Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Djilan schreef:Ja maar ligt dat dan aan het feit dat ze waarschijnlijk door de operatie woeieso toen minder goed in haar vel zat?
Ik heb het bij mijn vorige paard in ieder geval nooit gemerkt en die reed ik gewoon ook het hele jaar door. Die had altijd een megadikke vacht als hij veel buiten stond.
Ik zie het verband niet.
liekeltj schreef:dat endurance, wat is dat precies? moet je dan met je paard door de bossen racen in een bepaalde tijd en dan ook tegelijk over hindernissen springen??

spatter schreef:nina een paard met een betere conditie heeft meer vlees, meer spieren en een betere bloeddoorstroming
maar zoals ik zei moet je het ééne paard niet met het andere vergelijken
mijn dressuurpaard had in de winter dezelfde vacht als mijn welsh-cob in de zomer
mijn arabiertje had in de zomer zo'n dunne vacht dat ze na een flinke regenbui stond te bibberen op de wei
verwaarloosde pony's of zieke paarden hebben vaak een hele lange vacht
Nagyl schreef:Nee inderdaad, een getraind paard heeft inderdaad dikkere spieren (of tewel afgetrainder). Mijn arabje krijgt echt niet meer vlees hoor naarmate zijn conditie/training omhoog gaat.
spatter schreef:ik heb het dus niet duidelijk opgeschreven
ik bedoelde ook met meer vlees meer spieren
maar het maakt mij echt helemaal niks uit of jullie het nu geloven hoor
ik ga er ook helemaal niet verder met jullie over bakkeleien
als jullie het onzin vinden, voor mijn part ook prima
ik gaf alleen maar mijn ervaring, waar jullie iets mee kunnen doen, maar het hoeft niet
ieder zijn meug
anneliesdj schreef:Djilan schreef:Bij endurancepaarden gaat het dus echt niet om het mooie, maar om de warmte die het paard vasthoudt tijdens het werk...
Daar gaat het bij ieder paard om, behalve misschien de minishetten...
scoxxx schreef:Maar zijn wij endurancerijdersjuist niet heel blij dat een paard rap zweet?!? Om vervolgens weer heel snel op te drogen op het moment dat we uitstappen. Immers, vroegtijdig (veel) zweet geeft aan dat de warmtehuishouding optimaal werkt (en dus het afkoelen van het paardenlichaam). Hoe eerder mijn paard zweet, hoe blijer ik ben: immers hoe betere conditie, hoe rapper er gezweet wordt.
griebels schreef:Annelies, je kunt een getraint endurancepaard niet vergelijken met een zwaar getraint dressuurpaard. Ze leveren andere prestaties en gebruiken ook andere spieren en delen van het lichaam.
Een dressuurpaard hoeft geen 3u aan een stuk te draven (zonder stappen) en dan vraag je dus meer van de conditie van een paard dan een dressuurpaard die minder van zijn conditie gebruikt en meer spierkracht gebruikt (op een andere manier).
Een endurancepaard wordt dus om die reden gekoeld en vaak geschoren. Dit omdat de HS laag moet blijven, bij dressuur is dit niet van belang, evenals bij springen.
griebels schreef:Liekie zweet na 80km zwaaare wedstrijd nog steeds alleen op de hals wat, onder zijn keel en onder de singel. Verder nergens. Moet ik daar blij mee zijn? Hij kan blijkbaar zijn warmte goed kwijt...

anneliesdj schreef:Ben wel met je eens dat het soort werk wat het paard doet totaal verschillend is en idd, een enduracepaard moet het alleen maar van zijn uithoudingsvermogen hebben maar bij bv een dressuurpaard spelen veel dingen een rol, waaronder conditie.
Je hebt gelijk dat het soort prestatie heel anders is maar een goed getraind dressuurpaard heeft een conditie die vergelijkbaar is met dat van een endurancepaard. Wat niet wil zeggen dat ze elkaars werk kunnen doen want een endurance paard wordt getraind voor een duursport terwijl een dressuur of springpaard even kort moet pieken.

anneliesdj schreef:Ben wel met je eens dat het soort werk wat het paard doet totaal verschillend is en idd, een enduracepaard moet het alleen maar van zijn uithoudingsvermogen hebben maar bij bv een dressuurpaard spelen veel dingen een rol, waaronder conditie. Juist doordat een dressuurpaard moeilijke oefeningen doet heeft hij veel conditie, geloof maar dat het uithoudingsvermogen vergt om als paard 'op je kont te gaan zitten, je koppie er mooi bij te houden, front te maken, een leuk 'knietje' van voor en dat allemaal tegelijk! En dan hebben we het nog niet eens over de oefeningen! En wat dacht je van een springpaard wat 3 parcoursen op een dag loopt en ook nog een barrage moet springen?
Je hebt gelijk dat het soort prestatie heel anders is maar een goed getraind dressuurpaard heeft een conditie die vergelijkbaar is met dat van een endurancepaard. Wat niet wil zeggen dat ze elkaars werk kunnen doen want een endurance paard wordt getraind voor een duursport terwijl een dressuur of springpaard even kort moet pieken.
Bovendien is het scheren bij beide bedoeld om ervoor te zorgen dat het paard het niet onnodig warm krijgt zodat hij geen energie hoeft te steken in het afkoelen van zijn lijf en de hartslag niet te hoog wordt. En ja, bij dressuur gaat het dan ook nog een klein beetje om het mooie...
anneliesdj schreef:griebels schreef:Liekie zweet na 80km zwaaare wedstrijd nog steeds alleen op de hals wat, onder zijn keel en onder de singel. Verder nergens. Moet ik daar blij mee zijn? Hij kan blijkbaar zijn warmte goed kwijt...
Daar zou ik zeker blij mee zijn, het lijkt mij dat een paard wat snel zweet problemen heeft met zijn warmtehuishouding. Een paard met een goede conditie is in staat om bij inspanning zijn harstslag en temperatuur laag te houden en toch zijn spieren efficient van bloed te voorzien. Kortom; zo'n paard kan zich inspannen zonder dat zijn hartslag veel versnelt, zijn lichaamstemperatuur hoger wordt en dus zonder dat hij zweet.