[WN] zadelmak maken verpest door valpartij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:08

Romkabouter schreef:
dofuzz schreef:
jij was nou de laatste van wie ik zulk een non-antwoord, stemmingmakerij en veralgemening verwacht had rom. wist niet dat je zo'n negatieveling was.

Ik ben ook geen negatieveling, maar je moet niet net doen of alle gereputeerde trainers alles altijd goed doen, want dat is net zo'n stemmingmakerij en veralgemening ;)

Er zijn verschillende trainers met een "goede" (lees paard snel wedstrijdklaar krijgen) reputatie waar ik mijn jonge paard nooit of te nimmer zou zetten... Maar tegen dat je dat doorhebt, is het meestal te laat. Goed informeren, naar lessen en trainingen gaan zien dat zou ik doen moest ik nieuwe trainer zoeken.

Cer

Klaarblijkelijk mag je wel iedereen die geen internationale shows rijdt, scharen onder de algemene term:klojo.
Maar je mag dat niet bij trainers?

Wat is dat voor misplaatste arrogantie onder de Western-wedstrijdruiters??

dofuzz

laten we dan stellen de trainers waar je zelf in gelooft.en trainers zijn ook maar mensen en dus niet onfeilbaar(maar meestal minder feilbaar dan ik met paarden).

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:14

dofuzz schreef:
en trainers zijn ook maar mensen en dus niet onfeilbaar(maar meestal minder feilbaar dan ik met paarden).

Dat is in ieder geval 1 zekerheid.

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:14

Ook ik ben al een aantal weken bezig om mijn Tinkertje zelf in te rijden.
Ik doe het heel bewust op zijn tempo, en tot nu toe gaat het heel erg goed.
Mijn paardje vond het in het begin ook heel erg eng om benen te voelen, dus ik heb stapje terug gedaan en ben gaan longeren met lange beugels zodat hij kon wennen aan iets wat tegen zijn buik komt.
Toen hij daar weer rustig onder was ben ik er weer opgeklommen, en nu gaat het benen geven wel goed.
Hij was in het begin ook heel schrikkerig voor aanraking, werd er heel onzeker van, maar met veel geduld los je een hoop op.
Ik zou om deze reden het paardje niet wegbrengen, maar er zelf mee door gaan, welliswaar met een stapje terug verder gaan, en misschien hulp erbij vragen.
Er komt een moment dat het paard weer terug komt, en dan moet je het toch weer zelf doen. Als je op deze manier gestopt bent, is jouw vertouwen echt niet meteen terug als hij terug komt.
Hij is dan zadelmak, maar nog lang niet doorgereden.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:20

dofuzz schreef:
laten we dan stellen de trainers waar je zelf in gelooft.en trainers zijn ook maar mensen en dus niet onfeilbaar(maar meestal minder feilbaar dan ik met paarden).

Het is daarom dat je ze naar een trainer doet hé, in de veronderstelling dat zij wel weten waar ze mee bezig zijn. Maar ik vind ook zeker dat je geen internationale wedstrijdruiter moet zijn om een goede trainer of lesgever te zijn. Trainer en wedstrijdrijden, daar zit wel wat verschil in. Het is niet omdat je een paard netjes kan rondsturen dat je dat stuur er ook op kan zetten. De meeste wedstrijdruiters op niveau zijn ook trainers, allé, hier in de benelux toch. Denk dat dit in Amerika wel eens anders is als ik sommige zie rondhotsen met hun toppaard (erg netjes met zo'n dikke bierbuik). Maar da's mijn mening.
Enfin, het komt er idd op neer dat je een trainer zoekt die bij jou past en bij je paard en het is niet omdat die zoveel goud heeft gewonnen dat die jouw paard ook meteen naar dat niveau tilt. Ik denk dat het zelf wat gevaarlijk is om bij zo'n trainer te gaan als "gewone" westernruiter. Die proberen soms dingen uit je paard te halen die er niet inzitten en dan zit je ook met de gebakken peren.
Het wordt in ieder geval niet makkelijker om de juiste trainer te zoeken, mensen noemen zich rap trainer als ze 2 paarden hebben opgeleerd.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:24

Laat mij dan maar een "doe het zelf-klojo" zijn, tot nu toe gaat het beleren goed, het paard vertrouwt mij honderd procent en heeft tot dusver geen misstap gedaan.
Andere merrie die ook nog onder het zadel moet, moet sowieso niks van vreemden hebben.
Die naar een vreemde stal brengen, met vreemde mensen en andere vreemde paarden en dan ook nog eens onder het zadel moeten, lijkt me voor haar een slechte optie.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:26

Dana82 schreef:
Het is daarom dat je ze naar een trainer doet hé, in de veronderstelling dat zij wel weten waar ze mee bezig zijn. Maar ik vind ook zeker dat je geen internationale wedstrijdruiter moet zijn om een goede trainer of lesgever te zijn. Trainer en wedstrijdrijden, daar zit wel wat verschil in. Het is niet omdat je een paard netjes kan rondsturen dat je dat stuur er ook op kan zetten. De meeste wedstrijdruiters op niveau zijn ook trainers, allé, hier in de benelux toch. Denk dat dit in Amerika wel eens anders is als ik sommige zie rondhotsen met hun toppaard (erg netjes met zo'n dikke bierbuik). Maar da's mijn mening.
Enfin, het komt er idd op neer dat je een trainer zoekt die bij jou past en bij je paard en het is niet omdat die zoveel goud heeft gewonnen dat die jouw paard ook meteen naar dat niveau tilt. Ik denk dat het zelf wat gevaarlijk is om bij zo'n trainer te gaan als "gewone" westernruiter. Die proberen soms dingen uit je paard te halen die er niet inzitten en dan zit je ook met de gebakken peren.
Het wordt in ieder geval niet makkelijker om de juiste trainer te zoeken, mensen noemen zich rap trainer als ze 2 paarden hebben opgeleerd.

Ik heb ook nooit gesteld dat een goede trainer ook noodzakelijk een goed show ruiter hoeft te zijn. ik ken persoonlijk erg goede trainers in binnen- en buitenland die nog nooit zelf wat gewonnen hebben maar in dat geval doen het nonpro's het uitzonderlijk goed.

een wat ik noem "goede" trainer zal nooit een paard over de limiet jagen tenzij misschien bij sommigen als de eigenaar per sé een bepaalde deadline wil halen.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:29

Dakotah schreef:
Laat mij dan maar een "doe het zelf-klojo" zijn, tot nu toe gaat het beleren goed, het paard vertrouwt mij honderd procent en heeft tot dusver geen misstap gedaan.

"goed" is natuurlijk ook maar een relatief begrip.
Mensen vonden vinyl ook goed klinken. Tot ze de CD hoorden.

Dakotah schreef:
Andere merrie die ook nog onder het zadel moet, moet sowieso niks van vreemden hebben.
Die naar een vreemde stal brengen, met vreemde mensen en andere vreemde paarden en dan ook nog eens onder het zadel moeten, lijkt me voor haar een slechte optie.

Misschien juist wel een goede optie.
Je paard kan er een stuk stabieler van worden qua vreemde mensen ;)

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:36

Hier een (nog) niet wedstrijd western ruiter die haar eerste (!) eigen paard 'zelf' beleerd :D

Mijn ervaring is als volgt:

Bandito is van juni 2007. Begin 2010 ben ik op verzoek van zijn toenmalige eigenaar/ fokker/ mijn trainster begonnen met opvoeden, grondwerken en zadelmak maken, beetje schriktraining, etc. Dit kon ik doen door deels ervaring en deels lessen (heb zelf lessen genomen in sacking out en freestyle).
Vervolgens zadelmak gemaakt. Letterlijk begonnen met een singel, daarna barebackpad, daarna gewicht eraan, et cetera.
Dit is allemaal probleemloos verlopen. En ook een van de redenen dat ik het paard vervolgens voor mezelf heb gekocht :D

Medio 2010 heeft Bandito lekker op het land gestaan en in de herfst is hij weer opgepakt. In oktober 2010 heb ik er voor het eerst opgezeten en vanaf toen ben ik onder goede begeleiding van mijn trainster verder gegaan. Puur omdat ik zelf GEEN ervaring heb met inrijden, maar wel ervaring en een vertrouwensband met dit specifieke paard.

Vanaf toen heb ik aanvankelijk alleen onder begeleiding gereden. Toen er eenmaal een stuur op zat, ben ik overgegaan op 2x les in de week en 1 a 2 keer zelf rijden. Inmiddels rijd ik ongeveer 5x in de week, waarvan 2x les bij mijn eigen trainster.

Tot nu toe gaat het allemaal heerlijk en het bevalt heel goed. Maar dit ligt ook zeker aan de goede begeleiding.
Of alles perfect gaat: natuurlijk niet! Door foutjes van mezelf gaat het wellicht minder snel dan als ik hem door iemand anders laat rijden. Maar dat neem ik voor lief, want persoonlijk vind ik dit leuker om te doen.

En ambitie hebben we zeker! Alleen geen haast :D Dus of we daadwerkelijk een succesvolle combinatie gaan worden in de showpen moet nog even blijken ;) Maar tot die tijd hebben we in ieder geval veel plezier.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:39

Dakotah schreef:

Ik ben ook zo'n "klojo" en vind het geweldig om te doen. Ik heb zoveel geleerd, dat zou ik nooit meegemaakt hebben als ik hem naar een trainer had gebracht. Moest mijn paard toch "zo moeilijk" geweest zijn dat ik het zelf niet kon of dierf, dan zou ook meteen duidelijk zijn geworden dat het paard niet bij mij zou passen. Zo simpel is het echt, voor mij dan. Op dit moment is en kan hij wat hij moet van mij en da's oké voor mij, ben blij dat we samen al zover zijn gekomen. Denk ook niet dat er veel meer uit hem te halen is.
Wat ik niet snap is dat sommige mensen jaren een veulen hebben staan, er bijna niet naar omkijken (ze hebben dan meestal nog een ander rijpaard) en het groen bij een trainer dumpen. Dan moet zo'n paard alles op een paar maanden (of soms zelf op een maand) leren. Trainers moeten zich ook schikken naar de klant, zo gaat dat nu eenmaal of ze zijn een klant kwijt en dan gaan er dingen gewoon te snel voor zo'n jong ding. Een goede trainer zal dan zeggen dat het paard langer op training moet, een goede zakenman zal zorgen dat het paard "klaar" is op tijd. En als het om je inkomsten gaat...
Het minste dat je kan doen als je ze maar heel beperkt op training wil zetten (ken je de advertenties "op 1 week zadelmak!!!!"), is het paard toch al minstens aaneen stal laten wennen en aan een halster, voetjes geven, kuisen, trailer laden, kortom toch al sensibiliseren en misschien al eens een zadeltje op. Daar heb je dan jaren tijd voor en dan hoeft een trainer dat niet vlug vlug even te doen. Dan kan die van wijze van spreken opstappen en aan de echte training beginnen.

@ Dofuzz: net wat ik ook bedoel dus ivm trainer/wedstrijden. Zoals ik hier boven al zei, klant is koning en als je als trainer aan de bak wil komen moet je soms dingen doen die je zelf misschien niet echt ziet zitten maar ja, da's wel een klant minder.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:43

Ik heb mijn eigen paard ook zelf zadelmak gemaakt, eerst met de verkeerde ervaren begeleiding, toen flipte mijn paard de pan uit. Daarna met zijn fokster, en daar was mijn wereldpaard weer. De juiste begeleiding maakt een wereld van verschil.

Kijk naar je paard, en zorg dat je begeleiding dit ook doet. Dan kan je heel goed zelf je paard zadelmak maken. Oh en ik was 3 jaar geleden, en ben nog steeds, geen wereldruiter :+

En verpest door 1 val? Nee hoor, misschien 1 stapje achteruit.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 16:35

Wij zijn dan ook van die klojo's, <<) want wij hebben bijna al onze paarden zelf zadelmak gemaakt.
Dit deden we bij de dressuur paarden en nu ook bij de western paarden.
We hebben eigenlijk bijna nooit geen bok of paniekreacties gehad, als je maar op je paard let en telkens een stap verder durft te gaan als je merkt dat hij goed op het gevraagde reageert.
En dit zadelmak maken hoeft echt geen maanden te duren ;) .
Dit is anders met het inrijden, dit kost gewoon meer tijd, maar als hij vertrouwen heeft gekregen tijdens het zadelmak maken scheelt dit weer bij het inrijden.

Ik moet daarbij zeggen dat wij geen Reining rijden, maar daar is mijn man nu wel mee bezig.
En ook dit doet hij zelf(mbv een trainer), duurt het daarom langer? ja natuurlijk.
Maar als hij het dan zelf leert en ervaart hoe hij dit moet doen dan heeft hij er veel meer aan, mocht hij dit op een ander paard nodig hebben.
En natuurlijk moppert hij wel eens dat het toch ook wel makkelijk zou zijn als er al wat knopjes opzitten, maar hier heeft hij zelf op de langere duur veel meer aan.

Wij hebben ook eens een 4 jarig paard gekocht wat net zadelmak was (kwam bij een trainingsstal weg) een Oldenburger.
Wij zijn toen voorzichtig met hem begonnen (longeren enz) toen ik erop en mijn man ernaast, bij de tweede keer stappen, rustig weg draven, paard doet hoofd tussen de knieën en begint te bokken, oké opnieuw rustig aandraven paard wil hoofd tussen de knieën doen, ik ontneem hem die mogelijkheid door handen iets naar voren en omhoog te brengen, paard stopt en steigert zo hoog dat ik op de bovenkant van mijn schouders val. >;)

Toen was wel duidelijk dat hier iets goed fout is gegaan bij het zadelmak maken.
We zijn gewoon weer van voren af aan begonnen alsof hij nooit geen zadel op had gehad, daarna geen problemen meer gehad, hij heeft nooit meer gesteigerd (nog wel eens gebokt maar dat had andere redenen := ) en was op zijn 7de Z2 startgerechtigd.

Als je het paard wat je zadelmak wilt maken zelf al langer hebt, weet je ongeveer hoe hij is qua karakter en daar kun je dan wat rekening mee houden.
Maar mijn ervaring is dat als je het met een beetje logisch verstand, en eventueel hulp van een ervaren iemand (trainer/instructeur enz) een heel eind kunt komen.
En doe het ook niet alleen maar altijd met iemand naast het paard, vooral in het begin, daar heeft het paard steun aan en die persoon kan ingrijpen als iets niet goed lijkt te gaan.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 16:46

Cer schreef:
Ps, spatter, ben benieuwd welke fouten, maar dat is geheel offtopic hier

toch even hier mijn reactie omdat ik vind dat hij er toch bij hoort

wat ik met fouten bedoel is bijvoorbeeld scheef zitten of zoals ik nog wel eens de neiging heb te streng te zijn op links(ben links) met mijn hand
ik bedoel dus voornamelijk de zit en hulpen van de ruiter die nu eenmaal af en toe verzanden

en hoe leer je het ooit zelf?
vraag jezelf eerst af of je wel de juiste persoon bent om dat te doen
je moet engelen geduld hebben, duidelijk hulpen kunnen geven(tot in het hiernamaals), standvastig zijn zonder lomp te worden
je moet de gevaren onderkennen en toch daar niet bang van worden
en van te voren heel duidelijk een route plannen hoe je het gaat doen en je nooit laten verleiden een volgende stap te nemen voordat de vorige bevestigd is
natuurlijk is ieder paard anders dus pas je de route soms aan maar weet goed wat je doet

wat mij vooral opvalt bij de mensen waar het mis gaat is dat ze zelf te onzeker zijn of zijn geworden tijdens de route
je moet toch wel duidelijk de leiding durven en kunnen nemen

verder ken je paard!
de ééne is super makkelijk met alles , de ander is een bang vogeltje of een draak van een paard
dat vergt andere skills in opleiding en dat moet je wel hebben

ik heb jaren geleden met een jaar er tussen 2 volle broers zadelmak gemaakt
de eerste kon geweldig springen, was een zelfverzekerd paard die niet gauw terug deinsde voor iets maar waar je heel duidelijk moest blijven zeggen dat de route toch echt ging zoals de ruiter dat wilde
beetje type buldozer, had bijvoorbeeld ook geen respect voor stroomdraad(als afscheiding dan hé)
dat paardje heb ik verkocht en is jaren koppaard geweest van iemand die met tig pony's lange buitenritten maakte
hij ging overal langs, doorheen of overheen en was niet moe te krijgen
de volle broer was fijner van snit en tot nu toe het makkelijkste paardje wat ik ooit gehad heb
alles was goed, werkte altijd vriendelijk mee, werklustig maar op fijne hulpen te rijden
het zadelmakmaken bestond uit het voorwerk en toen ik er op ging zitten was hij zo braaf dat ik gelijk een buitenritje gemaakt heb
helaas bleef hij wat klein en heb ik die ook daarom verkocht
bij de eerste moest je goed weten wat je deed terwijl de tweede iedereen wel zadelmak had kunnen maken

en hoe ik ooit begonnen ben?
met een zeer bang vogeltje wat net zo hard naar achteren kon draven als naar voren, wat rollbacken en slidingstoppen al standaard in zijn programma had staan
het kostte me een half jaar om zijn vertrouwen te winnen en zijn hele leven is hij bang gebleven voor mannen al was het later niet meer zo erg als in het begin
en bij angst en niet wegkunnen ging hij in verzet en als je hem aanpakte omdat hij niet moest aanstellen vertikte hij nog voor je te werken
bij mijn eerste lesgever kreeg ik van de omstanders het advies hem richting slager te brengen
jaren later kwam ik diegene weer tegen en vroeg hij vol ongeloof of dat reiningkanjertje die rotbok was van vroeger
dit paardje wegbrengen naar een trainer was gewoon vragen om ongelukken, voor de trainer dan en dat kun je niet maken
er zat niks anders op om het dan maar zelf te doen en zo is het gekomen :D

Cer

Re: zadelmak maken verpest door valpartij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 18:45

@rom: dat ligt toch helemaal aan je eigen doelstellingen?

@dofuz: juist het bepalen van wat de juiste trainer is, is voor de leek erg lastig, want hoe ga je iets beoordelen waar je geen verstand van hebt? Er is nog steeds geen keurmerk (en ook dat zou niets hoeven te betekenen)

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 18:59

dofuzz schreef:
ik heb geen problemen met afbinden/kluisteren als het op de juiste manier en voor de juiste redenen gedaan wordt dus is het voor mij ok als dat gebeurd , ja

De enige reden die het KAN zijn is sneller je doen te bereiken. Het kan ook gewoon zonder maar ja, tijd is geld......

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:02

Cer schreef:
@rom: dat ligt toch helemaal aan je eigen doelstellingen?

dat klopt, daarom is de term goed ook puur subjectief.
Wat de een goed vindt, vindt de ander prut :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:06

Want er zijn hele bevolkingsgroepen die zweren bij vinyl :j

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:08

Ja, maar dat is meer uit nostalgisch oogpunt dan geluidskwaliteit denk ik :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:36

Margee schreef:
dofuzz schreef:
ik heb geen problemen met afbinden/kluisteren als het op de juiste manier en voor de juiste redenen gedaan wordt dus is het voor mij ok als dat gebeurd , ja

De enige reden die het KAN zijn is sneller je doen te bereiken. Het kan ook gewoon zonder maar ja, tijd is geld......

Hier is het gewoon verrekte makkelijk als ik onderweg 2 pony's wil laten grazen. Met 2 vasthouden is het baas in 2en trekken, in de knoop, etc. en krijg ik ook geen rust (=rothumeur). Met kluisters kunnen ze gewoon gras happen waar er gras is. Aangezien jonkie er vrolijk het veldje mee rondgaloppeerd is hij er handig zat mee. Ander topic gaf aan dat ze dan maar aan een boom moesten, maar daar groeit geen gras onder (of het is binnen 5 min. op = klieren). en als je pech hebt en paard draait zich vast in aangebonden touw is paard stuk.

JayJay09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 19:57

Eigenlijk heb ik dit ook gedaan, zweepje, touwen, kloppen, voet in de beugel, niet te! rustig (je kan de wereld immers niet uitschakelen). Het enige wat ik overgeslagen heb is het verhaal met de losse beugels. Ik zag dat hij dit vervelend vond en ik vond het zelf ook vervelend dat geklots. Ik dacht dat mijn benen een stuk rustiger zouden liggen dus hoefde hij daar van mij niet aan te wennen. Dat was dus achteraf wat naief. Zo ook als ik er op zit. Bij mijn instructeur heeft hij vertrouwen, dus niets aan de hand. Maar als hij er niet is en ik wil oefenen, geef ik mijn paard eigenlijk aan iedereen die in de gelegenheid is om mij even te helpen om hem vast te houden/ te begeleiden. Hoef niet te zeggen dat de een dit beter doet als de andere. Dus ook hier was ik wat makkelijk in. De combinatie van deze twee heeft denk ik voor het akkefietje gezorgd. Ik ben niet bang om er weer op te stappen. Ook heb ik een goede (bekende) instructeur, dus wat ik nu doe is even een stapje terug naar de beugels los, en dan ga ik er weer op. Heb er vertrouwen in. Heb wel met mezelf afgesproken dat als ik er weer afval, dat ik het dan uit besteed. Het moet geen cirkel worden. Uiteraard heb ik verstand en uiteraard wil ik het niet verpesten. De beugels wennen geef ik een ruime week. Heb er ook al weer een beetje op gehangen en dan blikt of bloost ie niet. Komt vast goed denk ik. Wel bedankt voor jullie antwoorden.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:58

Rondgalopperen met kluisters?
Volgens mij hebben ze dan ook niet veel zin :D

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:58

Ieder paard heeft een ander karakter, sommige paarden zijn heel vergevend en daar kun je misstappen mee maken en het paard zal nog steeds goed doen. De paarden die niet zo vergevend zijn, daar is het iets belangrijker bij dat het op de juiste manier wordt aangepakt. Dusja, sommige mensen hebben geluk, andere hebben minder geluk. (En ja hoor het is oplosbaar, afhankelijk van het paard zal het gemakkelijk zijn of iets meer tijd kosten en dan is er een verschil tussen een bok en bokken. Als trainer is het alleen frustrerend als je een paard krijgt dat bijv. heeft leren bokken. Moet jij er weer uit krijgen, terwijl als ze hem meteen hadden gebracht, had hij die slechte gewoonte misschien nooit geleerd).

Ieder heeft z'n eigen manier van zadelmak maken/inrijden, het is maar net wat het beste voor je werkt. Ene doet er weken over en ander gaat er op dag 1 op ook al was het paard een uur geleden nog niet eens halstermak. Het is niet zozeer dat je te snel gaat qua tijd, maar als er een probleem is, is er vaak een stap overgeslagen waardoor het paard niet helemaal voorbereid was voor in dit geval dat extra been. Verder is het vaak een kwestie van herkennen van de signalen dat hij 'tight' wordt / het teveel is, als je die signalen oppikt kun je erop anticiperen (maar het oppikken van die signalen leer je niet door het inrijden van 1 paard).

Wat hobbels betreft, ja die zijn handig, absoluut niks zieligs aan. Als je gaat kamperen in de middel of niks, hopla hobble het paard en het paard kan lekker de hele nacht grazen zonder dat hij al te ver van het kamp weggaat.

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 20:02

JayJay09 schreef:
Het enige wat ik overgeslagen heb is het verhaal met de losse beugels. Ik zag dat hij dit vervelend vond en ik vond het zelf ook vervelend dat geklots..

En daar was de gemiste stap, hij gaf toen al aan dat hij niet helemaal blij was met die beugels dus dat betekend dat je daaraan moet werken. Maargoed, dat heb je zelf nu wel door. Weer wat geleerd, en zo blijf je leren en soms leer je het de harde weg ;) .

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 20:06

Romkabouter schreef:
Rondgalopperen met kluisters?
Volgens mij hebben ze dan ook niet veel zin :D

Jeugdige energie en geen geduld om met ministapjes naar die lekkere pluk aan de andere kant te schuifelen.