Anouk is uiteindelijk op een mooie 39ste plaats geeindigd. Mooie gemiddelde snelheid, nette waardes. Goed gereden, dus wij zijn dik tevreden. Paardje stond er vandaag weer fris bij. Geen dikke benen of spierpijn. Wat wil je nog meer?
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

joedith schreef:Hoi,
ik kwam dit topic tegen, en had eigenlijk een vraag.
Wij, 2 vriendinnen en ik, willen graag een keer met onze paarden een toch/buitenrit maken over de veluwe. Heb op internet ruiterroute Posbank gevonden. Nu is dit 20 of 25 km, geloof dat je dit ook in kan korten.
Mijn vraag, is dit te ver voor paarden die dit niet 'gewend' zijn? Ze lopen wel alle 3 Z dressuur, en die van mij is gewend om wekelijks een rit van een uur over het harde te maken.
Is dit te doen, of kunnen beter minder km maken?
Groetjes Judith
mijn Z dressuur Arab is klasse III startgerechtigd dus in principe zouden ze dit moeten kunnen. wat een veel voorkomende vergissing is dat de meeste mensen teveel stappen, draven is veel ontspannender en minder vermoeiend - constant tempo rijden is ook het meest economisch
dus niet hard, dan weer zacht, dan weer hard enz.
Eerst dacht ik nog dat ik weer kon gaan vertrekken nog voordat ik gereden had omdat paardlief weigerde te kalmeren en stil te staan om uberhaupt te kunnen voorkeuren... Uiteindelijk met behulp van hele vriendelijke dierenartsen toch voorgekeurd en goedgekeurd en op weg gegaan! Het rijden zelf was echt fantastisch, ze luisterde erg goed en haar stress verdween na 10 min rijden als sneeuw voor de zon.. Mijn wedstrijd bestond eigenlijk alleen uit het mijn paard zover krijgen om zich te laten keuren.. De rit/afstand zelf was echt zo voorbij! Ze was op het terrein zelf alleen niet rustig te krijgen, echt heel bizar. Vorige keer (1e x endurance) niks aan het handje, maar deze dag was er iets mis bij haar. Heb 2 uur verlating van de starttijd aangevraagd en gekregen, in die tijd haar ook nog een half uur gelongeerd om te kalmeren maar dat hielp ook niet. Zelfs bij de nakeuring (na dus 29 km gereden te hebben en half uur gelongeerd) was ze nog net zo nerveus/druk als bij de voorkeuring. En vandaag stond ze er weer toppie bij, nog steeds energiek, ze bleef zichzelf maar vermaken met heen en weer draven in het weiland. Maargoed we gaan goed werken aan haar stress/vreemde terreinen, zodat de volgende endurance qua keuringen soepeler verloopt, want hier word je niet vrolijk van.
Maar ik ben wel erg blij dat we hebben doorgezet en uiteindelijk de wedstrijd tot een goed einde hebben gebracht!
Wij hebben je inderdaad zien longeren. Ik dacht nog: nou als die straks nog moet lopen heeft paard geen energie meer voor die 29 km. Dat viel dus mee. De arabier die we nu mee hadden was ook druk. Die liep ook de hele tijd te springen. Was lastig met zadelen, was lastig met opstijgen en was explosief bij de start. Wij hadden al een late starttijd (konden niet veel later) , we hadden wel vroeger gewild. Maar ik denk dat als je gewoon was gaan rijden dat hij wel rustiger was geworden. die van ons was alleen maar lastig omdat hij zolang moest wachten. Die kon zijn energie ook kwijt bij het lopen. Hij heeft het eerste stuk een behoorlijk tempo gelopen. Vond tie helemaal geweldig. sheela schreef:Naomi: ze zeggen dat een paard gemiddeld 2 tot 3 jaar nodig heeft om aan het wedstrijdritme te wennen. Wij hebben ook zo'n stresskipje die zich ook niet altijd kan gedragen bij de keuringen. Ze kan ook heel druk zijn en lomp. Zo zijn we dus 2x afgekeurd omdat ze zich niet gedroeg bij de nakeuring. Dat is echt balen: goeie wedstrijd gereden en vervolgens laat paard zich niet keuren.Wij hebben je inderdaad zien longeren. Ik dacht nog: nou als die straks nog moet lopen heeft paard geen energie meer voor die 29 km. Dat viel dus mee. De arabier die we nu mee hadden was ook druk. Die liep ook de hele tijd te springen. Was lastig met zadelen, was lastig met opstijgen en was explosief bij de start. Wij hadden al een late starttijd (konden niet veel later) , we hadden wel vroeger gewild. Maar ik denk dat als je gewoon was gaan rijden dat hij wel rustiger was geworden. die van ons was alleen maar lastig omdat hij zolang moest wachten. Die kon zijn energie ook kwijt bij het lopen. Hij heeft het eerste stuk een behoorlijk tempo gelopen. Vond tie helemaal geweldig.
Ik denk dat je paard gewoon moet wennen aan alles, dus maar vaak genoeg meedoen. Ooit went hij aan het hele gebeuren. Maar het lag vast aan het weer dat de paarden zo druk waren.
) maar omdat ik haar niet voorgekeurd kreeg! We hadden het al 2x geprobeerd entoen heb ik 2 uur later gevraagd voor de start omdat de tijd op begon te raken. En bovendien zag ik het ook niet zitten om haar in die staat te gaan proberen op te laden om weer terug naar huis te gaan. Dus het was even stoom afblazen en dan verder zien wat we doen. Maar uiteindelijk is het dus toch gelukt

We zullen zien hoe het de volgende wedstrijd gaat, misschien doet ze dan juist weer normaal. 
Sera is nu 6 jaar en heeft in Renkum haar 1e klasse III - 80km goed uitgelopen en we waren nog 7e ook