[WN] Anky goes WESTERN tijdens 50e Jumping Amsterdam

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:55

Hele mooie foto's Gera! +:)+

Om te janken betreft de NOS uitzending! Had wel wat meer toelichting gegeven mogen worden over onze sport. Wat een Cowboy imago is er weer aan gegeven. Onzettend jammer. Had echt gehoopt dat Anky reclame voor onze sport zou zijn. Nee zelfs zij vind dat het bij de Cowboys hard werken is.. |(

Ze heeft ook wel positieve dingen gezegt maar helaas onthoud men vaak de minder positieve dingen..

Voor de rest Anky have fun met je nieuwe hobby! ;)

Francis

Re: Anky goes WESTERN tijdens 50e Jumping Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 15:24

Anika, ik denk dat overall genomen het beeld toch behoorlijk positief was. Alleen het feit dat een 'professioneel dressuurruiter als Anky' gaat westernrijden maakt denk ik al dat de sport wat serieuzer genomen gaat worden. Zéker als Anky wat vaker aan wedstrijden deel gaat nemen. Daar zal vanuit de pers toch net wat meer belangstelling voor zijn dan een Ricky die ergens een super prestatie neer zet, dus reclame technisch is dit gewoon héél goed voor de sport.
Dat 'cowboy'-imago is nou eenmaal lastig af te schudden en helaas werken veel westernruiters daar zelf ook fijn aan mee... Daar kun je de pers dus niet helemaal de schuld van geven.
Ik heb begrepen dat de toon tijdens de demo in ieder geval erg positief was.
Ik denk dat deze ene actie meer en positievere aandacht voor de sport heeft gebracht dan welke westernruiter tot nu toe ook bereikt heeft. Denk dat je dit niet teveel vanuit de westernwereld moet bekijken, maar vooral hoe de gemiddelde Jumping Amsterdam ganger dit ziet... en die zien een wereldberoemd dressuurruiter ineens iets heel anders doen wat er nog goed uit ziet ook.
Ik heb de foto's en het filmpje op m'n twee US-fora laten zien en er kwamen alleen maar heel positieve reacties op.

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 16:39

anika schreef:
Om te janken betreft de NOS uitzending! Had wel wat meer toelichting gegeven mogen worden over onze sport. Wat een Cowboy imago is er weer aan gegeven. Onzettend jammer. Had echt gehoopt dat Anky reclame voor onze sport zou zijn. Nee zelfs zij vind dat het bij de Cowboys hard werken is.. |(

Vandaag werd ik geattendeerd op een filmpje dat op de website van de Telegraaf te zien is. Een verademing vergeleken met het 'Rollin', rollin', rollin', Rawhide!' filmpje van de NOS. Het bevat minder voiceovers tijdens de beelden die worden getoond tijdens de clinic en de muziek is mooi neutraal gehouden. Bovendien is de glimlach van Anky beter te zien en zijn de interviewvragen beter en positiever gesteld of zijn betere stukken uit de interviews geknipt. Geen 'cowboy' gepraat maar serieuze woorden over het aankomende WK in Kentucky en de eventuele deelname van Anky daaraan, die ze, let op, dus niet zelf per definitie ambieert, maar waar vooral de pers op zinspeelt. Anky geniet duidelijk van haar nieuwe hobby en dat is aan haar gezicht te zien: dat spreekt boekdelen!

Hier het filmpje: http://www.telegraaf.nl/video/telesport ... ern__.html

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 16:49

Ontzettend leuk filmpje Gera! :j Echt 10x leuker dan het filmpje van de NOS. Muziek is inderdaad beter, en ook de interviews een stuk beter en positiever!
Je kunt inderdaad heel goed zien dat Anky het ontzettend naar haar zin heeft in een westernzadel, en we zullen het snel genoeg zien wanneer ze haar doelen hoger gaat stellen :)

Nicole1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 17:02

Julia_14 schreef:
Ontzettend leuk filmpje Gera! :j Echt 10x leuker dan het filmpje van de NOS. Muziek is inderdaad beter, en ook de interviews een stuk beter en positiever!
Je kunt inderdaad heel goed zien dat Anky het ontzettend naar haar zin heeft in een westernzadel, en we zullen het snel genoeg zien wanneer ze haar doelen hoger gaat stellen :)

Hier ben ik het volledig mee eens.Vele malen leuker om naar te kijken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 17:22

Dit is idd een veel beter filmpje.

_sioux_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 17:37

gave foto's gera!! :D

en dat filmpje op de site van de telegraaf is echt 10x leuker om naar te kijken als die gisteren op tv!... :j

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 18:22

Fantastische foto's! Apart gezicht zo, Anky op een westernpaard. :P

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 18:50

Nou moe... ik had niet gedacht dat ik 't ooit zou zeggen, maar complimenten aan de Telegraaf! Dat was een héél leuk, informatief en postief stuk wat zowaar de roddel niet aanwakkert maar tempert... érg leuk.

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 18:58

gera schreef:
anika schreef:

Vandaag werd ik geattendeerd op een filmpje dat op de website van de Telegraaf te zien is. Een verademing vergeleken met het 'Rollin', rollin', rollin', Rawhide!' filmpje van de NOS. Het bevat minder voiceovers tijdens de beelden die worden getoond tijdens de clinic en de muziek is mooi neutraal gehouden. Bovendien is de glimlach van Anky beter te zien en zijn de interviewvragen beter en positiever gesteld of zijn betere stukken uit de interviews geknipt. Geen 'cowboy' gepraat maar serieuze woorden over het aankomende WK in Kentucky en de eventuele deelname van Anky daaraan, die ze, let op, dus niet zelf per definitie ambieert, maar waar vooral de pers op zinspeelt. Anky geniet duidelijk van haar nieuwe hobby en dat is aan haar gezicht te zien: dat spreekt boekdelen!

Hier het filmpje: http://www.telegraaf.nl/video/telesport ... ern__.html

Juist dit is heel leuk om naar te kijken! Dit is waar ik bij de NOS ook op gehoopt had! k ben nu ook fan! :P ;)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 19:28

ontzettendf leuk filmpje, heeel wat beter als dat stukkie van de NOS

dit is tenminste promotie van de sport!
Laatst bijgewerkt door spatter op 27-01-09 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 19:29

Wow, wat leuk om te zien zeg!
Dank je wel voor het posten! :D

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 19:35

Bedankt voor de link, dit is echt véél beter! De NOS kan nog wat leren wat dat betreft van de Telegraaf :j

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:10

Wie had dat nou ooit gedacht? :D
Heel mooi verslag van de telegraaf!

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 22:22

Harstikke mooi allemaal! *\o/*

Mooie foto's gera! +:)+

@ Francis; over de US-forums, is Anky bekend daar?? (binnen het western wereldje dan)

@ Francisca2: je schrijft over de wisselende reacties bij julie stand, wat waren de postieve en wat juist de negatieve reacties?

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 22:48

Nooit gedacht dat ik de telefgrafa beter zou vinden dan de NOS!

Super leuk om te zien, top voor de westernSPORT! Die begint zich langzaam te vormen en los te maken van de westernruiter.

Het leuke van het NOS filmpje is de opmerking van Anky, heel goudeeerlijk over dat ze wat kon leren van de andere tak, nóg consequenter ( roepen we allemal denk ik) en meer balans en houding. Persoonlijk vind ik haar rijstijl geweldig voor een 'beginner' af en toe iets hoog met haar hand, maar he, ik doe dat zelf ook teveel ;)

We kunnen allemaal van elkaar leren, alle takken van paardrijden!!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 23:01

Goed voor Anky, goed voor de sport.
Hopelijk gaat het reiningvolk voorzichtig om met de aandacht die ze nu gaan krijgen :)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 23:14

Ik ben eigenlijk helemaal niet zo enthousiast over deze wissel; schoenmaker hou je bij je leest denk ik dan.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 23:19

@Vanes, Ja, ook daar zijn genoeg westernruiters die verder kijken dan hun horn lang is zeg maar ;) Misschien niet zo bekend als in Europa, maar men heeft de naam zeker wel es gehoord en weet dat ze een 'grote' is (voor degenen die 't niet wisten had ik wel even d'r bij gezet dat ze meervoudig olympisch, wereld, europees en nederlands kampioen is ;) )
De reacties waren daar ook heel positief, veel vinden dat dressuur de basis is van elke tak van paardensport dús ook van western en ook daar komt het zelfs voor, vertelde een vriendin, dat haar westernrijdende vriendinnen niet praten met haar engels rijdende vriendinnen.
Volgens velen zou het zo moeten zijn dat als je goed kunt dressuren je ook goed western moet kunnen rijden en vise versa. Als in 'als je't ene kunt kunt je't andere ook leren'.
Ik vond het wel grappig om te merken dat de tweestrijd daar ook wel een beetje heerst, enige verschil is dat daar het western als 'standaard' beschouwd wordt, zo is hoe kids als eerste op een paard gekwakt worden zeg maar, later maken sommigen de overstap naar engels. Maar dat is wel heel duidelijk ook gebonden aan waar in de US men vandaan komt. In't noorden is 't engelse rijden toch wat 'normaler' heb ik 't idee.

Gut Wildgirl... nooit van horizon verbreden gehoord? Dus jij doet van je jeugd tot je oud bent maar één ding? Saai zeg...

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 23:28

Francis schreef:
@Vanes, Ja, ook daar zijn genoeg westernruiters die verder kijken dan hun horn lang is zeg maar ;) Misschien niet zo bekend als in Europa, maar men heeft de naam zeker wel es gehoord en weet dat ze een 'grote' is (voor degenen die 't niet wisten had ik wel even d'r bij gezet dat ze meervoudig olympisch, wereld, europees en nederlands kampioen is ;) )
De reacties waren daar ook heel positief, veel vinden dat dressuur de basis is van elke tak van paardensport dús ook van western en ook daar komt het zelfs voor, vertelde een vriendin, dat haar westernrijdende vriendinnen niet praten met haar engels rijdende vriendinnen.
Volgens velen zou het zo moeten zijn dat als je goed kunt dressuren je ook goed western moet kunnen rijden en vise versa. Als in 'als je't ene kunt kunt je't andere ook leren'.
Ik vond het wel grappig om te merken dat de tweestrijd daar ook wel een beetje heerst, enige verschil is dat daar het western als 'standaard' beschouwd wordt, zo is hoe kids als eerste op een paard gekwakt worden zeg maar, later maken sommigen de overstap naar engels. Maar dat is wel heel duidelijk ook gebonden aan waar in de US men vandaan komt. In't noorden is 't engelse rijden toch wat 'normaler' heb ik 't idee.

Gut Wildgirl... nooit van horizon verbreden gehoord? Dus jij doet van je jeugd tot je oud bent maar één ding? Saai zeg...

hihi nee, ik doe ook wel meer dan dat hoor :D
kan ook niet echt verwoorden waarom maar vind het gewoon niet bij haar passen

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 23:33

Ik vind het juist véél beter bij haar passen. Ik zie haar in't dressuurzadel, ook op demo's ofzo, nooit zo veel lachen als dat ze in't westernzadel doet. Outfit staat 'r ook veel leuker...
Denk dat mensen wat minder in hokjes moeten denken en een beetje open-minded moeten blijven... maar da's mijn mening ;)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 23:36

Wat een super stunt van Anky (zowel voor haar eigen imago, en plezier uiteraard, voor haar eigen rijkwaliteiten, en voor de sport). Ze doet iets wat ongezien is (wereldtop zijn in iets en dan durven als 'beginner' een andere tak van de paardensport kiezen.

Vind het leuk maar ook vreemd dat er zoveel calimero-achtige reacties komen van 'eindelijk aandacht voor de western' :+ Niet kwaad bedoeld maar geen enkele paardensporttak krijgt door de algehele bevolking veel aandacht, en mensen die bvb helemaal into springen zijn weten vaak ook bijna niks van dressuur en zo...

Vind het trouwens knap van Rieky om zo'n bekende naam te durven lesgeven!! Dan wordt er toch wel wat verwacht van je.
Vond haar opmerking van dat de oefeningen in western elkaar sneller opvolgen trouwens niet zo kloppen als je kijkt naar een dressuurproef in de subtop.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 23:54

Poes, in een reiningproef zit wel veel meer speed dan in een dressuurproef, alles gaat in galop en 't ene onderdeel gaat a.h.w. direct in't andere over... wat je op de demo zag was geen reiningproef.

Calimeroachtige opmerkingen gaan niet zozeer om de aandacht an sich, maar wel om het westernrijden een beetje uit het 'verdom'hoekje te krijgen. Westernrijden wordt nl. door het gros van de nederlandse bevolking gewoon niet als serieuze sport gezien. En da's voor de serieuze wedstrijdruiter best zuur soms...
Ookal weet men niet veel van elkaars tak, dressuur wordt wel als 'echt' paardrijden beschouwd en springen ook. Terwijl 'wij' dus nog dagelijks vragen krijgen van 'oh, waar is je lasso dan' en men standaard denkt dat we wanabe cowboys zijn die een beetje cowboytje spelen.
Nu een 'serieuze dressuuramazone' zich ineens in een westernzadel + outfit op TV toont en't nog leuk lijkt te gaan doen ook, geeft dat dus wel een boost aan de image die onze tak van sport heeft. Zeker als Anky dan aan't publiek uitlegt dat het echt wel moeilijker is en meer is dan alleen maar teugels losgooien en hard gaan. Want ja... als Anky het zegt, dán zal het wel zo zijn....

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 23:57

Sja, volgens mij wordt heel het paardrijden nog steeds niet als serieuze sport gezien hoor..

En ik heb nog wel een reiningproef gezien, en toch blijf ik overtuigd dat een correcte overgang uitgestrekte galop-verzamelde stap zeg maar ook pittig is.

Meeste mensen die ik ken denken dat dressuur dat 'rondjes rijden' is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 00:03

wat gaaf zeg.

is weer eens wat anders voor haar dan altijd dressuren