:47

Ik heb toevallig sinds kort een Garland Diamond ''erbij'' en valt reuze mee. Hij is erg netjes en ik zou er nog jaren mee kunnen rijden.
Het is heel persoonlijk en je zadel moet gewoon goed passen. Goed onderhouden dat ie wat waarde behoud, want je kan vaker een ander zadel nodig hebben en dan is een beetje leuk verkopen of inruilen wel handig.

Persoonlijk heb ik altijd leren ''riemen'' aan mijn zadel's. Wel een beetje goed leer, want daar zit natuurlijk ook weer verschil in. Geen problemen met aansingelen. ( maar ik maakt het zadel alleen vast en trek hem nooit strak aan )

Qua singel heb ik van PC de wollen, maar Mattes is ook erg mooi. Lang neopreen gehad en is makkelijk schoon te maken.
Voor mijn d-pony zou ik nu alleen een voorgevormde kiezen als ik hem nog kon rijden. Bij de quartermerrie ligt de rechte prima.

Pad ook vilt of wol. Van alles geprobeerd, maar hier rijden we nu al langere tijd mee en bevalt heel goed.

Hoofdstel is heel persoonlijk, net als teugels. Ik rij graag met hele dunne met verzwaarde uiteinden.
Qua snaffle vind ik zelf een sweet iron Billy Allen heel prettig. En anders een bit met d-ringen. Maar ook die moet passen. Had laatst voor de merrie een nieuw bitje mee en was te dik voor haar.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 15:03

De neopreen singels met die gaatjes er in van PC zijn ook erg fijn....