spatter schreef:quarterh het hoofd moet je beide kanten kunnen instellen
natuurlijk spint je paard makkelijker met het hoofd iets naar buiten, hij valt dan vanzelf naar binnen, maar wil je spinnen op het binnenachterbeen moet je paard ingebogen zijn in de richting van de spin
western ruiters wijken vaak wel maar je moet eigenlijk naar appyeren, het paard moet kijken waar hij heen gaat, of dat nu zijwaarts in de trail is, de spin of de galopwissel
mijn ervaring is wel dat reiningruiters zich minder druk maken over die hoofd houding, paard moet gewoon nageven
jou voorbeeld vind ik trouwens geen geweldige
sporen en bit zijn daar niet voor
je kunt je paard ook gewoon hele zware moeilijke oefeningen geven op die plek
?????????????????????????????!!!!!!!
laten we beginnen met te stellen dat in de spin of in elke andere reining beweging het paard "straight up and down" hoort te zijn. eentje die in de spin over de schouder valt, wordt per definitie lang, krijgt zijn binnen voorbeen niet uit de weg, moet zich dan oprichten en epstijven in de nek en schouders, en er komt uiteindelijk niks van een goeie spin.
elke trainer die ik ken en ooit mee gewerkt heb gebruikt oefeningen die in dressuur allemaal een leuke naam hebben om meer body control te krijgen, niet om bv een goed appuyement te verkrijgen maar bv meer schouder of heup controle te verkrijgen.