[WN] 'Last' van dressuurruiters?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Teetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 09:56

Volgens mij is het niet het probleem dat de paarden schrikken, maar dat de ruiters bang zijn of zich niet prettig voelen. Kijk van de winter maar weer als de paarden weer wat frisser zijn hoe 'ontspannen' de ruiters dan weer op hun paard zitten. ;)

Love_4ever

Re: 'Last' van dressuurruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 10:04

mmm Dit probleem komt me bekend voor...
Ik spring regelmatig en dan gaan de dressuur ruiters bij mij in rijden..
Vind ik geen probleem, maar wel wanneer ze alleen maar naar zichzelf kijken en geen ruimte geven om te springen, terwijl ik altijd om iedereen heen moet rijden, omdat ze mij niet zien aankomen.. 't Typische naar de grond staren..
Maargoed wanneer ik aan het dressuren ben en iemand anders is aan het springen zorg ik er voor dat de hindernis vrijblijft of ik spring gewoon lekker mee...

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 10:13

hmmm ik vind ze altijd wat "ontspannen" zitten ;)

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 08:41

Loody schreef:
Best apart hoor dat dressuurpaarden schrikken van spinnen....

Ik sta op een manege en ik rij vaak tussen manegeruiters, omdat er anders geen ruimte is om te rijden..
ik kan gewoon spinnen tussen de manege paarden hoor..die hebben er geen moeite mee ;)

De meeste pensionpaarden zijn er ook aan gewend. Als je paard er van schrikt heb je hem niet in de hand..vind ik.. ;)

Niet alleen dressuurpaarden schrikken weleens van het spinnen en dergelijke. De paarden moeten het gewoon meestal wat leren kennen. Je moet je eens in de plaats stellen van het paard. Staat er ineens eentje als een razende rond te draaien! Of dat er zo eentje als "op hol geslagen" komt voorbij gerend om dan maar ineens te stoppen :D . Dat kom je in de weide zo niet echt tegen. Maar ik heb gemerkt dat na een paar keer de paarden die het wat raar vonden, het al goed gewend zijn.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:16

Ik snap de hele discussie niet zo.
Als je gewoon met elkaar vantevoren overlegd, en de bakregels doorneemt, hoeft er toch helemaal geen hinder van elkaar te zijn?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:44

Dana82 schreef:
Niet alleen dressuurpaarden schrikken weleens van het spinnen en dergelijke. De paarden moeten het gewoon meestal wat leren kennen. Je moet je eens in de plaats stellen van het paard. Staat er ineens eentje als een razende rond te draaien! Of dat er zo eentje als "op hol geslagen" komt voorbij gerend om dan maar ineens te stoppen :D . Dat kom je in de weide zo niet echt tegen. Maar ik heb gemerkt dat na een paar keer de paarden die het wat raar vonden, het al goed gewend zijn.

Ik denk niet zo zeer dat de paarden er aan moeten wennen, eerder de ruiters.
Zeker als het gaat om stops... heb al een aantal heel mooie mogen aanschouwen gewoon in de wei :j

Bungarus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 12:22

HANKS_WHITE schreef:
kijk eens naar het verschil bij een wedstijd met warmrijden,bij de engelse sport zie je veel zure gezichten en vervelende paarden
en bij de western galoppert alles vrolijk op een grote cirkel
hengsten,merries,paarden met alleen een halstertje aan...
toch wel een wereld van verschil vind ik zelf.

daar sla je wat mij betreft de spijker op de kop. Ik vind het gewoon zo'n...ik weet niet, mentaliteitsverschil ofzo?

hiphopje schreef:
Ik snap de hele discussie niet zo.
Als je gewoon met elkaar vantevoren overlegd, en de bakregels doorneemt, hoeft er toch helemaal geen hinder van elkaar te zijn?

Blijkbaar weten mensen toch de bakregels niet of houden zich er niet aan. Anders hadden we inderdaad geen last van elkaar gehad. ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 14:21

Er zijn wel verschillen en dat heeft met meerdere dingen te maken;

Mensen die jaren op een manege les hebben gehad zie ik vaak tekort komen in ontspannen rijden en zitten nogal angstig en gespannen te paard voor wat kan gebeuren........

Mensen die een paard kopen, kunnen nog niet altijd goed zelfstandig rijden helaas.

Je moet inderdaad rekening houden met elkaar, maar het moet van 2 kanten komen wat je ook doet, dressuur, springen, western.............

Ik heb vaak het gevoel dat ''wij'' nuchter zijn over ongemakken zoals hindernis materiaal dat in de weg staat zodat je geen cirkels kan rijden, mensen die uren o 1 hand op de hoefslag rijden en alleen diagonaal willen oversteken etc etc.
gebruik van de bak is soms onbekend, dat zie je vaak al aan de hoefslag. Je ziet ze soms meters in het midden liggen.

de spanning is ook niet fijn.

laatst ging een engels ruiter bokkend door de bak die prima kan rijden en zet ik die van mij even stil. Het ging best heftig, maar bij ons geen paniek. En nee, ik heb zelf geen quarter, dus ligt niet aan het coole koppie.
gelukkig was ik het, want er zijn zat mensen die benauwd kijken omdat ik veel galoppeer.

Het is niet overal zo en ligt wel aan de kwaliteit van rijden.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 11:10

ik reed laatst met nog 2 westernruiters in de bak. een reiner en een pleasuremuts.. maar de pleasuremuts en ik (ook een pleasuremuts) kwamen echt in botsing omdat ik met mijn paard op de hoefslag bezig was, ze hing aan mijn rechterbeen, en zij ook op de hoefslag reed en voorrang had. ik keek naar beneden dus lette niet op. mijn schuld. ook onder "ons" westernruiters komen ongemakjes voor. alleen is het voor mijn gevoel makkelijker op te lossen en wordt er niet gekibbeld. ik vroeg of ik even de hoefslag vrij mocht en gaf hem daarna weer terug aan haar.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 14:58

hoe bedoel je makkelijker op te lossen?makkelijker dan wat?

xKnol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 15:01

Je ziet het wel eens ja. Ik rijd dressuur, maar voel me echt niet beter dan mensen die western rijden, haha, ik zou dat zelf echt niet kunnen denk ik, eerlijk gezegd ook nooit geprobeerd. Dit is wel de reden dat ik het zo super vind dat Anky, ontzettend goede dressuuramazone, nu ook de western rijdt. Ik denk dat door dit soort mensen het gat tussen verschillende diciplines in de paardensport kleiner wordt.

CZpaint_av

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 07:37

Last van dressuurruiters niet zo zeer, alleen last van ruiters die denken dat zij alles kunnen maken en tegen jou tekeer gaan, alsof de bak van hen alleen is.
Zippo was gister dwars en ik zette hem stil op de hoefslag aan het eind van de langezijde en deed 3 passen backup (ik kan hem moeilijk eerst naar het midden van de bak rijden om hem daar stil te zetten als het probleem op de hoefslag was want dan weet hij ook niet meer waar het voor was). De andere ruiter was nog aan het begin van de langezijde (die is bij ons zo'n 70 meter lang) en was alleen maar op zijn eigen paard aan het letten en reed bijna tegen me aan. Ging tekeer dat ik gvd niet op de hoefslag stil moest gaan staan. Vervolgens nog geen minuut later zet hij het paard vlak voor mijn neus stil op de hoefslag...... En daar mocht ik dan niets van zeggen :( (ga gelijk op zoek naar een andere hoefsmid want deze persoon hoeft mijn paarden niet meer te bekappen)
En dit soort mensen heb je in alle takken van de paardensport. Heb het ook meegemaakt hoor met andere westernruiter die vlak achter je kont blijven hangen minuten lang en dan moet ik eerlijk zeggen dat ik ook heel onsportief wordt als ze niet luisteren als ik zeg dat ze daar weg moeten gaan en dan ineens mijn paard stop

rockie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 07:57

heeft volgens mij meer te maken met ervaring van de ruiters, dan met welke tak je rijdt.

rij zelf dressuur, "vriend" rijdt western, in zijn lessen heb ik al vaak meegereden op een paard van daar wat beweging nodig had. dit heeft nog nooit voor problemen gezorgt.
licht er volgens mij gewoon aan, hoe ervaren je bent in het delen van de bak. als aan je eigen instelling.

verder vindt ik het jammer dat er veel mensen bij zijn die echt onderscheid maken in "mentaliteit" dressuur en western.

mijn paardje staat nu tijdelijk op een westernstal ( andere dan waar mijn "vriend" les heeft) en daar doet iedereen net of ik niets van paarden weet omdat ik een dressuur/springruiter ben.
vb. ze stonden stom verbaasd toen ze me hoorde uitleggen aan mijn zus (was mijn jong paard aant rijden) dat ze hem op de benen moet rijden en niet op de hand.
kreeg ik echt zo'n mooie uitspraak te horen: met dressuur rijdt je je paard toch alleen op de hand, jullie horen je benen toch nergens voor te gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 18:22

dat zijn dan gewoon domme mensen lijkt mij.... :+

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 18:39

Ik heb het geluk dat ik op een kleine stal sta waar vooral recreatieve ruiters staan en we hebben ook een kleine piste dus moeten we zowieso rekening houden met elkaar. Wat we wel doen als we les hebben is de piste ' reserveren' dus op een papiertje alles opschrijven, de datum en het uur en hoelang je rijd zodat je de piste voor jezelf hebt :) heb je les en je hebt de piste niet gereserveerd mogen we er ook gewoon in, kunnen ze ook niets van zeggen moeten ze maar alles op het papiertje zetten daarvoor hangt 'ie ervoor :Y) Ook wanneer we zo rijden houden we er ook wel rekening mee, er staan nogal wat jonge en moeilijke paarden bij ons op stal en niemand wilt ongelukken :+ Als ik bv mijn paard longeer durft er niemand in de piste komen omdat hij nogal stout is aan de longe, ik hou er dan wel rekening mee en hou de training dan kort en zodra ik ga stappen roep ik dan dat ze erin mogen :) Soms komt er wel iemand uit de buurt rijden (onverwachts) en dat is wel lastig maar daar hou ik geen rekening mee, als ik in de piste wil dan ga ik er ook in en vraag ik ook niet of ik erbij mag, ik betaal zij niet dus ik win }> en als ik wil dat ze weggaat dan zeg ik het gewoon, mijn paard durft soms eens gemeen zijn naar vreemde paarden in onze piste en een overgespannen paard onder je kont is nu niet echt leuk, maar meestal zijn ze al lang weg als ze mijn paard bezig zien in een lastige bui :+

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 19:50

Ik heb in het begin ook wel dat soort dingen gehad. Ik sprong aan in de galop, met het albekende "kusgeluidje", begint er een meisje te roepen dat haar paard op "hol" slaat door al die rare geluidjes die ik maak... pfff :+ . Meestal vraag ik of paarden er last van hebben, of ik zeg dat ik ga galopperen of spinnen. Dan gaat het redelijk goed. Als er kleine meisjes op ponies rijden ben ik helemaal op mijn hoede. En ik ga gewoon 's ochtends vroeg, dan is er niemand in de bak :P . Maar dressuurruiters kijken over het algemeen wel neer op Western rijden. En dat is heel gek. Ik ben zelf héél lang dressuur ruiter geweest, en ik merk nu dat western helemaal niet zo verschilt van dressuur. En het is ook maar hoe open je staat voor andere disciplines... 8-)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 22:21

wat een enorme onzin,dat dressuurruiters over het 'algemeen' neerkijken op westernruiters........

je hebt ze erbij,maar net zo goed andersom

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:05

Gimme_Spurs schreef:
Ik heb in het begin ook wel dat soort dingen gehad. Ik sprong aan in de galop, met het albekende "kusgeluidje", begint er een meisje te roepen dat haar paard op "hol" slaat door al die rare geluidjes die ik maak... pfff :+ . Meestal vraag ik of paarden er last van hebben, of ik zeg dat ik ga galopperen of spinnen. Dan gaat het redelijk goed. Als er kleine meisjes op ponies rijden ben ik helemaal op mijn hoede. En ik ga gewoon 's ochtends vroeg, dan is er niemand in de bak :P . Maar dressuurruiters kijken over het algemeen wel neer op Western rijden. En dat is heel gek. Ik ben zelf héél lang dressuur ruiter geweest, en ik merk nu dat western helemaal niet zo verschilt van dressuur. En het is ook maar hoe open je staat voor andere disciplines... 8-)

Ik kijk helemaal nergens op neer, maar als ik ergens een hekel aan heb zijn het wel ruiters die voortdurend stemhulpen moeten gebruiken om hun paard voorwaarts te houden of wat dan ook. Je mag om me heen galoperen en spinnen wat je wil, maar ik vind die geluidjes zo mega irritant. M'n paard schiet er elke keer ook een stukje van naar voren, dus dan ben ik meer bezig om m'n paard bij elkaar te houden omdat iemand anders steeds geluidjes maakt, dan dat ik zelf lekker aan het rijden ben. Alle hulpen die ik aan m'n paard geef zijn zoveel mogelijk onzichtbaar en in stilte, zodat andere ruiters daar geen last van hebben.

Maar voor mij heeft dat niks te maken met western ruiters, dressuurruiters maken net zo goed 'vervelende' geluidjes. Of is dat maken van 'kus'geluidjes wel iets typisch western.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 07:33

Paard rijden op stemgeluid is wel een belangrijk onderdeel van het westernrijden.. Waaronder dus de kusgeluidjes/'sss' (bij een gang verlaging)/ easyyy (rustiger binnen een gang) / klikken (bij naar draf gaan) etc etc..
Het is dus niet zo dat je een stemhulp nodig hebt om het paard voorwaarts te houden (dus als laatste redmiddel en iets om af te leren) het is juist een zeer belangrijk onderdeel van de hulp en iets om te bevorderen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 07:54

Haha, dan ben ik dus toch een dressuurmuts! Dat wist ik echt niet.

Ik rij in de praktijk overigens probleemloos samen met de westernruiters in een bak.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 09:12

Ik gebruik dus nooit stemhulpen... dus om het nou als zeer belangrijk onderdeel van het westernrijden te bestempelen gaat mij te ver.
En heel eerlijk gezegd... ik kan me goed voorstellen dat mensen daar last van hebben.
Is het gebruik van stemhulpen op wedstrijden eigenlijk toegestaan?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 09:35

Ok ok, iedereen doet hetanders, uiteraard. Laat ik dan herformuleren dat dat voor mij zo is evenals voor degenen die met mij trainen. Zo beter??

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 09:49

ik vind overduidelijke stemhulpen ook erg vervelend,vooral het geklik met de tong.

heeft idd ook niks te maken met dressuur/westernruiters

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 11:19

net alsof het gezwiep van zwepen of het geklapper van zweepjes tegen de bakrand niet irritant zijn
verder moet je die ruiters ook met behoorlijk wat afstand passeren anders krijgt je eigen paard een tikje mee
er zijn maar weinig ruiters die in staat zijn hun zweep keurig langs het paard te houden

ik gebruik ook geluiden, vind het reuze handig
ik klets zowiezo veel tegen mijn paard als ik merk dat dat helpt, zeker in trail prutsmuts ik ze in het begin het parcours door

ik gebruik een dubbel klakje bij aanspringen maar heb er nog nooit een ander paard sneller van zien gaan
verder easy als het rustiger moet
maar mijn vorige paard kon rollbacken op "gaat-om" en als ik vanuit galop "back" zei, maakte hij een sliding stop en ging direkt achteruit
zo mooi kreeg ik dat nooit zonder dat woordje

als je paard trouwens reageert op geluiden om je heen let hij niet genoeg op jou
kijk naar een western wedstrijd waar tig mensen langs de kant herrie staan maken, blaffende honden enz, een paard moet leren op jou te letten

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 11:40

Even vooropgesteld, ik sta pas sinds kort op stal met westernruiters, maar ik vind het eigenlijk allemaal prachtig. Lekker relaxte mensen en altijd een county & western muziekje op in de bak :D

Ik heb in het begin even moeten wennen aan de lijnen die er gereden werden. Ik wist gewoon niet helemaal zeker waar ze heen wilden.

Een beetje babbelen met je paard is prima, af en toe een klakje is ook echt geen probleem, maar de hele tijd aan het klikken zijn om iets van je paard te vragen is voor mij gewoon irritant, en dat heeft helemaal niets met dressuur of westernrijden te maken voor mij. Ik heb een jong dier, die bij elk psttt-tje dat 'ie hoort even versnelt. Dus als ik de hele tijd daarmee bezig zou moeten zijn, maakt dat het rijden voor mij gewoon lastiger. Maar zoals ik al zei, ik heb echt nog helemaal geen last gehad van samenrijden met westernruiters en ik hoop zij ook niet van mij ;)

Edit: Verder rij ik nooit met zweep ;) en probeer ik in mijn rijden ook zoveel mogelijk rekening te houden met anderen. Anderen hoeven geen last van mijn rijden te hebben.