Lichtaart, 1 juni

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Lichtaart, 1 juni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:41

Griet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 19:57

Mijn verslag van Lichtaart:

- Het was een mooie dag en ik vond het jammer voor de organisatoren dat ze maar zo weinig inschrijvingen hadden. Uiteindelijk dan toch 62 maar dat is ook nog niet zoveel.
- Ik vond het heel vriendelijke mensen aan de groomplaatsen en aan de start enzo (veel tegen gepraat en vonden dit ook leuk )
- Ik vond het leuk parcour: lekker afwisselend.
- veel volk: we rijden op openbare domeinen, je kunt moeilijk gaan verwachten dat er op een mooie dag niemand naar buiten komt.
Bij ons gingen zelfs veel wandelaars helemaal langs de kanten zodat we gewoon ons tempo konden doorrijden. Wij zeggen dank u, mensen knikten vriendelijk terug en dat was dat. Zelf fietsers die in het bos stopten, en mensen die hun honden goedvasthielden. Natuurlijk heb je ook uitzonderingen(een halve zot) die voor je paard komen springen om te zeggen dat we allemaal veel te hard reden Clown en dit terwijl ik in een rustig drafje, mooi langs de zijkant van de weg passeerde.
- de pijltjes kwestie: ik vond het goed uitgetekend. Eerste ronde goed uitgereden. Tweede ronde 3 kilometer misgereden, maar we hadden gewoon teveel getattert en te weinig op de baan gelet. Mijn pa heeft trouwens tussen de struiken pijltjes teruggevonden.
- de dierenartsen: ik had iedere keer die 2 meisjes die het verste in de piste stonden. Ze hadden al plezier toen ze mij de 2de en derde maal terug zagen binnenkomen. Geen problemen gehad met twijfel of geen goede keuring. Ik heb trouwens nog nooit een beslissing van een dierenarts gehad die niet juist was. Zelfs al was ik afgekeurd.
- binnenpiste: leer je paard kennen en leer het warmteverschil kennen. Ik had met jantie vorig jaar ook een sterk stijgende hartslag meegemaakt dus lekker lang gewacht (koste me wel veel strafpunten) om binnen te gaan: buiten 48, binnen 56 van hartslag.
- op het einde van de tweede toer overstak een meisje (die later van de wedstrijd mijn compagnon zou worden) mij in draf toen ik aan het stappen was. Mijn paard moest natuurlijk nog eens stijgeren, daarna gewoon direct in draf meegegaan en probleem was opgelost (was op de laatste meters en op de asfalt,dan zoek je best geen problemen met al zeg ik het zelf: mijn soms koppig paard)
- op de 2de toer samen gereden met een hollandse, een echte toffe madam. De paardjes kwamen goed overeen, wij kwamen goed overeen TOT ...
Ik een heel elegant overtsteekmaneuver maakte ( mijn paard wil niet oversteken als ik met iemand samen rij), zij had me misbegrepen en natuurlijk mijn paard heeft een enorme stamp recht tegen haar voet (daar was ik toch even niet goed van, zij ook niet trouwens)
EN
we daarna wat tijd moest inhalen en een goed stuk doorreden, tot dat ze van haar paard viel. In begin draaide ze zo een beetje en bleef eventjes liggen (ik dacht alweer het ergste, ik had nu eens een compagnon gevonden) daarna terug op het paard gekropen en terug doorgereden. We zijn uiteindelijk 5 minuten te laat aangekomen op de min tijd. (op de tweede toer: misreden + 2 ongevallen)
- Ik vond het een hele leuke dag. paard krijgt 10/10 voor conditie. Op de tweede toer hadden we de laatste 10 kilometer echt hard doorgereden(om wat tijd in te halen) terwijl ik normaal de laatste kilometer altijd probeer te stappen.
- Ik ben blij van mijn eerste 60 kilometer; die zijn gewoon voorbij gevlogen.
- Clown Het is de eerste enurance dat mijn paard water gedronken heeft YIPEE, Haha! daar was ik eigenlijk nog het happiest van alle dingen over.

De laatste edit (ben al drie keer wat vergeten): Al de mensen die niet naar lichtaart zijn gegaan hebben zeker wat gemist!!

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 20:41

Griet, ik weet met wie jij samen gereden hebt Haha!
Dat is een vriendin van mij Lachen

Ik heb jouw paard ook zien steigeren, ik ging toen net van start.. en jij kwam toen net terug.
Toevallig Lachen

Gefeliciteerd met het goed uitrijden van de 60 Ja

Jantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 20:54

Griet schreef:
Al de mensen die niet naar lichtaart zijn gegaan hebben zeker wat gemist!!

Dank U om mij er nog eens aan te herinneren Haha!
Ook proficiat met je 60!

Jantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 06:51

Griet schreef:
We zijn uiteindelijk 5 minuten te laat aangekomen op de min tijd.

was juist aan het denken, heb je dan bijna aan 15 per uur gereden ?

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 09:46

De wandelaars en fietsers die je tegenkomt, dat kan inderdaad lastig zijn, vooral in drukke gebieden op zondagmiddag... Ins ons trainingsgebied zou je praktisch niet meer kunnen draven als je voor iedere wandelaar of fietser terug naar stap zou moeten.

Ik neem mijn paard terug tot in een heel rustig drafje, ga zo ver mogelijk aan de kant rijden, en tijdens het passeren zeg ik vriendelijk goededag. Haha! Bijna altijd zeggen mensen gewoon gedag terug, héél zelden klaagt er eens iemand (maar die heb je er altijd tussen Knipoog ). Als het modderig of stoffig is, en/of het pad is te smal, dan ga ik wel terug naar stap.
In een wedstrijd doe ik hetzelfde, ik ga niet de hele tijd stappen, maar probeer wel zoveel mogelijk rekening te houden met medegebruikers van de paden. Want wat Sabine zegt klopt natuurlijk wel, als je te roekeloos en asociaal rijdt (en je ziet er wel eens langsstuiven... Lips are sealed ) worden de mensen ontevreden en kan er uiteindelijk misschien geen endurancewedstrijd meer plaatsvinden.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 10:21

Ik riep vooraf: kan ik u passeren?
Zeiden die mensen vanzelf: jahoor!
En toen bedankte ik ze vriendelijk Lachen

Sommige mensen gingen heel overdreven aan de kant, waarop ik zei: hij heeft pas gegeten hoor!
Moesten de mensen wel om lachen. Clown

Inderdaad rekening houden, ik passeerde de mensen in jog (net geen draf).

Mijn weekend Lichtaart is bezonken. Ik heb er dingen van geleerd. Ik weet dat mijn paard het kan. Trof maandag een fit paard aan. Doet me goed..
Afkeuren is niet leuk, maar ik weet waar het aan ligt. Doet mij de volgende keer weer nadenken waar ik op moet letten Lachen

Op naar de volgende wedstrijd Ja

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 10:34

yeps ook ik heb er weer uit geleerd!
Achteraf bekeken was het een héél toffe wedstrijd geweest! We hebben weer wat nieuwe dingen gedaan en weer wat dingen opgestoken van de anciens Lachen

Ik stoof ook nie voorbij hoor... 'k reed gewoon in een rustig draftempo. Af en toe had 'k wel bijna een fieters onder m'n paard steken in een bocht omdat de fietser langs de verkeerde kant van het pad de bocht klein wilde nemen...

De wandelaars waren idd wel vriendelijk, maar ik vond sommige fietsers echt héél erg associaal... Der was er zelfs eentje die zijn fiets liet slippen achter ons omdat hij boos was dat we in zijn weg reden... Gelukkig schrikken onze paarden niet zo snel... Maar 'k vond het echt héél erg onvriendelijk van die mens. Maarja overal heb je wel rotte appels tussen zitten...

We hebben eruit geleerd! Da's het voornaamste Lachen

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 11:24

willeke_nijs schreef:
De wandelaars waren idd wel vriendelijk, maar ik vond sommige fietsers echt héél erg associaal... Der was er zelfs eentje die zijn fiets liet slippen achter ons omdat hij boos was dat we in zijn weg reden... Gelukkig schrikken onze paarden niet zo snel... Maar 'k vond het echt héél erg onvriendelijk van die mens. Maarja overal heb je wel rotte appels tussen zitten...

Wielerterroristen kom je overal tegen, daarvoor hoef je niet eens een endurance wedstrijd te organiseren. Knipoog Gelukkig zijn er ook vriendelijke wielertoersten, maar dat is naar mijn ervaring een minderheid.

Groeten, SuSEQ

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 13:17

Haha inderdaad, wielrenners zijn berucht... Nagelbijten / Gniffelen Niet allemaal (mijn vader is er ook één Clown ), maar zeker zodra ze met 2 of meer zijn slaat de Tour-koorts toe en denken ze dat ze alleen op de weg zijn... Rolleyes
En heel sneu vind ik altijd dat die moderne, dure racefietsen niet eens een fietsbel hebben. Schijnheilig Maar dat is natuurlijk alleen maar extra gewicht...

Met mountainbikers is het ook oppassen geblazen, omdat die vaak met een noodgang bergjes af komen of bochten om komen gevlogen, en dan is het maar te hopen dat ze op tijd kunnen remmen... Knipoog

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 18:06

Nina_rex schreef:
Haha inderdaad, wielrenners zijn berucht

Hahaha, het ligt aan die hesjes echt waar, als ik gewoon in een sexy topje rondrij krijg je allemaal vriendelijke gezichtjes van die mannen Haha! En dan opeens kunnen ze heel goed de rem vinden.
Misschien moet ik een humeurige fietser een keer naroepen dat hij er een stuk sexy-er uitziet als hij netjes afremt Clown

kijenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 16:42

Totaal onvoorbereid hebben wij ook meegedaan aan de 20km. Ik woon in de buurt en elke zondag rij ik een 2,5u in de bossen. Nu dacht ik "Waarom eens niet een endurance-rit?" In de plaatselijke krant stond ook dat ze veel particulieren hadden gevraagd om over privé-grond te mogen komen. Daarom leek het me wel een uitdaging. Omdat mijn paard herstellende is van een verkoudheid had ik zo'n 3uur gerekend voor de rit. Weet ik wel, da's diskwalificatie maar het was toch om het plezier en de ervaring te doen?
Ik vond de organisatie wel goed, de route was duidelijk, en tja, ik ben ook telkens naar stap gegaan bij al die wandelaars. Ik had geen haast, en uit beleefdheid hou ik me daaraan.Daar kreeg ik net positieve commentaar op. Natuurlijk niet leuk als je volop 'in' de wedstrijd zit, maar dat vind ik ook een kwestie van planning op voorhand:als organisaties even overleggen betreffende hun routes scheelt dat al.
Het enige enge stukje was dat lange stuk asfalt net naast de spoorweg. Geen ontsnappingsroute én mijn paard kreeg een stroomstoot bij 't oversteken van de overweg. Oversteken aan Bobbejaan was wél gevaarlijk, geen enkele chauffeur die even stopte om ons (daar waren we met 4 samen) over te laten.
Ik had gedacht dat er meer 'amateurs' als ik zouden zijn, maar iedereen leek erg gedreven. Ik kreeg op een bepaald ogenblik zelfs commentaar over het gewicht van mijn westernzadel (al had ik dat pas achteraf in de gaten).
Wel vond ik het inschrijvingsgeld best pittig. 28euro voor de rit van 20km. Vergeleken met de rit in Gierle vorig jaar (toen waren we met 2 ruiters en we waren uren te laat..)daar was het 8euro.
Maar al bij al heb ik alles ervaren als een toffe dag, mijn paardje op een andere manier leren kennen. De anders zo coole quarter leek wel een hete volbloed, hij had er vooral heel veel zin in! En dat maakte het voor mij compleet.
Enne, binnen op 2u28m met hartslag begin 80(zenuwen!) en na de rit 48! Niet slecht he voor een (ongetrainde) eerste keer!

O ja, ik wil nog even een anekdote vertellen. Ik kwam in het bos een vrouw tegen met haar paard. Ze kwamen voor een rustige rit net de parking af in stap. Ik moest haar voorbij, en ben ook in stap gegaan. Nogal veel ruiters jagen voorbij zonder rekening te houden met dat andere paard dat mee zou willen versnellen of schrikt van het geluid van rennende hoefjes achter zich. Is het dan aan de trage ruiter om zijn paard in te tomen en op te voeden? Of beleefdheid van de snelle ruiter om erger te voorkomen?

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 19:16

Hi Kijenta Doei!

Leuk als je in de toekomst nog meer endurance gaat doen.....

Er zijn zeker meer amateurs hoor Knipoog In Geel was ook een meisje die in de buurt woonde en alleen die ene rit in het jaar meerijdt.

Ik val onder de noemer 'groentje' Tong uitsteken

Misschien tot later......

p.s. dat van het spoor en stroom kunnen krijgen dat wist ik helemaal niet......? Blond

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 21:02

leuk kijenta dat het zo goed meegevallen was en je hebt idd een nette rit gereden. Dat van die spoorweg dat wist 'k inderdaad dat dat kon gebeuren... had er schrik voor, maar mijn paard loopt zonder ijzers, dus 'k denk dat dat toch wel scheelt.

Tjah ik dacht in het begin net zoals jij... casandra wil ook altijd mee als ze mij voorbij rennen, maar het is idd aan de ruiter het paard te leren dat die niet mee moet met andere paarden. En geloof me, na een paar keer komt dat vanzelf wel hoor. Mijn hittepitje is al héél erg gekalmeerd tov onze eerste wedstrijd Lachen

Langs het spoor was idd eng, als je dat zelf anders nooit doet. Maar ik vond het meer dan een geslaagde rit!

Hopelijk zien we je nog een keer Knipoog

Jantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 08:16

kijenta schreef:
Wel vond ik het inschrijvingsgeld best pittig. 28euro voor de rit van 20km. Vergeleken

20euro zal je bedoelen zeker ?

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:09

En 8 EUR voor de recreatielicentie, hé...

Groeten, SuSEQ

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:15

Kost die niet 13 euro?

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:18

Inderdaad. Het is nog vroeg, hé. Knipoog

Groeten, SuSEQ

Jantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:22

SuSEQ schreef:
En 8 EUR voor de recreatielicentie, hé...

Groeten, SuSEQ

en das éénmalig voor gans het jaar, dus maakt geen deel uit van het inschrijvingsgeld van een wedstrijd Knipoog

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:47

Neen, maar als je die nog niet hebt, moet je die wel aankopen. Als je die maar voor één wedstrijd per jaar gebruikt, is dat ook een deel van wat je betaalt om te mogen deelnemen...

De oplossing: meer wedstrijden rijden. Haha!

Groeten, SuSEQ

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 15:28

'k Heb het net even nagekeken en met de officiële prijs van 15 EUR voor een 20km wedstrijd en 13 EUR voor een L01 licentie, zit je dus wel aan 28 EUR. Voor "zomaar even" is dat inderdaad niet mis... 30km kost 20 EUR. Knipoog

Groeten, SuSEQ

kijenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 19:55

Hehe, zelfs als beginner, vond ik het geweldig. Ook na een week blijft het nog steeds kriebelen, en ik zou graag wat meer zulke uitdagingen aangaan. Wat betreft mijn paardje dat de grond aan de start nog even omploegde, tja dat is normaal niet zijn stijl maar het was wel erg spannend voor hem allemaal. Eigenlijk de eerste keer op zo'n evenement, én ik was zelf ook zenuwachtig dus dat heeft ook een rol gespeeld. Hij is echter niet stout, dribbelt wat maar zou niet beginnen bokken of steigeren hoor. Achteraf gezien kon ik er wel mee lachen...Hij is tenslotte pas 5.
Tja, die hoge prijs,goed dat ik nu weet hoe de zaken in elkaar zitten he, en men zei wel dat bij de prijsuitreiking iedereen een prijs zou hebben. (ben niet gebleven)
Wel jammer dat het zomerseizoen nu bezig is, ik denk dan aan insekten én dazen onderweg. Da's wel een argument om niet mee te doen. Maarre, wat mij betreft, veel oefenen en dan zien jullie ons nog wel een keer!

Sankzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 20:08

kijenta schreef:
Hehe, zelfs als beginner, vond ik het geweldig. Ook na een week blijft het nog steeds kriebelen, en ik zou graag wat meer zulke uitdagingen aangaan. Wat betreft mijn paardje dat de grond aan de start nog even omploegde, tja dat is normaal niet zijn stijl maar het was wel erg spannend voor hem allemaal. Eigenlijk de eerste keer op zo'n evenement, én ik was zelf ook zenuwachtig dus dat heeft ook een rol gespeeld. Hij is echter niet stout, dribbelt wat maar zou niet beginnen bokken of steigeren hoor. Achteraf gezien kon ik er wel mee lachen...Hij is tenslotte pas 5.
Tja, die hoge prijs,goed dat ik nu weet hoe de zaken in elkaar zitten he, en men zei wel dat bij de prijsuitreiking iedereen een prijs zou hebben. (ben niet gebleven)
Wel jammer dat het zomerseizoen nu bezig is, ik denk dan aan insekten én dazen onderweg. Da's wel een argument om niet mee te doen. Maarre, wat mij betreft, veel oefenen en dan zien jullie ons nog wel een keer!

Zorgen dat je sneller rijd dan de dazen Haha!

Jantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 23:32

kijenta schreef:
Wel jammer dat het zomerseizoen nu bezig is, ik denk dan aan insekten én dazen onderweg. Da's wel een argument om niet mee te doen.

ga je enkel rijden als er geen dazen zijn, dus in het mooiste seizoen niet ? dan ga je veel missen.
t is trouwens niet altijd in de bossen hoor.