cijsalover schreef:Hoi allemaal, ik kom graag meepraten in dit topic! Ik heb laatst voor het eerst een westernles gevolgd en ik vond het echt helemaal geweldig. Dat smaakt naar meer! Ik heb zelf een dressuurgefokte KWPN'er en zit er serieus over na te denken om ons samen te gaan omscholen. Nu vroeg ik me af: kan je ook beginnen met westernrijden zonder westernzadel? Ik vind het nogal een uitgave meteen. Ik zag ook de boomloze westernzadels van EDIX, is dat wat? Kan iemand me hier meer over vertellen?
Ik ben ook eerst begonnen met mijn Engelse tuig. Pas toen ik na een paar weken echt positief verschil bij mij en mijn paard merkte heb ik een ander hoofdstel gekocht en daarna pas een ander zadel.
Boomzadel moet goed passen en mijn ervaring is dat veel zadels vooral goed passen op de Amerikaanse rassen en andere rassen moeite hebben met een pasvorm. En dan is boomloos zeker een interessante optie. Ik heb zelf een Freemax en heb een tijdje een Silverado gehad. Beiden vond ik fijn zitten, maar de Freemax wel comfortabeler en lag op mijn paard (haflinger) het beste. Heb ook tijdelijk op een Barefoot Arizona gezeten. Maar dat lag net niet lekker maar ik zat er vooral heel breed op. Was wel het oude model.
Maar geldt hetzelfde voor als een boomzadel: het moet passen. Het is niet zo dat boomloos op alle paarden past. Dus een passessie is altijd aan te raden.
Maar ik zou gewoon eerst met je eigen tuig wat lessen nemen om te kijken of het bij jullie past.