[WN] super reining proef....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 18:04

Even over de constante lage hals houding van dit paard: Rudi (en andere grotere jongens/meiden hierin) trainen hun paarden zo: dan leggen ze hun benen iets naar achter en geven druk/bumpje whatever, dan laat het paard zijn hoofd zakken en verzameld zich.
Dat "knopje" wordt er al vaak bij de 1ste 2/3 dagen grondwerk ,vanaf de grond dus, erop gezet.
Er zijn maar weinig die deze techniek (kunnen) gebruiken, maar vind ik persoonlijk een mooie , zeer eerlijke en erg handige techniek.

ik heb de enorme voorrecht gehad om zo'n paarden te mogen voelen voorheen en het is echt superpraktisch!
Dus voor mij is dit niet geintimideerd, maar erg netjes opgeleid.

@ Jolande + Adrienne: Ik weet uit welke hoek jullie komen en begrijp dus waarom jullie niet zo "into" Rudi zijn. ;) Maar of het objectief is?
Laatst bijgewerkt door _Vanes_ op 08-04-09 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 18:07

Romkabouter schreef:
Ik zeg alleen dat er geen paard is die van nature altijd zo laag loopt ;)
Een aantal van mijn reiningpaarden laten hun hals zover zakken , daar hoef ik ze alleen maar lekker voorwaarts voor te galopperen, zakken komt vanzelf! Maar dit zijn voor dit werk ook geschikte paarden, misschien niet helemaal op dit nivo,maar leuk genoeg!

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 18:33

Ik zie wel waarom er zoveel punten aangegeven zijn,alles ging tot in de puntjes en tot op het moment.Je ziet daar gewoon een constante en complete samenwerking van paard en ruiter.
Van het begin met binnenlopen;iedere stap is voor de ruiter gezet,tot het uit de piste lopen,daar is ook iedere stap nog steeds voor de ruiter gezet.
De wissels,de stops maar ook de tempowisselingen worden perfect op het goede moment gevraagd en uitgevoerd.Knap gedaan gewoon.

Wat het plaatje idd echt compleet maakt is het gebrek aan protest-uitingen van het paard.

De lage hoofd-hals houding wordt gevraagd voor rug-achterhamd gebruik en gehoorzaamheid c.q.onderdanigheid tov de de ruiter/leider.

En jammer dat de filmkwaliteit zo slecht is,vooral tijdens de snelheid.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 20:18

catalyst1 schreef:
Wat mij juist opviel tijdens de futurity's was het diepe respect dat de mensen daar voor hun paard hebben.Misschien een gekleurde bril opgehad,maar ik vond het prachtig om te zien.Ik denk dat er heel wat training en kennis aan te pas komt om op dit nivo te kunnen presteren.Ik kreeg tranen in mijn ogen toen Tim mq Quay gehuldigt werd.Wat was hij trots op zijn paardje!!

Het is inderdaad prachtig te zien hoe trots hij was na die wedstrijd, hij glunderd van oor tot oor. Dit is het filmpje van die proef: http://www.youtube.com/watch?v=G4zS1jw0rFk (vreselijk muziekje overigens ;) ) score is 226 1/2. Ik vind Mc Quay altijd zo geweldig enthousiast om te zien, ook destijds in Aken bij de WEG, afstappen zadel los maken en dan zo'n huppeltje bij de score, prachtig!

Nou kun je zeggen dat dit een jonger paard maar deze komt in elk geval 'open' binnen, niet zo 'down'. Hij draagt zijn staart ook goed tijdens de proef. Draai maar eens de eerste paar seconden bij binnenkomst van dit filmpje en daarna dat van Rudy, dan zie je misschien wat ik bedoel. Het is niet alleen de hoofdhouding het is het totaal plaatje wat treurig op mij overkomt.

@_Vanes_: Ik ben niet echt een hoekjes type :D Ik probeer een eigen oordeel te vormen gebaseerd op dat wat ik links en rechts zie en opvang bij wedstrijden ed. Er zijn meer ruiters waarvan het paard met zo'n uitstraling de bak in komt. Ik blijf dat jammer vinden.

@Marei : Je schreef 'De lage hoofd-hals houding wordt gevraagd voor rug-achterhamd gebruik en gehoorzaamheid c.q.onderdanigheid tov de de ruiter/leider.'
Onderdanig is in mijn ogen niet het zelfde als gehoorzaam. Onderdanig wordt je door geweld en angst; gehoorzaamheid krijg je door regelmatig te trainen met beloning. Ik zou niet willen dat mijn paard onderdanig zou zijn richting mij, ik zie mijn paard als een partner waarmee ik samen zo goed mogelijk een doel probeer te bereiken.

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 08:43

Ik bedoel onderdanig in die zin -zonder tegenstribbelen gehoorzaamheid [url]tonen[/url].Dus gewoon het accepteren van de ruiter als leider,dat maakt het paard als vanzelf onderdanig en dit gebeurt niet door geweld oid maar door dagelijkse de training en omgang.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 09:43

voor mij is gehoorzaamheid dat het paard elke vraag of suggestie van de ruiter gewillig aanvaard en uitvoert zonder "protest" zoals daar zijn : bijten op het bit (niet te verwarren met het bit ontspannen bespelen), staartzwiepen, oren pinnen etc. zoals dit op het filmpje bij rudi het geval is.
onderdanigheid is de vraag of suggestie van de ruiter uitvoeren met vormen van protest omdat hij niet anders durft vanwege negatieve consequenties, dus intimidatie.
intimidatie van een paard kan je niet verbergen door een staart te blokken, want een paard geeft nog zovele andere signalen dat hij het liever niet zou doen maar toch maar doet owv repercussies.
dus nogmaals, rudi's run is absolute wereldklasse waar nagenoeg niks op af te keuren valt en dat vonden ook de jurys! het is zielig dat rudi-critics niet voorbij hun vooroordelen kunnen zien en deze run op dit filmpje niet op zijn eigen verdienste kunnen beoordelen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 09:55

dufuzz wederom: _/-\o_

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 11:13

Ik zie een verschil tussen het 1ste filmpje en dit laatste filmpje:
Bij Rudi's run zijn de teugels veel langer, Bij Tim's run zijn de teugels meer opgenomen/korter.
...maar beide prima runs, ik doe het niet na!

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 12:05

Grappig dat er telkens door bepaalde mensen ingezoemd wordt op de lage hoofd en hals houding. Ik heb daar nog niet met 1 woord over gerept namelijk. Ik heb het over het hele beeld, het tamme matte gedrag van dit dier.

Na zo'n kleine 18 jaar westernsport heb ik genoeg trainers voorbij zien komen, ik herken inmiddels maar al te vaak aan het gedrag of uitstraling van het paard de trainer of de ruiter en dan niet altijd in de goede zin van het woord!
Paarden worden voor het leven getekend door dit soort trainers, hebben 1 "top" jaar en verdwijnen dan zo'n beetje stilletjes van het wedstrijd toneel.

Iedereen moet het allemaal zelf weten en zelf bepalen wat ze accepteren. Dat is voor iedereen persoonlijk. De ene ziet een paard nou eenmaal meer als een huisdier en partner in de sport dan een ander.

En nog een keer de proef ziet er vlekkeloos en erg goed uit. Maar.....................

@_Vanes_ Wat bedoel je met ik uit een "bepaald hoek" komen?? Hoe zo, wat voor hoek? Wat een vreemde opmerking van je.

Of er moet bedoelt worden dat je, alleen als je uit een andere "bepaalde hoek" komt, kunt begrijpen dat mensen dit soort praktijken als staart verlammen, kunnen goed keuren.

Normaal ben ik niet zo van de hoeken maar als dat laatste zo is dan laat mij maar in de hoek waar nu ik zit 8-) 8-) 8-) :D

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 12:16

quarterH

Re: super reining proef....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 12:23

ook erg mooie rit... fappani is zowiezo erg goed, ben nu bezig met zijn 'training 3 year olds' dvd's (niet nromaal wat ze dan al kunnen...).
enige jammere vind ik de allereerste stop in begin, die is niet zo mooi maar verder top!

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 12:24

right on funnygirl
dit is dan ook de run met de hoogste score ooit in de geschiedenis van de nrha

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 13:57

Funnygirl schreef:
Ik heb het gehele topic doorgelezen en wil hier eigenlijk geen woorden aan spenderen. Als we het echter over een super proef hebben vindt ik deze hier niet misstaan.

http://www.youtube.com/watch?v=LqoZFz8vS3M

Niets ten nadele van deze proef :D , maar ik heb er een vraag over.
Ik zie het paard zowel in de eerste als in tweede run-down een wissel maken, hij wisselt wel direct terug maar is dit gewoon toegestaan of zou dit toch tot puntaftrek kunnen leiden?. :?

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:04

bij mijn weten is er bij nrha geen linker of rechter galop voorgeschreven op de rechte lijn

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:42

Inderdaad als je maar voor de bocht in de goede galop zit. Een rechte lijn heeft namelijk geen bepaalde lead :D
Doe je dit op een cirkel dan wordt het je dus wel aangerekend.

Super proef trouwens! Gaaf om te zien! Duidelijk zichbaar dat dit paard wel geestelijk aanwezig is. Oren er op oren spel staart dragend en super geconcentreerd luisterend naar de hulpen dan zijn ruiter.
Top proef! +:)+
Dit is die gave sportwagen die wel een super glans heeft :D 8-)

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:47

Oké begrepen, bedankt voor de uitleg. :D

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 08:09

Ik heb maar weinig proeven gezien waar een paard op de speed control ook echt loopt op de snelle grote cirkle. Verder vindt ik het ook nog een erg goed van de ruiter wetende dat hij hier zijn arm vast had zitten. Deze was volgens mij gebroken en genezende. En dan toch dit risico van speed durven te nemen.... petje af.

geennaam__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 08:10

ziet er vet uit! :o

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 17:05

Poeh, heb niet het hele topic gelezen en weet nog lang niet alles van de western...

Ik vind dit een erg mooie proef, maar ondanks dat ik het wel begrijp na al die oefeningen stoor ik me er toch ontzettend aan dat de ruiter de hele tijd opnieuw goed gaat zitten in zijn zadel. Heel onrustig beeld vind ik dat geven... Ik doe het hem overigens niet na, heb niet het hele filmpje gekeken vanwege de slechte kwaliteit trouwens...

Ik weet wel dat ik na zo'n spin misselijk zou zijn :D Ik heb ooit de eer gehad om op een goede spinner een mooie spin te mogen maken en ik wist echt even niet meer wat links en rechts was :P